Analyse: De stand van zaken op de rijdersmarkt voor 2012
- Gepubliceerd op 16 sep 2011 16:38
-
13
- Door: Robin Smeets
Red Bull Racing:
- Sebastian Vettel (2014)
- Mark Webber (2012)
Bij Red Bull Racing heeft Sebastian Vettel zijn contract enkele maanden geleden al verlengd tot eind 2014. Over zijn teamgenoot van volgend jaar gingen er veel geruchten de ronde. Uiteindelijk verlengde ook Mark Webber zijn contract bij Red Bull Racing. De Australiër zal volgend jaar waarschijnlijk zijn laatste seizoen voor de Oostenrijkse renstal rijden.
McLaren:
- Lewis Hamilton (2012)
- Jenson Button (2012)
Bij McLaren was het de afgelopen maanden misschien wel het rustigste op de rijdersmarkt. Lewis Hamilton is al sinds begin 2008 in het bezit van een contract tot en met 2012, terwijl Jenson Button ook eigenlijk al langere tijd zeker was van zijn positie. De Brit presteert namelijk keurig en McLaren lichtte daarom ook de optie in zijn contract voor volgend jaar.
Ferrari:
- Fernando Alonso (2016)
- Felipe Massa (2012)
Fernando Alonso wil wereldkampioen worden met Ferrari. Zoveel is wel duidelijk. De Spanjaard, die bezig is aan zijn tweede seizoen bij het Italiaanse team, verlengde eerder dit jaar zijn verbintenis tot en met eind 2016. Felipe Massa kan voor het tweede achtereenvolgende jaar het tempo van zijn teammaat niet volgen, maar desondanks blijft Ferrari vertrouwen houden in de Braziliaan. Hij racet ook in in 2012 voor het team waar hij in 2006 zijn eerste overwinning scoorde.
Mercedes GP:
- Nico Rosberg (2012)
- Michael Schumacher (2012)
Met een zevenvoudig wereldkampioen in het team kan je natuurlijk blijven rekenen op geruchten. Al sinds het begin van zijn comeback in de Formule 1, begin 2010, zijn er berichten dat Michael Schumacher zijn driejarige contract niet gaat uitdienen. Zoals het er nu naar uitziet zal de Duitser ook in 2012 echter voor Mercedes racen. Zijn teamgenoot Nico Rosberg blijft aan bij de Zilverpijlen.
Lotus Renault GP:
- Vitaly Petrov (2012)
- Robert Kubica (2012)
- Romain Grosjean
- Bruno Senna
- Giedo van der Garde
Het rijdersduo van Lotus Renault GP voor 2012 ligt nog alles behalve vast. Ondanks dat Robert Kubica en Vitaly Petrov nog onder contract staan voor volgend jaar, is het alles behalve zeker dat de twee ook daar blijven racen. Zoals F1Today.nl gisteren al meldde is het maar de vraag of Lotus Renault de tijd heeft om te wachten op Kubica. Verder staat Romain Grosjean hoog op het lijstje van het team en Bruno Senna vooral vanwege zijn sponsorgeld, iets wat het team goed kan gebruiken. Ook Giedo van der Garde is in gesprek met Lotus Renault GP. Zijn schoonvader, Marcel Boekhoorn, zou volgens de Telegraaf de mogelijkheid onderzoeken om samen met David Richards het team over te kopen.
Force India:
- Paul di Resta
- Adrian Sutil
- Nico Hülkenberg
- Karun Chandhok
Ook bij Force India is het rijdersduo voor 2012 nog alles behalve zeker. Paul di Resta lijkt wel aan te kunnen blijven als coureur, want de Schot presteert keurig in zijn debuutjaar. Verder heeft hij nog altijd nauwe banden met Mercedes waar ook Force India een samenwerking mee heeft. Adrian Sutil lijkt minder zeker van zijn zaak, zeker nu testrijder Nico Hülkenberg staat te trappelen om terug te keren als racecoureur. Waarschijnlijk zal de uitkomst van de rechtszaak die Eric Lux tegen Sutil heeft aangespannen een grote rol spelen in de beslissing voor 2012. Wellicht kan ook Karun Chandhok worden gezien als kandidaat vanwege zijn Indiase nationaliteit. De coureurs van Force India zullen echter nog lang moeten wachten op zekerheid, want Vijay Mallya wil pas in december het duo voor 2012 bevestigen.
Sauber:
- Kamui Kobayashi (2012)
- Sergio Perez (2012)
Bij Sauber houdt men vast aan het huidige coureursduo. Sergio Perez en Kamui Kobayashi racen ook in 2012 voor het team van Peter Sauber. Verder blijft zelfs de testcoureur van het team hetzelfde. Esteban Gutierrez zal Kobayashi en Perez zo goed mogelijk proberen te ondersteunen.
Toro Rosso:
- Sebastien Buemi (2013??)
- Jaime Alguersuari
- Daniel Ricciardo
- Jean-Eric Vergne
- Nico Hülkenberg
- Romain Grosjean
Sebastien Buemi en Jaime Alguersuari zijn nog niet zeker van hun toekomst in de Formule 1. Sebastien Buemi beweert een contract te hebben met Red Bull tot en met 2013, al hoeft dit niet per se voor Toro Rosso te zijn. De laatste maanden delft de Zwitser echter steeds vaker het onderspit tegenover teamgenoot Alguersuari. Daarnaast wil men Daniel Ricciardo zo goed als zeker stallen bij Toro Rosso en staat ook Jean-Eric Vergne al op het lijstje van Helmut Marko. Buemi en Alguersuari hebben nog zes races om hun toekomst veilig te stellen, want ergens anders racen dan bij Toro Rosso lijkt erg onwaarschijnlijk. Nico Hülkenberg en Romain Grosjean werden ook al door Franz Tost genoemd als potentiële coureurs, maar zij lijken eerder ergens anders gestalt te worden.
Williams:
- Rubens Barrichello
- Pastor Maldonado
- Giedo van der Garde
- Jules Bianchi
- Adrian Sutil
- Romain Grosjean
- Valtteri Bottas
Bij Williams een lange lijst aan mogelijke coureurs voor 2012. Zowel Rubens Barrichello als Pastor Maldonado zijn nog niet zeker van hun toekomst. Barrichello wil nog altijd doorgaan in de Formule 1, terwijl Maldonado de zo gewenste centen meeneemt naar Williams. Testrijder Valtteri Bottas kan een kandidaat zijn voor een zitje bij Williams, maar de GP3-kampioen hij zal zich eerder gaan richten op promotie naar de GP2. Jules Bianchi is een mogelijke kandidaat vanwege zijn nationaliteit, aangezien Williams volgend jaar met de Franse Renault-motoren zal rijden. Ook Giedo van der Garde en Romain Grosjean, vanwege zijn Renault-link zijn in gesprek met de teamleiding.
Team Lotus:
- Heikki Kovalainen
- Jarno Trulli (2012)
Team Lotus zal waarschijnlijk ook in 2012 doorgaan met de huidige line-up. Jarno Trulli verlengde enkele weken geleden zijn contract bij de Maleisische renstal, terwijl ook teamgenoot Heikki Kovalainen vrij zeker lijkt van contractverlenging. De Fin is Trulli vaak te snel af,maar is desondanks nog niet bevestigd voor 2012. De kansen van testrijder Karun Chandhok op een fulltime racestoeltje lijken er klein geworden nu Trulli zijn contract heeft verlengd.
Hispania Racing:
- Vitantonio Liuzzi
- Daniel Ricciardo
- Javier Villa
- Dani Clos
- Andy Soucek
Bij Hispania Racing kan er vanalles gebeuren op het gebied van coureurs. Dat zagen we in 2010 al en ook dit seizoen kwamen er meerdere coureurs uit voor het team. Een Spaanse investeringsmaatschappij heeft HRT echter overgenomen en wil daarmee de Spaanse achtergrond duidelijker maken van het team. Zo werd er al gesproken met WTCC-coureur Javier Villa en staan ook GP2-coureur Dani Clos en Superleague-rijder Andy Soucek op het lijstje van het team. Vitantonio Liuzzi zal naar alle waarschijnlijkheid mogen aanblijven als coureur in 2012. Daniel Ricciardo zal daarentegen waarschijnlijk worden ondergebracht bij Toro Rosso.
Virgin Racing:
- Timo Glock (2014)
- Jerome DAmbrosio
- Giedo van der Garde
- Romain Grosjean
- Robert Wickens
- Mikhail Aleshin
Ten slotte Marussia Virgin Racing. Timo Glock verlengde enkele weken geleden zijn contract voor nog eens drie seizoenen en lijkt daarmee te geloven in het project van het team. Teamgenoot Jerome D'Ambrosio doet het niet slecht in zijn debuutjaar, maar heeft nog geen contract. Ook Virgin is op zoek naar geld, iets wat Mikhail Aleshin wel heeft. Vanwege zijn Russische nationaliteit, Marussia is ook Russisch, kan hij een interessante kandidaat zijn. Verder worden ook testrijder Robert Wickens, Romain Grosjean en Giedo van der Garde genoemd. De Nederlander was vorig jaar ook al in gesprek met het team.
Trending nieuws
-
Montoya adviseert Alonso: "Blijf bij Aston Martin..."
Juan Pablo Montoya heeft Fernando Alonso aangeraden om bij Aston Martin te blijven. De tweevoudig wereldkampioen word...
21 jun 2026 15:44 -
Sainz zet druk op Williams: "Ik weet niet hoelang ik nog kan wachten"
Carlos Sainz blijft geloven in het langetermijnproject van Williams, maar de Spaanse coureur wil sneller resultaten z...
21 jun 2026 13:42 -
Sainz verklaart Hamilton-vorm bij Ferrari: "Dat maakt het verschil"
De voorganger van Lewis Hamilton, Carlos Sainz, heeft een verklaring gegeven voor de goede prestaties van de zevenvou...
21 jun 2026 16:45 -
Complimenten voor Hamilton: "Hij heeft Ferrari op zijn schouders genomen"
Voormalig Ferrari-coureur en zevenvoudig racewinnaar René Arnoux is erg onder de indruk van de zevenvoudi...
21 jun 2026 12:41 -
Alpine laat Nederlandse coureur eerste F1-meters maken
De Nederlandse F1 Academy-coureur Nina Gademan zal volgende maand voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van een...
21 jun 2026 14:43
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.763 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.170 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (13)
Login om te reagerenPosts: 1.753
Na 2012 wordt het dus pas interessant. Massa, Webber, Rosberg (ik dacht tot 2014), McLaren? Perez en Koba...
Posts: 533
Allemaal leuk en aardig maar gezien aan Renault die Heidfeld op een vuile manier eruit gedonderd hebben is geenenkel contract veilig, maar je kunt er vanuitgaan dat Redbull, Ferrari, Mclaren en Mercedes wel gewoon erboven staan en die geen rol zullen spelen.
Alle andere teams zijn verreweg van zeker zelfs diegenen die een contract hebben voor volgend jaar.
Posts: 962
Mja Renault is sowieso al jaren echt zoekende. Nadat Alonso weg besloot te gaan naar McLaren hebben ze een paar vreselijke wagens afgeleverd. Dit jaar begon veelbelovend, zonde van Kubica. Verder ook HRT en Lotus zetten regelmatig een coureur buiten de wagen om een ander de kans te geven. Onhandig! Maar goed, ik hoop dat iig Hülkenberg en Grosjean een fatsoenlijk zitje krijgen. Toptalenten horen te racen!
Posts: 803
Hoezo? Ben je vergeten wat Ferrari Kimi Raikkonen heeft geflikt? Die had toch echt een contract hoor!
Zelfs bij topteams zijn contracten niet heilig.
Posts: 880
Chandhok naar Force India vanwege zijn nationaliteit? Fout, Mallya heeft hem al meerdere keren afgewezen.
Mikhail Aleshin heeft veel geld? Hij kon zelfs zijn GP2-campagne niet betalen, en viel terug tot de Duitse F3. (Schandalig gezien zijn resultaten, maar allez.)
Posts: 3.471
De FIA moet paydrivers verbieden om vanwege hun centen deel te kunnen nemen aan dit circus. Alleen coureurs die echt een veelbelovend talent zijn mogen deelnemen, niet vanwege wie de dikste portemonee heeft!
Enne, ik zie Massa nog wel vervangen worden komend seizoen. Ferrari zal er goed aan doen in elk geval!
Posts: 537
Zo\'n Reactie Verwacht ik wel van iemand met de Gebruikers naam Fernando-Alonso
Posts: 2.115
Alonso heeft zeer veel geld mee moeten nemen om bij Minardi in te stappen
dus echt een hele domme reactie
Posts: 2.115
Overigens mis ik Petrov bij Williams en misschien toch ook wel Kimi
Posts: 3.091
2013 Hamilton naar Red Bull... Met als voorwaarde dat 2012 weer een \'rampjaar\' wordt voor McLaren.
Posts: 2.115
Overigens is Sutil ook bij de Williams fabriek geweest en Kimi is weldegelijk in gesprek voor een stoeltje.
PDVSA de sponsor van Maldonado schijnt ook niet op de lange termijn zekerheid te bieden ivm de ziekte en eventuele herkiezing van Hugo Chavez. (verkiezingen zijn in 2012)
Williams heeft met mensen als Coughlan,Jason Somerville en Marc Gillian toch wel wat parate kennis in huis en de deal met Renault (vroeger een gouden combi,waarbij resultaten uit het verleden commercieel gezien zeker wel een rol spelen) Als Kimi (mits gemotiveerd) het team in de top 10 krijgt zal dit ook sponsor technisch zeker resultaat op leveren.
Dus om op tijd fit te worden voor F1 is het nu zeker tijd voor Kimi als hij het nog wil om bij Williams in te gaan stappen. Maar ik zie het anders, Williams heeft een coureur nodig waar mensen echt wat in zien. Zoals een Alonso,Vettel,Schumacher,Hamilton. en ik vind dat Kimi daar echt wel tussen mag staan qua naam
Dus ik zeg Petrov en Kimi naar Williams
Posts: 537
Met alle respect maar ik zie liever kimi niet in een Williams. Die auto is beroerd en komt amper de Top 10 in dat zou je kimi niet aan willen doen.
Posts: 2.115
Mercedes en hun sponsoren zijn ook over gehaald door Ross Brawn omdat hij met Michael Schumacher op de proppen kwam. Mercedes kocht voor 80 miljoen een kampioensteam en met de grootste coureur aller tijden die wel weer wilde was voor Mercedes de stap klein.
Maar met een te kleine crew en resource is het niet gebleken te zijn wat men had verwacht.
Maar daar werken ze er aan. de vacature bank bij Mercedes-Gp is belachelijk groot en daar zijn ze echt hard bezig.
Williams daarentegen is een topteam wat steeds verder weg zakt. maar wel de knowhow heeft om kampioen te worden. daar is leiderschap voor nodig en een grote naam waardoor sponsoren weer geld willen steken in Williams.
Als ik een sponsor was wil ik wel in een team investeren met een grote naam als eerste coureur en met Renault motoren (daar is dit jaar het kampioenschap riant mee binnen gehaald)
Zelfs het achterhoede team met de Renault motor is best of de nieuwkomers
Dus jij ziet Kimi liever niet in een Williams, Ik zie Schumacher liever ook niet in een Mercedes. Maar
Een coureur kan ook in dienst van een team rijden om van waarde te zijn.
Ik zie bij Williams met de Renault motoren de Q3 wel als een reeel doel.
Williams is ook niet in 1 jaar een goed team geworden vroeger en ook niet in 1 jaar beland waar ze nu staan.
Dus beknopt :
Ik denk dat er meer mensen voor Williams zouden zijn met een Raikonnen aan boord als met Barrichello om het maar even heel simpel te zeggen zodat de deskundigen hier er ook wat van begrijpen...