user icon
user icon

Hülkenberg: "Ik wil niet koste wat kost in de Formule 1 blijven rijden"

  • Gepubliceerd op 20 sep 2019 08:20
  • comments 26
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Nico Hülkenberg is naar eigen zeggen niet wanhopig op zoek naar een zitje in de Formule 1  in 2020. Als de Duitser een deal weet te sluiten, dan moet die overeenkomst wel bij hem passen.

Hülkenberg raakt na afloop van het huidige seizoen zijn zitje bij Renault kwijt aan Esteban Ocon. Vervolgens werd hij in verband gebracht met Haas F1, maar het Amerikaanse team kondigde gisteren aan dat Romain Grosjean gewoon aanblijft voor komend seizoen. Dat beperkt de keuze die Hülkenberg heeft: alleen Alfa Romeo en Williams hebben nog vacante plekken, buiten de drie zitjes in het Red Bull-programma gerekend.

Voor de zomerstop stelde Hülkenberg dat hij de toekomst in eigen hand had, maar dat is nu niet meer het geval. "Het kan verkeren in de Formule 1 en op dat moment leek het zo, maar tijdens de zomerstop veranderde het momentum om een of andere reden. Nu heb ik er minder invloed op en zijn er besluiten die ik niet kan sturen. Ik ben er echter nog, er is nog steeds hoop en er zijn nog steeds opties."

Volgende F1-contract moet 'goede deal' zijn

Donderdag maakte Robert Kubica bekend dat hij na 2019 vertrekt bij Williams, wat een deur opent voor Hülkenberg. Het team uit Grove heeft het echter lastig dit jaar, want het rijdt stijf achteraan en is niet in staat om echt te strijden met de teams in de middenmoot. Hülkenberg ontkende niet dat een move naar Williams tot de mogelijkheden behoort, maar hij stelt wel dat een volgende stap logisch moet zijn voor hem en zijn carrière.

"We hebben verscheidene teams gezien die het lastig hadden en in de loop der tijd herstelden. De competitiviteit van een team is lastig te voorspellen. Een aantal weken geleden zei ik dat het een goede deal en een goed zitje met goede perspectieven moet zijn. Ik wil niet koste wat kost in de Formule 1 blijven. Dat is niet mijn stijl en waar ik na tien jaar in de Formule 1 naar op zoek ben."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • jd2000

    Posts: 3.034

    Kortom, hij weet dat het klaar is.

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 08:27
    • Hij is claire met Williams in elk geval.

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 10:54
    • Als hij maar geen Jos V. doet.. te hoog inzetten en je hand overspelen en uiteindelijk naast de pot plassen.

      Huub Rotzooigatver heeft veel verkloot voor Jos.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 12:50
  • Ik geloof niet dat Hulkenberg in aanmerking komt voor het Red Bull programma, enkel Alfa tvv Giovinnazi zou een serieuze optie zijn voor hem, als hij de opvolger wordt van Kubica bij Williams dan betekend dat in mijn ogen zeer zeker; koste wat kost in F1 blijven

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 08:33
    • DBGates

      Posts: 2.167

      Wiliams zal wel voor een paydriver gaan

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 08:55
    • d@nny

      Posts: 1.785

      Williams zal wel voor Latifi gaan.

      Schande dat die Grosjean in de F1 blijft. Loop je als team 2 jaar lang te klagen over hem en houdt je hem gewoon aan. En dan met droge ogen beweren dat er geen vervangern met ervaring beschikbaar is terwijl Hulkenberg er is.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 11:13
    • CTRA

      Posts: 3.454

      Weet jij wat voor een eisen Hulkenberg heeft?

      Dat iemand geen team heeft betekend niet automatisch dat hij beschikbaar is.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 12:38
    • d@nny

      Posts: 1.785

      Nee dat weet ik niet maar ene voorzichtige aanname is dat die niet heel veel anders zullen zijn dan een Grosjean. Alhoewel, terwijl ik dit type even opgezocht en op de eerste site die ik tegenkwam staat dat GRO $1.8m p/j verdiend bij Haas en HUL $4.5m p/j bij Renault.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 13:55
  • Rimmer

    Posts: 6.878

    Veel zal afhangen van Albons prestaties denk ik. RBR wil volgend jaar met Max voor de titel gaan en daar heeft hij gewoon een tweede man bij nodig die a la Vettel of Bottas punten weg kan halen bij de concurrentie door podiums te rijden.
    Albon komt nog veel snelheid tekort ondanks zijn vechtlust en inzet. In Singapore, waar de Bull gewoon sterk moet zijn, mag je van Albon verwachten dat hij in de top 4 zit. Lukt dat niet dan denk ik dat Nico in alle stilte getest zal worden in de RBR simulator en wel degelijk een kanshebber is.
    Nico won vroeger alles wat er te winnen was en als hij in de Bull zijn eerste podium kan pakken dan is het niet ondenkbaar dat iets in hem los komt en zijn prestaties nog eens sterk verbeteren. Ik zou hem zeker nog niet afschrijven want het is wel een stabiel rijder die nooit het Romain-achtige geklooi heeft laten zien. Die niet a la Ocon meermaals zijn teamgenoten of raceleiders van de baan ramt en die over ervaring en kennis beschikt.
    Daarnaast zit hij helemaal niet zover van Daniels pace vandaan en soms ook gewoon sneller.

    • + 7
    • 20 sep 2019 - 08:36
    • "In Singapore, waar de Bull gewoon sterk moet zijn, mag je van Albon verwachten dat hij in de top 4 zit."

      Denk niet dat je dat mag verwachten van een coureur die het derde weekend in de RB15 rijdt, nog maar 14 races in de F1 heeft gereden en voor de allereerste keer hier in Singapore is. Hij moet het opnemen tegen mannen met heel veel ervaring en sterke wagens. Bovendien is dit een lastig circuit waar het kleinste foutje wordt afgestraft. Liever de finish halen met minder punten dan de wagen in de muur zetten. Hij is nog maar een rookie hè?!

      Wat Hulkenberg betreft hoop ik dat Vasseur zijn zin krijgt, maar ik ben bang dat Binotto er een stokje voor gaat steken, want Ferrari heeft veel zeggenschap over dat tweede stoeltje bij Alfa.

      • + 3
      • 20 sep 2019 - 09:06
    • masf1

      Posts: 5.903

      Daarom moeten ze een Hulkenberg hebben,stabiel punten en podiums pakken met ze ervaring,Albon word nu gewoon getest,maar ben bang dat hij te licht is voor nu.

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 09:16
    • Ik zie Hulk niet naar RBR gaan eerlijk gezegd.
      Marko Heeft ook al laten weten in wat media (als dat waar is) dat Nico niet meer hoeft te bellen. Als Albon het niet significant beter doet dan Gasly zit Kvyat volgend jaar in de RB16.
      Albon zit nu in de RB15, puur om data te vergaren en te evalueren.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 09:19
    • Rimmer

      Posts: 6.878

      Ik snap dat je de opmerking over top 4 lastig vindt.
      Ik bedoel ook niet eens zozeer eindigen in de top 4 maar gewoon dat hij de snelheid moet laten zien die daarmee overeenkomt.
      Natuurlijk mag hij fouten maken en natuurlijk is hij nog onervaren maar snelheid verloochend zich niet. Hij zal in VT2 of VT3 en ergens in Q1 en Q2 nog wel heel heel dicht bij die top 4 moeten zitten. Hij moet die potentie tonen. Tenzij Max laat zien dat die Bull gewoon niet gaat op Singapore natuurlijk. Dan kan Albon ook niks. Maar als Max bij de eerste 2 kan rijden dan mag Albon er niet meer dan 4 of hooguit 5 tiende vanaf zitten en zeker niet ergens op p6 hangen.
      Ik wil daarmee niks afdoen aan Albon maar met het oog op 2020 waarin RBR wil en moet! gaan oogsten is er geen ruimte meer voor oefenen en klooien. Er moet gepresteerd worden en eerlijk gezegd acht ik Hulkenberg dan als de betere optie. Zeker als hij duidelijke instructies en opdrachten meekrijgt van Horner en Marko.

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 09:20
    • masf1

      Posts: 5.903

      Nico hoeft niet meer te bellen want het is al rond,dus waarom nog bellen?

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 09:20
    • Rimmer

      Posts: 6.878

      Bill:
      Marko en Horner riepen ook in de media dat Pierre het seizoen af zou maken en twee weken later zat hij in de STR..

      • + 2
      • 20 sep 2019 - 09:22
    • "Natuurlijk mag hij fouten maken en natuurlijk is hij nog onervaren maar snelheid verloochend zich niet."

      Snelheid heeft alles te maken met vertrouwen in het materiaal, zeker op een stratenbaan als Singapore, daarom is het zaak de wagen zo goed mogelijk af te stellen naar de wensen van de coureur, waar weer veel ervaring bij komt kijken.
      In dat opzicht is het gewoon veel lastiger om als rookie gelijk snel te zijn vanaf nul..
      Ik mag echt hopen dat ze voor de jeugd gaan bij RBR, ik heb afgelopen gp's al meer fraaie acties gezien van Albon dan in heel Hulks f1 loopbaan bij elkaar.
      Kvyat zou ook een optie zijn zoals @Bill aangeeft, die schat ik ook hoger in, alleen viel het me op dat Albon als rookie relatief snel op het niveau van zijn teammaat zat, ik weet dat ze bij RBR rijders switchen als malloten maar enigszins vertrouwen op het talent van een rijder om op niveau te komen mag ook wel

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 09:28
    • Podia, podia, podia....enz..is meervoud heren. ;-)

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 10:08
    • Sommige woorden hebben meer dan één correcte meervoudsvorm. Dit komt vaak voor bij Latijnse leenwoorden. Podium is ook zo’n woord. Naast het vernederlandste meervoud podiums kan het het oorspronkelijke meervoud podia gebruikt worden.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 10:52
  • masf1

    Posts: 5.903

    Misschien komt er wel een verschuiving?als Vettel zo blijft door knoeien,zie ik RIC nog wel overstappen.

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 09:01
    • Ook een mogelijkheid, ze houden Vettel nog wel heel opzichtig de hand boven het hoofd maar dat zie ik wel eens zomaar afgelopen zijn...
      Ricciardo zou wel eens Ferrari kandidaat kunnen zijn, maar nou las ik elders weer wilde speculaties over dat Alonso wel eens in beeld zou kunnen zijn bij Ferrari....
      Hoe dan ook, zou dat betekenen dat hulk bij Renault zou blijven? De relatie lijkt mij behoorlijk verzuurd

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 09:05
    • Binotto heeft bij Toto geïnformeerd naar de mogelijkheid om Russell over te nemen voor 2021 naast Leclerc, verrassend zou dat zijn.
      Bron: formulapassion.it

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 10:15
  • jd2000

    Posts: 3.034

    Hulkenberg bij RB? Echt niet. Deze middelmatige.,aardige maar saaie coureur past niet bij het imago van RB

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 09:28
    • Precies, ook mijn mening... Ik ga er zelfs nog verder in.... Het idee dat Hulkenberg überhaupt een kans maakt op een stoeltje bij RB is volkomen belachelijk.... Alfa gaat het ook niet worden.. Enige connectie met Ferrari of Italië gewenst, iets wat Hulk ook niet heeft

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 10:53
  • mordor

    Posts: 930

    Ik had hem graag een jaartje naast Max gezien, maar ben bang dat het einde oefening is qua F1

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 10:17
  • ives

    Posts: 1.212

    December 2019. Nico Hulkenberg is de verliezer van het silly season en valt naast de boot voor het komende seizoen. Tot plots Sebastian Vettel aankondigt een sabbatical te nemen om wat rust in zijn hoofd te brengen. Ferrari moet naarstig op zoek naar een vervanger en wie anders dan de contractvrije Nico Hulkberg blijkt de ideale kandidaat. 2020 wordt een razendspannend seizoen waarbij Ferrari de snelste wagen heeft, maar toptalent LeClerc teveel fouten maakt onder de druk van Ferrari kopman te zijn. Teamgenoot Hulkenberg pakt niet alleen zijn eerste podiums maar wordt op consistentie en enkele mooie overwinningen wereldkampioen. Daarop verkast hij naar McLaren, dat ondertussen een topteam is geworden en vormt hij samen met Lando Norris een nieuw topduo.

    Vrij gebaseerd op de carrière van ene Jenson Button, die eind 2008 ook in het slop leek te zitten.

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 15:29
    • Ik teken ervoor. Met name "een razendspannend seizoen".

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 17:28

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 279
  • Podiums 0
  • Grand Prix 102
  • Land DE
  • Geb. datum 19 aug 1987 (32)
  • Geb. plaats Emmerich am Rhein, DE
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar