user icon
user icon

McLaren koopt geen versnellingbak van Mercedes

  • Gepubliceerd op 27 jul 2020 14:37
  • comments 25
  • By: Rob Veenstra

McLaren zal volgend seizoen doorgaan met het bouwen van zijn eigen versnellingsbakken, ondanks het wisselen naar Mercedes-motoren. Hoewel McLaren een klantenteam is heeft het team uit Woking alleen motoren gekocht, waarbij het besloot vast te houden aan zijn filosofie van het ontwerpen en bouwen van zijn eigen versnellingsbakken.

Zo doet het team dit momenteel ook met de Renault-motoren, en zo blijft het na de overstap op Mercedes. Volgend seizoen keert McLaren terug naar Mercedes-motoren nadat het Britse team ervoor heeft gekozen om de korte 2-jarige relatie met Renault te beëindigen.

Dat leidde tot enige speculatie dat McLaren ook de versnellingsbakken van Mercedes zou kunnen gebruiken, waarbij teambaas Andreas Seidl ontkende dat het op de kaarten stond. Tegenover motorsport-total.com zei de teambaas: "Onze strategie verandert niet. Volgend jaar hebben we misschien een Mercedes-motor, maar we hebben nooit gepland om de versnellingsbak te vervangen. Daarom blijven we onze eigen versnellingsbak bouwen."

McLaren begon dit laatste jaar met Renault-motoren op een hoog niveau met Lando Norris die een eerste podium pakte tijdens de Oostenrijkse Grand Prix. Het team scoorde in alle drie de races, waardoor McLaren derde staat in het constructeurskampioenschap met 41 punten, één punt voor Racing Point.

Betere prestaties dankzij Renault

Seidl erkent dat een deel van de verbeterde prestaties van het team te danken is aan de Renault-motor en de tot dusver perfecte betrouwbaarheid.

"De eerste drie races waren 100 procent duurzaam. We eindigden alle kwalificaties en races met bijvoorbeeld alle zes de auto's in drie races. Het is een goede stap voorwaarts vergeleken met vorig jaar. We hebben een goede wintertest gehad in Barcelona, ​​waar we veel kilometers hebben gereden en dat werpt nu zijn vruchten af. Dat is ook de sleutel tot het verzamelen van punten."

"Ik moet de Renault-collega's bedanken voor hun bijdrage om deze duurzaamheid te bereiken", zo sloot hij de loftrompet over de Franse fabrikant.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 6.373

    Ben echt wel benieuwd naar hoe McLaren het volgend jaar zal gaan doen met die Mercedes torretjes.... Ik gun het ze enorm dat ze weer om de overwinningen zouden kunnen strijden, na zoveel jaar problemen!! McLaren hoort gewoon in de top rond te rijden!!!

    • + 2
    • 27 jul 2020 - 14:43
    • Zolang Mercedes/RB/Ferrari erin zitten zie ik ze niet voor overwinningen gaan strijden, Podiums misschien met een beetje geluk. Ferrari komt wel weer terug en RB maakt dat foutje ook wel weer goed. Mercedes hoef ik het niet over te hebben denk ik... Als Mercedes zou stoppen dan pas maken ze kans, Want dan krijgen ze natuurlijk de trucjes en worden ze eigenlijk een soort fabrieksteam.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 14:51
    • walteij

      Posts: 1.046

      @Royal
      Denk je echt dat McLaren dan het fabrieksteam wordt? Gezien de huidige zakelijke verhoudingen zie ik dan toch eerder Racing Point/Aston Martin een fabrieksteam worden.

      • + 3
      • 27 jul 2020 - 15:15
    • Klus

      Posts: 910

      McLaren wordt het 2e team volgend jaar als RBR de zaken niet op de rit krijgt.

      • + 2
      • 27 jul 2020 - 15:27
    • Ja dat lees en hoor ik al 5 jaar.

      • + 1
      • 27 jul 2020 - 15:29
    • Snork

      Posts: 7.659

      McLaren zal nooit het fabrieksteam worden van Mercedes. Waren ze niet toen ze met Honda reden (periode Prost en Senna), waren ze niet toen ze Mercedes V8 reden en gaan ze ook niet worden in de toekomst.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 15:49
    • Zeg nooit nooit. honda waren ze weldegelijk een fabrieksteam hoor. Niet in de puurste zin maar ze waren de enige die ermee reden. Ik vergat idd even die roze dingen, Maar als puntje bij paaltje komt krijgt Mclaren denk ik wel het voordeel mits Mercedes eruit stapt.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 16:06
    • McLaren reed in 2014 ook al met de toen oppermachtige Mercedes motor en werd toen 5e achter Mercedes, RBR, Williams en Ferrari. Kortom, een Mercedes motor is geen enkele garantie dat ze zo maar ff gaan winnen of podia gaan scoren. Ze lijken de weg naar boven wel weer te hebben gevonden, zo'n ramp als 2014 (en daarna) zal het misschien niet worden, maar veel meer als P4 bij de constructeurs zie ik voorlopig niet voor ze weggelegd. Met Racing Point en Renault die ook redelijk aan de weg timmeren kan het ook zomaar P6 worden

      • + 1
      • 27 jul 2020 - 17:22
    • Politik

      Posts: 5.706

      @HupHolland,

      Hoe had jij RP en Ferrari voorafgaand aan de wintertests dan ingeschat?

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 18:06
    • @Royalere Volgend jaar rijden ze grotendeels met dezelfde auto, plus wat updates. Eigenlijk zoals de meeste teams dit jaar ook doen.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 19:30
    • "McLaren zal nooit het fabrieksteam worden van Mercedes. Waren ze niet toen ze met Honda reden (periode Prost en Senna), waren ze niet toen ze Mercedes V8 reden en gaan ze ook niet worden in de toekomst."

      Euh wat? McLaren was wél het fabrieksteam van Mercedes tussen 96 en 2009. Mercedes had zelfs een serieus pak aandelen in McLaren. Pas toen Mercedes zelf weer in de F1 kwam, hebben ze die aandelen verkocht.

      • + 4
      • 27 jul 2020 - 21:10
  • Zijn ze daar wel zeker van?
    In Hongarije deden ze ook alsof ze niet wisten wie hun reserverijder was.

    • + 0
    • 27 jul 2020 - 15:19
  • Politik

    Posts: 5.706

    Mclaren heeft inmiddels bewezen, dat ze met het vasthouden aan hun eigen filosofie, een fabrieksteam kunnen verslaan.
    Ze zullen tijd nodig hebben om de nieuwe krachtbron in hun chassis te integreren, net zoals het integreren en werkend krijgen van de versnellingsbak tijd kan kosten.
    Maar als je hetzelfde doet en gebruikt als Mercedes dan weet je in ieder geval zeker dat je ze niet verslaat.

    Ik juich deze filosofie dan ook zeker toe.

    • + 2
    • 27 jul 2020 - 15:38
    • Kevin

      Posts: 4.593

      Je beperkt jezelf ook wel enorm als je een versnellingsbak koopt. Je moet daar dan omheen werken, terwijl je nu de versnellingsbak bouwt en integreert in cohesie met de andere componenten.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 16:07
    • "Een fabrieksteam verslaan" gaat in dit geval over een team dat minder geld heeft, en een mindere infrastructuur.

      Wat het overige betreft op zich wel mee eens. Als de infrastructuur er is om een eigen versnellingsbak te maken, waarom niet? Sowieso wordt er gesproken over standaard versnellingsbakken, dus van een doorslaggevende aard zal het niet zijn.

      En of het meer kost dan gewoon een versnellingsbak kopen is iets dat je je kan afvragen.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 19:32
  • zorba

    Posts: 1.054

    Nogthans is mclaren niet sterk in hun versnellingsbakken ,Hakinnen en raikonen hebben beiden een wk verloren door nukkige versnellingsbakken.De laatste jaren van ham bij mclaren was dit ook een zwaar probleem

    • + 0
    • 27 jul 2020 - 17:04
    • 'Nogthans' en vervolgens noem je iets dat gaat over 15 tot 20 jaar geleden.

      • + 3
      • 27 jul 2020 - 19:33
    • zorba

      Posts: 1.054

      @televisie 67
      Hoeveel versnellingsbakken hebben ze wel tijdens hun laatste honda tijdperk niet door de molen gedraaid

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 19:35
    • Fair point. Maar lag dat aan de kwaliteit van de engineering? Of gewoon de combinatie met de Honda motor die invloed had? Ze rijden nu ook al voor het derde jaar met een Renault motor en hoeveel horen we over de versnellingsbak?

      • + 0
      • 28 jul 2020 - 16:40
  • jd2000

    Posts: 3.659

    Ik heb hier nog nooit positieve reactie gelezen over Williams, die houden ook namelijk vast aan hun eigen versnellingsbak. Het verbaasd me dat dit met McLaren wel het geval is. Geloof niet dat McLaren een betere kan ontwikkelen dan Mercedes. Ondertussen is alles zo'n beetje verpand bij McLaren, lijkt mij dat ze die centen beter kunnen inzetten. Ben een groot voorstander van wat je kan kopen moet je zelf niet maken. Scheelt je veel tijd en kinderziektes die je moet verhelpen.

    • + 0
    • 27 jul 2020 - 19:42
    • Ik ben een groot tegenstander van wat je kan kopen moet je niet zelf maken. Als iedereen dat zou doen, wie maakt -en ONTWERPT- uiteindelijk die onderdelen dan nog? Samen met dat ik tussen je regels doorlees dat kopen versus zelf bouwen je geld scheelt, kom je dan uiteindeijk uit bij: china en chinese prutkwaliteit. Joepie. Alle knowhow naar het buitenland, volledige afhankelijkheid van een ander, F1 is dan geen unieke raceklasse meer, geen constructeurs kampioenschap maar een 'koperskampioenschap'. Om te gillen. Of janken eigenlijk.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 20:10
    • Ik snap dat eigenlijk ook niet. Toen het nog McLaren vodafone Mercedes was begreep ik het nog... Mercedes maakte toen geen versnellingsbakken tot ze zelf intraden in 2010... die paar extra jaartjes met eigen versnellingsbak was toen geen gevaar met een versnellingsbak van hen die perfect was afgestemd om jaren rijden met de V8 Merc... De versnellingsbak van Mercedes nu is naadloos afgestemd op de V6 Merc en begrijp dan ook niet waarom je extra tijd en moeite hierin wil steken.

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 20:35
    • jd2000

      Posts: 3.659

      Coventry Climax, waar jij bang voor bent is een ander uiterste. Er zijn bepaalde componenten die je mag kopen als renstal. Er is in het hele F1 circus geen enkele renstal die een betere versnellingsbak ontwerpt als Mercedes. Dan kan je toch beter dat ding kopen en proberen innovatief te zijn met iets waarmee je wel kunt onderscheiden?

      • + 0
      • 27 jul 2020 - 22:27
    • @jd2000: Daarin verschillen we dus van mening. De uitdaging (het heet immers een constructeurs-kampioenschap, remember?) is dus om dat wat op enig moment onverslaanbaar geacht wordt, toch weten te verbeteren of zodanig anders te benaderen dat het beter werkt. Dat noem ik het gevecht aangaan. Jouw filosofie klinkt meer naar het bijltje erbij neergooien en kruimels rapen. No guts, no glory.

      • + 0
      • 28 jul 2020 - 00:31
  • Arie54

    Posts: 3.014

    Gaan ze een 'Williams' doen?

    • + 0
    • 28 jul 2020 - 12:32

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Related news

Test calendar

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

World Championship standings 2020

Show full world champion standings

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Points 282
  • Podiums 1
  • Grand Prix 106
  • Land Spanje
  • Date of b. 1 sep 1994 (25)
  • Place of b. Madrid, Spanje
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Show full profile

Team profiel

Show full profile

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
Bekijk volledige kalender
show sidebar