user icon
user icon

Steiner geeft toe: "Haas F1 kan na 2020 vertrekken uit Formule 1"

  • Gepubliceerd op 16 nov 2019 09:00
  • comments 14
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Na de onthulling van de reglementen voor 2021 is in ieder geval een deel van de puzzel voor dat seizoen gelegd, maar het is nog onduidelijk welke teams er dan rijden in de Formule 1. Ook van Haas F1 is dat nog onzeker, zo geeft Günther Steiner toe.

Haas F1 debuteerde in 2016 in de Formule 1 en sindsdien heeft het team zich al redelijk goed tussen de gevestigde namen kunnen positioneren. Vorig seizoen kende het Amerikaanse team een uitstekend seizoen waarin het vijfde werd in het kampioenschap, maar dit jaar verloopt het allemaal wat moeizamer. Het team heeft de VF-19 niet kunnen overmeesteren, waardoor ze nu op P9 in het kampioenschap staan.

Steiner benadrukte in Brazilië dat er nog geen knopen zijn doorgehakt over de toekomst van het team. "Ten eerste is het van niemand zeker dat ze hier in 2021 zijn, omdat er geen contracten getekend zijn. Het hangt niet van mij af wat we doen voor 2021, maar we kunnen de ontwikkeling hoe dan ook niet stoppen. We moeten door blijven gaan alsof we in de Formule 1 blijven."

Volgens Steiner wacht Haas F1 op een besluit van eigenaar Gene Haas. "In de afgelopen weken is er geen progressie geweest, maar ik hoop dat er volgende week nieuws is. Hij moet goed weten wat hij wil doen, dus daar wachten wij geduldig op. Het is een belangrijk besluit voor hem en ik begrijp dat hij de tijd nodig heeft om alles op een goede manier tegen elkaar af te wegen."

Volgend seizoen zal Haas F1 in ieder geval nog wel op de grid staan. Net als in de afgelopen drie seizoenen zullen Romain Grosjean en Kevin Magnussen het rijdersduo van de Amerikanen vormen.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Kijk! De eerste die eerlijk aangeeft dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is om binnen de F1 actief te blijven.
    Dat siert Steiner; Geen priet-praat maar gewoon zeggen waar het op staat.

    Het worden spannende tijden voor de F1.
    En dat beseffen ze allemaal.
    Ze zijn immers niet voor niets al zo belachelijk lang bezig met de afspraken. Heel lang!
    Te lang, want de toekomst heeft ze eigenlijk al lang ingehaald.

    • + 0
    • 16 nov 2019 - 09:10
    • Rimmer

      Posts: 7.829

      Het zal inmiddels bij alle spelers duidelijk zijn geworden dat 2021 in iedergeval never nooit tot meer kansen gaat leiden.
      De top 3 (met McLaren ik het kielzog) gaan zo ongelofelijk veel geld stuk slaan dat ze in 2021 weer een 1,5 sec per rondje los zijn van het middenveld. Met de budgetcap kan dat nooit meer ingehaald worden.
      Is dat wat Haas wil? Is dat wat Renault wil?
      Wat wil de Fiat/Chrysler/PSA groep nog met het kwakkelende Alfa?
      Ferrari, Mercedes, RBR, McLaren, RP, STR en Williams gaan door. Dat is zeker. Maar dit zijn maar 14 auto’s waarvan de helft nooit mee zal kunnen doen om prijzen.
      Ik geef het 50/50 kans dat de sport in 2021 nog door kan gaan maar ik gok dat het in 2022/2023 allemaal opgedoekt is.
      Dan zitten we dus naar de FE te kijken en we kunnen alleen maar hopen dat die dingen tegen die tijd een beetje vooruit te branden zijn anders moeten we helaas massaal overstappen naar Rinus en de Indy cars.

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 09:26
    • Arie54

      Posts: 3.295

      @Rimmer: Wie zegt dat Mercedes doorgaat? En als ze al doorgaan als team, dan hooguit tot het aflopen van de motorcontracten met Williams en McLaren.

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 09:31
    • Quote; "Ferrari, Mercedes, RBR, McLaren, RP, STR en Williams gaan door. Dat is zeker."

      @Rimmer, waar baseer je dat op?
      Ferrari heeft aangegeven 'voornemens te zijn' om te blijven maar dat hebben ze natuurlijk allemaal.
      Mercedes gaat zich leggen op elektrische modellen dus wellicht is de F1 met haar verbrandingsmotor niet langer van toepassing voor het moederbedrijf.
      McLaren, RacingPoint en Williams zijn volledig van de besluitvorming van Mercedes afhankelijk.
      RBR en STR (of eigenlijk SAT*) zijn op hun beurt weer afhankelijk van het besluit van Honda die eerder al heeft aangegeven om de prestaties van komend seizoen als uitgangspunt te gaan beschouwen voor hun toekomst binnen de F1.
      En de toekomst van Renault (ja ik weet het, die staat niet eens in je lijstje) staat sinds de recente reorganisatie en bijbehorende bezuinigingen al op losse schroeven en de huidige staat van het team zal daar zeker niet aan meehelpen.

      Dus zeg het maar...

      Nog een paar seizoenen aan kwakkelen of nú al alles rigoureus omgooien om de boel te kunnen redden?
      Ik denk dat ze met het laatste bezig zijn. Dat zou wel de enorm lange besluitvorming voor de nabije toekomst verklaren.

      *Scuderia Alpha Tauri

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 09:49
    • Rimmer

      Posts: 7.829

      Mercedes heeft aangegeven langer in de F1 te blijven. Werd gisteren nog verteld door Olav.
      Bovendien gaan Ferrari en RBR komend seizoen 500 + miljoen stukslaan in voorbereiding op 2021. Die blijven dus op zeker net als Mercedes. Wie daar nog vraagtekens bij zet moet misschien even wakker worden met een bakkie koffie ;)
      McLaren heeft net Seidel en Key binnengehaald en de weg omhoog gevonden. Ze hebben een deal voor 2021 met Mercedes. Kortom, die blijven dus ook conform de 1+1=2 logica.
      RP heeft met Laurence een paar honderd miljoen teveel en is al druk aan het investeren en bouwen. 1+1= nog steeds 2.
      STR is afhankelijk van RBR en haar lot is verbonden met RBR. Dus die gaan ook door.
      Blijft Williams over. Die hebben geen keuze. Stoppen is einde Williams. Met Latifi is daar weer een miljardairspapa als backing die bereid is om alles voor zijn zoon te doen. Die blijven dus ook gewoon.
      De rest is vooralsnog onzeker maar zie ik wel meedoen in 2021. Tot ze halverwege 2021 door krijgen dat ze never nooit meer mee kunnen doen dankzij de giga investeringen die de top nu en de komende maanden gaat doen. Dan zie ik die teams nog wel tot de conclusie komen dat het einde oefening wordt.

      • + 2
      • 16 nov 2019 - 10:11
    • RBH2019

      Posts: 2.486

      Rimmer heeft naast een vieze naam gewoon wederom gelijk. De CEO van Mercedes heeft zelf recentelijk nog gezegd dat F1 de investering meer dan waard is. Ferrari verkoopt auto's omdat ze in de F1 actief zijn. En teams gaan geen honderden miljoenen investeren voor 1 of 2 jaar. Dat is geld verbranden. Daar zit een terugverdientijd aan van 5 tot 10 jaar. De F1 zal moeten vernieuwen, zeker. Maar dat betekent niet dat het op korte termijn gaat ophouden met bestaan.

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 10:27
    • @Rimmer, ik vermoed inderdaad ook dat in 2021 de huidige teams gewoon weer aan de start staan. Er volgt immers een overgangsperiode.
      ...en dan is het 2025. En dan?

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 10:35
    • @Rimmer FE kijken is geen optie. Ga dan liever grasmaairaces kijken.
      Daarnaast geloof ik niet in jouw asgrauwe scenario dat F1 over paar jaar niks meer is.
      Er moeten wel meer teams bij en daar moeten alles aan doen. Budgetcap kan trouwens verder verlaagt worden in de toekomst. Betreft een 1e probeersel.

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 11:10
    • snailer

      Posts: 3.809

      Over 1 ding heb je zeker geen gelijk. Quote: "Dan zitten we dus naar de FE te kijken"
      Ik ga daar niet naar kijken. Dat laat ik aan de rest van de F1 kijkers over.

      Dat Red Bull doorgaat is trouwens ook nog niet zeker. Het officiele statement is dat ze het van Honda af laten hangen. Red Bull zet vol in op Honda. Als die niet doorgaan dan zijzelf ook niet.

      Overigens vind ik op dit moment de F1 boeiender dan ooit vanaf 2000. Er zijn zo veel talenten op het moment. De 'oude' toprijders zijn er ook nog. 3 teams zitten redelijk bij elkaar. Een vierde lijkt aan te sluiten en het middenveld zit weer dicht op elkaar en net achter team vier.

      Waar ik het wel over eens ben is dat de nieuwe regels weer grote gaten tussen teams zal veroorzaken.

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 13:47
    • Quote: "...Ik geef het 50/50 kans dat de sport in 2021 nog door kan gaan..."
      Ik ook! Of het gaat wél door, of het gaat niet door. :D

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 15:47
  • Arie54

    Posts: 3.295

    "Het team heeft de VF-19 niet kunnen overmeesteren,..." Google Translate werkt nog niet écht goed hè?

    • + 3
    • 16 nov 2019 - 09:28
    • RBH2019

      Posts: 2.486

      En wat denk je dat het origineel is geweest dan? Ik vind het best kunnen, deze tekst.

      • + 1
      • 16 nov 2019 - 10:27
    • Tja ik vind het wel een mooi klinkende zin. Niets mis mee.

      • + 0
      • 16 nov 2019 - 12:37
    • Ik ook niet zien probleem in goed lezende zin.
      Gewoon als elke dag.
      Moet gewoon opgeven en klaag houden binnenshuis.


      :D

      • + 3
      • 16 nov 2019 - 12:45

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 7 apr 1965 (55)
  • Geb. plaats Merano, Italy, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel