user icon
user icon

Jacques Villeneuve: "Williams verdient haar problemen van 2019"

  • Gepubliceerd op 12 okt 2019 09:29
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Williams hoeft niet op medelijden van Jacques Villeneuve over haar huidige vorm. De wereldkampioen van 1997 vindt dat dit het verdiende loon is, omdat het team volgens hem 'slecht bestuurd' wordt.

Williams bivakkeert in 2019 stijf achteraan op de grid. Coureurs Robert Kubica en George Russell kunnen geen vuist maken met de FW42, die duidelijk een stuk langzamer is dan de bolides van de concurrentie. Dat is al vanaf het begin van het seizoen het geval en daarbij werd het niet geholpen door de problemen die het voor aanvang van het seizoen ondervond.

Het team arriveerde twee dagen te laat bij de eerste week van de wintertests, omdat de auto niet op tijd klaar was. Vervolgens bleek de auto dus te langzaam en nog steeds zijn de problemen niet voorbij, want in Rusland moest Kubica zijn race beëindigen om onderdelen te sparen. Villeneuve, in 1997 de laatste wereldkampioen van Williams, ziet dit als een gevolg van hoe het team op dit moment bestuurd wordt, zo vertelde hij op de Italiaanse televisie.

"Wat ik triest vind, is hoe het team in de afgelopen jaren bestuurd is. Maar gezien het management is het geen verrassing waar ze nu staan. Het is logisch. Ik denk dat het op een of andere manier terecht is dat het nu zo slecht gaat. Het zou namelijk jammer zijn als een team met zo'n naam en glansrijk verleden succesvol zou zijn, terwijl het zo slecht bestuurd wordt. Ze verdienen het dus."

Frank Williams richtte Williams in 1977 op, maar gaf de regie over de renstal in 2013 uit handen aan dochter Claire. Zij is als plaatsvervangend teambaas verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij Williams.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 7.010

    Tja dat ze bij Williams al heel lang het spoor bijster zijn is iedereen bekend. In die zin verdienen ze wat ze over zichzelf hebben afgeroepen.
    Maar dat is wat anders dan gunnen. Ik gun ze deze ellende niet.

    Overigens lijkt het weer in Suzuka enorm mee te vallen. Als ik mijn weerapp mag geloven regent het wel maar met windsnelheden van 25-65 km/u en 23 graden is het bijna gezellig te noemen.
    Zondag blijft het kurkdroog en zal de kwali en race zonder problemen plaats kunnen vinden.

    • + 1
    • 12 okt 2019 - 09:40
    • PatrickM

      Posts: 99

      Tja, Claire is niet alleen de schuldige. Maar wel hoofdverantwoordelijk voor deze zooi wat ze er van hebben gemaakt.

      Vwb het weer, ik heb Tokio in de gaten gehouden (nou ja, buienradar). Maar het lijkt een paar uur extreem weer, en dan is het in één keer ook weer over. Als er op Suzuka niet teveel schade is, verwacht ik inderdaad dat ze gewoon met droog weer en een zonnetje de kwalificatie aan gaan vangen. Maar wel inderdaad een stevig briesje.

      • + 0
      • 12 okt 2019 - 10:04
  • Ben geen insider natuurlijk dus geen idee waar het allemaal precies mis is bij dat team.
    Ieder team verkeert wel eens in een tijdelijke vormcrisis, zo ook een paar jaar terug McLaren, maar dat team bleef altijd de ambitie uitstralen, en dat mis ik nu juist bij Williams..

    De manier waarop Villeneuve het zegt klinkt cru, zeker omdat hij zoveel aan dat team te danken heeft, maar van Jacques is bekend dat hij geen blad voor de mond neemt, precies de reden waarom ik m eigenlijk wel mag...

    Wat anders, ik keek zojuist nog eens op de website van het Williams team onder het kopje 'heritage',
    maar ik meen me te herinneren dat ze ook in 1997 de titel gewonnen hebben? Staat ook helemaal geen WDC vermeld...vreemd...

    • + 0
    • 12 okt 2019 - 10:16
    • Rimmer

      Posts: 7.010

      Jacques is al lange tijd niet meer welkom bij Williams. Mis dat dit er mee te maken heeft?

      • + 0
      • 12 okt 2019 - 10:18
    • ah zou kunnen, ik denk dat na dit bericht alles wel weer koek en ei is tussen Villeneuve en Williams, koffie en gebak staat klaar de volgende keer dat Jacques langs het Williams motorhome loopt

      • + 0
      • 12 okt 2019 - 10:22
    • Sjaak en Williams zijn helemaal claire met elkaar.

      • + 1
      • 12 okt 2019 - 10:53
  • Tja....vrouwen en autos. Is niet altijd de beste combinatie.

    • + 2
    • 12 okt 2019 - 12:04
    • Stereotype gedrag! zo jammer dit.

      • + 1
      • 12 okt 2019 - 12:48
  • jd2000

    Posts: 3.070

    Leuk zo'n open deur intrappen. Als men roept dat het slecht management is, zou ik ook wel willen weten waarom.

    • + 1
    • 12 okt 2019 - 12:58
    • Ik zag laatst toevallig een filmpje voorbij komen op Youtube, maar kan m niet terug vinden, anders had ik de url even geplaatst. Er werd vertelt dat Williams eigenlijk niet langer een raceteam is, maar wordt gerund door een raad van bestuur, die alleen winst voor ogen hebben. R&D en winst gaat niet op... Wanneer iets verkeerd werkt, moet je door ontwikkelen en niet stoppen met investeren. Een aardig verkeerde methode dus voor een raceteam.

      • + 0
      • 12 okt 2019 - 18:19
  • core2duo

    Posts: 994

    JV ligt al jaren overhoop met Williams. Tevens heeft Claire in een open en eerlijk interview toegegeven dat ze behoorlijk wat zaken mis zijn bij Williams en dat is niet van de afgelopen 5 jaar. Op deze site is hier ook een heel interessant artikel over geschreven vorig jaar.

    Dit is echt een open deur die JV aan het intrappen is. JV is weinig loyaal aan het team terwijl hij er veel aan te danken heeft.

    Ik heb er echt het geloof in dat het weer goed komt. Ook Sauber is weer teruggekomen en die stond er echt veel beroerder voor dan wat de situatie van Williams is. Er is rust in de tent en Williams heeft echt wel goede mensen in dienst. Financieel doet Williams geen gekke dingen waardoor ze tot de van vandaag ook nog bestaan.

    • + 0
    • 12 okt 2019 - 14:03

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land CA
  • Geb. datum 9 apr 1971 (48)
  • Geb. plaats Saint-Jean-sur-Richelieu, Quebec, Canada, CA
  • Gewicht 67 kg
  • Lengte 1,68 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender