user icon
user icon

VT1: Verstappen is Vettel en Albon te snel af in eerste training

  • Gepubliceerd op 01 nov 2019 18:30
  • comments 23
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen is goed aan het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten begonnen door de snelste tijd te rijden tijdens de eerste vrije training. De Red Bull-coureur was Sebastian Vettel en teamgenoot Alexander Albon te snel af.

Bij de start van de eerste vrije training op het Circuit of the Americas was het ongebruikelijk koud met temperaturen van rond de 10 graden Celsius. Tevens was de eerste oefensessie een moment dat de teams de banden voor 2020 aan de tand konden voelen en dat zorgde ervoor dat het lang erg lastig was om de daadwerkelijke krachtsverhoudingen te zien te krijgen.

Dat begon anders te worden toen gedurende de training steeds meer coureurs overstapten op de reguliere banden voor dit weekend. Albon was de eerste die het tempo op begon te voeren door op mediums een 1:36.424 te rijden, die hij vervolgens verbeterde naar 1:35.743. Verstappen dook uiteindelijk in twee instanties onder die tijd door met een 1:35.546, nadat zijn eerste ronde nog geannuleerd werd vanwege het overschrijden van de track limits.

Verstappen en Red Bull beginnen sterk

Op de testbanden ging Albon vervolgens weer onder de tijd van zijn teamgenoot door, waarna Vettel met de zachte compound het tempo opvoerde naar 1:34.226. Dat was voor Red Bull Racing en de overige teams ook het teken om de mediums in te ruilen voor de softs. Verstappen ging op die compound het snelste, want hij noteerde een 1:34.057.

Aan het eind van de training was hij daarmee dus bijna twee tienden sneller dan Vettel, die op zijn beurt een kleine tiende marge had op Albon. Daarmee stond Red Bull aan het eind van de training dus op een mooie uitgangspositie voor de rest van het weekend. Pierre Gasly reed de vierde tijd, voor Daniel Ricciardo, Romain Grosjean, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Lance Stroll en Kevin Magnussen op P10.

Problemen voor Latifi, Mercedes kiest ander programma

De sessie verliep niet voor iedereen probleemloos. Kort na de start van de sessie leek Charles Leclerc kortstondig met motorproblemen te kampen, maar dat leek mee te vallen in vergelijking met wat Nicholas Latifi overkwam. De versnellingsbak in zijn Williams schoot vanuit de zevende versnelling plotseling in de neutraal, waarna de Canadees de rest van de sessie niet meer in actie kwam. Carlos Sainz stond halverwege de training nog even achterstevoren door een spin.

Mercedes kende intussen op papier zeker geen sterke eerste vrije training, met Hamilton op de achtste positie en Valtteri Bottas op P17. Beide coureurs reden het grootste deel van de oefensessie op de testbanden voor 2020. Hamilton kwam in de slotfase nog op softs naar buiten en reed eigenlijk de vierde tijd, maar die ronde werd geschrapt vanwege track limits.

F1Grand Prix Verenigde Staten van Amerika - Vrije training 1

US Circuit of the Americas - 01 november 2019

Reacties (23)

Login om te reageren
  • ALbon lijkt het in iedergeval veel beter te doen dan Gasly, Maar zijn races hebben natuurlijk nog aardig wat werk nodig qua snelheid want daar doet hij nog wel echt veel onder

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 18:37
    • RBH2019

      Posts: 2.500

      Veel onder voor Verstappen, niet Gasly.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 19:08
  • mario

    Posts: 6.883

    Max gaat winnen!!!!!!!!!! 😋😋😋

    • + 1
    • 1 nov 2019 - 18:38
    • Beetle

      Posts: 1.066

      Kan je rekenen?
      Reken er dan maar niet op.

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 18:39
    • Met 3 rondjes voorsprong....

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 18:46
    • Serieuze vraag dutch: Wat was Mercedes aan het doen?

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 18:48
    • d07

      Posts: 795

      Hamilton had in deze Red-Bull minimaal 1:29:000 gereden, er zou voor de rest niets meer aan dan ;)

      • + 2
      • 1 nov 2019 - 18:50
    • Neh, Mercedes en Ferrari hebben hier ook nog een beter pakket. Het scheelt niet veel maar het is er nog wel.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 18:53
    • Nou ik denk dus ook dat Max een goede kans maakt.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 19:28
    • Audi

      Posts: 336

      @rpyalere, je kan t gratis via ziggo zien.
      Mercedes was vooral bezig met aero rekken en de banden van volgend jaar.
      Die worden in vt1 en vt2 getest.
      Ik zou zeggen: zet het op of lees bovenstaand artikel.

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 19:29
    • Ik kijk altijd alles, Helaas ben ik doof. Dus daarom de vraag. Ik had wel zo'n idee dat ze meer aan het testen waren maar RB en Ferrari reden ook redelijk veel met de nieuwe banden.

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 19:37
    • Audi

      Posts: 336

      @Royalere,
      Rbr heeft vind ik juist heel weinig gereden met de 2020 test band.
      Mercedes en FI wel best veel. Daarnaast heeft merc dus ook een lange tijd met rekken gereden.
      Ik durf na vt1 nog geen conclusie te trekken in ieder geval :)
      Ferrari (Leclerc) ook wat probleempjes gehad.

      We gaan 't zien zondag!

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 20:06
    • Snork

      Posts: 8.831

      Tijden van Mercedes zijn zeker niet typerend. Die waren echt aan het testen. In VT2 wordt duidelijk wat de verhoudingen zullen zijn.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 20:26
  • Rimmer

    Posts: 7.848

    Dat is lekker dicht op Max Alex. Hou dit vol.
    Oh sorry;
    Dī læa kıl̂ chid s̄ūngs̄ud Max, Kĕb s̄ìng nī̂ wị̂ Alex

    • + 5
    • 1 nov 2019 - 18:38
  • Ziet er goed uit voor Red Bull, maar het is pas FP1.. Ik heb het niet helemaal gezien, waren er problemen bij Mercedes ofzo? Die staan er wel heel ver achter nu opeens..

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 18:41
    • Veel waren de 2020 banden aan het testen dus zegt niks dit.

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 18:45
    • RB ook hoor. Het zegt idd nog niet veel. Maar ik heb er wel vertrouwen in als het lekker koel blijft daar.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 18:47
    • Vandaag is de koudste dag geweest met 18 graden, maar morgen is het al 21 graden in Austin. Zondag worden temperaturen tussen 22 en 23 graden verwacht. Helaas is dat een beter Operating Window voor de concurrenten, maar we wachten af.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 19:01
  • mordor

    Posts: 1.097

    Leuk, maar zegt helemaal nog niets. MB was nogal druk met T bandjes proberen

    • + 1
    • 1 nov 2019 - 18:52
    • StevenQ

      Posts: 6.661

      De anderen ook en ik heb Hamilton ook op soft zien rijden

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 19:42
  • louc_

    Posts: 2.269

    Max stoot te veel fijnstof uit vandaar!

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 19:02
  • Albon had slipstreampje laatste sector van raikonen dus normala 2 tiende erbij tellen..os in ieder geval tiende dichterbij

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 20:21
  • Snork

    Posts: 8.831

    Beetje vreemde tijden door het testen op de 2020 band. VT2 maar eens aankijken straks.

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 20:29

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:00 - 11:30

    Race

    13:10 - 15:10

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    13:10 - 15:10

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:00 - 11:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    13:10 - 15:10

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    13:10 - 15:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar