user icon
user icon

Grand Prix Portugal: Max Verstappen met olielekkage op P3, Bottas de snelste in VT1

  • Gepubliceerd op 23 okt 2020 13:30
  • comments 24
  • Door: Brick van Boxtel

De Formule 1 heeft voor het eerst sinds 1996 weer een Grand Prix-weekend in Portugal afgetrapt. De snelste tijdens de eerste vrije training op het Autódromo Internacional do Algarve was Valtteri Bottas gevolgd door zijn Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton, de derde tijd was voor Red Bull Racing-coureur Max Verstappen.

Op het 4,7km lange circuit probeerde de teams veel data te verzamelen. Op dit circuit in Portimão was namelijk nog nooit eerder een Formule 1-race gehouden. Het in 2008 geopende circuit zorgde meteen voor een leuke sessie. Nu de teams weinig data hebben proberen ze van alles uit. Dit was onder andere goed te zien bij de eerste paar rondjes van de sessie. Teams hadden veel databoxen en rekken op hun auto’s gemonteerd. 

Max Verstappen had duidelijk moeite met het gladde circuit. Het circuit is pas voorzien van een nieuwe asfaltlaag en daar had niet alleen Max last van, ook zijn andere collega’s klaagden over de nieuwe laag. De 23-jarige Nederlander spinde en kon zijn auto een aantal keer niet binnen de witte lijnen houden. Hij was vooral bezig met data te verzamelen. Hij kreeg in de eerste rondes flow-viz op zijn auto en reed niet de snelste rondetijden. Verstappen had een olielekkage in de achtste bocht met nog 25 minuten op de klok. Red Bull vertelde Max dat er niets ernstigs aan de hand was. 

De coureurs hadden last van weinig grip en probeerde het circuit uit. De bochten zijn soms niet te zien als ze over een heuvel rijden en daar had Charles Leclerc vooral moeite mee. Ook zijn collega’s hadden last van het hobbelige circuit. Er kwam nog een kleine bui over het circuit, maar die stelde niets meer voor dan een paar druppeltjes. 

Wat opviel was dat veel tijden werden afgenomen. Vooral in de eerste bocht hadden de coureurs het erg lastig om hun auto binnen de lijnen te houden. In de tweede deel van de eerste vrije training waren teams bezig met hun racepace.

PT Autódromo Internacional do Algarve - 23 oktober 2020

Reacties (24)

Login om te reageren
  • wibi

    Posts: 4.395

    Ziet er toe nu toe goed uit!

    • + 0
    • 23 okt 2020 - 13:33
    • Ja voor Mercedes(as usual). Toch weer probleempjes met de wagen. Later leek het wel aardig opgelost. Maar zonder gekke dingen moet je gewoon blij zijn met een 3e plaats denk ik. even straks en morgen aankijken. Hij zette de tijd wel op een hardere band.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 13:42
    • Joeppp

      Posts: 3.455

      Vooral voor Kimi.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 14:00
  • rafael

    Posts: 2.113

    Bocht 13 😖😖😖😖😖😖

    • + 0
    • 23 okt 2020 - 13:34
  • 3e dit weekend dus...;-)

    • + 1
    • 23 okt 2020 - 13:34
    • wibi

      Posts: 4.395

      Denk het ook, want het ziet er goed uit! Misschien tweeds.....dat zie ik ook als een mogelijkheid..

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 13:44
  • Max was er al snel klaar mee en gooide de bull radicaal om.

    • + 1
    • 23 okt 2020 - 13:35
  • Wat een blinde daar staat Stoffel... Je zag gelijk dat het de Hulk was.

    • + 2
    • 23 okt 2020 - 13:35
    • Ja dat zag je gelijk aan zijn groene kleur.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 13:37
    • Rick was in gedachten al bij de winkelman.

      • + 2
      • 23 okt 2020 - 13:53
    • Dit is niet mijn winkelman

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 14:29
    • ben benieuwd wie er nog meer wel eens een foutje zou maken als ze 2x 90 minuten aan elkaar vast moeten praten.
      Goed gezien Leclerc Fan, we zijn trots op je!

      • + 2
      • 23 okt 2020 - 15:18
  • krumm

    Posts: 18

    Wat een topcircuit zeg. Waarom kan die Tilke dat nou niet. Met al z'n 90 graden bochten. Ik denk dat hij zelfs nog een vierkante oval zou ontwerpen!

    • + 2
    • 23 okt 2020 - 13:35
    • Het wordt idd tijd dat Tilke is 180 graden gaat draaien met zijn ontwerpen....

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 13:39
    • Erg krumm van Tilke.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 14:29
    • Uhh de indy500 haha.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 14:35
    • krumm

      Posts: 18

      @MrStef85 Het is inderdaad nog een oud landgenoot ook van me inderdaad! Scheisse und sorry!

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 14:40
    • Mr.Rofl

      Posts: 414

      Helemaal mee eens!! Hopelijk krijgt deze baan een vaste plek op de kalender. Ik vind het op de Sim een heerlijke baan, vooral bocht 8,9,10 erg technisch en erg lastig om goed te krijgen.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 14:59
  • robstuart

    Posts: 41

    Kop heeft het over olie lekkage. Het verhaal zwijgt hierover.
    Redactionele dwaling?

    @GPToday: Tip! denk eens na om in de tijden lijst ook het type band te ,melden. dat maakt het professioneel en compleet.

    • + 0
    • 23 okt 2020 - 14:53
    • KarelV

      Posts: 17

      Die lekkage leek eerder bij Renault te liggen.

      • + 1
      • 23 okt 2020 - 15:36
    • Nee verstappen had last van een lekkage in bocht 8. Hij is naar binnen gegaan en t bleek een slangetje die niet vast zat

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 22:55
  • "Op het 4,7km lange circuit probeerde de teams veel data te verzamelen." Hoe dan? Door heel lang stil te staan in de pitbox? Want veel meer dan een gemiddelde vrije training is er niet gereden, eerder minder. Erg saaie eerste vrije training was het. Je zou toch anders verwachten op een circuit waar ze nog niet eerder hebben gereden en waar nog weinig rubber ligt, waardoor er weinig grip was. Of sparen de teams tegenwoordig de motoren omdat ze langer mee moeten gaan en de banden omdat ze anders te kort komen voor het weekend? Als dat zo is, is het wel heel erg triest geworden in de F1 en wordt het tijd voor een grote verandering, waar we meer actie en spektakel zien, ipv dat voorzichtig getrut en alles sparen.

    Dat was wel een flink oliespoor van Max, hebben jullie dat gezien? Nee, ik ook niet, of was ik toen in slaap gevallen?

    • + 0
    • 23 okt 2020 - 15:54
    • flyineddy

      Posts: 336

      Ocon had tegen het einde van de training wel last van een olielekkage.

      Ik heb elders wel gelezen dat er bij Max even wat rook uit de uitlaat kwam en rond diezelfde tijd was er iemand anders die klaagde over olie op de baan. Waarschijnlijk dus gewoon een foute aanname.

      Eddy.

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 16:08
    • Max had last van een olielekkage in T8. Het was een slangetje dat loszat en is meteen gefixt

      • + 0
      • 23 okt 2020 - 22:56

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.118
  • Podiums 40
  • Grand Prix 116
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar