Red Bull ook in kwalificatie Shanghai niet te kloppen
- Gepubliceerd op 17 apr 2010 09:03
-
39
- Door: Robin Smeets
De eerste kwalificatiesessie begon met een spin van Lotus-coureur Heikki Kovalainen. De Fin had waarschijnlijk zijn rembalans veel te ver naar achteren staan en spinde bij het aanremmen van bocht 4. Verder waren er weinig verrassingen in Q1 en alle coureurs van de nieuwe teams vielen af. Timo Glock zette Virgin Racing bovenaan van de nieuwe teams en zal de race vanaf de negentiende plaats aanvangen.
Jarno Trulli versloeg teammaat Heikki Kovalainen en beide Lotus-coureurs starten de race vanaf de 20e en 21e posities. Lucas di Grassi volgde op de 22e startplaats, terwijl HRT-coureurs Bruno Senna en Karun Chandhok de lijst afsloten. Verder was ook Vitantonio Liuzzi het haasje. De Italiaanse Force India-coureur kwam een tiende tekort voor een plaatsje in de tweede sessie en zal de race op een teleurstellende achttiende positie moeten aanvangen.
In Q2 vielen drie volledige teams af die, samen met Renault-coureur Vitaly Petrov, de plaatsen elf tot en met zeventien moesten verdelen. Williams bleek daarbij nog relatief het snelste met Rubens Barrichello op de elfde stek, maar Nico Hülkenberg kwam niet verder dan de zestiende plaats. Verder was Jaime Alguersuari zijn teamgenoot Sebastien Buemi weer de baas en beide Toro Rosso-coureurs starten de race als twaalfde en dertiende.
BMW Sauber lijkt nog altijd veel snelheid tekort te komen en dat lieten de prestaties van Kamui Kobayashi en Pedro de la Rosa in de kwalificatie ook zien. De Japanner reed naar de vijftiende plaats, terwijl De la Rosa de race als slechts zeventiende kan aanvangen. Vitaly Petrov moest ook afhaken na de tweede kwalificatiesessie en zal de race vanaf de veertiende plaats aanvangen.
In de derde en beslissende kwalificatiesessie ontwikkelde zich een mooi gevecht om de pole position. Fernando Alonso opende als snelste met een 1:34.913, maar dat was niet genoeg voor de eerste startplaats. Eerst ging Mark Webber met een tiende onder deze tijd door, maar zijn teamgenoot was dominant. Sebastian Vettel reed helemaal op het einde van de sessie naar een 1:34.558 en was daarmee bijna drie tienden sneller dan Webber.
Alonso was daardoor teruggezakt naar de derde positie, terwijl Nico Rosberg op slechts één honderdste volgde. Het McLaren-duo, dat in de trainingen op vrijdag nog de allersnelste was, kwam niet verder dan de vijfde en zesde startplaats in het voordeel van Jenson Button. Felipe Massa reed, met een klein foutje in de laatste bocht, naar de zevende startplaats, gevolgd door Robert Kubica, Michael Schumacher en de Force India van Adrian Sutil.
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.765 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (39)
Login om te reagerenPosts: 222
Schumi had gelijk; er veranderd niet veel aan de rangorde.....
Verwacht zonder regen een saaie race met dominantie van de Red Bulls... Vind het nog steeds jammer dat er niet meer mag worden bijgetankt.. Wel goed van Rosberg om nog voor de McLarens te kunnen eindigen
Posts: 15.285
Saaie kwalificatie... Had wel gedacht dat Hamilton er nog een rondje aan vast zou plakken. Misschien banden sparen of hij had misschien ook niet genoeg brandstof mee om nog een rondje te knallen.
Red Bull is duidelijk het te kloppen team, als ze morgen geen problemen hebben wint Vettel weer of misschien Webber wel.
Posts: 15.285
Er is morgen kans op regen, als het droog blijft voorspel ik een net zo\'n saaie race als in Bahrein. Ik hoop maar op regen in het begin of ergens halverwege de race, dan kunnen alle strategiën overboord.
Posts: 1.748
Hopelijk gaat het morgen regenen want hier wordt ik niet vrolijk van. Wel goed van Vettel hoor die pole. Ik denk dat ik vanavond de regendans ga doen.
Posts: 413
Schumacher toch behoorlijk zwak weer...niet omdat hij achter Rosberg staat maar het tijdsverschil is gewoon veel te veel!
Ik vond het geen saaie qualy...oké de 1ste 2 zijn weer Red bull\'s maar het verschil is zeker kleiner geworden!
Kijk maar naar Rosberg!!
Alonso, Rosberg halen het beste uit de auto en kunnen alleen maar toekijken naar de Redbull\'s..
Mijn prono morgen is
1) Vettel
2) Alonso
3) Rosberg
4) Hamilton
5) Buttton
6) Webber
7) Massa
8) Kubica
Posts: 15.285
Je denkt dat Webber morgen een slechte start heeft of weer één van z\'n fraaie acties uithaald ;)
Als ik van jou top 8 uitga, denk ik dat Hamilton (en misschien Button) wel voor Rosberg finishen. In mijn optiek is de McLaren een slag beter dan de Mercedes. We zullen zien.
Posts: 66
Eens met je iedee over de mclarens, dat zou nog wel een paar mooie gevechten kunnen opleveren. en vwb webber weet ik het niet. als het dringen wordt bij de start zie ik hem ook wel weer wat uithalen. een kat in het nauw maakt rare sprongen zeggen ze. een kangaroo ook....
Mzl
Posts: 21
Ben ook bang dat het schumi sprookje niet door gaat,,, en ook niet zal gebeuren,te oud en te lang er uit geweest (sorry voor de schumacher fans) maar ik denk dat we wel realistisch moeten blijven.
Posts: 1.092
Inderdaad.
Op de BBC vergeleken ze onboard beelden van Vettel en Schumacher. Ondanks de snellere RedBull zag je overduidelijk bij elke bocht de terughoudendheid van Schumacher die eigenlijk te soft rond reed. In de f1 moet alles kloppen en helaas is Schumacher daar te oud voor geworden/te lang uit de running. (wat ik erg jammer vindt, want had Alonso graag hem voor de derde keer de oren willen zien wassen in een direct gevecht).
Posts: 9.505
Zucht......
aan de ene kant snap je het volgens mij toch wel een beetje. Want je zegt dat hij lang uit de running is geweest.
Verder was dit inderdaad gewoon een bagger kwali van hem, kan gebeuren toch. Dit gebeurt alle coureurs regelmatig. Maar nee, nu is het schumacher ;)
Posts: 222
Grote onzin dat het niet meer zal gebeuren.
Het kan ook erg aan de auto liggen. Ferrari 2008 Massa en Raikkonen, halverwege het jaar een update waardoor Raikkonen veel minder presteert dan dat Massa deed (auto was gewoon een kampioenswaardige auto gezien de race tussen hamilton en massa).... En naar mijn mening kan Raikkonen nog altijd harder rijden dan Massa... Dus zolang de auto niet precies is zoals Schumacher wilt zal het niet gaan maar dit komt vanzelf wel....
Posts: 222
Grote onzin dat het niet meer zal gebeuren.
Het kan ook erg aan de auto liggen. Ferrari 2008 Massa en Raikkonen, halverwege het jaar een update waardoor Raikkonen veel minder presteert dan dat Massa deed (auto was gewoon een kampioenswaardige auto gezien de race tussen hamilton en massa).... En naar mijn mening kan Raikkonen nog altijd harder rijden dan Massa... Dus zolang de auto niet precies is zoals Schumacher wilt zal het niet gaan maar dit komt vanzelf wel....
Posts: 1.092
Ga maar vanavond de herhaling op de BBC bekijken. Dan zie je dat niks met auto te maken heeft maar dat hij als een softie rondrijdt.
Posts: 11.414
Dat heeft deels natuurlijk ook wel met de auto te maken. Als een coureur het vertrouwen niet heeft in de auto dan kan hij er ook niet het maximale uithalen. Dan probeer je gewoon om dat ding over de streep te krijgen.
Posts: 9.505
hier begrijp je het dus weer totaal niet. Natuurlijk heeft het met de auto te maken. Als je geen balans hebt in je auto kun je deze dus niet vertrouwen en ga je niet vol gas stampen.
Posts: 7
waarom zou redbull per definitie morgen weer met een 1 en 2 aan de haal gaan, alonso en rosberg zitten in de kwali op 1 tiende..
Posts: 15.285
Nou misschien omdat Vettel elke race er nog gemakkelijk vandoor ging vanaf de start. En dan vormen andere rijders op dit moment geen gevaar. Webber is een ander verhaal.
Posts: 66
daarom zei hamilton dus dat het doel was om top 5 te kwalificeren.
deze mannen zijn niet gek, ze weten precies wat ze kunnen verwachten. ik vind alonso verrassend snel. strakke ronde van vettel weer. dat kan hij echt goed, zelden maakt hij een fout in die beslissende ronde. prettige race morgen.
Mzl
Posts: 11.414
Hou toch op. Hamilton had gewoon voor pole of op zijn minst P3 kunnen vechten. Hij zit het hele weekeind rond de tijd van Webber en nu zit hij er ineens flink achter.
Maar goed, er zit 1 tiende tussen P3 en P6. Even een keer een klein foutje (of gewoon een paar ronden te weinig) en je staat 4 plekken verder naar achteren.
Posts: 66
hamilton z\'n beste tijd was 1.39,928 in q2. denk niet dat hij veel sneller kon. en als hij die zelfde tijd in q3 had gereden waar sta je dan.......?
Mzl
Posts: 11.414
Tuurlijk. Iedereen gaat tot een halve seconde sneller in Q3, maar alleen Hamilton had dat niet gekund?
Maar goed, we hebben de uitleg van Hamilton al waarom het niet liep. Dus het heeft niet zoveel zin om er nog verder over te discussieren.
Posts: 2.250
Je zei het gisteren al, Red Bull had het achterste van hun tong nog niet laten zien. Ik moest gewoon lachen met de naïviteit van Jonathan Ledgard, die weer meteen dacht dat Red Bull een rotslechte wagen had in China. Vettel had gewoon pace gevonden in sector 1, waar hij problemen had. Daarom vind ik dat op dit moment de combinatie van de snelheid van Vettel en de topwagen van Newey gewoon de beste is.
McLaren laat het de laatste races altijd schieten op het moment dat het er echt om gaat, maar hun racepace is erg goed, dus verwacht ik dat Hamilton zeker voor het podium kan meedoen.
Posts: 11.414
Nogmaals. Er is gewoon geen discussie meer over want Hamilton heeft zijn reactie al gegeven en daar alles al in uitgelegd.
Hij zegt letterlijk dat hij wel degelijk had verwacht voor pole te kunnen gaan en Whitmarsh voegt daar aan toe dat Hamilton 3 tienden liet liggen.
Pole dan dus misschien niet maar P2 had er zeker ingezeten.
Het hangt er vanaf of het een droge race blijft. Bij een droge race verwacht ik een herhaling van Bahrein. Met aan de top hooguit wat positiewisselingen tijdens de pitstops. Met regen wordt het natuurlijk een loterij. Dan kan er van alles gebeuren.
Posts: 73
Wat een saaie kwalificatie..
De Red Bull is gewoon TE goed (helaas)
Posts: 11.414
Merkwaaardige actie van Hamilton. Zou die morgen hopen wat langer door te kunnen rijden? Alhoewel, hij zal wel \"tevreden\" zijn met zijn zesde plek. Dat was toch zo\'n beetje zijn doel. Pfft.
Schumacher ongelovelijk dom dat hij niet met die nieuwe achtervleugel ging. Dat meen je toch gewoon niet? Ze waren in de training zuper competitief met die vleugel en dan gaat hij alsnog voor de oude vleugel. Ja dan sta je weer rond de plek waar je voorheen stond ja.
Schumacher is echt de weg compleet kwijt. Triest om dat zo te zien. Dat interview op de BBC was ook bizar.
Hulkenberg en Liuzzi vallen tegen.
Voor de rest staat iedereen wel zo\'n beetje op de plek waar je ze verwacht.
Posts: 413
@ Mario... ergens verwacht ik dat ja :)..zeker als het regent..kan goed zijn dat de Mclarens voor Rosberg kruipen maar ik ben toch verrast van Rosberg en met name Mercedes...ze zijn toch een pak sneller (al kijkend naar de tijd van Nico) geworden i.v.m. de 1ste 2 qualies (bahrein & Australië)..
Posts: 12
@cosmo.. dan had ie toch 5de geweest;). Ik denk dat et morgen een beetje afhangt wat alonso doet. Hoop dat Alonso Webber kan pakken bij de start. Ook voor de wedstrijd zou dat mooi zijn. Anders zal Vettel snel vertrokken zijn. Massa zal zich ook moeten bewijzen, anders blijft ie de hele wedstrijd achter de mclarens zitten. Ben benieuwd, verwacht in ieder geval geen saaie race.
Posts: 331
als Hamilton morgen een goed start kan maken dan zie ik wel een podium plaats voor Hamilton.
nu maar hopen dat zijn banden niet te al versleten zijn,zodat hij er volop tegen aan gaat.
vetel mooie pole
mclaren1
Posts: 533
Ik denk, of weet trouwens zeker dat als ze naar Europa gaan, en Mercedes de B versie brengt VOOR Schumacher dat het een stuk beter zal gaan, het is duidelijk dat Rosberg beter met de Oud-Kampioensauto om kan gaan dan Schumacher.
Posts: 646
Juist, het ligt aan de auto..
Met die zogenaamde B-versie zal Schumacher Rosberg gewoon om de oren rijden!
Komaan zeg! Er zitten meer dan 7 tienden tussen.
Hij kan niet blijven leuteren over onderstuur e.d.
Posts: 1.725
Ik vind Hamilton en Massa wat tegenvallen eerlijk gezegd, benieuwd naar morgen.
Posts: 1.725
De Red Bull is inderdaad schitterend over 1 ronde, helaas voor hen worden de punten pas uitgedeeld na de race.
Posts: 9.505
hlaas voor ferrari zijn ze ook in de race totaal niet bij te houden ;)
Posts: 1.725
het is ook duidelijk dat jij geen live timing volgt ;)
Posts: 11.414
Je kunt de timesheets gewoon downloaden met daarop alle rondetijden.
Als je dan kijkt naar de 2e vrije training dan zit er echt niets tussen de tijden van Vettel, Alonso en Massa. Allemaal een 1:39,2 als snelste tijd in hun \"race stints\".
Posts: 1.725
Ik herhaal:
De Red Bull is inderdaad schitterend over 1 ronde, helaas voor hen worden de punten pas uitgedeeld na de race.
Posts: 331
wat een gezeik onder elkaar
laten we gewoon afwachten tot morgen na de race,want niemand weet wie er morgen de race wint er kan nog vanalles gebeuren tijdens de race,
kijk maar afgelopen race\'s vetel 2 maal niet de finisch niet gehaald,Alonso motor opgeblazen enz.
dus allemaal afwachten tot morgen ik zelf ook
grt Mclaren1
Posts: 2.712
Oei Felipo daar gaat je leiding in de WK klassement, alhoewel we geen glazenbol hebben kan er nog van alles gebeuren.
Ik hoop en verwacht een mooie race te zien, met weederom veel inhaal acties van L.Hamilton en Massa.
Posts: 866
vind Button toch wel bijzonder goed bezig.......Had echt verwacht dat Hamilton een soort Kovalainnen van Button zou maken maar nu toch ook een plekje voor Lewis en vind hem toch wel steeds kampioenswaardiger worden,hij is echt wel lekker bezig