user icon

Ook Williams trekt zich terug uit beroepzaak rond roze-Mercedes

  • Gepubliceerd op 12 aug 2020 19:20
  • comments 20
  • Door: Arjan Hoefakker

Williams trekt zich ook terug in de beroepszaak over de straf voor Racing Point voor het vermeend illegaal kopieëren van onderdelen van de winnende Mercedes van vorig jaar. 

Het team moest € 400.000,- betalen en leverde 15 punten in het constructeurskampioenschap in. Die straf is niet genoeg, vonden afgelopen vrijdag meerdere Formule 1-teams. Na bedenktijd haakten Williams en McLaren  vandaag af. 

De straf werd een lachertje omdat het Racing Point wel werd toegestaan om het seizoen af te maken met dezelfde breakducts als waaraover de hele zaak juist was gaan draaien. Andere teams werden furieus door die straf. 

Williams haakt nu alsnog af en legt in een verklaring uit dat dat een weloverwogen keuze zou zijn. 

"Na uitgebreid beraad, heeft Williams er de voorkeur aan gegeven om niet verder te gaan met deze formele zaak van beroep.""

"We geloven de FIA in hun besluit om te zoeken naar verheldering op het gebied van extensief kopieren van andermans auto. Daarmee is onze meest fundamentele angst weggenomen "

 "Het enige verwarrende element is deze discrepantie tussen de sportieve en technische [reglementen], en dat je kunt rijden met iets dat feitelijk als een illegaal onderdeel wordt beschouwd dat niet op een raceauto had mogen zitten", zei Williams. "Het is in feite tot op zekere hoogte gekopieerd van een ander team.

Voor mij is dat niet juist. "Het is verwarrend voor de fans om dat te hebben, om nu te zien dat een auto die in strijd is met de regelgeving, nog steeds die onderdelen mag gebruiken. 'Ik vind het sowieso niet zo logisch.

Foto's F1 70th Anniversary Grand Prix

ES Circuit de Catalunya - 16 augustus 2020

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Dat zal wel te maken hebben met het feit dat mercedes motor leverancier is.

    • + 1
    • 12 aug 2020 - 19:34
    • tlbuis

      Posts: 238

      vraag is alleen wel waarom RB dit ook doet...?

      • + 0
      • 12 aug 2020 - 23:32
    • gabini

      Posts: 804

      Zeker weten, AMG Power!

      En RBR Houd zich koest, want die hebben volgend jaar 4x een RB17

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 00:59
    • joop

      Posts: 1.103

      mmmmm, wat is er gebeurd met de zienswijze van Williams dat het DNA van de F! op het spel staat.......... zouden ze ook tekeningen van de brakeducts gekregen hebben? Of gewoon een fikse korting op levering van motoren........

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 12:45
  • Driver87

    Posts: 222

    Ja dit krijg je als Wolff gaat bemiddelen. Hij is natuurlijk verre van onpartijdig (werkt bij het team wat de breakducts heeft geleverd, het team dat de motor levert en aandelen in het betreffende bedrijf heeft) en het protest gevoerd wordt door oa 2 partijen die tevens een MB motor hebben of krijgen.

    Ik vind het niet getuigen van ruggengraat van McLaren en Williams, maar helaas is dit de politiek (en de invloed van de motorenleverancier/Mercedes).

    Benieuwd wat er uit de protesten gaat komen verder...

    • + 1
    • 12 aug 2020 - 19:44
    • Ja, hier geldt het recht van de sterkste, maar is dit erg? Nee, ik vind van niet, en trouwens, niets is bewezen tot het bewezen is.

      • + 1
      • 12 aug 2020 - 19:49
  • DJJeffHax

    Posts: 646

    Hele zaakje stinkt tot en met.

    • + 4
    • 12 aug 2020 - 19:59
    • tlbuis

      Posts: 238

      Ouderwetse corruptie in F1 zoals inde jaren 93/94 is weer terug. Alleen nu valt het wel heel erg op..

      • + 0
      • 12 aug 2020 - 23:33
    • joop

      Posts: 1.103

      is weer terug????? is het weggeweest dan?? Ferarri-gate al vergeten?

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 12:45
  • Apart hoor.. alle teams met Mercedes motor (Williams), of die er mee gaat rijden (McLaren), trekken plots hun protest terug.

    F1 is een prachtige sport, maar politiek gezien is de sport intussen echt ongezond geworden.

    Dit is wat je krijgt wanneer de FOM en FIA geen krachtig leiderschap heeft. Zolamg dat zo blijft, is F1 in de problemen.

    • + 1
    • 12 aug 2020 - 20:02
    • Maar dit is bijna altijd zo geweest. Lees het boek over Bernie Ecclestone eens.

      • + 0
      • 12 aug 2020 - 23:42
  • Ik vind het van de KROMME dat de FIA hier geen (technische)mensen voor hebben om diepe inspecties te doen. Altijd maar weer moeten teams 'iets' aangeven en zelfs bewijzen aanleveren. Ze staan er wel altijd bovenop als men reparaties moeten uitvoeren en dat is het zogenaamde 'strenge' FIA. Als ik met een slechte wagen op de weg ga, dan gaat de politie ook een technische keuring uitvoeren en gebreken, zijn dan voor mijn rekening of de straffen dat erop volgen. Ja, de APK kan ook ruk zijn, maar dat is dan ook volgens de wet.

    • + 2
    • 12 aug 2020 - 20:03
  • jd2000

    Posts: 4.944

    Met andere woorden ook keihard teruggefloten door Mercedes. Zogenaamde onafhankelijke teams, aan m'n neus.

    • + 0
    • 12 aug 2020 - 21:12
  • DBGates

    Posts: 2.517

    Wie zegt dat Mercedes de oorzaak is, een hoop facaliteiten van Wiliams zijn tot stand gekomen door Stroll

    • + 0
    • 12 aug 2020 - 22:53
    • Klus

      Posts: 1.160

      Stroll heeft toch verder geen pressiemiddel. Mercedes wel.

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 03:13
    • @DBGates, welke faciliteiten dan bij Williams. Het geld van Lawrence was voor het testen van Lance met een extra auto. Ik mis even waar Lawrence wat betreft faciliteiten in geïnvesteerd heeft dan?

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 10:36
    • DBGates

      Posts: 2.517

      Ik mee.n dat stroll ook echt geïnvesteerd heeft in de faciliteiten, welke dat zijn weet ik niet maar het zal met de windtunnel of op de fabriek zijn.

      Dan is het protesteren tegen iemand die in het verleden je team overeind heeft gehouden nog done,, daarnaast kost een procedure geld en is RP niet de concurrent van Wiliams

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 12:17
    • jd2000

      Posts: 4.944

      Durf er wel een kist wijn op te zetten...

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 18:34
  • Kubica

    Posts: 4.079

    Breakducts? Plak ze maar met Duck Tape dan ...

    • + 0
    • 13 aug 2020 - 15:46
    • They did not eat a lot of cheese from english

      • + 0
      • 13 aug 2020 - 20:51

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 21 jul 1976 (45)
  • Geb. plaats Windsor, Berkshire, England, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar