user icon

Analyse: Red Bull Racing het goedkoopst per gescoord punt

  • Gepubliceerd op 02 jan 2012 15:28
  • comments 15
  • Door: Robin Smeets
Red Bull Racing was vorig jaar niet te verslaan. De Oostenrijkse renstal behaalde met Sebastian Vettel en Mark Webber in totaal 650 punten en hadden hiervoor een budget van bijna 160 miljoen euro. Na een kleine analyse van Business Book GP blijkt dat Red Bull Racing hiermee het minste geld uitgaf in de paddock per gescoord punt.

Red Bull Racing gaf hiermee ongeveer 244.000 euro uit per gescoord punt. Dat is zo'n 87.000 euro minder dan McLaren deed met een totaalbudget van 164 miljoen euro. Ferrari heeft nog altijd veruit het grootste budget. Met bijna 200 miljoen euro scoorden de Italianen slechts 375 punten, maar gaven hierdoor wel meer dan het dubbele uit per punt dan Red Bull Racing deed (zo'n 531.000 euro).

In deze analyse is ook te zien dat HRT nog altijd het kleinste budget in de paddock heeft. De Spaanse equipe moest het in 2011 doen met 'slechts' 39 miljoen euro. Williams gaf veruit het meeste geld uit per gescoord punt, maar liefst 19 miljoen euro.

Teambudgetten in vergelijking met aantal gescoorde punten
1. Red Bull Racing - 650 punten
Totaal: € 158.494.398
Per punt: € 243.837

2. McLaren - 497 punten
Totaal: € 164.338.991
Per punt: € 330.661

3. Ferrari - 375 punten
Totaal: € 199.304.648
Per punt: € 531.479

4. Mercedes GP - 165 punten
Totaal: € 164.871.503
Per punt: € 999.221

5. Force India - 69 punten
Totaal: € 92.341.700
Per punt: € 1.338.285

6. Sauber - 44 punten
Totaal: € 77.863.645
Per punt: € 1.769.628

7. Lotus Renault GP - 73 punten
Totaal: € 134.862.291
Per punt: € 1.847.428

8. Toro Rosso - 41 punten
Totaal: € 88.828.219
Per punt: € 2.166.541

9. Williams - 5 punten
Totaal: € 95.353.849
Per punt: € 19.070.769

10. HRT - 0 punten
Totaal: € 38.940.246

11. Marussia Virgin - 0 punten
Totaal: € 49.237.034

12. Team Lotus - 0 punten
Totaal: € 72.607.497

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Ik verbaas mij een beetje over Williams. Ik dacht dat die een veel kleiner budget hadden, maar dat valt vergeleken met de andere middenmoters wel mee. Hun resultaat is daardoor eigenlijk nóg slechter.

    Maar aan de andere kant, het zijn maar statistieken en die zeggen lang niet alles.

    Zoals met alles in het leven, geld is makkelijk en verhoogt de kans op succes aanzienlijk, maar het is nooit een automatische garantie op succes!

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 15:37
    • Calvinh

      Posts: 2.262

      Inderdaad. Bewijs van dit laatste was naar mijn mening Toyota ook zeker wel.

      • + 0
      • 3 jan 2012 - 20:09
  • dude

    Posts: 322

    Leuk dat jullie hier een artikel van maken, maar dit zegt echt helemaal niets natuurlijk. Al helemaal als je kijkt naar de nieuwe puntentelling. Misschien is het bijvoorbeeld beter om te kijken naar gemiddelde finishposities of het aantal puntfinishes. Ik noem maar even wat.

    Wat ik zelf interessanter vind is om de budgetten van de teams eens te bekijken. Wat ik dan onder andere nogal opmerkelijk vind is het toch grote verschil tussen de budgetten van Caterham en HRT en Virgin. Als je dat ziet zou je zeggen dat de laatste twee er toch echt meer in moeten steken om verder naar voren te kruipen.

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 15:39
    • dus hrt doet het zo slecht niet..

      • + 0
      • 2 jan 2012 - 15:43
    • dude

      Posts: 322

      inderdaad... ;-)

      • + 0
      • 2 jan 2012 - 16:09
  • M Benz

    Posts: 1.152

    ik zeg: geef mij het geld wat 1 punt van williams heeft gekost en ik zal nooooooooooit meer klagen over wat dan ook....(niet dat ik dat nu doe, maar dan zeker niet!)

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 17:14
  • TJ

    Posts: 619

    \"Red Bull Racing was vorig jaar niet te verslaan.\"

    Dat waren ze wel. Het gebeurde alleen niet zo vaak..

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 18:56
  • Beter is het om uit te rekenen het aantal afgelegde kilometers per team en dat te delen. Dan krijg je een fatsoenlijk overzicht wat een team nou echt heeft gepresteerd voor dat geld. Dat een aantal weinig punten heeft gehaald maakt dan niet uit. Dan weet je de echte kosten en die punten zijn bonus en krijg je een hele verrassende ranglijst.

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 19:19
    • Tja, wat heeft een F1wagen aan afgelegde afstand? Als je een rijder hebt die 5x van de baan is gegaan door wat van pech dan ook, dan is je afstand dus al dadelijk met een pak ingekort. Ligt dat dan aan de ontwikkeling van de wagen? Dan kan je auto nog super zijn..

      • + 0
      • 2 jan 2012 - 21:41
    • dude

      Posts: 322

      Kijk in dat geval maar gewoon naar de \'screentime\' van kwalificaties en races bij elkaar opgeteld, en dat gedeeld door de euro\'s die geïnvesteerd zijn minus de prijzenpot. Dan heb je in beeld wat het oplevert, denk ik zo.

      • + 0
      • 2 jan 2012 - 23:23
  • M90

    Posts: 38

    Fijn om deze statistieken ook eens hier te zien aangezien hier een paar mensen rondlopen die schijnen te denken dat overvloed aan financiële middelen de enige reden is voor het presteren van RBR.

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 19:35
  • Hou toch op over Williams, ze kunnen daar gewoon niks. Ik heb hun laatste overwinning nog gezien en sindsdien hoor ik al ruim zeven jaar over hoe ze weer terug aan de top gaan komen maar het lijkt wel of het ieder jaar slechter gaat.
    Vorig jaar nog Hulkenberg eruit gegooid en nu krijgt iemand als Maldonado contractverlening. Resultaat; Grootste middenmoter als het om budget gaat maar laatste als je naar het aantal punten kijkt...

    • + 0
    • 2 jan 2012 - 20:30
  • felix50

    Posts: 5.792

    Toch vind ik dat je het wk team niet los mag zien van hey TORRO TEAM. WANNEER JE DAN DE ZAAK BEREKENT KOM JE NATUURLIJK EEN STUK HOGER UIT .WAT IK MIJ OOK AFVRAAG IS OF ZE DAAR OOK DE UITBESTEDE ZAKEN BIJ BERKENT HEBBEN[WAT ANDERE BEDRIJVEN VOOR rbS DOEN].

    • + 0
    • 3 jan 2012 - 10:44
    • felix50

      Posts: 5.792

      soory voor de grote letters ik zit op een laptop[VAN MIJN VROUW] te schrijven en ben dat niet gewend.mag er eigenlijk niet aankomen hahahahah maar ja als de kat van huis is.......

      • + 0
      • 3 jan 2012 - 10:46
  • Calvinh

    Posts: 2.262

    Lotus Renault stelt me in deze lijst een beetje teleur, maar ook Team lotus een beetje. Budget is bijna gelijk aan dat van Sauber!

    • + 0
    • 3 jan 2012 - 20:11

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 1.400
  • Podiums 55
  • Grand Prix 123
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park