Mark Webber verslaat Kubica voor pole in Monaco
- Gepubliceerd op 15 mei 2010 15:01
-
22
- Door: Robin Smeets
Q1
Vooraf voorspelde men veel last van verkeer van vooral de langzamere teams. Dit bleef echter uit en niemand had noemenswaardig veel last van verkeer. Dat betekende dat wederom de drie nieuwe teams afvielen in het eerste kwalificatiedeel. Heikki Kovalainen was hiervan de snelste op de achttiende plaats, gevolgd door zijn Lotus-teamgenoot Jarno Trulli. Hiermee is de Italiaan voor het eerst in zijn carriére verslagen tijdens een kwalificatie in Monaco.
Timo Glock was zijn Virgin-teamgenoot Lucas di Grassi wederom te snel af op de twintigste plaats, terwijl het Hispania Racing-duo wederom de rij sloot. Ditmaal was Bruno Senna zijn teamgenoot Karun Chandhok te snel af en de Braziliaan start de race in Monaco als 22e. Fernando Alonso sloot logischerwijs de lijst af, dit omdat de Spanjaard na zjin crash in de derde training niet kon deelnemen aan de kwalificatie. Alonso start de race morgen vanuit de pitstraat.
Q2
In het tweede kwalificatiedeel werd de strijd om in de top-tien te komen een stuk heviger. De verschillende rondom die tiende plaats werden steeds kleiner en de strijd barstte los. Verrassend genoeg bevond ook Jenson Button zich in die strijd. De Brit zit nog niet lekker in zijn vel dit weekend, maar haalde het uiteindelijk wel tot het derde kwalificatiedeel met een tiende plaats. Rubens Barrichello haalde ook het derde deel, terwijl zijn Williams-teamgenoot Nico Hülkenberg elfde werd en uitgeschakeld was.
Adrian Sutil bleef steken op de twaalfde plaats, terwijl Vitantonio Liuzzi zich kwalificeerde voor Q3. Vitaly Petrov was lekker bezig dit weekend, maar crashte op het einde van de tweede sessie en start de race vanaf de veertiende plaats. Pedro de la Rosa en Kamui Kobayashi konden Sauber niet verder naar voren brengen dan de vijftiende en zestiende plaatsen, terwijl Jaime Alguersuati tegenviel op de zeventiende startplaats.
Q3
Het was Robert Kubica die meteen de toon zette met een behoorlijk snelle tijd. Lange tijd stond de Pool bovenaan de tijdenlijst, maar met nog enkele minuten te gaan ging Mark Webber onder de tijd van de Renault-coureur door. Kubica probeerde nog te pareren, maar uiteindelijk kwam hij drie tienden tekort op de tijd van Webber. Felipe Massa werd op het einde van de sessie nog door Sebastian Vettel verslagen voor de derde positie.
Lewis Hamilton was de snelste McLaren-coureur op de vijfde plaats, gevolgd door de Mercedes-coureurs Nico Rosberg en Michael Schumacher. Beide heren kwamen ruim zeven tienden tekort op de tijd van Webber. Jenson Button reed de achtste tijd, Rubens Barrichello zette zijn Williams op de negende plaats, terwijl Vitantonio Liuzzi in zijn Force India de tiende startpositie veroverde.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 1.827
Zonde van Kubica! Ik had het hem gegund! Knap van Webber dat wel... Mercedes valt me tegen...
Posts: 2.852
Had zelf persoonlijk ook iets meer verwacht van Mercedes dan 6e en 7e. Maar gezien het kleine verschil tussen Rosberg en Schumacher lijkt (!) het erop dat de auto vandaag niet veel harder ging.
Posts: 1.745
Rosberg kon zeker nog wel sneller. Van Schumacher weet ik het niet, denk het wel als ik kijk naar zijn tijd in sector één van zijn snelste ronde.
En had het gezegd: als er niets raars (regen) gebeurd, staat er een Red Bull op pole. Enige verrassing is Kubica, heel netjes gedaan dus van hem.
Posts: 2.852
Net even het commentaar bekeken van Schumi en Rosberg, en je hebt inderdaad helemaal gelijk. Ze hadden beiden sneller gekund.
Posts: 338
Knap van Webber en Kubica en ook voor Liuzzi eerste keer in de top 10. Massa moet een penalty krijgen voor het ophouden van Button.
Posts: 2.712
massa zei dat er ook iemand voor hem reed, of dat zo is weet ik niet
Posts: 2.567
Maar dat was niet nodig van Massa, hij had niemand voorin
Ik had meer van Massa verwacht, als jij kijkt naar Alonso tijden van VT1 en VT2 Ferrari had gewoon de pole als Alonso deed mee
Posts: 1.745
Die vrije trainingen zeggen niet zo veel.
Kijk bijvoorbeeld naar Webber:
VT 1: 4e
VT 2: 10e
VT 3: 3e
Kwalificatie: op pole met drie tienden van een seconde voorsprong op nummer twee.
Red Bull hoeft niet zo nodig vooraan te staan in de vrije trainingen, ze beginnen op zondag toch wel van P1.
Posts: 7.177
Dat is een beetje een domme reactie! Jij kan dta nooit weten! En alonso reed niet de tijden van Q3. Ik zeg niet dat hij dat niet zou doen maar hij deed het gewoon niet in de training. Daarnaast misschien was hij wel tegen de muur aan gekomen. Beetje zielig om zo te reageren ja Alonso had het wel gedaan pfff.
En hij niemand voorin dat weet je niet. Niemand heeft dat kunnen zien dus hoe kan je er enigzins over oordelen?
Posts: 265
Massa had niemand vlak voor \'m zitten. Als je de Live Timing volgt kan je zien wanneer iemand over de streep komt en de eerst volgende voor Massa z\'n neus was er al lang en breed overheen.
Dus er zat niemand vlak voor hem, maar ik denk dat Massa zich daar niet bewust van was en gewoon een zo groot mogelijk gat liet vallen. Geen opzet in het spel en er hoeft dus ook geen straf te worden gegeven.
Geweldig gereden van Kubica! Sjonge, wat gun ik die kerel morgen de overwinning!
Posts: 1.278
Heel leuke kwalificatie! Super van Webber uiteraard, als hij een jaar een kans heeft op de wereldtitel is het dit jaar, en hij heeft dat uitstekend begrepen!
Kubica, wat een wereldprestatie! Met een dergelijke wagen zo vlammen heb ik al een hele tijd niet meer gezien!
Posts: 3.091
Zeer tegenvallend van Vettel. Hier had hij gewoon pole moeten halen, zeker nu Alonso vanuit de pits moet beginnen.
Posts: 167
Als Webber morgen als eerste Sainte Devote induikt wint hij de race. Eindelijk heeft hij het kwalificatievuur weer gevonden.
Posts: 122
Kubica heeft het voor elkaar dit jaar doet me denken aan de goede dagen van 08 bij bmw.
voor de rest renault dominat vandaag en waarschijnlijk morgen
wel kan de top 5 morgen wisselen hoop kubica op 1
Posts: 866
pole hier is meerendeel kwestie van dikke ballen!
Iedereen heeft wel verkeer gehad maar ROS doet net alsof ie veel sneller kon wat ik betwijfel..maar er is bij Mercedes intern een goede strijd!
Zie ze nog wel voor vuurwerk zorgen in bocht 1 denk een kleine clash tussen hun.....
WEB en KUB hebben laten zien wat er maximaal in zit en de rest heeft gewoon of de snelheid niet of een klein foutje gemaakt.....
MAS echt wel goed hoor ALO heeft het echt verprutst zonde voor hem...Ik zie wel een incidentje gebeuren en ALO toch nog wel punten pakken.
Ik heb er zin in morgen!
Posts: 859
Alonso had het inderdaad vrij makkelijk.
Mooi van Webber.
Posts: 7.177
Daarnaast Button was niet sneller onderweg dan de 1.14.6 dan hij nu heeft. En ook dat nog eens als Massa een penalty krijgt hoort die BMW rijder dat ook te krijgen. Maar hier hoor je niemand erover
Posts: 985
Maar Button was toen wel met een snelle(re) ronde bezig. Ik denk niet dat jij de tijd kunt voorspellen die Button gereden had. Al was het waarschijnlijk niet sneller.
Maar dat doet er helemaal niet toe. Hij had Button allang aan kunnen zien komen. Dit is gewoon blokken. Echt een perfect voorbeeld.
Ik had Massa wel eens willen horen gillen als het andersom was geweest.
BMW doet niet meer mee volgens mij.
Posts: 932
Alonso fan ?????
Posts: 333
Argh !! Jammer!! Zomaar,.. Alonso had pole kunnen rijden vandaag, maar dan zou de spanning, denk ik, eraf zijn voor de race, er moet in Monaco toch iets geks gebeuren, hmm bij deze is dat gebeurd. De race is morgen en die zit nu al vol spanning omdat een Spaanse Stier, zo snel mogelijk naar voren wil. En ja, Massa, Schade beperking, ik hoop dat hij morgen de hevige strijd overleven kan...
Posts: 124
Eerste bocht : vettel duwt kubica en kubica ramt webber , eromheen gaan Masse en Hamilton, later zal hamilton masse zelfs nog inhalen! , mijn voorspelling :)
Posts: 124
Massa*