VT1: Vettel op mediums de snelste in China, Verstappen vierde

  • 12 apr 2019 05:32
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

Sebastian Vettel heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in China. De viervoudig wereldkampioen reed op mediums een 1:33.911 en was daarmee twee tienden sneller dan Lewis Hamilton op softs was. Op vier tienden reed Verstappen op een setje zachte banden de vierde tijd.

De eerste sessie van het 1000ste Grand Prix-weekend begon om 10.00 uur lokale tijd en dat ging erg rustig. Nadat vrijwel alle coureurs in eerste instantie de pits kortstondig verlieten voor het rijden van installatieronden, duurde het bijna 25 minuten voordat de eerste tijd op de klokken gezet werd. George Russel zorgde daarvoor met een 1:40.725.

Mercedes halverwege bovenaan

Daarna tuimelden de tijden in rap tempo naar beneden. Lando Norris en Kevin Magnussen meldden zich kortstondig op de eerste positie, voordat Vettel op mediums een 1:35.988 reed. Ook die tijd bleef niet lang staan, want niet lang daarna monteerde Hamilton een setje softs onder zijn Mercedes om naar 1:35.572 en later 1:35.102 te gaan. Daarmee stond hij halverwege de sessie op de eerste positie, gevolgd door teamgenoot Valtteri Bottas en Verstappen, die zijn tijd op de harde band reed.

Nadat iedereen de verplichte stop had gemaakt om een setje banden in te leveren, keerden de coureurs terug op de baan om hun tijd te verbeteren. Eerst dook Leclerc op mediums ruim onder de snelste tijd van Hamilton door, maar de regerend wereldkampioen counterde op softs meteen met een 1:34.118.

Vettel en Leclerc snel op mediums

De snelste tijd van de sessie werd echter gereden door Vettel. De Ferrari-coureur ging op mediums naar een 1:33.911, ruim twee tienden sneller dan Hamilton. Achter nummer 3 Leclerc reed Verstappen de vierde tijd op een setje zachte banden. Bottas reed de vijfde tijd, voor de verrassend sterke Daniel Ricciardo. Pierre Gasly reed op een setje mediums de zevende tijd, voor Daniil Kvyat, Lance Stroll en Romain Grosjean op de tiende plaats.

De eerste training in China verliep verrassend netjes. Er werden geen brokken gemaakt en grote fouten waren eerder een uitzondering dan regel. Halverwege de sessie kwam Stroll door een spin kortstondig overdwars op het asfalt te staan, maar verder hadden de coureurs geen moeite om de auto de juiste kant op te laten wijzen. Antonio Giovinazzi kreeg daar echter geen gelegenheid toe, want na één installatieronde zat zijn vrije training er al op.

CN Shanghai International Circuit - 12 april 2019

Foto's China 2019

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Dale U

    Posts: 658

    Netjes, bied perspectief, al zegt het niets natuurlijk.

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 05:33
    • Edward M

      Posts: 671

      Ferrari staat gewoon weer ver vooraan opeen hardere band 2 tiende los .
      Lijkt er wel op dat max iets dichter op de merc zit.

      • + 1
      • 12 apr 2019 - 06:38
    • StevenQ

      Posts: 4.088

      een hardere band, maar hoeveel brandstof?

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 06:50
    • Lefkol

      Posts: 576

      Misschien wel met een volle tank stevenq

      • + 2
      • 12 apr 2019 - 08:03
  • Avdende

    Posts: 1

    Er wordt netjes in de titelgezet op welke compound Vettel de snelste tijd rijd maar dat zie ik niet terug in de rijkenlijst. Of van de andere coureurs.... misschien een tip....

    • + 4
    • 12 apr 2019 - 06:22
  • Oelypessy

    Posts: 8

    Volgens mij reed Ferrari ook op de softs de snelste tijd, althans ik dacht dat ik het Winkelman hoordde zeggen net... Verstappen zat er in de eerste twee sectoren er goed bij alleen liet het in de laatste sector behoorlujk liggen...

    • + 2
    • 12 apr 2019 - 06:33
    • RBH2019

      Posts: 152

      Dat lijkt me een stuk waarschijnlijker.

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 06:44
    • M1mic88

      Posts: 113

      Nou dan heeft winkelman niet opgelet. Ferrari reed duidelijk op de mediums en lijken weer de te kloppen team te zijn.

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 06:51
    • BromBrom

      Posts: 20

      @M1mic88 Het, het te kloppen team...

      • + 1
      • 12 apr 2019 - 07:26
    • snailer

      Posts: 1.307

      Ik heb net even het einde van VT1 teruggekeken. Vettel en Leclerc op de gele band.
      Overigens reed Max de laatste sector op de rode langzamer dan zijn snelste sectortijd op de witte band.
      Gasly reed op de gele zijn snelle tijd.

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 07:39
    • M1mic88

      Posts: 113

      Brom brom ik wist niet dat deze site een basisschool was mijn excuses voor mijn slecht nederlands ik hoop dat je me kan vergeven.

      • + 2
      • 12 apr 2019 - 08:58
    • Hoeveel fouten kun je in 1 zin maken?

      • + 2
      • 12 apr 2019 - 09:09
  • RBH2019

    Posts: 152

    Ik vind Ricciardo 1,3 seconde achter de snelste tijd niet verrassend. Gasly is verrassend langzaam, dat wel. Middenveld zit weer lekker dicht op elkaar in ieder geval.

    • + 1
    • 12 apr 2019 - 06:36
  • DBGates

    Posts: 1.811

    Gasly maakt stappen, zit nu nog maar 1.1sec achter Max😂😂

    • + 1
    • 12 apr 2019 - 06:54
    • MCL34

      Posts: 63

      Andere band en ander programma volgens Horner.

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 08:11
  • Zag ik nou Verstappen 4 tiende verliezen op het rechte stuk tov Vettel?

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 07:10
    • RBH2019

      Posts: 152

      Dat zou zomaar kunnen.

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 07:17
    • Oelypessy

      Posts: 8

      Klopt. Want hij was na sector1 en 2 de snelste...

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 07:23
    • Valt nog niet veel over te zeggen. hoeveel brandstof hadden ze? waren ze aan het pushen? foutjes?

      • + 0
      • 12 apr 2019 - 07:51
  • Jammer dat de gebruikte compounds niet in dit lijstje staan.

    Hebben Kubica en Russel van chassis gewisseld? ;-)

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 09:05
  • Snork

    Posts: 3.607

    Lewis en Max beide op de softs, redelijk dicht bij elkaar in VT1. Vettel lijkt erg snel, maar het is nog maar VT1.
    Williams staat echt dramatisch stijf achteraan, meer dan een seconde achter de rest van het veld.

    • + 0
    • 12 apr 2019 - 09:15

Gerelateerd nieuws



CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Bahrain International Circuit - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke rookie heeft tot nu toe de meeste indruk gemaakt?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 709
  • Podiums 23
  • Grand Prix 84
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (21)
  • Geb. plaats Hasselt, NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar