user icon

Coureurs lovend na eerste kennismaking vernieuwd duinen-circuit: "Zandvoort is net een rodelbaan"

  • Gepubliceerd op 04 sep 2021 11:34
  • comments 23
  • Door: Arjan Hoefakker

De F1-coureurs zijn lovend over "rodelbaan" Zandvoort na hun eerste kennismaking met het vernieuwde circuit waar dit jaar voor het eerst sinds 36 weer wordt geracet door de Formule 1.  

George Russell noemt het circuit "één van mijn meest favoriete circuits waar ik ooit heeft geracet." Volgens Russell is Zandvoort een "geweldige plek." Russell: "Het is old-school, het zal je straffen als je een foutje maakt. Het lijkt wat dat betreft op een stratencircuit. Je moet je aandacht erbij houden en je hebt van die hoge kombochten en snelle sector bij bochten zeven en acht. Het zal ons op het puntje van je stoel krijgen. Het is een enorme nieuwe uitdaging voor de coureurs en teams om een de baan te leren kennen."  

Circuitontwerper Jarno Zaffelli stond aan de wieg van de verbouwingen aan het circuit. De kombochten zoals de Hugenholtz-bocht worden door de coureurs als spectaculair ervaren. "Uniek, het is alsof je in een rodelbaan glijdt", zegt Pierre Gasly van AlphaTauri na de trainingen op vrijdag. 

Toen bekend werd dat de F1 zou terugkeren op Zandvoort schakelde het circuit Zaffelli in om de baan grondig te herzien. De Italiaan liet zich inspireren door de Amerikaanse ovals toen hij de kombochten met een hellingsgraad van 18 en 19 procent tekende. 

Charles Leclerc vindt het een geniale vondst. "Die kombochten zijn ongelooflijk om in een Formule 1-wagen te rijden. Ik had geweldige grip en het loont echt op deze baan om risico te nemen."

Sebastian Vettel viel stil tijdens de eerste vrije training met problemen aan zijn krachtbron, maar tijdens de tweede vrije training kon hij wel uitgebreider kennis maken met de venrieuwde baan

De viervoudig wereldkampioen Formule 1 geeft Zandvoort grote complimenten: "We hebben meer circuits nodig met dit soort bochten. Het is een zeer opwindend rondje geworden."

George Russell van Williams noemde het rijden op CM.com Circuit Zandvoort een bijzondere ervaring. "Dit gaat absoluut een favoriet bij de coureurs worden. Meer kunnen we niet wensen van een circuit."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 3.715

    In de F3 werd er ook hier en daar ingehaald, hopelijk lukt dat in de F1 ook. Dan is het helemaal een prima baantje.

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 11:38
  • er is zeker wat aan te merken, kort, krap, inhalen moeilijk.
    Weinig banen zijn perfect.
    Maar ook zeker wat interessante features, zoals de kombochten, het hoogteverschil, de grindbakken naast de kerbs e.d.

    De vergelijking met een rodelbaan is erg toepasselijk inderdaad, daar heeft het zowaar wat van weg :)

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 11:39
    • Astfgl

      Posts: 236

      Ik zie dan ook liever dit, dat ze de baan zoveel mogelijk behouden, imperfecties en al, een opfrisbeurt geven en wat extra karakter geven d.m.v. die kombochten, dan dat Hermann Tilke er met de botte bijl tegenaan was gegaan.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 12:08
    • Ik denk dat er maar 1 ding is wat er verbeterd kan worden aan Zandvoort, het lijkt mij mooier als er een halve tot een kilometer langer zou zijn met nog één kombocht.
      Maar dat zal niet gebeuren met dank aan de milieu freaks, jammer dat die zoveel problemen hebben veroorzaakt en waarschijnlijk er niet mee stoppen.

      • + 3
      • 4 sep 2021 - 13:17
    • "er" moet zijn "het" .

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 13:19
  • Jodelaietie!!!!

    • + 1
    • 4 sep 2021 - 11:43
  • Joeppp

    Posts: 4.657

    Ik heb er enorm naar uitgekeken dat de F1 weer op Zandvoort terug zou keren maar ik heb er nog niet echt plezier van gehad. Misschien komt het door het commentaar van Jack Plooij of de regie maar ik vind het een weinig boeiende baan. Hij is te smal en te kort waardoor hij vooral heel vol is. Daarnaast zijn de vele fans natuurlijk heel gaaf maar het is het hele weekend nog niet gegaan over autosport.

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 11:45
    • nutstree

      Posts: 364

      Ik vond de trainingen ook tegenvallen. Maar de F3 race heeft wel leuke actie momenten gehad.

      Mijn tegenvaller is vooral hoeveel tijd het kost om een auto van de baan te krijgen.

      • + 2
      • 4 sep 2021 - 11:53
    • Joeppp

      Posts: 4.657

      Maar na vanmiddag was ik om! Leuke baan.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 19:23
  • Max geen gridpenalty!
    Wat een mazzel heeft hij toch weer!
    Lewis zal er wel gek van worden.

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 11:52
    • Hoezo mazzel ? Had ie dan vol op de rem moeten gaan staan ? dan was ie mogelijk nog tegen Stroll aangereden, want met blokkerende wielen is een F1 wagen niet meer bestuurbaar.
      Hij heeft gewoon gedaan wat moest,

      It is our conclusion that the driver of Car 33 took every reasonable action to comply
      with the regulations in that he immediately reduced speed in a safe manner at the
      earliest opportunity upon the first indication of the red flag, even before a red flag or red light panel was visible to him, and that this satisfies the requirements of the Code

      • + 2
      • 4 sep 2021 - 13:25
  • Een rodelbaan, een reuzenrad een heel leger aan oranje clowns. Een heuse kermis daar in Zandvoort.

    • + 3
    • 4 sep 2021 - 11:53
    • RBH2019

      Posts: 3.715

      Ach, de grootste clowns zoals jij zijn gelukkig gewoon hier om te zeuren en zuigen.

      • + 5
      • 4 sep 2021 - 12:11
    • Echt iets voor jou dus....

      • + 7
      • 4 sep 2021 - 12:13
    • OneRace

      Posts: 506

      Hamilton heeft z’n kleding goed erop aangepast inderdaad! 😵‍💫

      • + 2
      • 4 sep 2021 - 12:13
    • En volgens mij kun je er ook nog suikerspinnen kopen.

      • + 2
      • 4 sep 2021 - 12:16
    • Het is de bedoeling ook dat het er een groot feest is :)

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 15:13
    • waylon

      Posts: 2.268

      Roger zat jij er ook.-:-)

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 18:25
  • h3x6g0n

    Posts: 393

    Ik begrijp helemaal dat de rijders de baan leuk vinden. Hopelijk vinden ze manieren om in te halen, want een race zonder inhaalmogelijkheden is wel heel erg saai om naar te kijken.

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 13:25
    • Ik denk dat er wel ingehaald zal worden aan t einde van t rechte stuk , alleen t zal wel moeilijk worden

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 15:13

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 264
  • Podiums 3
  • Grand Prix 143
  • Land FR
  • Geb. datum 7 feb 1996 (25)
  • Geb. plaats Rouen, FR
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar