user icon

Bandenselectie voor Spanje: weinig super soft voor Mercedes

  • Gepubliceerd op 01 mei 2018 15:52
  • comments 25
  • Door: Rik Klein Entink

De bandenselectie voor de Grand Prix van Spanje is bekend en de keuze die Williams Racing maakt springt wel in het oog. De compounds die bandenleverancier Pirelli beschikbaar heeft voor het Circuit de Catalunya zijn supersoft, soft en medium. 

Aanvallende keuze Williams Racing

Als we kijken naar de keuzes die de teams hebben gemaakt dan zien we dat het team van Mercedes het heeft verdeeld tussen soft en supersoft: van allebei vijf sets aangevuld met drie medium compounds. Williams zit aan het andere einde en die heeft voor beide coureurs slechts één set soft beschikbaar en Sirotkin neemt tien sets supersofts mee en teamgenoot Lance Stroll negen. 

De teams van Ferrari en Red Bull Racing hebben vergelijkbare keuzes zoals in onderstaand te zien is: 

 

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Ric en Max weer op dezelfde strategie? Als dat maar goed gaat ;)

    • + 1
    • 1 mei 2018 - 15:57
    • Prachtig toch als ze er weer een schitterend gevecht van maken? Ik verwacht dat als ze nu weer in gevecht raken dat ze elkaar dan wel in leven laten. Baku was fantastisch, 1 van de mooiste gp die ik ooit heb gezien. Laat ze maar vechten.

      • + 1
      • 1 mei 2018 - 16:05
    • NicoS

      Posts: 12.267

      Een geluk bij een ongeluk is dat op deze baan inhalen vrij lastig is...;)
      Barcelona staat niet bekend om z'n vele inhaal actie's.

      • + 1
      • 1 mei 2018 - 16:18
    • FredEx

      Posts: 446

      Tuurlijk SCHWANTZ34,.....de show must go on

      Zeg,.. we hebben wel een paar weekjes spanje voor de kiezen,...MotoGP as weekend,...F1 het volgende,....voor mij geen weekenden rust....

      • + 0
      • 1 mei 2018 - 20:00
    • de bandenkeuze betekent niet per definitie dat ze dezelfde strategie hebben. Waarom RBR ze afgelopen zondag op dezelfde strategie zaten weet ik niet precies. Ik kan alleen bedenken dat ze via de DRS terug wilden komen tot Hamilton, maar dat de Ric en Ver dat niet snapten of zo. Een andere verklaring is er gewoon niet denk ik. Ik zou het oliedom vinden als ze constant dezelfde strategie zouden volgen.

      • + 1
      • 1 mei 2018 - 23:01
    • Omdat het de enige nuttige strategie nog was? Wachten en hopen op een SC om dan met US aan te vallen? P4 en P5 waren normaal toch binnen.

      • + 0
      • 1 mei 2018 - 23:43
    • De enige nuttige strategie was om 1 van de 2 minimaal 6 a 7 rondes eerder op de ultra´s te zetten, dit was was gewoon superdom.

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 00:46
    • Barcelona is een heel andere baan. Zoals Max zelf al aangaf: Baku is met dat lange rechte eind eigenlijk de enige baan waar een incident als dat kon gebeuren. Nergens anders kan zonder DRS maar met slipstream zo'n groot verschil goedgemaakt worden.
      In Spanje kun je gewoon gevechten verwachten, maar niet van die alles of niets momenten.

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 09:56
    • Wat was het nut van een van de rijders 6 ronden eerder op de US te zetten? De enige reden dat dit plan kans had op slagen was een SC. Heb je niets aan als je banden al half opgerookt zijn.

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 13:21
    • wat is het nut van dezelfde strategie. Merc en Fer staan ook bijna altijd op andere strategien intern. En die banden op roken???....met de temps en als de supers 35 ronden aan kunnen dan kunnen de ultra's het zeker 20. Nooit op 1 paard gokken maar een beetje spreiden. Niemand kan me hier vertellen dat RBR de juiste strategie heeft gevoerd. Men mag best eens toegeven dat ze er heel de race heel erg naast zaten met alles!!

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 14:02
    • Dat beide heren verse ultra's hadden als er opnieuw een SC moest komen. Met een beetje geluk zelfs in dezelfde situatie als in China. Als je er een 6 ronden vroeger laat binnenkomen verpest je die kans gewoon volledig. Ferrari had alleen maar een andere strategie omdat Raikkonen zijn setje SS verknalde in de kwalificatie. Hamilton had alleen een andere strategie omdat Hamilton zijn setje verknalde in de race.

      Het enige wat je daarmee doet is één rijder benadelen tov de andere, want die staat met oudere banden op de baan.

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 16:17
  • droopz

    Posts: 777

    top 3 op verschillende strategie, hoezeeee

    • + 0
    • 1 mei 2018 - 16:00
  • NicoS

    Posts: 12.267

    Met name de keuze van Williams is best gewaagd.

    • + 0
    • 1 mei 2018 - 16:19
    • droopz

      Posts: 777

      dat is de keuze voor het rijdersduo ook dus wat dat betreft zetten ze de trend goed door!

      • + 0
      • 1 mei 2018 - 16:36
    • Onbegrijpelijke keuze van dat team waar je bij de meeste vanaf M naar SS oplopende aantallen ziet. Ferrari lijkt de beste keuze te hebben gemaakt.

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 09:10
  • 0xygen

    Posts: 1.160

    Sirotkin houdt van SS

    • + 0
    • 1 mei 2018 - 16:22
    • Nee, Sirotkin houdt van Russische Roulette. Kansloze bandenkeuze lijkt mij. Maar de keuze van Stroll is wellicht nog vreemder. Ik vraag mij echt af waar ze mee bezig zijn bij Williams.

      • + 0
      • 1 mei 2018 - 23:24
  • JV

    Posts: 2.045

    Mijn theorie:

    Mercedes heeft het moeilijk met de zachte banden, ze lijken ze sneller te verbruiken dan andere teams.
    Dit is niet mijn observatie maar heb ik van Sky en wel van het interview van Ted Kravitz met 2 andere journalisten.

    Ik denk nu dat de koele temperaturen in Baku de reden zijn waarom Bottas wel zo lang met zijn Super Soft banden kon rijden.
    Daarom neemt, denk ik dus, Mercedes meer hardere banden mee naar Barcelona.

    De lage temperaturen in Baku waren er, volgens mij, ook de reden van dat de Red Bulls niet mee konden strijden voor het podium.
    Omdat hun wagen de banden makkelijker in de zogenaamde operating window krijgt.
    Met de lagere temperaturen moeten Max en Daniel dus hun banden meer overdriven om er temperatuur in te krijgen.

    We zullen het zien.

    • + 0
    • 1 mei 2018 - 17:19
    • JV

      Posts: 2.045

      Het weerbericht is niet overdreven warm voor Barcelona.

      • + 0
      • 1 mei 2018 - 17:21
    • lenc1313

      Posts: 504

      klinkt aannemelijk JV. goeie post. en ik zie hen ook wel zoals jij dat hier zegt

      • + 1
      • 1 mei 2018 - 18:45
  • FredEx

    Posts: 446

    McLaren en RedBull dezelde bande keuze........zouden ze dichter bij RedBull komen,....die McL????

    • + 0
    • 1 mei 2018 - 19:57
    • The dre

      Posts: 2.184

      Welnee die zijn nog mijlen ver af van rb

      • + 1
      • 1 mei 2018 - 20:17
    • FredEx

      Posts: 446

      hoe zou dat toch komen,..dat ze er toch niet helemaal uit de verf springen??...

      • + 0
      • 1 mei 2018 - 20:46
    • ToTheMax

      Posts: 425

      GP2 auto... ze hebben de GP2 motor al ingeleverd nu de auto nog

      • + 0
      • 2 mei 2018 - 09:27
  • Bandenkeuze blijft een gok en rijders zijn afhankelijk van de temperaturen van de baan. Dit circuit is op zich wel mooi maar helaas vrijwel geen inhaalacties, waardoor het spektakel zal moeten komen van incidenten, VSC of SC en pitstopstrategie.

    • + 0
    • 2 mei 2018 - 09:08

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land RU
  • Geb. datum 27 aug 1995 (25)
  • Geb. plaats Moskou, RU
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar