user icon

Kubica: "Williams had in 2018 naar hun coureurs moeten luisteren"

  • Gepubliceerd op 11 dec 2018 15:50
  • comments 18
  • Door: Niels Langenberg

Robert Kubica, racecoureur van Williams in 2019, zegt dat het Britse team beter naar hun coureurs had moeten luisteren aan het begin van 2018. De Pool denkt dat Williams dan niet in de situatie terecht was gekomen waarin het zich nu bevindt. Kubica was dit jaar de reserverijder bij het team. 

"Afgaande op de data in de simulator, dachten we echt dat we een goede auto hadden. Misschien had het team beter naar de rijders moeten luisteren en hadden ze sneller moeten reageren. Ik ben niet degene die de auto bouwt, maar soms is een rijder zich eerder bewust van een probleem met de auto dan de beste engineer in de wereld."

"Aan het begin van het seizoen hadden we nog problemen met de correlatie. Uiteindelijk hebben deze afwijkingen, tussen gereedschap en werkelijkheid, geleid tot een verkeerde inschatting van de auto. Niettemin hebben we vooruitgang geboekt in de tweede helft van het seizoen. Met name in de simulator", zegt Kubica tegenover Auto Motor und Sport. 

"We hebben de auto verbeterd, maar in de ontwikkeling hebben we ook wat andere zwakke plekken ontdekt die niets te maken hadden met de rondetijden. Voor ons was het moeilijk om het gat te dichten, omdat de anderen zich ook ontwikkelden. Sauber stond achter ons aan het begin van het seizoen, maar zij maakten een ongelooflijke ontwikkeling mee waarmee ze zelfs in het middenveld terecht kwamen."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Wijze woorden, maar had Robert dat niet beter gelijk al kunnen aangeven i.p.v. na het seizoen.

    • + 0
    • 11 dec 2018 - 15:56
  • hij moest eerst dat stoeltje hebben voordat hij met dit soort praat komt...

    • + 2
    • 11 dec 2018 - 16:04
  • Roy

    Posts: 2.172

    My god please....

    Stroll beukt zelf iemand aan, daardoor contact met muur. Band lek. Zelf weet hij niet waarom, of wat er met de auto aan de hand is.

    In Monza moet het team hem uitleggen hoe over te switchen naar Rain-setting.

    • + 0
    • 11 dec 2018 - 16:12
    • Roy

      Posts: 2.172

      Daarmee concludeer ik niet dat Stroll heeee-le-maal niets kan. Want hij zit nu eenmaal wel in de F1. Of het helemaal te rechtvaardigen is, is een 2e. Daarnaast was het allemaal niet best van hem dit seizoen.

      • + 2
      • 11 dec 2018 - 16:19
    • Arie54

      Posts: 4.177

      @ROY: Is volledig te rechtvaardigen want hij had genoeg punten voor zijn licentie, einde zinloze discussie.

      • + 1
      • 11 dec 2018 - 18:57
    • Roy

      Posts: 2.172

      Arie, ik heb het puur over kwaliteit. Niet of hij wel of niet F1 MAG rijden. Ik ben blij dat Stroll senior FI gered heeft hoor. Echt wel. Maar Stroll jr. in de F1, terwijl jongens als Ocon en Vandoorne moesten wijken. Tjah.

      • + 0
      • 11 dec 2018 - 19:16
    • Arie54

      Posts: 4.177

      @ROY: Zonder enige vorm van kwaliteit had hij zijn benodigde punten niet gehaald. Want Pa Stroll kan er nog zoveel geld tegenaan gooien, als Junior de benodigde punten niet haalt rijdt-ie geen F1.

      • + 0
      • 11 dec 2018 - 22:58
    • Roy

      Posts: 2.172

      @Arie ..... Dat zeg ik toch ook ??? ;)

      "Daarmee concludeer ik niet dat Stroll heeee-le-maal niets kan. Want hij zit nu eenmaal wel in de F1."

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 08:11
  • Ik geloof niet dat Claire het type is wat überhaupt naar iemand luisterd.

    • + 0
    • 11 dec 2018 - 16:59
    • Ikke wel naar haar; ik merk altijd dat ik gefascineerd naar haar prachtige Engelse accent zit te luisteren, met die heerlijk scherpe articulatie.

      • + 5
      • 11 dec 2018 - 18:29
    • En ik mag haar graag zien....

      • + 2
      • 11 dec 2018 - 18:49
    • LimboF1

      Posts: 5.096

      Ik denk dat Claire hier niet het probleem is, maar Lowe. Hij is de technische man en Claire regeld de rest.

      • + 1
      • 11 dec 2018 - 19:34
    • Ik voel me hier thuis in ons Claire Fanclubje mannen.

      • + 3
      • 11 dec 2018 - 21:22
  • Nou eh

    Ik zag Kees vd Grind al bij de testdagen in Barcelona naast het circuit staan uit te leggen dat: 'die Williams de hoek niet omwou'

    Het was niet echt een geheim en snel duidelijk dat t falikant is misgegaan dat Paddy Lowe de koeling van Mercedes probeerde te kopieren en dat dat in combinatie met de earo grote problemen gaf .

    De Coureurs zullen het heus wel hebben gezegd , maar een team dat maar geld heeft voor Maximaal 3 motoren per seizoen per auto , zal niet t geld hebben om een paar weken voor de start voor de 2e keer een complete nieuwe auto te ontwerpen en op te bouwen .

    • + 0
    • 11 dec 2018 - 17:53
  • Kubica begint nu al poep te praten. Williams luisteren naar twee oelewappers???

    • + 0
    • 11 dec 2018 - 18:23
    • Sirotkin heeft gewoon diploma amateur engineer... Die gozer weet meer van auto's ontwerpen dan alle mannen van USGP (2010) bij elkaar.

      • + 0
      • 11 dec 2018 - 23:25
    • Lobster69

      Posts: 514

      Tylahunter. Amateur? Automotive zul je bedoelen. Verder heb je helemaal gelijk hoor.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 10:31
  • Kubica zet op deze manier gewoon de lijnen uit hoe er volgend jaar gewerkt dient te worden. Prima benadering.

    • + 5
    • 11 dec 2018 - 18:49

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    14:00 - 16:00

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    14:00 - 16:00

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    10:30 - 11:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:00 - 16:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    14:00 - 16:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov
Mexico (land)
12 - 14 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Qatar
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov
12 - 14 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender