user icon

VT2: Hamilton eerste met Rosberg in zijn kielzog

  • Gepubliceerd op 25 nov 2016 15:32
  • comments 48
  • Door: Rob Veenstra

Mercedes-coureur Lewis Hamilton heeft ook in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi de beste tijd laten noteren. De Brit rondde Yas Marina Circuit in een 1:40.861. Nico Rosberg nestelde zich op minder dan acht honderdsten van zijn teamgenoot op de tweede plek. Dat is een scenario dat de Duitser graag de rest van het weekend moet volhouden en dan pakt hij de titel.

Op een derde plaats staat Ferrari-rijder Sebastian Vettel, voor Red Bull Racing-duo Max Verstappen en Daniel Ricciardo. De viervoudig wereldkampioen parkeerde zijn auto tien minuten voor het einde van de sessie wel en over de boordradio verklaarde hij dat de versnellingsbak kuren vertoonde. Bij een wissel van de bak ontvangt Vettel automatisch een grid penalty van vijf plaatsen.

Verstappen en Ricciardo gaven elkaar geen duimbreed toe. Het onderlinge verschil bedroeg slechts 0,001 seconde. Verstappen begon ook zijn lange runs snel, maar de Nederlander kampte met een groot verval. Hij beklaagde zich bij het team ook over een onvoorspelbare wegligging. Red Bull Racing heeft vanavond nog wat werk te verrichten om de auto beter af te stellen voor morgen.

De problemen bij Scuderia Toro Rosso zijn vele malen groter. Daniil Kvyat kreeg net als in de eerste training te maken met een lekke band en vervolgens hield het opleidingsteam van Red Bull beide wagens uit voorzorg binnen. Toro Rosso legde deze training slechts negen rondjes af. De training was ook voor Romain Grosjean voortijdig afgelopen. Hij had last van een probleem met de waterdruk.

F1Grand Prix Verenigde Arabische Emiraten - Vrije training 2

AE Yas Marina Circuit - 25 november 2016

Foto's Abu Dhabi 2016

Reacties (48)

Login om te reageren
  • Maxxx

    Posts: 201

    Wel heel knap dat zoveel coureurs een tijd hebben terwijl ze geen ronden hebben gereden!

    • + 2
    • 25 nov 2016 - 15:34
    • Sambalbei

      Posts: 812

      Waar lees jij dat ze geen ronden gereden hebben?

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 15:43
    • Maxxx

      Posts: 201

      Is al aangepast... Meer dan 60% van de coureurs hadden 0 rondes achter hun naam staan.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 15:58
  • "vervolgens hield het opleidingsteam van Red Bull beide wagens uit voorzorg binnen."
    Dus Sainz had (nog) geen problemen?
    Vervelende dag voor Kvyat vandaag. Heeft maar 8 rondjes kunnen rijden.
    Vettel versnellingsbak problemen. Hoe lang zit deze al in de wagen (ivm penalty)?

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:40
    • Quote uit tekst hierboven: "Bij een wissel van de bak ontvangt Vettel automatisch een grid penalty van vijf plaatsen."

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:01
    • Bedankt Pietje. Heb waarschijnlijk compleet over die zin heen gelezen.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:38
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @PIETJE

      Op een Duitse site stond dat het bij VET een zgn trainingsbak betrof, deze mag zonder gridpenalty gewisseld worden.

      Zullen morgen wel meer horen denk ik...

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:48
    • Pietje helpt Pietje :-)

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 17:01
    • KOBUS
      Zag net een interview met Vettel.
      Vettel zei dat hij niet wist of het een FP bak was.
      Dat moest de journalist maar aan een ander vragen.
      Vreemde opmerking.
      Toch de "race bak"?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 17:22
  • Maximo

    Posts: 5.795

    Als dit de uitslag van Q3 wordt dan teken ik er voor.

    Vettel moet in staat zijn tussen Lewis en Nico te komen bij de start en in dat geval kan Max aanhaken bij Vettel en Rosberg gedurende de race.

    • + 1
    • 25 nov 2016 - 15:40
    • Idd Maximo. Scherp!

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 18:27
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.076

      Of Vettel herhaald de start van Maleisië, maar doet het even dunnetjes over. Rosberg out, Hamilton neemt hij ook mee, maar kan doorgaan en rijdt vol spanning in de laatste ronde Massa voorbij naar P4. En Max? Die wint met Daniël en Kimi op het podium. Tot slot is het ook leuk om te zien dat Button ook nog wat puntjes pakt in zijn laatste GP. Hoeveel miljoenen zou ik hiermee winnen als er een TOTO voor de F1 zou zijn denk je?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 18:32
    • Sun-Tzu, ik denk 20 miljoen, want vooral dat Massa gedeelte lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Voor de rest klopt het helemaal :-)

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 19:02
  • topcat

    Posts: 3

    weet iemand hoe je uitrekent wat het het verschil is in centimeters tussen Ves en Ric?
    1/1000-ste....

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:42
    • Je linker kleine teennagel. Zo klein!

      • + 3
      • 25 nov 2016 - 15:43
    • dizzy

      Posts: 1.432

      Bij een gemiddelde van 250 km/u ongeveer 7cm.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 15:47
    • ralph2102

      Posts: 675

      S=V*T

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 15:48
    • Peter

      Posts: 941

      @Hoekiewoutstra Volgens berekening Dizzy mag je wel eens je teennagel knippen.

      • + 10
      • 25 nov 2016 - 15:55
    • Ik lees duimbreed, dus...;-)

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:00
    • Als je die teennagel knipt, dan kom je dus later over de streep. Ik zou 'm juist laten groeien!

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:04
    • @peter, vandaar die gaten in mijn sokken!

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:05
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Ik zou iets anders laten groeien vlak voor de finish

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:06
    • @AyrtonS dan moet je veel liegen....

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 16:12
    • Het circuit is 5554 m lang. De tijd van VES is 101.389 sec. De afstand per sec. is 54.779m, is 5477.9 cm
      1/1000 hiervan is 5.5 cm afgerond naar boven ;-0

      • + 2
      • 25 nov 2016 - 16:52
    • The dre

      Posts: 2.184

      @ayrtons, er is 7 cm berekend. Niet iets om over op te scheppen dus ;)

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 17:11
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Haha, ik dacht dat 27 cm stond.

      • + 0
      • 26 nov 2016 - 21:04
  • Eénduizendste verschil tussen Max en Ricciardo! :-)

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:52
    • En een natte overall voor GROOT Jan.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:04
    • En Max was niet tevreden met de afstelling, hij had het gevoel dat de auto te hard remde en daardoor onstabiel was bij het insturen.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:46
  • Ik zie nog wel een optie voor Hamilton. Als dat stelletje prutsers in z'n pitbox nou ff per ongeluk/express een olielek laten ontstaan in de voorlaatste bocht. Is echt niet handig als je in z'n kielzog rijdt :) dat blok houdt 't wel ff zonder olie :)

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:54
    • Ja 3 seconden. Een blok houdt echt niet zonder olie en een f1 blok al helemaal niet.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 19:16
  • Banden?

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 15:57
  • F1jos

    Posts: 725

    Seb grid penalty ivm gearboxe ?

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 16:00
    • ralph2102

      Posts: 675

      We not now dat jet.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:05
    • Zal nog moeten blijken wat ermee hand is.
      Maar sjonge jonge zeg, hoeveelste keer is dat al dit seizoen, dat hij gezeur heeft met de versnellingsbak?
      Kan me echt wel voorstellen dat-ie gefrustreerd raakt.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:06
    • ralph2102

      Posts: 675

      Misschien zien ze het dit keer wel thrue the fingers.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:06
    • trabant2

      Posts: 27

      Ik begreep dat zijn versnelingsbak een zgn. "vrijdag bak" zou zijn en er dan geen straf zou volgen ..

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:09
    • Vettel zei na afloop dat hij niet wist of het een FP bak was.
      Dat moest de journalist maar aan een ander vragen.
      Vreemde opmerking. Toch de "race bak"?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 17:19
  • Volgens mij was Max nog niet tevreden met de afstelling.

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 16:07
    • klopt, de auto remde te hard en was daardoor nerveus bij het insturen.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 16:47
  • louc_

    Posts: 2.189

    Knap van Vettel met het juiste materiaal word ie nog meervoudig keren wereldkampioen, de snelheid en de gedrevenheid heeft ie niet waar anti fans?

    • + 2
    • 25 nov 2016 - 18:14
    • Zoals jij ook weet gaat het om de prestatie in de kwalificatie en in de race.....en niet in VT2. Want daar win je geen sympathie mee, net als dat gejank van Vettel. Niet waar fan?

      • + 2
      • 25 nov 2016 - 19:15
    • CTRA

      Posts: 3.454

      Waarom wil Vettel wereldkampioen meervoudig keren worden.
      Is 1 keer keren niet voldoende?
      Laat hem maar even z'n aandacht op de F1 vestigen.
      Daarin doet hij het niet zo best.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 21:00

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar