Uitslag Grand Prix van Canada: Antonelli wint wéér en deelt mokerslag uit, Verstappen derde

De Grand Prix van Canada is een feit. Op het iconische Circuit Gilles Villeneuve ging de zege naar Andrea Kimi Antonelli. Het podium in Montreal werd vandaag compleet gemaakt door Lewis Hamilton en Max Verstappen, die als derde werd geklasseerd.

Na een koude ochtend met een aantal regenbuitjes, hield iedereen in de minuten voor de start het weer in de gaten. Het was nog steeds koud, en vlak voor de start van de race begon het weer te miezeren. Het zorgde voor twijfels bij de teams, want wat was de geschikte startband? De meeste teams dachten aan de zachte band, maar bij McLaren hadden ze andere plannen. Op de tweede startrij stonden Lando Norris en Oscar Piastri op de intermediates.

Piastri had het gevoel dat het niet de juiste keuze was, en hij had tijd genoeg om te klagen. Toen iedereen op de grid stond, ontdekte Arvid Lindblad namelijk problemen met zijn auto. Het zorgde ervoor dat de start werd afgebroken, en er twee extra formatierondjes werden afgewerkt. Bij Piastri sloeg de twijfel ondertussen toe.

Hoe verliep de start

Toen de race eindelijk van start ging, schoot Norris als een soort vuurpijl naar voren. Hij pakte op zijn inters de leiding, terwijl Russell terugviel naar de derde plaats. Ook Verstappen had een aardige start, en hij zal al snel op de achtervleugel van Piastri. De Australiër dook bij het ingaan van de tweede ronde direct de pits in om te wisselen naar de mediumbanden, en Norris volgde zijn pad een rondje later.

De McLarens moesten een inhaalrace gaan rijden, en dat was niet makkelijk. Regerend wereldkampioen Norris schoot namelijk direct door het gras, terwijl Piastri het ook niet makkelijk had.

Strijd der Zilverpijlen

Vooraan het veld zette Russell zijn Mercedes-teamgenootje Antonelli flink onder druk. De jonge Italiaan werd gepasseerd door Russell in de laatste chicane, en maakte direct een remfout. Wonder boven wonder raakten ze elkaar niet, en dat duel bleef doorgaan.

Wat ging er mis bij McLaren?

Terwijl de twee Zilverpijlen lekker bleven doorvechten, werd de dag voor McLaren erger en erger. Piastri deed er alles aan om zich naar voren te vechten, maar hij verremde zich in de hairpin en reed vol in de sidepod van Alexander Albon. De Williams-coureur moest opgeven, en Piastri kreeg een tijdstraf van tien seconden. Voor Norris was het ook een slechte dag, en hij moest een extra pitstop maken vanwege betrouwbaarheidsproblemen.

Drama voor Russell

Aan de kop van het veld bleven Russell en Antonelli stuivertje wisselen. Antonelli leek nog een rekening open te hebben staan van de sprintrace, en hij gaf Russell geen centimeter ruimte. In de chicane leken ze elkaar te raken, en Antonelli moest zijn positie teruggeven. Het zorgde weer voor woede, en bij Mercedes begonnen ze te zweten. Max Verstappen reed echter rustig door op de derde plek.

De twee Mercedessen bleven bakkeleien, en aan de pitmuur leken ze in te grijpen. Maar voordat er echt actie kon worden genomen, ging het helemaal mis met Russell. Uit het niets viel hij stil, schoot hij door het gras en stond hij stil. De motor had de geest gegeven, en vol frustratie gooide Russell zijn headrest op het asfalt. Balend stapte hij uit, en de wedstrijdleiding koos voor een Virtual Safety Car.

Nieuwe gevechten

Russells concurrenten grepen dit buitenkansje aan, en Antonelli, Verstappen, Hamilton, Leclerc en Hadjar doken naar binnen voor een pitstop. Leclerc verloor in de pits een plekje aan Hadjar, en dat betekende dat de fans zich weer konden verheugen op een spannend duel.

Het werd een spannend duel, en Hadjar gebruikte alle wapens in zijn arsenaal. Hij duwde Leclerc bijna op het gras bij het oprijden van het rechte stuk, en dat vonden de stewards iets minder leuk. Voordat ze konden ingrijpen, haalde de Monegaskische Ferrari-coureur hem echter in. De stewards openden echter wel een onderzoek. Voor Norris werd de dag alleen maar erger, want hij moest opgeven met technische problemen. Russell keerde op dat moment terug in de paddock, waar hij werd opgewacht door teambaas Toto Wolff.

Flinke straf voor Hadjar

Terwijl Verstappen er alles aandeed om de tweede plek te behouden, grepen de stewards hard in bij Hadjar. De Fransman kreeg een tijdstraf van tien seconden voor zijn actie tegen Leclerc, maar dat maakte niets uit. Hij had op dat moment namelijk een voorsprong van veertig (!) seconden op nummer zes Franco Colapinto.

Na twee Virtual Safety Cars om debri op te ruimen, ontstond er een duel tussen twee oude bekenden: Max Verstappen en Lewis Hamilton. De twee voormalig titelrivalen hadden een flinke achterstand op raceleider Antonelli, en ze gingen de strijd aan om de tweede plaats.

Hamilton versus Verstappen

Hamilton had het gat flink dichtgereden, en Verstappen moest in zijn spiegels gaan kijken. Verstappen verdedigde zijn positie, maar Hamilton bleef kijken waar hij zijn Nederlandse rivaal kon verschalken. Het onderlinge verschil was zeer klein, en Hamilton kon blijven jagen op de Red Bull voor zijn neus. Over extra concurrenten hoefden ze zich geen zorgen te maken, want Leclerc had een achterstand van achttien seconden.

Hamilton leek niet in de buurt van Verstappen te kunnen komen, maar de zevenvoudig wereldkampioen is niet voor niets een zevenvoudig wereldkampioen. Met een gewaagde actie in de eerste bocht verschalkte hij Verstappen, en de Nederlander kon niet terugslaan. Desalniettemin was het Verstappens eerste podiumplek van het jaar, wat een flinke opsteker was voor hem, Red Bull én Ford. Antonelli won, en breidde zijn voorsprong uit. Met vier zeges op rij is hij hard op weg naar nog veel meer zilverwerk.

CA Gilles Villeneuve - 24 mei 2026

Lulham

Posts: 778

De enige reden dat Verstappen op het podium staat is omdat Russell stuk gaat en McLaren idioot genoeg is om op inters te starten. Die Red Bull is gewoon de 4e auto.

  • 45
  • 24 mei 2026 - 23:45
Foto's Grand Prix van Canada 2026

Reacties (105)

Login om te reageren
  • Podium: Twee ‘ouwe’ en één nieuwe(?) wereldkampioen…

    • + 10
    • 24 mei 2026 - 23:40
  • Race was ok, de grote verliezer: de regie (alweer) wat een ellende is me dat geworden.

    • + 16
    • 24 mei 2026 - 23:40
    • De regie was dramatisch

      • + 7
      • 24 mei 2026 - 23:45
    • Weer veel reclame voor Replay vandaag.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 00:05
    • Heel het weekend al. Niet te snappen.

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 00:12
    • SennaS

      Posts: 12.221

      Ik heb gelukkig op Sky gekeken, dat scheelt reclame, echter de regie blijft natuurlijk knudde.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 00:55
    • SEN1

      Posts: 2.779

      Serieus reclame bij viaplay?

      • + 0
      • 26 mei 2026 - 20:43
  • "Get in there, Lewis!"

    • + 21
    • 24 mei 2026 - 23:40
  • Get in there Lewis, p2 !!!!!!!

    • + 26
    • 24 mei 2026 - 23:41
    • Lulham

      Posts: 778

      🤮🤮🤮🤮🤮🤢🤢🤢🤢

      • + 10
      • 24 mei 2026 - 23:44
    • Beetle

      Posts: 2.411

      Laat dat ham maar weg bij lul..

      • + 22
      • 24 mei 2026 - 23:46
    • @lumham. Je moet de groene emoji's vóór de kotsende zetten.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 00:14
    • SennaS

      Posts: 12.221

      Kl*te Pinksteren voor L*lham gezien zijn misselijkheid, zwanger?

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 00:56
  • Politik

    Posts: 9.980

    Nou, best weer een vermakelijke race gezien.
    Velen zullen hebben genoten van de uitvalbeurt vanaf Russell, maar dat maakte de race qua spanning wel een beetje dood.
    Heerlijk voor Hamilton, eindelijk weer eens een mooie plek op het podium.
    Die RB lijkt ook niet zo slecht als Verstappen wil doen laten geloven.
    En Mclaren....man man man, wat een stelletje amateuristische koekenbakkees zijn het daar🙈

    • + 15
    • 24 mei 2026 - 23:41
    • Lulham

      Posts: 778

      De enige reden dat Verstappen op het podium staat is omdat Russell stuk gaat en McLaren idioot genoeg is om op inters te starten. Die Red Bull is gewoon de 4e auto.

      • + 45
      • 24 mei 2026 - 23:45
    • Precies 4e auto

      • + 4
      • 24 mei 2026 - 23:46
    • d07

      Posts: 2.611

      De Red-Bull was redelijk gelijkwaardig aan de Ferrari op dit circuit. Ik zou zeggen, gedeelde 3de auto. Hadjar had namelijk ook een prima tempo vandaag.

      • + 13
      • 24 mei 2026 - 23:48
    • Politik

      Posts: 9.980

      2e, 3e of 4e auto op dit moment is niet zo relevant.
      Verstappen kon Antonelli lange tijd prima volgen.

      Blijf dus gewoon bij m'n standpunt dat die RB niet zo slecht is als Verstappen wil doen laten geloven.

      En dat verandert verder ook niets aan het feit dat hij dankzij uitvallen van Russell op het podium kwam.l, want dat klopt als een bus.

      Of het uitvallen van Mclaren van invloed is geweest ben ik niet van overtuigd. Die hadden ook op slicks geen geweldig tempo.

      • + 12
      • 24 mei 2026 - 23:59
    • Is verstappen ooit positief geweest, er was altijd wel iets mis wat beter kon.

      Zo is hij nu eenmaal gemaakt...

      • + 6
      • 25 mei 2026 - 00:04
    • @Politik De enige reden waarom Max zo dicht bij Kimi kon blijven is doordat Kimi door de uitvalbeurt van Sjors totaal geen reden meer had om volle gas te gaan in zijn dominante Merc, en daadoor gewoon zonder risico te nemen naar de overwinning kon rijden,

      • + 16
      • 25 mei 2026 - 00:08
    • Clown Politik 🤡🤡🤡🤡🤡

      • + 9
      • 25 mei 2026 - 00:17
    • Eens Politik. Ontzettend jammer dat Russell uitviel. 'Prima' dat men iemand (meent) niet te mogen van een afstand, dat kan, maar dat heeft niets te maken met skill en de sport. Deze 25 punten zijn duur, en we moeten ook eerlijk zijn, na de uitval beurt van George was er niets aan de hand voor Kimi. Strak uitgereden, maar deze 25 punten winst zijn een cadeautje (dus niet gestolen).

      Hamilton ijzersterk, echt top om te zien samen met Verstappen welke ook ijzersterk was. En inderdaad, de Red Bull is niet slecht op dit circuit, de Ferrari was niet slecht op dit circuit. Leclerc en Hadjar lieten het afweten. Of dit daadwerkelijk Lewis zijn vorm is nu gaan we zien in Monaco want op Montreal is Lewis zonder bias waarschijnlijk (een van de) snelste ooit, low grip waar Charles moeite mee heeft.

      Mclaren pfoeh..wat daar gebeurde weet echt niemand. Al met al een enorm vermakelijke race! Zo lust ik er wel 10 van.

      • + 8
      • 25 mei 2026 - 00:19
    • Begreeep dat het nogal koud was. Zou kunnen verklaren waarom Verstappen en Hamilton het een stk beter deden. Die hebben altijd op banden met weinig grip erg hard kunnen rijden. EN daar heb je geen jonge reflexen voor nodig. Mogelijk ook waarom Leclerc aardig op een hoopje werd gereden. Ja, Ik weet dat Leclerc een slide had. Maar dat hoort bij het verschil tussen twee rijders.

      Het is toch ook heel erg dat de RBR de 4de auto is, he Politik. Want ik denk gewoon dat het dit weekend zo was. De Ferrari was gemiddeld wat beter dan de RBR en mogelijk (en wat ik vermoed) waren de Mercedes wat minder door de kou.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 00:24
    • Politik

      Posts: 9.980

      Zien jullie ook de moraalridder die hier predikt als een dorpspastoor en zo dom is dat hij tegelijkertijd weer eens door de mand valt, omdat hij mensen met een andere mening voor clown uitmaakt?
      Sneu hè.

      • + 24
      • 25 mei 2026 - 00:25
    • Politik

      Posts: 9.980

      @MSC,
      Het was zeker een vermakelijk race.
      Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op. Hier en daar nog een beetje extra bijschaven en het wordt alleen nog maar beter.
      Ik heb genoten dit weekend, dat ik live vanaf de tribune gevolgd heb💪🏻

      • + 7
      • 25 mei 2026 - 00:28
    • @ Politik

      Leuk man! Lijkt me een prachtige locatie te bezoeken, en uberhaupt een fantastisch circuit. Vet!

      • + 6
      • 25 mei 2026 - 00:29
    • Politik

      Posts: 9.980

      Super leuke ambiance hier! Alleen jammer van de halve liters Heineken die hier 15 dollar per stuk kosten🙈

      • + 9
      • 25 mei 2026 - 00:41
    • SennaS

      Posts: 12.221

      Rbr 4e auto haha. Heb je gezien wat middenmoot Hadjar ermee doet in de quali en in de race?
      Hij maakte het leven van niemand minder dan Leclerc moeilijk.
      Die rbr is na mercedes in het groepje fer, mcl

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 00:46
    • Mercedessen reden weg van het veld terwijl ze iedere ronde aan het knokken waren. Verstappen kon het tempo echt niet volgen. Dat is nog steeds een enorm gat.

      • + 8
      • 25 mei 2026 - 01:39
    • Pftttt en weer the usual suspects die Verstappen proberen te downplayen door te beweren dat de RBR auto niet zo slecht is cq na de Benz min of meer gelijkwaardig is met McLaren en Ferrari

      Prima dat er 'genieten' wordt dat deze door jullie duidelijk niet geliefde coureur weer geen WDC wordt, maar om 'subtiel' proberen aan te geven dat hij niet van outstanding klasse is komt overeen met kinderlijk gedrag

      • + 9
      • 25 mei 2026 - 02:46
    • Politik

      Posts: 9.980

      Wat ik pas sneu vind, is dat al.jarenlang de RB gedownplayed wordt, om de prestaties van Verstappen groter te laten lijken.

      Het is bijna elke race hetzelfde riedeltje; een auto die kut is en vervolgens wordt er toch een aardig resultaat mee behaald.

      En vervokgens roept de.horde in koor: kijk eens hoe goed Verstappen is, ondanks de dramatische auto heeft hij toch een goed resultaat gehaald.

      Verstappen is ook naar mijn mening de allerbeste coureur op dit moment.

      Maar dat geklaag door hem vooraf en vervolgens blijkt dat hij vrijwel de hele race prima bij Antonelli aan kan haken, dat begint eentonig en doorzichtig te worden.

      Zelfde als ik hier vandaag ergens las, dat hij door Hamilton werd ingehaald, omdat zijn auto vermogen verloor op dat moment 🙈
      Zo is het altijd wat en waarschijnlijk komen nu de data freaks hier uitleggen dat dat echt zo was.
      Terwijl elke nuchtere analist weet dat het onzin is.

      Als Max een geweldige prestatie neerzet, komt het door Max.
      Als Max tegenvalt, dan komt het door de auto.

      Het ligt veel genuanceerder.

      • + 8
      • 25 mei 2026 - 03:06
    • En dan snappen ze niet waarom ik niet meer inhoudelijk op die clowns reageer 😂

      • + 7
      • 25 mei 2026 - 07:49
    • Politik

      Posts: 9.980

      Heeft niets met clowns te maken, jij reageert sowieso nooit meer inhoudelijk de laatste tijd.

      En het ergste is dat je het zelf niet eens lijkt te beseffen🙈

      • + 8
      • 25 mei 2026 - 07:51
    • Het steeds bevestigen dat jullie clowns zijn door de meeste domme uitspraken te doen, ben ik zeer inhoudelijk.

      Inhoudelijk antwoorden staat niet per definitie gelijk aan veel woorden. Soms is 1 woord of 1 emoji genoeg.

      Dus bij deze nog eens: 🤡

      • + 7
      • 25 mei 2026 - 08:02
    • En beweer nu maar eens dat ik niet inhoudelijk heb geantwoord 😂😂😂

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 08:03
    • Jullie snappen of willen gewoon niet snappen dat ik enkel nog met clown reageer, omdat dat het niveau van jullie is.

      Ik heb in het begin zelfs heel diep en uitgebreid inhoudelijk gereageerd, maar dat bleek totaal geen zin te hebben richting jou, ClownS, Mario en nog een aantal.

      Waarom zou ik überhaupt die moeite dan nog nemen richting jullie? Jullie blijven toch altijd onverminderd achterlijke berichten plaatsen. En wanneer ik met zeer goede argumenten kwam, werd er gewoon niet meer gereageerd. Dus nee, die moeite is het me niet waard. Ik reageer dan wel terug op jullie niveau.

      Zo, dit is ook direct weer de laatste keer dat ik zoveel woorden richting jou/jullie gebruik.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 08:08
    • Lulham

      Posts: 778

      "Zelfde als ik hier vandaag ergens las, dat hij door Hamilton werd ingehaald, omdat zijn auto vermogen verloor op dat moment 🙈"

      Misschien leer je wat van luisteren naar mensen die er verstand van hebben. Er is meer commentaar beschikbaar dan alleen van het bedenkelijke Nederlandse niveau.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 10:49
    • "Super leuke ambiance hier! Alleen jammer van de halve liters Heineken die hier 15 dollar per stuk kosten"

      Dat is dan erg goed voor de portemonnee. Dat spul is niet te drinken.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 14:03
    • Nu vind ik het best dat je anti Verstappen, anti RBR en Anti Verstappen fan ben, politik.

      Maar kijk gewoon even op GP-tempo. Dan zie je of jij gelijk hebt of al die anderen.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 14:05
    • snailer, dat is het punt met al die clowns hier. Ze willen niet naar de objectieve feiten kijken, want dan verliezen die clowns hun bestaansrecht op dit forum. In het begin vaak genoeg geprobeerd om inhoudelijk een discussie aan te gaan met feiten, maar helaas mocht het niet baten.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 15:15
    • Dat Max al jaren al zijn teammaten declasseert is natuurlijk ook een non argument, omdat dat allemaal pancakes zijn en een slechtere auto rijden

      Het schjnt zelfs zo te zijn dat bij de 24 uur van vorig weekend de zusterauto werd gesaboteerd, heer Engel liet Max bewust voorbij en de voorsprong die Max daardoor kreeg werd bewust daarna door zijn teammaat weg gegeven

      En o ja, dat technische mankement kwam doordat Max teveel vergde van de auto

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 16:19
    • Haha, die clowns hier beweerden dat ook echt hé. Het is gewoon te erg voor woorden.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 16:21
  • Verstappen reageert koeltjes: "Jammer dat we de banden niet op de juiste temperatuur kregen. Maar goed werk."

    • + 4
    • 24 mei 2026 - 23:43
  • Na de uitval van Russel was er niet zoveel meer aan.
    De rest kan de Mercedessen niet echt bijhouden maar de onderlinge strijd is wel leuk om te zien tussen Russel en Antonelli.
    Mc Laren heeft een slechte weerman.
    Op het einde nog een mooie inhaal van Hamilton op Verstappen.

    • + 6
    • 24 mei 2026 - 23:43
    • Lulham

      Posts: 778

      Russell is met dubbel L...

      • + 2
      • 24 mei 2026 - 23:45
    • Lulham

      Posts: 778

      En dat was geen mooie actie, de auto van Verstappen had ineens een stuk minder vermogen, dat is makkelijk inhalen...

      • + 6
      • 24 mei 2026 - 23:46
    • Oké lullham

      • + 6
      • 24 mei 2026 - 23:47
    • Met een u er tussen

      • + 2
      • 24 mei 2026 - 23:49
    • d07

      Posts: 2.611

      Tuurlijk Lulham… altijd weer een onzin excuus. Had Hamilton toevallig ook “ineens” minder vermogen toen Max hem inhaalde eerder in de race? En als er echt ineens minder vermogen zou zijn, hadden we dat zeker op de boardradio gehoord.

      • + 12
      • 24 mei 2026 - 23:50
    • Zodra de data op gp-tempo is geladen kijk ik even.

      Overigens merk ik nu al op dat Verstappen geen temperatuur had in de banden. Zal ook kijken fo hij slip had uit de bocht. Is allemaal in de data te zien.

      Maar ik vermoed dat de meeste inhaalacties komen door een groot verschil in pk. Canada is al zo'n jaar of 10 een zeer lastige baan om in te halen. Ik weet eigenlijk al wat ik ga zien in de data. Namelijk een groot verschil in snelheid op het rechte stuk.

      Toto nu zie ik dat bij 9 van de 10 inhaalacties dit jaar. Groot snelheidsverschil.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 00:05
  • proficiat Andrea Kimi.
    Ook Louis en Max proficiat.
    Antonelli samen met 11 titels op het podium.

    • + 3
    • 24 mei 2026 - 23:47
    • Louis van Gaal?

      • + 5
      • 24 mei 2026 - 23:51
    • Tja, als doe 7 titels heeft wel.
      Lewis heeft ze wel.

      • + 1
      • 24 mei 2026 - 23:56
    • Zelfs met een racewagen kan Louis van Gaal uit de voeten 🤣

      • + 3
      • 24 mei 2026 - 23:57
    • Louis heeft hoogstpersoonlijk de auto van Max ontworpen!

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 00:09
  • @lulham azijnpisser

    • + 14
    • 24 mei 2026 - 23:47
  • Heerlijk! Tijd dat Mercedes de nummer 1 status definitief aan Kimi geeft!

    • + 4
    • 24 mei 2026 - 23:47
  • Opmerkelijk: Iedereen is op een ronde achterstand gezet, behalve de eerste vier.
    Ongelooflijk en natuurlijk bizar...

    • + 7
    • 24 mei 2026 - 23:48
  • Heeft Leclerc pech gehad of zo?

    Qua tijdverschil lijkt hij vernietigd door good old Hamilton.

    • + 1
    • 24 mei 2026 - 23:49
    • Leclerc had het zwaar op de mediums. Maar hij had ook een enorme slide op achter de vsc. Waardoor hij twee flatspots kreeg. Daarna reed Leclerc de race uit.

      • + 3
      • 24 mei 2026 - 23:52
    • Best bijzonder. Dat Hamilton een keer sneller is dan Leclerc snap ik. Dacht in China ook?
      Maar zo'n verschil had ik niet verwacht ooit te zien. Een slide is namelijk ook onderdeel van het gemiddelde.

      Gefeliciteerd Felipe, met deze prestatie van Hamilton.

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 00:09
    • Charles had het hele weekend al geen vertrouwen. China, Montreal zijn beiden circuits met ontzettend weinig grip en daar heeft Charles moeite mee. Wat Charles (nog steeds) moet leren is dat hij niet moet overcompenseren maar gewoon moet slikken dat dit niet zijn weekend is. Het geeft namelijk niet op een tour van 24 races als je er 2 verzaakt. Nu loopt het goed af, maar hij moet echt stoppen met dat onnodige pushen als het geen zin heeft.

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 00:21
    • Toevallig hierboven iets gezegd over de temperatuur, wat natuurlijk nog meer veroorzaakt dat er minder grip is. En juist Verstappen en Hamilton zijn altijd erg sterk geweest om hard te blijven gaan op banden met minder grip. Bijvoorbeeld in de regen. Bij versleten banden. Of bij banden die koud zijn.

      Denk dat je een punt hebt, Michael.

      Uiteraard vind ik niet dat Leclerc het zou moeten accepteren. Hij zou er hard aan moeten werken het te verbeteren. Hoe moeilijk dat ook is.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 00:30
    • @Snailer

      Klopt wat je zegt, die twee versterken elkaar. Ik doelde meer op het punt dat dit circuit (samen met China o.a) van nature al weinig grip heeft, en dus koude omstandigheden zoals jij aangeeft inderdaad dat nog eens extra versterken. Je zag het ook, Lewis was vrij comfortabel met de relatief instabiele achterkant en het sliden. Maar, dat maakt nog geen zomer, Lewis leeft in momenten zo lijkt het en dus kan het zomaar zijn dat Monaco weer een totaal ander beeld geeft.

      Wat betreft Leclerc, ik snap je, alleen ik denk dat racen gaat om consistentie. Dat Leclerc nu 4e wordt is door omstandigheden en niet perse door kunde gezien de 24 seconden achterstand. Normaliter zitten daar 2 a 3 auto's tussen. Die punten heb je wel nodig als het erom gaat. Daarom zeg ik: niet overcompenseren, minder foutmarge en deze weekenden (want dat zijn er weinig voor Charles) voor lief nemen.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 00:37
    • Kan me meer dan vinden in je uitleg.

      Het is denk ik ook meer een beetje een schok. Heb hem pas 1 of twee keer eerder flink hebben zien verliezen van de teamgenoot. Zoals je mogelijk weet ben ik ook fan van Leclerc. Dus vond het niet zo fijn om te zien. Een fout ala. Alle rijders maken fouten. Maar gewoon niet mee kunnen komen of op kleine afstand volgen.

      En inderdaad. Maak je een goed punt. Vorig seizoen zouden er middenveld teams tussen hebben gestaan. Het verschil tussen team 4 en team 5 is erg groot. Uiteraard is McLaren gewoon top 2.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 14:12
  • Rimmer

    Posts: 13.329

    Leuke race. Mooi podium, Lewis zeer netjes gereden, Max netjes gereden en Kimi, tja, eigenlijk gereden! Gunde Russell geen cm en gaf nooit op. Sjors kan de komende nachten niet slapen zoveel is zeker.

    • + 11
    • 24 mei 2026 - 23:50
  • Waanzinnig: Hamilton op fenomenale wijze voorbij aan Verstappen!

    • + 17
    • 24 mei 2026 - 23:50
    • 🤡🤡🤡🤡🤡🤡

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 00:19
    • Haha. Gewaagde opmerking 😉

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 00:19
    • Politik

      Posts: 9.980

      Er lijkt hier een trol aanwezig op dit forum die heel erg graag een andere avatar lijkt te willen.

      Ik zie telkens van die clowntjes voorbij komen.
      Misschien snapt hij niet hoe hij zn avatar aan moet passen....
      Iemand die de moeite wil nemen om het hem uit te leggen ?

      • + 9
      • 25 mei 2026 - 00:34
    • Het interessante bij Wickie is dat zijn eerste (of eerdere) posts vaak onderbouwd en inhoudelijk waren. Dit lijkt nu af te zwakken richting de compleet andere kant.

      En ja, ik gebruik expres het woord 'af te zwakken' want het is geen verbetering.

      • + 7
      • 25 mei 2026 - 00:45
    • @ms zijn jullie dit niet zelf schuld? Constant maar een rijder (max) naar beneden praten. Ik las ergens dat de auto in de buurt komt van de benz? Wat een grap… Rbr was de 4e auto in canada maar dat vinden de trollen (politik, ouw) moeilijk. Wickie gaf eerst inhoudelijke reacties maar hij werd door jullie belachelijk gemaakt. Ik snap wel dat hij nu zo reageert.

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 07:39
    • Juist, Nyck, jij snapt het. Zij zijn het niet waard om nog serieus op te reageren. Ik gaf sterke inhoudelijke reacties gebaseerd op feiten en betrouwbare bronnen en de achterlijke clowns reageerden dan opeens niet meer of bleven doodleuk vasthouden een hun eigen fake waarheid, om maar dingen niet te hoeven toegeven.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 08:52
    • Ook al zou je vinden dat iemand naar jouw idee ‘onzin’ comments plaatst, dan zie ik nog steeds niet de toegevoegde waarde van het belachelijk maken van die poster. Het kan namelijk ook zorgen dat je blind wordt voor inhoud en dat lijkt me niet de juiste manier.

      Het punt is dat op dit forum niet iedereen in kampen denken, en dat sommigen tegengas geven en proberen te nuanceren. Ik vind Max Verstappen de beste coureur van het moment (al een tijdje) maar ik ga niet mee in de verheerlijking en het op een idioot groot voetstuk plaatsen hiervan. Als dat wordt gelezen als ‘trollen’ of ‘onzin’, so be it, maar dat klopt simpelweg niet.

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 11:36
    • 🤡🤡🤡

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 12:36
    • Haha, erg volwassen ook ;).

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 12:40
    • 🤡🤡🤡🤡

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 12:47
  • Ook zeer goed gereden van hadjar

    • + 3
    • 24 mei 2026 - 23:51
  • Die twee gaan er nog een keer samen af. RUS <> ANT.

    Toch een zeer vermakelijke 30 ronden.
    Hamilton en Verstappen battle aan t eind was ook best prima.

    Weet nog steeds niet wat ik van dit regelement vind... beetje TE Formule E denk ik waar het alle systemen managen is.

    Mclaren... blamage GP... echt een blamage. Gegokt op meer regen kan ik in komen (als je het met 1 auto doet, maar zal wel niet kunnen met papaya rules)... maar daarna ook gewoon alles stuk of fout.

    Grote verassing is Colapinto. Heb m veel afgezeken vorig seizoen. Maar rijdt nu toch 2 prima races oprij.

    • + 4
    • 24 mei 2026 - 23:52
    • Teveel electronica.je zag ook dat er nu al 6 autos uitvielen.
      En het geluid helpt ook niet mee.
      Toch was de strijd wel leuk tussen Mercedes.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 00:04
    • NicoS

      Posts: 20.854

      Zat er eigenlijk op te wachten dat ze elkaar zouden gaan raken, maar helaas viel Russell uit, en daarmee ook gelijk de strijd om de winst. Je komt op deze baan slecht weg als je gelijkwaardige auto’s hebt, het is een start en stop circuit zonder snelle en mediumspeed bochten. Je kunt simpelweg niet het verschil maken, waardoor ze continu op elkaars lip zitten.
      De achtervolger heeft voordeel door meer power.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 00:17
    • Zodra de data is geladen op GP-tempo kijk ik even. Op Canada is het de laatste jaren extreem moeilijk geweest om in te halen. Ik vermoed clipping.
      Of een fout van Verstappen.

      Met deze regels is de kunst van het verdedigen volledig weggenomen. De auto met de meest efficiente hybride (harvest/deploy) regeert.

      Soms kan een echte racer de rijder die voorbij suisde met een fantastische tegenaavval de plek terugpakken. Heb het Leclerc begin seizoen zien doen en bijvoorbeeld Verstappen. Zullen er wel meer zijn geweest.

      Voor mij blijft het nep racen.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 00:18
  • Russell: "De motor past in Canada niet zo goed bij mijn rijstijl..."

    • + 9
    • 24 mei 2026 - 23:53
  • Leuk gevecht tussen de Benzen. Dit gaat wel bij Russel in zijn hoofd zitten. Ik denk dat Kimi echt de bovenhand gaat krijgen nu. Die heeft gewoon meer potentie en maakt grote stappen. Mclaren had een totale offday. Zoals je die zelden ziet.

    • + 5
    • 25 mei 2026 - 00:04
    • Die begonnen al met de verkeerde banden dus ja

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 00:07
    • NicoS

      Posts: 20.854

      Nou die off-day zie je wel vaker bij McLaren, nou was dit wel een enorme flater.
      Hoe kun je op een droge baan gaan starten op inters…..?

      • + 6
      • 25 mei 2026 - 00:13
    • l

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 00:14
    • Wat was vooral Piastri weer slecht, met die inters had ie gewoon gelijk, maar als je niet op inters wil starten, neem dan a.u.b. eens initiatief.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 00:21
    • Politik

      Posts: 9.980

      Mclaren maakt helaas teveel van dit soort fouten. Vorig jaar bijvoorbeeld, toen ze na 7 ronden en een SC als enige buiten bleven.
      Misschien dat Lambiase ze in de toekomst wat bij kan leren op dat vlak.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 00:38
  • Supernova

    Posts: 20

    Zeer vermakelijke race met hard maar fair gevecht tussen de Mercedessen. Mooi podium, iedereen was nog eens echt blij :) McLaren onbegrijpelijk. Duim omhoog voor Colapinto en Lawson, verrassend sterk

    • + 2
    • 25 mei 2026 - 00:16
  • Antonelli bijna groter dan Ferrari in Italië. Lewis zorgt voor uitstel...
    Russell jammer. Prinses of niet.
    RBR beter dan naar eigen zeggen. Zijn we gewend.
    Mclaren verknoeit het nog voor de kletsnatte start. Daarna al helemaal hopeloos.
    Canada werd beter dan verwacht.

    • + 2
    • 25 mei 2026 - 00:25
    • Red bull beter dan wat? Als McLaren niet zo gek had gedaan en Russell niet was uitgevallen was Hadjar roemloos 8e geworden.Max is dan degene die het dan nog net wat beter had gedaan maar zou ook maar 6e zijn geworden.beetje vertroebeld beeld lijkt je niet? Antonelli hield duidelijk in en Hamilton was denk ik 3-4 tienden sneller. Max heeft eigenlijk weinig reden tot lachen.

      • + 8
      • 25 mei 2026 - 00:36
    • SennaS

      Posts: 12.221

      Pardon Max weinig reden tot lachen?
      Gelukkig ben jij niet zijn personal assistant, want Max lacht weer en zo willen we hem graag zien, voor hoe lang het ook duurt, want dat is de vraag dit seizoen.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 00:53
    • Beter dan naar eigen zeggen.
      Nu heb ik toch het gevoel dat ik in herhaling val.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 00:56
    • @Redcarsmatter ,m’n uitleg is redelijk duidelijk te interpreteren.Hadjar zou als laatste van de 4 top teams geëindigd zijn. Als topteam/sporter mag je daar toch niet tevreden mee zijn lijkt me.de rest van het Formule1 veld is al jaren veldvulling,dat ziet iedereen toch

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 01:05
    • @Mrduplex
      Je hebt deels gelijk. Maar het verschil tussen Ferrari en RBR was marginaal vandaag. En Mclaren heeft nog niet bevestigd. Dus, ca va nog wel voor RBR zo vroeg in het seizoen. Beter dan hun start, toch?
      En Max glundert weer.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 01:25
  • Tony

    Posts: 1.652

    Geweldig gereden van Kimi Antonelli. Hij laat zien dat hij zich niets aantrekt van zijn teamgenoot. Vorig jaar zat hij nog op school, maar nu maakt hij al zulke grote stappen. Ik denk niet dat Wolff en Russell hadden verwacht dat hij nu al een titelkandidaat zou zijn.

    • + 4
    • 25 mei 2026 - 00:30
  • SennaS

    Posts: 12.221

    Mooie race, top close racen van de Mercedes mannen. Lang leve deze reglement die close racing mogelijk maakt.
    Mega pech voor George, was wel benieuwd hoe dat was afgelopen. Kimi wordt met de dag beter en je kunt hem beter niet achter je aan hebben, want hij gaat aanvallen, lijkt een Max trekje (positief bedoeld).
    Rbr is vanaf Miami gewoon een topauto, zie wat Hadjar ermee doet. Max zlacht weer en blijft hopelijk, ondanks verslagen door een oude goat maar dat kan gebeuren.
    Die oude goat laat zien wat hij kan op zijn favo circuit en is de snelste Ferrari man dit weekend.
    Hadjar is besmet met het slingeren tijdens het remmen virus, lijkt wel een specialiteit van het huis ;-)
    Mcl, wat een blunder op blunder, ze trekken de lijn door van 2025.

    • + 1
    • 25 mei 2026 - 00:44
    • SennaS

      Posts: 12.221

      En dit bedoel ik, als Max meedoet (irt tot zijn aangekondige vertrek) dan is er spanning en iemand die met het mes tussen de tanden racet.
      Zou een groot verlies zijn voor de f1.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 00:50
  • Maar waarom horen we niks over hoe Leclerc de auto op ving?

    • + 1
    • 25 mei 2026 - 01:10
    • Supa

      Posts: 2.712

      Credits krijgen voor het opvangen van een auto is onzin. Gewoon geen fouten maken.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 03:40
  • Supa

    Posts: 2.712

    Kimi is pas 19 jaar. Echt bizar. Mega talent!

    • + 0
    • 25 mei 2026 - 03:36

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar