user icon

Grosjean: "Ik had DTM en Formule E als mijn plan B en C voor 2020"

  • Gepubliceerd op 20 sep 2019 18:06
  • comments 14
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Haas F1 bevestigde gisteren dat Romain Grosjean ook komend seizoen een van haar coureurs is. De Fransman had al een back-up-plan klaar staan, dat bestond uit racen in de DTM en Formule E.

Het was tot donderdag onzeker waar de toekomst van Grosjean zou liggen. De GP2-kampioen van 2011 lag bij Haas F1 onder vuur vanwege tegenvallende prestaties en Nico Hülkenberg leek na zijn gedwongen vertrek bij Renault een van de kanshebbers op dat zitje. Toch werd gisteren bevestigd dat Grosjean voor het vijfde seizoen op rij aan mag blijven bij de Amerikaanse formatie van Gene Haas.

Op de donderdag gaf Grosjean al aan dat hij goed over zijn toekomst nagedacht heeft voordat hij besloot bij Haas te blijven. Hij had zelfs al een plan B opgesteld, zo vertelde hij na een vraag van GPToday.net. "Plan B was de DTM, waar ik met een aantal teams gesproken heb." Ook zat Grosjean te denken aan een overstap naar de Formule E, de klasse waar Nyck de Vries in 2019/20 gaat rijden.

Reflectie leidde tot contractverlenging bij Haas

"Het was meer een persoonlijke reflectie: wil ik verder in de Formule 1, waar ik weinig kans op de titel heb, of wil ik naar een klasse waar ik kampioen kan worden? Sinds mijn Formule 3-tijd ben ik een liefhebber van de DTM, een geweldig kampioenschap met goed uitziende auto's. DTM en Formule E kan je combineren, wat je een leuk seizoen kan opleveren. Plan A was de Formule 1, waar een aantal opties waren, met als plan B en C de DTM en de Formule E."

"Het was een lange reflectie. Wil ik verder in de Formule 1, wat de hoogste autosportklasse is? Het kan echter ook frustrerend zijn als je niet het juiste materiaal hebt. Ik heb er zelf over nagedacht, heb er met mijn kinderen over gesproken en ik heb besloten dat ik nog verder wil in de Formule 1."

Grosjean verwachtte lastige vrijdag al

Grosjean eindigde de vrijdag op de zeventiende positie. Hij had al verwacht dat het zwaar ging worden in Singapore. "Het was een lastige dag. We hadden al een beetje verwacht dat dit een lastig circuit zou zijn voor ons en ik denk dat het wat zwakke punten van de auto benadrukt heeft. We werken zo hard mogelijk aan oplossingen en het verkrijgen van meer downforce achter, om te kijken hoe we de achterbanden beter kunnen laten werken.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Ik wil ook Grosjean zn manager in dienst... Potdikke wat moet die gozer goed zijn in zn baan om Grosjean voor nog een jaar hebben weten vast te leggen.

    • + 2
    • 20 sep 2019 - 18:40
    • Moondust

      Posts: 520

      Da's ook een manier om het te bekijken. Blijft ongelooflijk dat Haas met Grosjean verder wil na al die fouten en matige optredens.

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 18:57
    • Supersoft

      Posts: 760

      Snap er ook helemaal geen stokbrood van! Er zijn zoveel betere keuzes dan Grosjean. Echt jammer voor de sport dit.

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 19:43
    • Was net als iedereen ook redelijk verbaasd.
      Maar er is eigenlijk niet zo heel veel keus op dit moment als je ervaring wil.
      Wie kan er dan nog behalve Hulkenberg? Een ding is wel gebleken,
      Grosjean kon er wel de vinger op leggen waar het mis ging qua ontwikkeling van de wagen. Wellicht heeft dat meegewogen.
      Jammer voor de sport vind ik wel erg dramatisch.

      • + 1
      • 20 sep 2019 - 20:18
    • Ook opvallend dat coureurs vaak roepen dat ze ‘meerdere opties’ hadden in de F1. Hoezo? Waar dan?

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 22:12
    • Sim, test of 3e coureur?

      • + 0
      • 21 sep 2019 - 01:08
  • jd2000

    Posts: 2.906

    Kan hij nu plan B en C aan Hulkenberg geven....

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 18:41
    • StevenQ

      Posts: 5.319

      voor Hulk word het in ieder geval geen Indycar, Zack Brown zegt dat Hulk zijn aanbod heeft afgewezen omdat hij geen ovals wilde rijden.

      • + 0
      • 20 sep 2019 - 22:39
  • Schumi86

    Posts: 53

    Pfff man man hoe is dit mogelijk,HAAS neem ik niet meer serieus.Wat een team hahaha

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 19:38
  • Wel een verrijking voor de DTM en Formula E dat zij i.i.g. geen Grosjean in het veld hebben ;)

    • + 1
    • 20 sep 2019 - 20:16
  • Grosjean had gelijk plan Z in werking moeten stellen.... Alleen nog botsautootjes op de kermis rijden....

    • + 0
    • 20 sep 2019 - 23:59
  • John6

    Posts: 3.245

    Dat Horner en Daniel er van staan te kijken dat hij mocht blijven, is niet zo vreemd, iedereen staat ervan te kijken, incl Grosjean zelf. Toch denk ik ze keken wie is er vrij, de Hulk wat zijn de voordelen en nadelen. Grosjean die weet alles van het team, kost minder dan de Hulk dus dat hij wel eens rare fratsen op het circuit laat zien, nemen ze maar voor lief denk ik.

    • + 0
    • 21 sep 2019 - 07:01
  • Meestalzijn dit soort gekke beslissingen een centenkwestie. Ik weet nie wie de persoonlijke sponsor van Romain is, maar ik vermoed een zeer vermogende partij

    • + 0
    • 21 sep 2019 - 08:16
  • FreddyF

    Posts: 3

    niet alleen de regekment maar ook de paydrivers helpen de F1 om zeep. drivers zoals grosjean, magnussen, kubica, stroll,raikonnen moeten vervangen worden door jonge drivers die terug de wil om te winnen erin brengen. ipv geld scheppen voor de sponsors

    • + 0
    • 21 sep 2019 - 15:03

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 153
  • Podiums 1
  • Grand Prix 102
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (33)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel