user icon
user icon

Perez behoudt negende plaats na op verkeerd moment afvlaggen van GP Japan

  • Gepubliceerd op 13 okt 2019 10:40
  • comments 19
  • Door: Bjorn Smit

Sergio Perez mag zich na afloop van de Japanse Grand Prix gelukkig prijzen. De Racing Point-coureur crashte in de laatste ronde, maar mag na een blunder zijn negende positie houden.

Bij het ingaan van de laatste ronde reed Perez op de negende positie, waarna hij de aanval in wilde zetten op de Toro Rosso van Pierre Gasly. In de eerste bocht probeerde hij buitenom te gaan bij de Fransman, maar het duel eindigde in tranen: de auto's raakten elkaar, waardoor Perez uiteindelijk tegen de bandenstapels gleed. Terwijl Gasly zijn achtste plek behield, leek Perez dus twee punten mis te lopen.

De voorlopige uitslag van de race verraadt echter dat Perez gewoon geklasseerd wordt op de negende positie, en dat hij dus ook twee punten overhoudt aan zijn race op Suzuka. De reden hiervoor is dat de race niet op het juiste moment afgevlagd is. Op de lichtpanelen naast het circuit werd de zwartwit geblokte vlag al na 52 van de 53 ronden getoond. De crash van Perez doet er daardoor niet meer toe.

De grootste profiteur van de fout is dus Perez, die zijn negende plek en twee punten terugkrijgt. De situatie kent twee grote verliezers: Nico Hülkenberg moet een plekje inleveren en zakt daardoor van P9 naar P10, waarvoor hij maar een punt krijgt. Lance Stroll krijgt nu helemaal geen punten meer, in plaats van het ene puntje dat hij anders wel verdiend zou hebben. De FIA onderzoekt hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Het is niet de eerste keer dat een Formule 1-race te vroeg wordt afgevlagd. Vorig jaar gebeurde dat nog tijdens de Grand Prix van Canada. Destijds was de oorzaak wel een menselijke fout, want model Winnie Harlow zwaaide twee ronden te vroeg met de vlag. Ook voetballegende Pelé ging ooit in de fout met het afvlaggen van een race: tijdens de Braziliaanse GP van 2002 vergat hij de gebroeders Schumacher af te vlaggen.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Lekker scherp vandaag die wedstrijdleiding.

    • + 2
    • 13 okt 2019 - 10:44
    • Coureurs gisteren vrij, de wedstrijdleiding vandaag

      • + 1
      • 13 okt 2019 - 10:53
    • Joeppp

      Posts: 2.613

      Als je te vroeg start moet je ook eerder afvlaggen. Vrij logisch allemaal...

      • + 4
      • 13 okt 2019 - 11:17
  • Kers op de taart . Waren ze bang dat lewis het toch zou lukken bij leclerc. Dat had wat geweest zeg

    • + 1
    • 13 okt 2019 - 10:45
    • Vettel?

      • + 1
      • 13 okt 2019 - 10:56
    • RBH2019

      Posts: 1.978

      Vettel, maar inderdaad. De titels moesten veilig worden gesteld?

      • + 0
      • 13 okt 2019 - 11:08
  • RBH2019

    Posts: 1.978

    Wat bizar...

    • + 1
    • 13 okt 2019 - 10:50
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.316

    Nu komt er op deze site altijd een paar dagen na de site een artikel waarin we scores uitdelen aan de coureurs. Ik stel voor dat we ook de wedstrijdleiding een keer meenemen in het geven van scores. Kunnen we eindelijk eens een pispaal uitdelen. Wat een grote grap was dit vandaag zeg!

    • + 2
    • 13 okt 2019 - 10:57
    • JV fan

      Posts: 1.920

      Blij dat ze niks deden, in de afgelopen jaren is gewoon te vaak en voor kleine dingen gestraft.., Sato werd ook niet bestraft met de botsing met Barrichello (zelfde soort incident als vandaag) , en Raikkonen werd niet gestraft toen met alonso in 2012, alleen straffen sls er opzet in het spel zit, en anders laat de coureurs het maar met elkaar uitpraten... zoals het hoort,

      • + 0
      • 13 okt 2019 - 11:07
  • De wedstrijdleiding was flink van het padje door Hagebis...

    • + 1
    • 13 okt 2019 - 11:03
  • Amateurs... dus je verandert iets om te voorkomen dat je te vroeg af vlagt en je vlagt daardoor te vroeg af, schiet mij maar lek...

    • + 2
    • 13 okt 2019 - 11:05
    • Mee eens, Maar dan nu over naar iets belangrijkers: ik wilde dezelfde nickname nemen maar nu weet ik door wie hij al bezet was.

      • + 0
      • 13 okt 2019 - 11:10
    • Hoe presteer jij het om in die korte tijd sinds mijn registratie dan om bijna 10.000 posts te zetten? Ik weet niet of ik dat moet bewonderen of medelijden moet hebben 😂

      • + 0
      • 13 okt 2019 - 11:18
    • Bewonderen zou leuk zijn. Al kan een beetje medelijden ook nooit kwaad. Kies zelf maar :P

      • + 1
      • 13 okt 2019 - 11:19
    • StevenQ

      Posts: 5.904

      Het zal toch een mens zijn die het aantal ronden moet invoeren in dat systeem, volgende keer toch maar een 2e persoon laten controleren of wel de goede cijfertjes zijn ingevoerd.

      • + 0
      • 13 okt 2019 - 16:47
  • jd2000

    Posts: 3.335

    Voor mij hadden ze nog wel eerder mogen afvlaggen.....

    • + 0
    • 13 okt 2019 - 12:23
  • Goed verhaal, lekker kort.

    Maar ik begrijp nog stééds niet waarom de race in Canada gewoon doorging terwijl dat model mokkel toch echt het zwart-wit geblokte zwaaide boven start/finish (oeps, foutje!) en dat vandaag de race officieel met terugwerkende kracht werd gestopt nadat er zwart-wit geblokte vlaggen werden getoond na een "oeps, foutje"...

    Nouja, een getoonde vlag moet altijd worden opgevolgd (al dan niet terecht getoond) dus vandaag begrijp ik het wel.
    Maar dan had de race in Canada ook gewoon gestopt moeten worden.
    Ik snap de FIA vaak (meestal!) niet...

    • + 0
    • 13 okt 2019 - 15:24
  • astridf1

    Posts: 331

    Beetje flauw om te zeggen dat "model Winnie Harlow" te vroeg met de vlag zwaaide, terwijl het de raceleiding was die de fout maakte en haar een ronde te vroeg aangaf met de vlag te zwaaien!

    • + 2
    • 13 okt 2019 - 22:12
  • maxioos

    Posts: 1.664

    On voorstelbaar voor zo'n grote mondiale "sport".

    • + 0
    • 14 okt 2019 - 07:49

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Mexico (land)
  • Geb. datum 26 jan 1990 (30)
  • Geb. plaats Guadalajara, Mexico (land)
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar