user icon

Leclerc na pole position ondanks zware crash slotfase: "Blij, maar jammer om in de muur te eindigen"

  • Gepubliceerd op 22 mei 2021 16:02
  • comments 28
  • Door: Bo Brautigam

Charles Leclerc wist tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco de snelste tijd neer te zetten. Echter, tijdens het tweede rondje van de Monegask raakte hij bij de swimming pool chicane de controle kwijt over zijn SF-21 en parkeerde zijn wagen in de vangrail. Dit zorgde voor een rode vlag waardoor niemand zijn tijd meer kon verbeteren.

"Het is jammer om in de muur te eindigen", zo vertelt Leclerc tegenover Paul Di Resta. "Het voelt niet het zelfde, maar ik ben nog steeds erg blij met mijn eerste getimede ronde in Q3. Ik had gedurende heel de kwalificatie best veel moeite met de eerste bocht, die was erg lastig. Ik was daardoor niet heel snel in sector 1, maar aan de andere kant had ik sector 2 en 3 elke keer perfect", zo vertelt Leclerc verder.

"Het was lastig om alles goed in te schatten. Ik moest mezelf ook best wel in toom houden. Toen ik eenmaal zag dat ik P2 was wilde ik direct verbeteren. Ik was daarom ook best wel emotioneel in de wagen", zo vertelt Leclerc verder. "Toen dacht ik: 'nu moet ik alles aan elkaar rijgen'. Ondanks de crash ben ik ontzettend blij, maar pas morgen scoren we punten. Het is écht een verrassing voor heel het team om hier P1 en P4 te kwalificeren."

Op de vraag of Leclerc hier kan winnen was hij enigszins terughoudend. Ook geeft hij eerlijk toe dat hij niet altijd even veel geluk heeft gehad op de straten van zijn woonplaats. "Ik weet niet in hoeverre ik een oprechte kans maak om hier te winnen", zo vertelt Leclerc verder tegenover Di Resta. "Tot nu toe heb ik hier niet altijd even veel geluk gehad."

Vanwege de aard van de crash is er een reële kant dat de versnellingsbak van Leclerc kapot is. Indien dit het geval is, moet de Monegask gridstraffen incasseren. In een erger geval, indien de schade écht zwaar is, zal hij zelfs vanuit de pitlane moeten starten. Hij werd daarom dan ook gevraagd of hij zich daar zorgen over maakt. "Eerlijk gezegd wel", zo geeft Leclerc eerlijk toe. "Maar we gaan het zien."

MC Monte Carlo - 22 mei 2021

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Joeppp

    Posts: 4.334

    Ik hoop dat hij morgen gewoon van pole start. Deze crash was in een gevecht om pole niet om de training lam te leggen. Daarnaast denk ik dat Max beter naast Leclerc kan starten dan naast Bottas. Bottas is psychisch een beetje in de war dit seizoen en die zie ik nu wel een alles en niks poging doen omdat Lewis zover achter staat.

    • + 2
    • 22 mei 2021 - 16:21
    • Joeppp

      Posts: 4.334

      En daarbij is het gewoon leuk als er weer eens een ander team dan mercedes of redbull op pole staat.

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:23
    • WC MAX

      Posts: 2.826

      Als Max in de buurt is, doet Bottas altijd een beetje gek. Ben er ook bang voor dat hij een alles of niets poging gaat ondernemen tijdens de start.

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:23
    • GILH

      Posts: 6

      Ik deel deze mening ook hopelijk niet te veel schade. Jammer dat Hamilton slecht presteerde. Hopelijk wint Leclerc deze race ook. Is hem gegund. Een enorm talent!

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:23
    • Kweenie hoor. Ik vraag me af hoe zeker jij bent en waarom.
      Zeker vraag ik me af waarom.

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:26
    • hoe vaak staat er nou een Red Bull op pole dan? precies 2x volgens mij sinds Ferrari is weggezakt. Het lijkt me gewoon heel simpel, als ie er mee wegkomt heeft ie geluk, als ie terug gezet wordt, dan jammer maar helaas.

      • + 2
      • 22 mei 2021 - 16:28
    • Arie54

      Posts: 3.787

      En nu die bak repareren en morgen winnen. Maar hoe dan ook, pole is een geweldig resultaat voor 'mijn' Ferrari.

      • + 1
      • 22 mei 2021 - 16:30
    • Verstappen hoeft geen enkel risico te nemen met Hamilton zo ver achter m, gewoon in de buurt van Leclerc blijven en kijken hoe t qua banden uitpakt en proberen met een goede strategie er voor te komen. Als ie tweede wordt is ook geen ramp. Gewoon uitgenast uitrijden.
      Ik zie Leclerc deze graag winnen, en een keiharde strijd daarmee aangaan is nu niet handig voor Verstappen en onnodig. Dat zal zn schoonpapa m ook wel hebben ingefluisterd. Gewoon op een kans loeren en als ie niet komt is t ook geen ramp.

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:45
  • mario

    Posts: 7.853

    Ik denk dat Max wel een goede uitgangspositie heeft..... We zullen het ziet ;)

    • + 0
    • 22 mei 2021 - 16:21
  • walter33

    Posts: 725

    GVD Max had paars in 1e sector,we zullen het nooit weten.

    • + 1
    • 22 mei 2021 - 16:22
  • Leclerc heeft nu nog een stijve pole, maar als de monteurs éénmaal de schade hebben opgenomen blijft hij met een druiper achter.

    • + 4
    • 22 mei 2021 - 16:23
    • Arie54

      Posts: 3.787

      Trots op je krabbels? Kansloze opmerking!

      • + 3
      • 22 mei 2021 - 16:32
    • Vade

      Posts: 765

      Haha, ik moest lachen xD

      • + 1
      • 22 mei 2021 - 17:08
  • Anticlimax van een leuke quali. Max morgen geen poepstart en uit de probelem blijven en hij loopt in op Ham.

    • + 1
    • 22 mei 2021 - 16:23
    • Hm, dat woordje is eigenlijk best wel staande: AntiCliMax

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 20:38
  • JeroenF1

    Posts: 442

    Ach, Perez wel voor Hamilton. Mrt een beetje geluk blijft Hamilton daarachter en kan Verstappen inlopen en wordt het toch weer spannend.

    • + 0
    • 22 mei 2021 - 16:24
    • Perez P9 Lewis P7 ....

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:28
    • JeroenF1

      Posts: 442

      Ik heb in de auto onderweg zitten kijken en dus blijkbaar iets gemist en te snel een reactie gegeven

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 17:10
  • jd2000

    Posts: 4.792

    Denk dat Bottas nu al te horen heeft gekregen dat hij Lewis voorbij moet laten gaan.

    • + 2
    • 22 mei 2021 - 16:26
    • Das nie erg, want dan moet hij Checo ook voorbij laten.

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:27
  • Hopelijk valt het mee en start hij op pole. Het zou zonde zijn om het goede werk dat is gedaan in 1 klap weg zou zijn. Maarja dat is Monaco.

    • + 0
    • 22 mei 2021 - 16:27
  • Tja beetje anti climax maar wel blij met Ferrari's vooraan. Max kan hard toeslaan in het WK. Wordt een interessante race met Lewis die in uitzichtloze situaties altijd iets speciaals kan Laat maar komen!!

    • + 1
    • 22 mei 2021 - 16:27
    • Ja, speciaal geluk ja, let maar op, die eindigt nog op het podium guus hamilton ;-)

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:30
    • Tuurlijk! ;)

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 16:35
    • zou best nog kunnen. Hij kan op eigen kracht nog wel 2 of 3 posities goed maken. Als er dan nog 1 van de top 3 wegvalt, sta je zo nog op het podium. Als Max morgen een goede slag wil slaan zal ie moeten winnen, anders ga je niet veel uitlopen ben ik bang.

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 17:00
    • inlopen

      • + 0
      • 22 mei 2021 - 17:00
  • De konijnenpoten en hoefijzers hangen al in de feesttent!

    • + 0
    • 22 mei 2021 - 17:35
  • En nou maar hopen dat niemand een bananen schil op de track gooit..

    • + 0
    • 22 mei 2021 - 17:54

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 453
  • Podiums 12
  • Grand Prix 65
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (23)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar