Coureurs review deel 13: Vitantonio Liuzzi - Force India

• Gepubliceerd op 08 dec 2010 12:28
  • comments 8
  • Door: Robin Smeets
Vitantonio Liuzzi eindigde het kampioenschap van 2010 op de vijftiende plaats in de stand en is daarmee de dertiende coureur in onze speciale reeks. Hierin blikt F1Today.nl terug op het afgelopen seizoen door de ogen van alle rijders.

Vitantonio Liuzzi neemt al in 2002 voor het eerst in een Formule 1-auto plaats. Als beloning voor zijn prestaties in de Formule 3 waar hij één overwinning en twee poles haalt, mag de Italiaan testen voor het Formule 3000-team van Coloni en Williams. In 2004 eindigt Liuzzi als kampioen in de Formule 3000, wat een jaar later overging in de GP2 Series, met negen podiumplaatsen uit tien races en zeven overwinningen.

Dat leverde hem een contract op bij Red Bull Racing waar hij in 2005 het stoeltje zou delen met Christian Klien. Liuzzi reed echter maar vier races en werd daarna aan de kant geschoven voor de Oostenrijker. Een jaar later richt Red Bull Scuderia Toro Rosso op waar ze Liuzzi voor twee jaar zouden stallen. Hij bleek sterker dan teamgenoot Scott Speed, maar kreeg meer tegenstand toen vanaf eind 2007 Sebastian Vettel nog enkele races voor Toro Rosso reed. Sebastien Bourdais werd uiteindelijk de vervanger voor Liuzzi die zonder team kwam te zitten.

Liuzzi testte in de winter enkele malen voor Force India en werd daar aangenomen als test- en reserverijder. Ondertussen reed Liuzzi nog enkele races voor Team Italië in de A1 Grand Prix en reed hij het SpeedCar-kampioenschap. Tijdens zijn thuisrace, de Grand Prix van Italië, in 2009 mag Liuzzi zijn comeback maken als racecoureur in de Formule 1. Hij vervangt de vertrekkende Giancarlo Fisichella en kwalificeert zich meteen als zevende en reed op de vierde plaats toen hij uitviel. Het levert hem echter wel een vast contract op voor 2010 bij Force India.

Het seizoen begon goed voor Liuzzi. Met een negende en zevende plaats tijdens de Grands Prix van Bahrein en Australië laat hij teamgenoot Sutil meteen achter zich. In Maleisië valt de Italiaan echter uit, wanneer Sutil een sterke vijfde plaats haalt. In China veroorzaakt hij in de eerste ronde zelfs een crash waarbij meerdere auto’s betrokken zijn.

[LEFT_IMG=9001][/LEFT_IMG]Het hoogtepunt van Liuzzi kwam op het circuit Gilles Villeneuve in Canada. De Force India-coureur kwalificeerde zich als zesde en mocht als vijfde starten nadat Mark Webber enkele plaatsen terug werd gezet. Echter, al in de eerste bocht komt Liuzzi in aanraking met Felipe Massa. De Italiaan kan zijn weg vervolgen, maar moest een extra stop maken vanwege reparaties. Liuzzi weet echter een geweldige race te rijden en eindigt uiteindelijk nog als negende, één plaats voor teamgenoot Sutil. Dit resultaat kon Liuzzi wel gebruiken, want ondertussen had Sutil al 23 punten achter zijn naam staan tegenover de 12 van Liuzzi.

De daaropvolgende races liepen allemaal uit op een teleurstelling voor Liuzzi. In de acht races na de Grand Prix van Canada weet Liuzzi zich nooit voor Sutil te kwalificeren met als dieptepunt de kwalificatie in Duitsland. De Italiaan crasht en schrijft een Force India volledig af. Daardoor moet hij de race als 22ste aanvangen. Alleen in België weet Liuzzi nog één punt te scoren, terwijl Sutil er maar liefst 24 op zijn naam schrijft.

In Zuid-Korea maakt Liuzzi echter zijn beste raceweekend van het seizoen mee. Hij kwalificeert zich nog teleurstellend als achttiende, maar rijdt een solide race. Waar veel concurrenten het lastig hebben in de regen en waarin zelfs teamgenoot Sutil enkele malen in de fout gaat, blijft Liuzzi rustig. De Italiaan rijdt de vijfde rondetijd van de race en eindigt als zesde, zijn beste resultaat uit zijn carrière. Na dit goede optreden valt hij in Brazilië en Abu Dhabi echter uit met een crash en een botsing.

Vitantonio Liuzzi kende een matig seizoen 2010. Het jaar begon goed voor de Italiaan, maar leek in[RIGHT_IMG=8513][/RIGHT_IMG] het midden van het seizoen uit te lopen op een grote teleurstelling. Liuzzi redde de eer nog met zijn zesde plaats in Korea, maar scoorde maar liefst 26 punten minder dan teammaat Sutil (47 tegenover 21). Force India heeft nog altijd geen coureurs bevestigd voor volgend seizoen, maar de kans dat Liuzzi aan zal blijven als coureur lijkt klein. Paul di Resta is een duidelijke kanshebber op een racecontract, zeker na het binnenhalen van het DTM-kampioenschap. Ook Nico Hülkenberg wordt nog altijd genoemd, dus Liuzzi zal het moeilijk krijgen. De Italiaan claimt echter wel in het bezit van een verbintenis voor 2011 te zijn, maar wat is een contract tegenwoordig waard...

Statistieken Vitantonio Liuzzi 2010
Team: Force India
Races: 19