user icon

Lando Norris viert bijzonder moment: snelste Brit op de grid

  • Gepubliceerd op 03 jul 2021 21:30
  • comments 25
  • Door: Arjan Hoefakker

Lando Norris zal trots zijn op het feit dat hij kan zeggen dat hij de snelste Brit is op de startgrid vandaag. De Britse McLaren-coureur start de Grand Prix van Oostenrijk vanaf de tweede positie achter Max Verstappen

Na afloop van de kwalificatie merkt Norris grappend op dat hij de duizenden oranjefans op de tribunes wilde bedanken. "Die zijn natuurlijk allemaal hier gekomen om McLaren een warm hart toe te dragen", aldus Norris. 

De Britse McLaren-coureur is wederom veel sneller dan Daniel Ricciardo. De Australische teamgenoot van Norris start vanaf de dertiende plaats. 

Van de Engelsen is Norris het snelste

Norris kan nu zeggen dat hij de snelste Brit op de grid is, en die kans krijgt hij niet vaak. Lewis Hamilton heeft namelijk het record van 100 pole positions achter zijn naam staan, dat maakt zijn startplek op de eerste startrij extra bijzonder voor Norris. 

Norris heeft nog nooit zo ver vooraan weten te kwalificeren. Lewis Hamilton kwam niet verder dan de vierde plaats tijdens de kwalificatie. 

Norris: "Het is een van de eerste keren dat ik de snelste Brit ben in de kwalificatie tot nu toe, dus dat is een cool gevoel", zegt de 21-jarige coureur uit Engeland. 

De Britten zijn snel

De derde coureur uit Groot Brittannië die op de grid staat is ook goed bezig: George Russell wist de Williams op de medium banden naar het derde deel van de kwalificatie te rijden in Spielberg op de Red Bull Ring. 

Williams heeft al twee jaar geen punten weten te scoren en zal snel af willen van de hatelijke nul achter de naam van het team. Vorige week ging het mis toen er tijdens de wedstrijd vloeistof moest worden bijgevuld als gevolg van een probleem. 

Norris zegt: "Als ik dan toch de headlines van het nieuws haal, dan liever naar aanleiding van de race dan vanwege de kwalificatie." 

Norris wist zeven van de acht gereden races in de top-vijf te finishen en staat in steeds groter contrast tot de verrichtingen van Daniel Ricciardo die worstelt bij McLaren dit jaar. 

Foto's Oostenrijk 2021

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Is ie nou nog steeds uit hetzelfde flesje aan het lurken?

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 21:34
  • Als De gebroeders Coronel, Robert Doornbos, prins Bernhard jr., Jan-Peter Balkenende of Huub Rothengatter hadden meegedaan had ik nog moeten zien of Max wel de snelste Nederlander was geweest.

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 21:42
    • jd2000

      Posts: 4.954

      Jan-Peter dat is toch die skateboarder?

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 21:57
    • Carel Godin de Beaufort, rest my case.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:24
  • d@nny

    Posts: 2.617

    Mooi toch, dat zal de afgelopen 7 jaar niet vaak iemand anders zijn geweest dan Hamilton.

    Ik vind het leuk om te zien dat Norris het zo goed doet. Zeker een coureur die ik het gun.

    • + 1
    • 3 jul 2021 - 22:02
  • nr 76

    Posts: 1.902

    Vorig jaar stond Norris na de eerste race boven Hamilton en Russel in het kampioenschap. Toen was hij dus ook al de snelste Brit. In Monaco kwalificeerde hij zich voor Hamilton. Toen was hij ook de snelste Brit. Dus zo uniek is het ook weer niet.

    Wat vinden jullie, wie is volgens jullie de snelste Brit?

    • + 1
    • 3 jul 2021 - 22:23
    • Palmer

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:25
    • Volgende keer graag een meerkeuzevraag, ik ben beter in gokken.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:26
    • Numnum

      Posts: 2.872

      Helen Patricia Sharman. (astronaute)

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:27
    • nr 76

      Posts: 1.902

      Pall Mall, toevallig dat je die naam noemt, ik had het vanmaddag nog met iemand over Palmer. Ik had nooit een hoge pet op van de coureur Palmer, maar way een ontzettend goede analist is hij, zeg! Hoe hij details weet uit te lichten, is geweldig, de eenvoud waarmee hij complexe zaken uitlicht is fantastisch.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:28
    • Helemaal met je eens. Hij doet het meer dan prima als analist.

      • + 1
      • 3 jul 2021 - 22:34
    • nr 76

      Posts: 1.902

      Zo te zien kan hij beter analyseren dan ik kan typen. Sorry voor de foutjes, ik heb zo te zien weer op alle knopjes tegelijk zitten rammen...

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:37
    • Leest iedereen overheen, no worries! ;)

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:43
    • nr 76

      Posts: 1.902

      O, gelukkig dan maar.
      Willen jullie trouwens meer of minder foutjes in de stukjes tekst?

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:49
    • MEER MEER MEER!

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:53
    • En waarom?

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 23:18
  • Numnum

    Posts: 2.872

    Een pole had wel heel erg tof geweest voor em.

    • + 1
    • 3 jul 2021 - 22:25
    • ??

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:28
    • NiMMA_024

      Posts: 7

      Had ik hem ook wel gegund, maar ik gun het Max iets meer.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 23:22
  • mishendr

    Posts: 59

    Pneumatische vloeistof bijvullen….?

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 22:27
    • Inderdaad, dat gaat vrij lastig hahaha.

      • + 1
      • 3 jul 2021 - 23:02
  • Fanboy1

    Posts: 3.004

    De beste coureur op dit moment over 1 ronde

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 22:37
    • Dat is volgens mij Max, alhoewel het volgens anderen Leclerc is, sommige denken weer dat het recordhouder Lewis is. Of wat te denken van Russel in die Williams?

      No way to tell wie het beste over één rondje is
      aangezien het een samenspel is tussen auto en coureur.

      Ik ben doorgaans wel onder de indruk van Russel op zaterdag, op zondag weet hij het echter altijd wel weer te verprutsen.

      • + 0
      • 3 jul 2021 - 22:50
    • Russell.

      RusseLL.

      RuSSell.

      RUSSELL dus...

      • + 1
      • 3 jul 2021 - 23:23
    • Fanboy1

      Posts: 3.004

      Rus kon in de met bot niet verslaan in de quali.
      Maar wat lando gisteren deed in een beduidend mindere auto de an de rbr is mega,
      Stel je eens voor dat hij ipv per in die rbr had gezeten

      • + 0
      • 4 jul 2021 - 12:45
  • Mooi om te zien. Lando aan het woord.

    https://youtu.be/PVyWt3iMysQ

    PC. https://youtu.be/MbIA6kDdP2A

    • + 0
    • 3 jul 2021 - 22:57

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 941
  • Podiums 23
  • Grand Prix 129
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar