Red Bull ook in kwalificatie Shanghai niet te kloppen

Sebastian Vettel en Mark Webber hebben voor Red Bull Racing wederom de gehele eerste startrij voor zich opgeëist. Vettel pakte de pole position in China, gevolgd door zijn teamgenoot. Fernando Alonso zal de race vanaf de derde positie moeten aanvangen.

De eerste kwalificatiesessie begon met een spin van Lotus-coureur Heikki Kovalainen. De Fin had waarschijnlijk zijn rembalans veel te ver naar achteren staan en spinde bij het aanremmen van bocht 4. Verder waren er weinig verrassingen in Q1 en alle coureurs van de nieuwe teams vielen af. Timo Glock zette Virgin Racing bovenaan van de nieuwe teams en zal de race vanaf de negentiende plaats aanvangen.

Jarno Trulli versloeg teammaat Heikki Kovalainen en beide Lotus-coureurs starten de race vanaf de 20e en 21e posities. Lucas di Grassi volgde op de 22e startplaats, terwijl HRT-coureurs Bruno Senna en Karun Chandhok de lijst afsloten. Verder was ook Vitantonio Liuzzi het haasje. De Italiaanse Force India-coureur kwam een tiende tekort voor een plaatsje in de tweede sessie en zal de race op een teleurstellende achttiende positie moeten aanvangen.

In Q2 vielen drie volledige teams af die, samen met Renault-coureur Vitaly Petrov, de plaatsen elf tot en met zeventien moesten verdelen. Williams bleek daarbij nog relatief het snelste met Rubens Barrichello op de elfde stek, maar Nico Hülkenberg kwam niet verder dan de zestiende plaats. Verder was Jaime Alguersuari zijn teamgenoot Sebastien Buemi weer de baas en beide Toro Rosso-coureurs starten de race als twaalfde en dertiende.

BMW Sauber lijkt nog altijd veel snelheid tekort te komen en dat lieten de prestaties van Kamui Kobayashi en Pedro de la Rosa in de kwalificatie ook zien. De Japanner reed naar de vijftiende plaats, terwijl De la Rosa de race als slechts zeventiende kan aanvangen. Vitaly Petrov moest ook afhaken na de tweede kwalificatiesessie en zal de race vanaf de veertiende plaats aanvangen.

In de derde en beslissende kwalificatiesessie ontwikkelde zich een mooi gevecht om de pole position. Fernando Alonso opende als snelste met een 1:34.913, maar dat was niet genoeg voor de eerste startplaats. Eerst ging Mark Webber met een tiende onder deze tijd door, maar zijn teamgenoot was dominant. Sebastian Vettel reed helemaal op het einde van de sessie naar een 1:34.558 en was daarmee bijna drie tienden sneller dan Webber.

Alonso was daardoor teruggezakt naar de derde positie, terwijl Nico Rosberg op slechts één honderdste volgde. Het McLaren-duo, dat in de trainingen op vrijdag nog de allersnelste was, kwam niet verder dan de vijfde en zesde startplaats in het voordeel van Jenson Button. Felipe Massa reed, met een klein foutje in de laatste bocht, naar de zevende startplaats, gevolgd door Robert Kubica, Michael Schumacher en de Force India van Adrian Sutil.

Reacties (39)

Login om te reageren
  • Schumi had gelijk; er veranderd niet veel aan de rangorde.....
    Verwacht zonder regen een saaie race met dominantie van de Red Bulls... Vind het nog steeds jammer dat er niet meer mag worden bijgetankt.. Wel goed van Rosberg om nog voor de McLarens te kunnen eindigen

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:12
  • mario

    Posts: 15.285

    Saaie kwalificatie... Had wel gedacht dat Hamilton er nog een rondje aan vast zou plakken. Misschien banden sparen of hij had misschien ook niet genoeg brandstof mee om nog een rondje te knallen.
    Red Bull is duidelijk het te kloppen team, als ze morgen geen problemen hebben wint Vettel weer of misschien Webber wel.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:14
  • mario

    Posts: 15.285


    Er is morgen kans op regen, als het droog blijft voorspel ik een net zo\'n saaie race als in Bahrein. Ik hoop maar op regen in het begin of ergens halverwege de race, dan kunnen alle strategiën overboord.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:20
  • germain

    Posts: 1.748

    Hopelijk gaat het morgen regenen want hier wordt ik niet vrolijk van. Wel goed van Vettel hoor die pole. Ik denk dat ik vanavond de regendans ga doen.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:24
  • FA1903

    Posts: 413

    Schumacher toch behoorlijk zwak weer...niet omdat hij achter Rosberg staat maar het tijdsverschil is gewoon veel te veel!

    Ik vond het geen saaie qualy...oké de 1ste 2 zijn weer Red bull\'s maar het verschil is zeker kleiner geworden!
    Kijk maar naar Rosberg!!

    Alonso, Rosberg halen het beste uit de auto en kunnen alleen maar toekijken naar de Redbull\'s..

    Mijn prono morgen is
    1) Vettel
    2) Alonso
    3) Rosberg
    4) Hamilton
    5) Buttton
    6) Webber
    7) Massa
    8) Kubica

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:26
    • mario

      Posts: 15.285

      Je denkt dat Webber morgen een slechte start heeft of weer één van z\'n fraaie acties uithaald ;)
      Als ik van jou top 8 uitga, denk ik dat Hamilton (en misschien Button) wel voor Rosberg finishen. In mijn optiek is de McLaren een slag beter dan de Mercedes. We zullen zien.

      • + 0
      • 17 apr 2010 - 09:37
      • cosmo

        Posts: 66

        Eens met je iedee over de mclarens, dat zou nog wel een paar mooie gevechten kunnen opleveren. en vwb webber weet ik het niet. als het dringen wordt bij de start zie ik hem ook wel weer wat uithalen. een kat in het nauw maakt rare sprongen zeggen ze. een kangaroo ook....
        Mzl

        • + 0
        • 17 apr 2010 - 09:48
    • decibel

      Posts: 21

      Ben ook bang dat het schumi sprookje niet door gaat,,, en ook niet zal gebeuren,te oud en te lang er uit geweest (sorry voor de schumacher fans) maar ik denk dat we wel realistisch moeten blijven.

      • + 0
      • 17 apr 2010 - 10:33
      • ARW

        Posts: 1.092

        Inderdaad.

        Op de BBC vergeleken ze onboard beelden van Vettel en Schumacher. Ondanks de snellere RedBull zag je overduidelijk bij elke bocht de terughoudendheid van Schumacher die eigenlijk te soft rond reed. In de f1 moet alles kloppen en helaas is Schumacher daar te oud voor geworden/te lang uit de running. (wat ik erg jammer vindt, want had Alonso graag hem voor de derde keer de oren willen zien wassen in een direct gevecht).

        • + 0
        • 17 apr 2010 - 11:18
        • Zucht......
          aan de ene kant snap je het volgens mij toch wel een beetje. Want je zegt dat hij lang uit de running is geweest.

          Verder was dit inderdaad gewoon een bagger kwali van hem, kan gebeuren toch. Dit gebeurt alle coureurs regelmatig. Maar nee, nu is het schumacher ;)

          • + 0
          • 17 apr 2010 - 15:31
      • Grote onzin dat het niet meer zal gebeuren.
        Het kan ook erg aan de auto liggen. Ferrari 2008 Massa en Raikkonen, halverwege het jaar een update waardoor Raikkonen veel minder presteert dan dat Massa deed (auto was gewoon een kampioenswaardige auto gezien de race tussen hamilton en massa).... En naar mijn mening kan Raikkonen nog altijd harder rijden dan Massa... Dus zolang de auto niet precies is zoals Schumacher wilt zal het niet gaan maar dit komt vanzelf wel....

        • + 0
        • 17 apr 2010 - 11:25
      • Grote onzin dat het niet meer zal gebeuren.
        Het kan ook erg aan de auto liggen. Ferrari 2008 Massa en Raikkonen, halverwege het jaar een update waardoor Raikkonen veel minder presteert dan dat Massa deed (auto was gewoon een kampioenswaardige auto gezien de race tussen hamilton en massa).... En naar mijn mening kan Raikkonen nog altijd harder rijden dan Massa... Dus zolang de auto niet precies is zoals Schumacher wilt zal het niet gaan maar dit komt vanzelf wel....

        • + 0
        • 17 apr 2010 - 11:25
        • ARW

          Posts: 1.092

          Ga maar vanavond de herhaling op de BBC bekijken. Dan zie je dat niks met auto te maken heeft maar dat hij als een softie rondrijdt.

          • + 0
          • 17 apr 2010 - 12:33
          • Dat heeft deels natuurlijk ook wel met de auto te maken. Als een coureur het vertrouwen niet heeft in de auto dan kan hij er ook niet het maximale uithalen. Dan probeer je gewoon om dat ding over de streep te krijgen.

            • + 0
            • 17 apr 2010 - 13:42
          • hier begrijp je het dus weer totaal niet. Natuurlijk heeft het met de auto te maken. Als je geen balans hebt in je auto kun je deze dus niet vertrouwen en ga je niet vol gas stampen.

            • + 0
            • 17 apr 2010 - 15:36
  • cozzie4d

    Posts: 7

    waarom zou redbull per definitie morgen weer met een 1 en 2 aan de haal gaan, alonso en rosberg zitten in de kwali op 1 tiende..

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:33
    • mario

      Posts: 15.285

      Nou misschien omdat Vettel elke race er nog gemakkelijk vandoor ging vanaf de start. En dan vormen andere rijders op dit moment geen gevaar. Webber is een ander verhaal.

      • + 0
      • 17 apr 2010 - 09:44
  • cosmo

    Posts: 66

    daarom zei hamilton dus dat het doel was om top 5 te kwalificeren.
    deze mannen zijn niet gek, ze weten precies wat ze kunnen verwachten. ik vind alonso verrassend snel. strakke ronde van vettel weer. dat kan hij echt goed, zelden maakt hij een fout in die beslissende ronde. prettige race morgen.
    Mzl

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:36
    • Hou toch op. Hamilton had gewoon voor pole of op zijn minst P3 kunnen vechten. Hij zit het hele weekeind rond de tijd van Webber en nu zit hij er ineens flink achter.

      Maar goed, er zit 1 tiende tussen P3 en P6. Even een keer een klein foutje (of gewoon een paar ronden te weinig) en je staat 4 plekken verder naar achteren.

      • + 0
      • 17 apr 2010 - 09:45
      • cosmo

        Posts: 66

        hamilton z\'n beste tijd was 1.39,928 in q2. denk niet dat hij veel sneller kon. en als hij die zelfde tijd in q3 had gereden waar sta je dan.......?
        Mzl

        • + 0
        • 17 apr 2010 - 10:05
        • Tuurlijk. Iedereen gaat tot een halve seconde sneller in Q3, maar alleen Hamilton had dat niet gekund?

          Maar goed, we hebben de uitleg van Hamilton al waarom het niet liep. Dus het heeft niet zoveel zin om er nog verder over te discussieren.

          • + 0
          • 17 apr 2010 - 10:19
          • Kenney

            Posts: 2.250

            Je zei het gisteren al, Red Bull had het achterste van hun tong nog niet laten zien. Ik moest gewoon lachen met de naïviteit van Jonathan Ledgard, die weer meteen dacht dat Red Bull een rotslechte wagen had in China. Vettel had gewoon pace gevonden in sector 1, waar hij problemen had. Daarom vind ik dat op dit moment de combinatie van de snelheid van Vettel en de topwagen van Newey gewoon de beste is.

            McLaren laat het de laatste races altijd schieten op het moment dat het er echt om gaat, maar hun racepace is erg goed, dus verwacht ik dat Hamilton zeker voor het podium kan meedoen.

            • + 0
            • 17 apr 2010 - 14:49
            • Nogmaals. Er is gewoon geen discussie meer over want Hamilton heeft zijn reactie al gegeven en daar alles al in uitgelegd.

              Hij zegt letterlijk dat hij wel degelijk had verwacht voor pole te kunnen gaan en Whitmarsh voegt daar aan toe dat Hamilton 3 tienden liet liggen.

              Pole dan dus misschien niet maar P2 had er zeker ingezeten.

              Het hangt er vanaf of het een droge race blijft. Bij een droge race verwacht ik een herhaling van Bahrein. Met aan de top hooguit wat positiewisselingen tijdens de pitstops. Met regen wordt het natuurlijk een loterij. Dan kan er van alles gebeuren.

              • + 0
              • 17 apr 2010 - 18:12
  • Patavo

    Posts: 73

    Wat een saaie kwalificatie..
    De Red Bull is gewoon TE goed (helaas)

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:40
  • Merkwaaardige actie van Hamilton. Zou die morgen hopen wat langer door te kunnen rijden? Alhoewel, hij zal wel \"tevreden\" zijn met zijn zesde plek. Dat was toch zo\'n beetje zijn doel. Pfft.

    Schumacher ongelovelijk dom dat hij niet met die nieuwe achtervleugel ging. Dat meen je toch gewoon niet? Ze waren in de training zuper competitief met die vleugel en dan gaat hij alsnog voor de oude vleugel. Ja dan sta je weer rond de plek waar je voorheen stond ja.

    Schumacher is echt de weg compleet kwijt. Triest om dat zo te zien. Dat interview op de BBC was ook bizar.

    Hulkenberg en Liuzzi vallen tegen.

    Voor de rest staat iedereen wel zo\'n beetje op de plek waar je ze verwacht.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:42
  • FA1903

    Posts: 413

    @ Mario... ergens verwacht ik dat ja :)..zeker als het regent..kan goed zijn dat de Mclarens voor Rosberg kruipen maar ik ben toch verrast van Rosberg en met name Mercedes...ze zijn toch een pak sneller (al kijkend naar de tijd van Nico) geworden i.v.m. de 1ste 2 qualies (bahrein & Australië)..

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 09:42
  • reetkever

    Posts: 12

    @cosmo.. dan had ie toch 5de geweest;). Ik denk dat et morgen een beetje afhangt wat alonso doet. Hoop dat Alonso Webber kan pakken bij de start. Ook voor de wedstrijd zou dat mooi zijn. Anders zal Vettel snel vertrokken zijn. Massa zal zich ook moeten bewijzen, anders blijft ie de hele wedstrijd achter de mclarens zitten. Ben benieuwd, verwacht in ieder geval geen saaie race.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 10:33
  • mclaren1

    Posts: 331

    als Hamilton morgen een goed start kan maken dan zie ik wel een podium plaats voor Hamilton.
    nu maar hopen dat zijn banden niet te al versleten zijn,zodat hij er volop tegen aan gaat.

    vetel mooie pole

    mclaren1

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 10:36
  • Ik denk, of weet trouwens zeker dat als ze naar Europa gaan, en Mercedes de B versie brengt VOOR Schumacher dat het een stuk beter zal gaan, het is duidelijk dat Rosberg beter met de Oud-Kampioensauto om kan gaan dan Schumacher.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 12:23
    • sloggerke

      Posts: 646

      Juist, het ligt aan de auto..

      Met die zogenaamde B-versie zal Schumacher Rosberg gewoon om de oren rijden!
      Komaan zeg! Er zitten meer dan 7 tienden tussen.
      Hij kan niet blijven leuteren over onderstuur e.d.

      • + 0
      • 17 apr 2010 - 14:43
  • f60

    Posts: 1.725

    Ik vind Hamilton en Massa wat tegenvallen eerlijk gezegd, benieuwd naar morgen.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 14:49
  • f60

    Posts: 1.725

    De Red Bull is inderdaad schitterend over 1 ronde, helaas voor hen worden de punten pas uitgedeeld na de race.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 15:05
    • hlaas voor ferrari zijn ze ook in de race totaal niet bij te houden ;)

      • + 0
      • 17 apr 2010 - 15:37
      • f60

        Posts: 1.725

        het is ook duidelijk dat jij geen live timing volgt ;)

        • + 0
        • 17 apr 2010 - 19:13
        • Je kunt de timesheets gewoon downloaden met daarop alle rondetijden.

          Als je dan kijkt naar de 2e vrije training dan zit er echt niets tussen de tijden van Vettel, Alonso en Massa. Allemaal een 1:39,2 als snelste tijd in hun \"race stints\".

          • + 0
          • 17 apr 2010 - 19:31
      • f60

        Posts: 1.725

        Ik herhaal:

        De Red Bull is inderdaad schitterend over 1 ronde, helaas voor hen worden de punten pas uitgedeeld na de race.

        • + 0
        • 18 apr 2010 - 10:04
  • mclaren1

    Posts: 331

    wat een gezeik onder elkaar

    laten we gewoon afwachten tot morgen na de race,want niemand weet wie er morgen de race wint er kan nog vanalles gebeuren tijdens de race,

    kijk maar afgelopen race\'s vetel 2 maal niet de finisch niet gehaald,Alonso motor opgeblazen enz.

    dus allemaal afwachten tot morgen ik zelf ook

    grt Mclaren1

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 18:30
  • Supa

    Posts: 2.712

    Oei Felipo daar gaat je leiding in de WK klassement, alhoewel we geen glazenbol hebben kan er nog van alles gebeuren.
    Ik hoop en verwacht een mooie race te zien, met weederom veel inhaal acties van L.Hamilton en Massa.

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 19:33
  • vind Button toch wel bijzonder goed bezig.......Had echt verwacht dat Hamilton een soort Kovalainnen van Button zou maken maar nu toch ook een plekje voor Lewis en vind hem toch wel steeds kampioenswaardiger worden,hij is echt wel lekker bezig

    • + 0
    • 17 apr 2010 - 20:31

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar