user icon

Paul Ricard ook in de gevarenzone met aflopend Grand Prix-contract

  • Gepubliceerd op 22 apr 2021 11:48
  • comments 25
  • Door: Rob Veenstra

De kans bestaat dat de Formule 1-kalender volgend jaar een Grand Prix minder in Europa telt. De koningsklasse van de autosport verwelkomt in 2022 Miami als nieuwe racelocatie en China keert naar alle waarschijnlijkheid terug op het schema. De insteek is wel om het seizoen uit niet meer dan 23 races te laten bestaan, waardoor de organisatoren van enkele Europese Grands Prix moeten vrezen voor de toekomst.

Eerder werd al duidelijk dat de Grand Prix van Spanje op de wip zit, maar niet alleen Barcelona heeft een contract met de Formule 1 dat na dit jaar afloopt. Dit geldt eveneens voor de Grand Prix van Frankrijk op Paul Ricard, dat zich daardoor ook in de gevarenzone bevindt. Net als Barcelona hoopt Paul Ricard een nieuwe overeenkomst te sluiten, maar dat is nog geen uitgemaakte zaak.

Racedirecteur Eric Boullier zegt in Le Figaro: "Ons contract met de Formule 1 loopt eind dit jaar af, maar wij willen dat graag verlengen. Als het alleen aan mij gelegen had, dan had ik al een nieuwe tienjarige verbintenis getekend. Ik ben echter afhankelijk van het bestuur."

De voormalig teambaas van Lotus en McLaren heeft zo zijn bedenkingen bij de nieuwe markten die de Formule 1 probeert aan te boren. "De aantrekkelijkheid van nieuwe Grands Prix wordt nog wel eens overschat. We hebben situatie meegemaakt dat er groots iets aangekondigd werd, maar dat de race nooit plaatsvond. De vraag is of Liberty Media betrouwbare Grands Prix met historische banden met de Formule 1 op de kalender wil houden."

Kosten

Rondom de Franse Grand Prix van dit jaar hangen ook nog wat vraagtekens, vooral over het aantal toeschouwers dat Paul Ricard mag toelaten. Zoals het er nu voor staat, gaat het om 15.000 fans per dag. Niet genoeg om de kosten voor een Formule 1-race te dekken, stelt Boullier. "We vechten voor het recht om de Grand Prix te organiseren, dat is iets dat we in eigen hand hebben. Dat is beter dan strijden tegen een onzichtbaar virus."

"Als we maar 15.000 fans per dag mogen toelaten, ontvangen we slechts 20 procent van de normale inkomsten. We hebben de mogelijkheid om de kosten voor de race te dekken, maar we blijven wel discussiëren over de fee voor de Grand Prix. We zijn in onderhandeling over de prijs, hopelijk wint het gezonde verstand. We moeten de verliezen beperken, zonder dat het ten koste gaat van de show voor het publiek. We zijn aangenaam verrast door het animo voor tickets ondanks de onzekere situatie. Vrijwel alle kaarten zijn reeds verkocht."

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Goed nieuws! Mij betreft mag dit circuit terug gegeven worden aan de natuur.

    • + 5
    • 22 apr 2021 - 11:51
    • Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten :)

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 12:01
    • snailer

      Posts: 6.924

      Zal je zien dat we dit jaar daar een geweldige race krijgen.

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 12:05
    • Van de kalender afstrepen met een dikke blauwe viltstift die adhd baan.

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 12:23
  • John6

    Posts: 6.045

    Mee eens, je moet met een lasbril die GP's volgen, weg met dat circuit.

    • + 2
    • 22 apr 2021 - 12:04
  • Knalpijp

    Posts: 428

    Mooi zo

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 12:08
  • Je kunt beter aan wurgseks doen dan naar 'n complete race kijken op Paul Ricard, je wordt wel van allebei draaierig, dan dan weer wel.

    • + 3
    • 22 apr 2021 - 12:25
    • snailer

      Posts: 6.924

      Blijkbaar is dat bij jou nog mislukt, want je bent er nog. Gelukkig maar. Anders hadden we niet hier van je Ouw-sjagerijn kunnen genieten.

      • + 1
      • 22 apr 2021 - 12:31
    • De meest ultieme uitdaging is dan uiteraard wurgseks tijdens het kijken naar een complete race op Paul Ricard. Het is een gevaarlijke uitdaging, maar als je het eind van de race nog kunt zien, dan ben je in ieder geval "opgelucht" ;-)

      • + 1
      • 22 apr 2021 - 12:40
    • Je moet net op tijd de strop doorsnijden Snailer, anders is het niet leuk meer. Dan loop je leeg en je voelt er niets meer van.

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 16:55
  • walter33

    Posts: 827

    Blij toe,wat een dyslexie-circuit,liever Magny-Cours!!!

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 13:09
    • Arie54

      Posts: 4.273

      Ook niet echt een tof circuit, maar wel weer in mijn achtertuin (40km) dus dat vind ik prima.

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 17:12
    • @Arie54

      Haha, u leeft als een God in Frankrijk?

      Nabij het dorpje San Pellegrino (van het bruiswater) staan er voor weinig geld huizen te koop. Dat lijkt me wel wat voor de toekomst; prachtige omgeving en Monza en Milaan om de hoek. Die huizen staan alleen op de top van een berg. Maar ach, ik ben toch niet de meest menslievende persoon op aarde. Geef me Wifi en je hoort me niet. ;-)

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 23:48
  • Weg met deze lego circuit, doei. Gaan heel weinig mensen missen op de kalender denk ik

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 13:25
  • Dus aflopende contracten moeten vrezen voor Miami?
    Loopt het contract met CPZ na volgend jaar ook niet af?
    (Zandvoort had toch een 3 jarige deal waarvan we nu aan de tweede beginnen)

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 13:49
    • 3 jaar staat nog steeds, eerste jaar is niet meegeteld.

      • + 1
      • 22 apr 2021 - 14:49
  • Om dit te vieren stel ik een straatkrijtfeest voor. Uiteraard met alleen blauw en rood stoepkrijt.

    • + 1
    • 22 apr 2021 - 13:59
    • snailer

      Posts: 6.924

      Ik vind Paul Ricard te ver om er een feest te vieren. En als F1 er niet meer komt dan is dat ook al geen drijfveer meer.

      Ze mogen van mij er een FE circuit van maken. Ik kijk toch geen FE

      • + 2
      • 22 apr 2021 - 15:52
    • Wie zegt dat dat feest daar gaat plaatsvinden? Ik ben blij als dit circuit opduvelt van de kalender, dus bij mij in de straat gaat de vlag uit en het krijt op de stoep!

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 16:29
  • Arie54

    Posts: 4.273

    Kan er niet mee zitten. PR is één groot biljartlaken met wat strepen die een layout aangeven.

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 17:10
  • rollosonic

    Posts: 2

    Van mij mag ie weg! Wat een saaie baan!

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 19:22
  • Kennie

    Posts: 2.591

    Haha, niemand is positief over Paul Ricard :-D

    Ik ook niet, weg ermee!

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 20:45
    • ThisGuy

      Posts: 743

      Ik ga het wel missen! Hoe moet ik anders mijn tv kalibreren?

      • + 0
      • 22 apr 2021 - 23:43
  • Mooi, scheelt ook weer een middagje migraine

    • + 0
    • 22 apr 2021 - 21:19
  • Mag van mij weg. Naast Sochi, één van de saaiste circuits op de kalender.

    • + 0
    • 23 apr 2021 - 10:56

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar