user icon
user icon

Russell: "Williams volgend jaar in de middenmoot als de rest deze winter stilstaat"

  • Gepubliceerd op 16 dec 2019 08:31
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

George Russell heeft weinig verwachtingen van zijn tweede seizoen in de Formule 1. De Brit verwacht namelijk dat Williams ook in 2020 moeite zal hebben om aan te sluiten bij de middenmoot.

In de afgelopen jaren is Williams stukje bij beetje verder teruggevallen in de pikorde in de Formule 1. In 2019 was de situatie het schrijnendst: alleen tijdens de chaotische regenrace in Duitsland wist Robert Kubica een puntje te pakken, maar in de overige races kwam het Britse team simpelweg fors te kort ten opzichte van de naaste concurrentie.

Russell en Williams verwachten dat de situatie in 2020 zal verbeteren, maar hij houdt nog een slag om de arm over de mate waarin dat zal gebeuren. "Het zou niet gepast zijn om te zeggen dat we volgend jaar in de middenmoot rijden", vertelde Russell aan Auto Motor und Sport. "Wat ik kan zeggen is dat we wel in de middenmoot zouden zijn als alle anderen gedurende de winter stil zouden staan."

Russell 'had vrede' met bolide van Williams

Na zijn kampioenschap in de Formule 2 in 2018 zag Russell concurrenten Lando Norris en Alex Albon ook promoveren naar de Formule 1. Zij scoorden afgelopen seizoen wel punten, maar Russell is niet jaloers. "Ik heb er nooit over nagedacht waar ik zou staan in een McLaren of Mercedes. Dat zou alleen frustrerend werken. Ik heb al snel vrede gesloten met de auto die ik had. Uiteindelijk moest ik het in die auto doen, dus daar heb ik mijn best in gedaan."

Wat hij ook prettig vindt, is de mensen in de paddock erkennen hoe goed hij het gedaan heeft in zijn debuutseizoen. "Iedereen kijkt normaal alleen naar de resultaten, en ik deed hetzelfde toen ik alleen nog een toeschouwer was", vertelt Russell. "Maar ik weet wanneer ik goed was en dat weten Mercedes en Williams ook. Alleen dat telt."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Sterker nog: als de rest achteruit gaat, staat Williams bovenaan!

    • + 1
    • 16 dec 2019 - 09:02
  • Ik blijf hopen dat Williams ineens weer een auto weet neer te zetten die goed is. Sommige dingen doet Williams heel goed, zoals die pitstops.
    Waarom die auto dan elke keer weer niet vooruit te branden is terwijl een team zoals Force India met veel minder middelen ze de afgelopen jaren ver voorbij is gestreefd...

    Als een deel van de effort die in het perfectioneren van de pitstops nou eens aan de analyse van de bedrijfsstructuur zou worden besteed?
    Op zijn minst gewoon eens een babbeltje met Andreas Seidl, bij de bar, over hoe McLaren er weer bovenop kwam?

    • + 1
    • 16 dec 2019 - 09:49
    • Snork

      Posts: 8.487

      Het begint met budget, waarmee je een goed team en de juiste middelen kan bekostigen. Ze missen simpelweg het geld om veel meer engineering te doen en een betere auto te ontwerpen. Extra schrijnend is daarbij het tekort aan onderdelen waardoor ze Kubica zelfs een keer uit de race terugtrokken. Verder hielp de start van het seizoen ook niet, toen de eerste testweek verloren was omdat de auto niet klaar was.

      • + 0
      • 16 dec 2019 - 09:57
    • @Need5Speed "een team zoals Force India "

      Die hebben een pompen of verzuipen mentaliteit. Dat werkt enorm motiverend. Ik kan me voorstellen dat Paddy Lowe het wel "even zou regelen" maar is als team gigantisch in de zeik gezet. De beste man is niet voor niets het team uitgeknikkerd.

      We zullen pas over x jaar horen welke wantoestanden hebben plaatsgevonden bij Williams in 2018/2019 onder leiding van. In ieder geval is McLaren van de titel lachertje van het veld af.

      • + 0
      • 16 dec 2019 - 19:22
  • John6

    Posts: 4.272

    Het liefst zijn ze zo snel als de top 3, en de andere teams ook, laat ze maar vechten voor een plaats op het podium.

    • + 0
    • 16 dec 2019 - 11:09
  • Pappous

    Posts: 846

    Al zouden ze komend seizoen alleen maar veel minder vaak als overduidelijke laatste eindigen.

    • + 0
    • 16 dec 2019 - 11:55
  • delange

    Posts: 1.132

    hele nuchtere en slimme jongen is die Russel denk ik.
    Die zal nog wel een stapje omhoog geraken....twijfel ik niet aan.

    • + 0
    • 16 dec 2019 - 16:30

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 30
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 15 feb 1998 (22)
  • Geb. plaats King's Lynn, Groot Brittannië
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar