user icon
user icon

Tien seconden tijdstraf voor Kvyat, Gasly en Hülkenberg profiteren

  • Gepubliceerd op 27 okt 2019 22:05
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Daniil Kvyat houdt toch geen punten over aan de Mexicaanse Grand Prix. De Toro Rosso-coureur kreeg na de finish een tijdstraf van 10 seconden voor een botsing met Nico Hülkenberg en valt daardoor van P9 terug naar P11.

Kvyat en Hülkenberg waren in de laatste ronde met elkaar in gevecht op het Autodromo Hermanos Rodriguez. De Renault-coureur lag op de negende positie en de Rus wilde in het stadiongedeelte een aanval inzetten, nadat de auto voor hem een foutje gemaakt had. Hülkenberg verwachtte de aanval van Kvyat in bocht 16 niet, pakte de normale lijn en werd daardoor door de Rus geraakt.

Hülkenberg gleed door de touché achterwaarts de muur in, maar hij wist zonder achtervleugel nog wel de finish te bereiken, maar verloor ook nog een plaats aan Pierre Gasly. Kvyat kwam als negende over de finish, Gasly als tiende en Hülkenberg op P11.

De stewards maakten meteen na de race bekend dat zij een onderzoek openden naar het voorval en al vlot kwamen ze met een besluit. Kvyat werd gezien als de schuldige bij het incident en kreeg daarom een tijdstraf van 10 seconden. Hierdoor valt hij terug naar P11 en pakt hij dus geen punten. Teamgenoot Gasly profiteert en schuift hierdoor op naar de negende plek, terwijl Hülkenberg alsnog een puntje krijgt.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 2.372

    Nou dat lijkt me een terecht besluit en een snel besluit ook voor de verandering. Zonde, was echt niet nodig in die laatste bocht. Hij lag er niet eens in de buurt van voor.

    • + 0
    • 27 okt 2019 - 22:07
    • Ik vind het niet terecht, 5 sec was meer dan genoeg en Hulk was zelf ook niet heilig.

      • + 1
      • 27 okt 2019 - 22:11
    • Naja Kvyat heeft zichzelf een dienst bewezen voor het team. Hulk reed 9 Kvyat 10 (1 punt STR) Gasly nu 9... Hulk 10 (2 punten STR) Ik zeg perfect uitgewerkte teamactie. Kvyat wil de FIA prijs voor Wingman van het jaar hebben.

      • + 2
      • 27 okt 2019 - 22:15
    • @RBH2019; straf terecht? Ja. 10 seconden terecht? NEE!!! Hier staat gewoon 5 seconden voor. Maar waar, in tegenstelling tot Leclerc in Japan, niet gekeken wordt naar ‘hoeveel t moet zijn voor nadeel’ gebeurt dat dus hier wel! En daar heb ik moeite mee, je kunt niet de straf uitdelen zodat je uiteindelijk de uitslag hebt zoals je die wilt zien....

      • + 0
      • 27 okt 2019 - 22:30
    • RBH2019

      Posts: 2.372

      5 seconden ben ik eigenlijk wel met je eens bij nader inzien.

      • + 0
      • 27 okt 2019 - 22:32
    • Di Stefano

      Posts: 67

      Ze moesten wel 10 sec geven om Hulkenberg zijn plek terug te geven. Is zeker inconsistent, maar denk dat ze wel zo kijken (wanneer het ze uitkomt)

      • + 0
      • 27 okt 2019 - 22:42
    • @Distefano; dat is wel heel duidelijk, maar dat zijn dus niet de regels!

      • + 0
      • 28 okt 2019 - 09:35
  • Normaal was het 5 seconden geweest. Maar een straf is denk ik wel terecht.

    • + 0
    • 27 okt 2019 - 22:11
  • flyineddy

    Posts: 275

    Uiteindelijk heeft Kvyat's actie Toro Rosso wel een extra punt opgeleverd en Renault juist 1 gekost, dus voor het team komt het wel goed uit. :)

    Eddy.

    • + 1
    • 27 okt 2019 - 22:16
  • Het valt me wel op dat men steeds vaker in de laatste ronde een do-or-die-actie wil plegen. Althans, deze was wel erg lomp van Kvyat.

    De straf is natuurlijk zo hoog uitgevallen om Hülkenberg nog een punt te geven.

    • + 0
    • 28 okt 2019 - 06:36

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Rusland
  • Geb. datum 28 apr 1994 (26)
  • Geb. plaats Ufa, Rusland
  • Gewicht 58 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar