user icon
user icon

Haas wil dat Grosjean komend weekend racet: "Als hij het psychisch aan durft"

  • Gepubliceerd op 30 nov 2020 11:21
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Het lijkt te bizar voor woorden maar Haas heeft 'Plan A' uit de kast getrokken voor het tweede Grand Prix-weekend in Bahrein, en dat houdt in dat Romain Grosjean komend weekend weer in actie zou komen.

De Franse coureur, wiens vizier smolt in het inferno van zijn crash in de eerste ronde, liep alleen tweedegraads brandwonden op aan zijn handen en enkels, tijdens de enorme crash die veranderde in een vuurbal en explosie in de derde bocht op het circuit in Sakhir.

Vrijwel onmiddellijk waren er geruchten Mick Schumacher de kans zou krijgen om Grosjean te vervangen, aangezien hij in 2021 zo goed als zeker de vervanger is van Grosjean bij het team, ook al is het officieel nog niet bekend gemaakt. Zijn drang naar de Formule 2-titel zal dat waarschijnlijk echter uitsluiten.

Teambaas Gunther Steiner hoopt dat Grosjean dit weekend kan rijden. Tegenover de pers, waaronder GPToday.net, zei hij in Bahrein: "Op dit moment is mijn plan, als hij oké is, dat hij hier komend weekend gewoon zal rijden, maar voordat we speculeren, wil ik eerst Romain spreken. Ik heb hem alleen aan de telefoon gesproken en zal spoedig naar het ziekenhuis gaan om te kijken hoe het echt met hem is."

Psychologisch in orde

Steiner zei dat het een belangrijke voorwaarde is dat, als Grosjean lichamelijk in orde is, de 34-jarige getrouwde vader zich ook psychologisch klaar voelt om terug te keren naar de auto.

"Dat is zijn beslissing, ik ga hem niet vertellen wat hij moet doen. Dat moet hij zelf beslissen, maar hij was al in een goed humeur en maakte een paar grappen."

Steiner verwierp ook de suggestie dat, omdat de auto van Grosjean volledig was verwoest en de FIA ​​een dringend onderzoek heeft gestart, Haas dit weekend misschien helemaal geen tweede auto kan besturen. "Zelfs als ons budget klein is, hebben we genoeg onderdelen om vanaf nul een tweede auto te bouwen", zei hij.

Aangenomen wordt dat de FIA ​​het wrak in detail zal inspecteren, waarbij Steiner uitlegt: "Maar er is geen haast omdat we niets meer van die auto kunnen gebruiken."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Als je van het paard valt (en je hebt niks gebroken buiten je ego) dan moet je inderdaad zsm weer opstappen. Als ik echter naar die ingepakte klauwen van Romain kijk denk ik niet dat het veilig is om over 4 dagen alweer te gaan racen.

    • + 0
    • 30 nov 2020 - 12:57
    • ThisGuy

      Posts: 492

      En zo is het. Het volgende artikel (14 min. later) bewijst jouw gelijk.

      • + 0
      • 30 nov 2020 - 14:17
  • LimboF1

    Posts: 4.616

    Hoe sneller hij weer instapt hoe beter. Ik heb een paar heel zware ongelukken gehad en ben zodra het ging weer in de auto en op de motor gestapt. Vrienden van mij deden dat niet en bet heeft lang geduurd voor ze weer durfden. Lichamelijk in orde zijn is een, maar er zit zeker een psychologische kant aan. Nu zal het voor een coureur misschien iets anders zijn, omdat het zijn beroep. Maar als puntje bij paaltje komt, dan moet je even die knop omzetten.

    • + 0
    • 30 nov 2020 - 13:24
    • snailer

      Posts: 4.135

      Dat klopt. Ik ben wel eens over de kop geslagen met een nieuwe auto en direct total loss....

      Ik stikte van de adrenaline en gelukkig had ik binnen 2 uur een vervangende auto. Direct ingestapt. Later schoot ik wel in de stress. Was volgens mij goed dat ik direct weer instapte.

      • + 0
      • 30 nov 2020 - 14:25
  • Shrek

    Posts: 489

    Belachelijk stukje clickbait op basis van teksten die elders wél de nuance laat zien.

    • + 3
    • 30 nov 2020 - 13:34
  • meister

    Posts: 2.506

    "wiens vizier smolt in het inferno van zijn crash"
    Blaaskaak Coronel zegt dat dit helemaal niet kan.

    • + 0
    • 30 nov 2020 - 15:46
    • Blaaskaak Coronel heeft echter wél gelijk.
      Het waren de tear-off's die zijn gesmolten.
      Het visier moet volgens de eisen minimaal 2 minuten tegen een vlammenzee bestand zijn, dat is nog langer dan de brandvrije overall.
      (Ik kan even de feitelijke eisen niet vinden dus ik kan er met de exacte tijd naast zitten)

      • + 0
      • 30 nov 2020 - 16:10
  • Breaking;
    Grosjean krijgt volgende race van de FIA 5 plaatsen gridstraf en een boete van $5000,- omdat hij zijn stuurtje niet heeft teruggeplaatst.

    • + 3
    • 30 nov 2020 - 16:06
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.612

      Sorry Evert, maar met deze 'breaking' breek je nog geeneens een stel. potten ben ik bang...

      • + 0
      • 30 nov 2020 - 16:33
    • :'-)
      ik kon een glimlach niet onderdrukken

      • + 1
      • 30 nov 2020 - 17:37
  • Als ik Grosjean was, met bandwonden en een paar gebroken ribben (?) wist ik het wel. Die twee races liet ik toch voor wat het was..

    • + 1
    • 30 nov 2020 - 17:25
    • ThisGuy

      Posts: 492

      Gebroken tenen, gebroken ribben... Dan verzin ik er ook maar een: gebroken ego.

      • + 0
      • 30 nov 2020 - 18:29

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 155
  • Podiums 1
  • Grand Prix 117
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (34)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel