user icon
user icon

Coureurs review deel 3: Timo Glock - Virgin Racing

• Gepubliceerd op 24 nov 2010 12:40
  • comments 6
  • Door: Danny Sosef
Door middel van een 27-delige special kijkt F1Today terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Hierbij komt elke coureur met een eigen special aan bod en wordt zijn seizoen van 2010 doorgesproken. Vandaag in deel 3: Virgin-coureur Timo Glock.

Timo Glock is als het ware aan zijn tweede carrière in de Formule 1 bezig. De Duitser reed in 2003 nog in de Formule 3 Euroseries en scoorde daarin drie overwinningen. Zijn prestaties in Euroseries leverde Glock een testcontract op bij het Jordan-team in 2004. Glock werd de test- en reserverijder van het team, maar mocht later dat jaar zelfs al zijn Formule 1-debuut maken als vervanger van Giorgio Pantano.

Het leverde Glock geen contract in de Formule 1 op voor 2005 en hij besloot de overstap naar Amerika te wagen. Riskant, want veel coureurs die in Amerika racen worden al snel vergeten door de Formule 1-teams. Glock presteerde solide en eindigde als achtste en werd rookie van het jaar. Hij had nog altijd een Formule 1-carrière voor ogen en besloot terug te keren naar Europa en koos voor de GP2 Series, de beste opstapklasse richting de Formule 1.

In 2007 voegde Glock zich bij iSport in de GP2 en werd door BMW Sauber aangesteld als tweede test- en reservecoureur in de Formule 1, naast Sebastian Vettel. Hij pakte de GP2-titel en tekende een contract bij Toyota voor 2008 en 2009. Hiermee stond Glock aan het begin van zijn tweede Formule 1-carriere. Hij eindigde zijn eerste Formule 1-seizoen op de tiende plaats met 25 punten. Een jaar later begon Toyota sterk aan het seizoen, maar viel al snel ver terug. Enkele races later maakte Toyota bekend Glock niet te willen behouden voor 2010, waardoor de Duitser op zoek kon naar een nieuwe werkgever. Dit was maar goed ook, want eind 2009 besloot Toyota de stekker uit het Formule 1-project te trekken.

Glock kwam terecht bij nieuwkomer Virgin Racing en kreeg als teamgenoot Lucas di Grassi, voormalig GP2-coureur. De twee streden in 2007 nog om de titel in de GP2 Series dat destijds in het voordeel van Glock uitpakte. Ondertussen had de Duitser zich al bewezen als een degelijke coureur die wel een potje kon sturen. Echter, de Virgin-auto bleek onbetrouwbaar en vaak was Glock al voortijdig toeschouwer van de race.

In de eerste zeven races van 2010 komt Glock slechts tweemaal aan de finish met als beste resultaat een achttiende stek in beide races. In Maleisië wist de Duitser te profiteren van regen in de kwalificatie. Alle toppers, zoals Lewis Hamilton, Jenson Button, Fernando Alonso en Felipe Massa vielen hierdoor af in Q1, terwijl Glock zijn Virgin voor het eerst in het tweede kwalificatiedeel zette.

De races daarna verbeterde de betrouwbaarheid van de Virgin en kon het langzaam aan de strijd met Lotus aangaan. In Hongarije scoort hij zijn beste resultaat tot dan toe met een zestiende plaats vlak achter beide Lotus-coureurs. In Japan, het circuit waar hij een jaar eerder geblesseerd raakte aan zijn been, scoort Glock een goed resultaat en pakte de veertiende plaats. Dit was erg belangrijk voor het team, want zij waren nog altijd verwikkeld in een strijd met Lotus en HRT om de tiende plaats in het kampioenschap wat de teams veel geld oplevert.

Doordat concurrent HRT in Korea met twee auto’s aan de finish komt en Glock de eindstreep niet weet te halen, valt Virgin definitief af in de strijd om de tiende plaats. Het raakt zelfs tot op de bodem van het kampioenschap nu ook het Spaanse team hen voorbij is gestoken. Glock zal ook in 2011 bij Virgin blijven. Glock eindigt het seizoen in Abu Dhabi zoals het begon, met een uitvalbeurt.

Timo Glock deed een grote stap terug toen hij van Toyota, een subtopper, naar Virgin overstapte. Het nieuwe team kende veel betrouwbaarheidsproblemen die vooral bij Glock de kop opstaken. Desondanks heeft de Duitser zijn snelheid laten zien en was hij zijn teamgenoot én beide Hispania-rijders te snel af in 2010. Wegens zijn vele uitvalbeurten komt hij niet verder dan de 25e plaats in het kampioenschap, maar met een jaartje ervaring op zak zal Virgin het in 2011 beter moeten doen.

Statistieken Timo Glock 2010
Team: Virgin Racing
Races: 19