user icon
user icon

F1 en FIA willen nadenken over aanpassen radiocommunicatie

  • Gepubliceerd op 11 aug 2020 08:59
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Het bestuursorgaan van F1 staat open voor het aanpassen van een regel over radiocommunicatie. Kevin Magnussen verloor een punt in Hongarije nadat de race engineers van Haas beide coureurs hadden gevraagd om na de formatieronde de pits in te komen voor andere banden.

De radio-instructie was in strijd met een regel uit 2017 over het coachen van coureurs tijdens de formatieronde naar de start. Teambaas Gunther Steiner zei hierover: "We moeten hiermee verder gaan, maar ik denk niet dat we moeten stoppen met deze dingen in het racen. Anders kunnen we beter accountants laten racen in de Formule 1."

FIA wil meedenken

FIA-racedirecteur Michael Masi bevestigde dat de Formule 1 openstaat voor het heroverwegen van de bedoeling van de regel. In Silverstone zei Masi: "We zullen dit bespreken met alle partijen die betrokken zijn bij het opstellen van de regels. De technische richtlijn waarover Gunther sprak, verschilt niet van andere bepalingen van de regels die mogelijk moeten worden herzien. Dit proces is al gaande."

Op de vraag of andere teams dan Haas om dezelfde beoordeling hebben gevraagd, antwoordde Masi: "Nee, in feite was het een initiatief van de FIA. We stelden voor dat we dit allemaal samen zouden bespreken, zodat die discussies op alle niveaus van het besluitvormingsproces zullen plaatsvinden."

Foto's F1 70th Anniversary Grand Prix

GB Silverstone - 09 augustus 2020

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Teamradio meteen bannen...alleen als er kans is op letsel mag er contact zijn...voor alle andere info pitbord weer terug.
    In het wielrennen zijn die oortjes ook een doodsteek voor d sport.

    • + 3
    • 11 aug 2020 - 09:25
    • wibi

      Posts: 4.349

      Helemaal mee eens! +1 .... de coureurs vinden zich toch allemaal zo goed...dan mogen dat bewijzen door ZELF een beslissing te nemen. Dan zullen er niet veel goede overblijven.

      • + 1
      • 11 aug 2020 - 10:32
    • Doet me denken aan Hamilton in Baku.

      • + 1
      • 11 aug 2020 - 12:10
    • feuniks

      Posts: 60

      Dat hebben we een tijdje gehad en dat was ook geen succes. Persoonlijk vind ik een van de grootste nadelen dat je jonge rijders niet kan coachen. Een Formule 1 auto is erg complex en zeker voor nieuwelingen is het fijn dat je engineer je wat kan vertellen. Waarom zou je het ook willen verbannen? Formule 1 is een teamsport. Het zou toch ook raar zijn als bij voetbal de keeper niets tegen de spits mag zeggen.

      • + 1
      • 11 aug 2020 - 13:09
    • Paulussie

      Posts: 19

      Helemaal niet mee eens. Dat contact is heel belangrijk, over en weer. Als jij daar met 300 kmh rondraast, wil je graag weten wat er op de baan gebeurt buiten jou gezichtsveld, en of er geen gekke dingen spelen in je auto. Meer radio aub

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 13:27
    • Radio contact heeft veel te veel effect op een race...
      ZIjn me bandjes nog goed.....
      zijn me remmen te warm....
      welke motormapping moet ik nu doen...
      al dat soort onzin is de F1 niet nodig en het is volledig uit zijn voegen gebarsten.

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 16:16
  • Ik zou het vrij geven. Alle radioverkeer mogelijk. Sowieso altijd goed i.v.m. veiligheid. Daarnaast vind ik dat de coureurs nog steeds zelf veel feedback moeten geven over het gedrag van de auto. Zolang die component er in zit zie ik geen bezwaren om alles vrij te geven.

    • + 2
    • 11 aug 2020 - 09:32
    • wibi

      Posts: 4.349

      Feedback geven? Er zijn rijders die niet eens weten waar ze het over hebben. Bijvoorbeeld is Riciardo geen technisch wonder en drukt Stroll verkeerde knopjes op het stuur in....ja, daar wil je zo veel mogelijk 'feedback' van hebben....

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 21:29
  • ringo

    Posts: 3.233

    Min mogelijk radii verke3re, dingen zoalz banden en engines mode bannen... Allen veiligheid betreft autoachter..

    • + 2
    • 11 aug 2020 - 09:39
    • Kubica

      Posts: 3.772

      say again ?

      • + 3
      • 11 aug 2020 - 09:45
    • Zo min mogelijk radio verkeer. Dingen als bandeninformatie en engines modes verbieden. Alleen als het over de veiligheid gaat als er een wagen aankomt in zijn snelle ronde toestaan ivm veiligheid. Zo duidelijk @Kubica? ;-)).

      • + 4
      • 11 aug 2020 - 09:57
    • Dan gaan we wel het gemopper van bepaalde rijders missen en van weer andere de gevatte opmerkingen. Bij sommige races is dat het enige interessante

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 10:52
    • Paulussie

      Posts: 19

      En dan janken als het goed fout gaat!

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 13:28
    • Zoals met de tekst van ringo?

      • + 1
      • 11 aug 2020 - 13:46
    • Numnum

      Posts: 1.963

      Kweenie wat je hebt gesnoven, maar ik wil ook!

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 21:48
    • Leonhart

      Posts: 270

      Dit was al geopperd in 2015 of 2016 ofzo? Toen na een paar races geschrapt omdat ze anders de auto naar de gallemiezen zouden rijden omdat ze de boel op de verkeerde stand hebben staan. Weet nog wel dat Lewis om hulp riep, het team zegt dat ze niks mochten zeggen en dat Lewis reageerde met "dan ga ik alles indrukken" wat het team ook niet leuk vond. En bij Rosberg werd er na een lange stilte toch een setting doorgegeven omdat anders die auto waarschijnlijk ter plekke zou ploffen.

      • + 0
      • 12 aug 2020 - 00:13
  • Dan moeten ze bij Stroll alle knopjes wel met een Dyno-printer van de juiste tekst voorzien...

    • + 1
    • 11 aug 2020 - 18:01
    • elflitso

      Posts: 425

      Hahaaa ja, en een notitie boekje voor welke mapping plus een buitenboord camera zodat hij zelf kan zien of de voorvleugel er nog opzit.

      • + 0
      • 11 aug 2020 - 19:36

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 103
  • Podiums 0
  • Grand Prix 93
  • Land DK
  • Geb. datum 5 okt 1992 (27)
  • Geb. plaats Roskilde, DK
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel