user icon

FIA doet uitgebreid onderzoek naar marshal-incident Perez in Monaco

  • Gepubliceerd op 06 jun 2019 21:07
  • comments 8
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

De FIA zal in de toekomst marshals herinneren aan het gevaar van het op de baan lopen zonder toestemming van de wedstrijdleiding. De bijna-aanrijding van Sergio Perez met twee marshals in Monaco is daarvoor de aanleiding.

De coureur van Racing Point zag tot zijn schrik twee marshals de baan oversteken bij de uitgang van de pits, precies op het moment toen hij uit de pits kwam rijden tijdens de safety car-fase. Hij en het team brachten wedstrijdleider Michael Masi na de race op de hoogte van het incident.

MEER: Perez raakt marshals Monaco bijna | Perez rijdt bijna marshal aan: "Ik heb hem bijna vermoord!"

Sportief directeur Andy Stevenson van Racing Point vertelde dat de twee marshals geen toestemming hadden om op dat moment op de baan te zijn en ze niet wisten dat Perez uit de pits kwam. "In de toekomst gaat de FIA tegenover de marshals herhalen dat ze niet de baan op mogen komen zonder toestemming", vertelde hij.

Perez kwam de twee marshals in bocht 1 tegen. De safety car kwam in de baan nadat Charles Leclerc brokstukken op de baan bracht door zijn lekke band. Het meeste daarvan lag tussen bochten 12 en 17.

ACM geeft FIA de schuld, autosportbond doet onderzoek

Na de race vertelde de Automobile Club de Monaco aan de Nice-Matin dat de twee marshals toestemming gekregen hadden om het circuit op te gaan. Daarbij wezen ze op het feit dat de safety car-borden en gele vlaggen gebruikt werden in de bocht om ervoor te zorgen dat Perez zich bewust was van hun aanwezigheid.

GPToday.net heeft echter vernomen dat de instructie, dat de marshals het circuit op mochten gaan, niet door personeel van de FIA gegeven is. Er wordt een rapport over het incident opgesteld voor president Jean Todt en secretaris-generaal voor de autosport Peter Bayer, wat aangeeft hoe serieus de autosportbond deze zaak behandelt.

De FIA heeft ook de intentie om de video van het incident, gefilmd met de onboard-camera van Perez, te laten zien bij toekomstige evenementen om ervoor te zorgen dat medewerkers begrijpen wat de potentiële gevaren zijn van het betreden van het circuit zonder de toestemming van de wedstrijdleiding.

Perez stuurt aan op onderzoek van 'zeer ernstig' incident

Perez noemde het incident 'zeer ernstig' en riep op om het te onderzoeken.

"Het was een behoorlijk hectisch moment", herinnert hij zich. "Het is iets wat je als coureur niet verwacht tegen te komen, vooral niet aan het eind de pits, waar mensen pitstops doen en proberen zo snel mogelijk naar de tweede safety car-lijn te komen, zodat je de positie krijgt. Hoewel de race geneutraliseerd is, kan dat moment erg belangrijk zijn."

"Ik had pech dat de marshals daar stonde en ik denk dat het geluk was dat ik ze niet raakte. Het was het verkeerde moment om daar te staan."

"Ik remde, maar tegelijkertijd wilde ik niet blokkeren zodat ik kon sturen. Alles gebeurde zo snel - ik zag de ene wegrennen en de andere stopte op precies het juiste moment. Als hij had bewogen, had ik geen kant op gekund.

Perez wees erop dat coureurs mogen accelereren tussen de uitgang van de pits en de tweede safety car-lijn tijdens een neutralisatie en dat is het punt waar hij de marshals tegenkwam.

"Het is duidelijk dat de race geneutraliseerd is. Je moet je aan een bepaalde tijd houden en de FIA kijkt daarnaar."

"Ik hield me aan de regels, want we moeten deltatijden navolgen en er zijn specifieke momenten waarop je daar niet aan hoeft te voldoen. Iedereen had op dat moment in hetzelfde schuitje gezeten. Ik wil hier niemand de schuld voor geven, maar we moeten wel bekijken wat voor de toekomst het beste is, zodat een dergelijke situatie nooit meer voorkomt."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • sailor

    Posts: 10.753

    Ach die Marshals waren gewoon streakers met kleren aan ;-)

    • + 1
    • 6 jun 2019 - 21:15
    • Best vreemd zo'n reactie, bij een incident wat door puur geluk bij russisch roulette op een haar na niet mega fout is gegaan...

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 22:22
    • CTRA

      Posts: 3.640

      Als je daar al geen geintje meer over mag maken, dan blijft er niet veel over.
      Kom op zeg.

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 22:49
    • Ik kan me die streaker op Hockenheim nog wel voor de geest halen. Die lijpo met z’n laken waar een beetje text op stond... Ik zat met ietwat geknepen ogen en billen te wachten dat ie doormidden werd gereden, de kop kwam vollegas aan tetteren met zo’n 100m/ps.. komop man, das belachelijk en dan in je hoofd halen om ‘ffies’ over te steken..?
      Ik hoop dat ie nog steeds in een dwangbuis zit..

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 09:00
  • Nicky666

    Posts: 68

    Marshals die de baan op wandelen, losliggende putdeksels.....we kunnen als mosterd na de maaltijd wel gaan waarschuwen, maar het is allemaal niet voor het eerst. Duidelijk maken waar de verantwoordelijkheid ligt en keihard beboeten en eruit schoppen. Zo moeilijk kan het niet zijn.

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 22:11
    • Nicky666

      Posts: 68

      Ach, en om nog even dieper op dat marshal verhaal in te gaan:
      die gasten hoef je maar 2 dingen te leren:
      1. niet zomaar de baan op lopen en doodgereden worden
      2 kijk: zo werkt een bezem

      Als dat echt te lastig is, dan moet men het personeel misschien voortaan niet betrekken uit het plaatselijke gesticht (of beter: als men bij de FIA niet beter kan bedenken dan na twee weken te melden dat "De FIA zal in de toekomst marshals herinneren aan het gevaar van het op de baan lopen zonder toestemming van de wedstrijdleiding." (de eerste zin van bovenstaande artikel), dan moet men de FIA misschien eens flink op de schop nemen)

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 22:16
    • Patrace

      Posts: 2.714

      @Nicky: jij bagatelliseert de rol van een marshall wel heel extreem.
      Denk jij werkelijk dat een marshall niets anders doet dan de baan vegen? Dan zou je misschien zelf eens een briefing van die marshalls moeten bijwonen. Vooral in Monaco.

      Het opruimen van stukjes die van de auto vallen is het minst complexe van hun werk. Maar wat denk je van het helpen van een coureur die zojuist is gecrasht? Dan kom je niet zo ver met een bezem. En dan heb ik het nog helemaal niet over een auto die in de brand is gevlogen....

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 22:31
    • Nicky666

      Posts: 68

      @Patrace: ik begrijp wel wat je zegt, maar als de FIA als oplossing voor de incidenten nu aankomt met "in de toekomst gaan we marshals herinneren aan het gevaar van het op de baan lopen zonder toestemming van de wedstrijdleiding", dan lijkt het me belangrijker dat jij je afvraagt hoe de FIA over marshalls denkt...in vergelijking daarmee, komen ze er bij immers mij nog goed vanaf.

      • + 0
      • 7 jun 2019 - 09:55

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 636
  • Podiums 10
  • Grand Prix 238
  • Land MX
  • Geb. datum 26 jan 1990 (31)
  • Geb. plaats Guadalajara, MX
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar