user icon
user icon

VT1: Red Bull Racing hijgt Nico Rosberg in de nek

  • Gepubliceerd op 25 nov 2016 11:32
  • comments 41
  • Door: Rob Veenstra

Als de eerste vrije training op Yas Marina Circuit een voorbode is voor de rest van het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi, dan moet Nico Rosberg angstig over zijn schouders naar achteren kijken. De Mercedes-coureur was in de eerste sessie namelijk maar nipt sneller dan het duo van Red Bull Racing. Max Verstappen gaf maar aan halve tiende toe op Rosberg.

De jonge Nederlander was de gehele sessie in de top drie te bevinden. Teamgenoot Daniel Ricciardo eindigde op zeven honderdsten van Verstappen en op iets meer dan een tiende van Rosberg. Vooraan gaf Lewis Hamilton het tempo aan. De drievoudig wereldkampioen was met een 1:42.869 bijna vier tienden sneller dan titelconcurrent Rosberg.

Hamilton had geen vlekkeloze sessie, de Brit ging een keer in de rondte in bocht 6. De combinatie van bochten 5 en 6 bleek voor meer rijders een scherprechter. Williams-coureur Felipe Massa en Manor-testrijder Jordan King spinden daar ook, terwijl Haas F1-rijder Romain Grosjean de auto daar een keer kwijtraakte en rechtdoor moest.

De Fransman had meer problemen, want later in de sessie gleed hij rechtdoor in bocht 1. Grosjean beklaagde zich via de boordradio weer over de remmen. Een probleem met ERS maakte een voortijdig einde aan de sessie van Jenson Button. Daniil Kvyat moest zijn Toro Rosso al vroeg in de training aan de kant zetten met een lekke band.

Foto's Abu Dhabi 2016

F1Grand Prix Verenigde Arabische Emiraten - Vrije training 1

AE Yas Marina Circuit - 25 november 2016

Reacties (41)

Login om te reageren
  • Dale U

    Posts: 979

    Totdat morgenmiddag dat extra knopje wordt ingedrukt tijdens de kwali, dan hebben ze weer 0,5 sec voorsprong, dat weten we nu langzaam wel.

    • + 4
    • 25 nov 2016 - 11:34
    • ThumbsUp

      Posts: 745

      Voor de kwali is dat eigenlijk niet erg, in de race gebruiken ze dat knopje veel minder. Mocht dit een voorbode zijn (want het is maar de 1e training) dan zou het best spannend kunnen worden. Ik ga nog steeds uit van een Mercedes 1,2... Maar ik blijf hopen op Ham, Max, Ric, Ros als einduitslag..

      • + 7
      • 25 nov 2016 - 12:02
    • Stitch

      Posts: 4.889

      Ik vermoed dat dit in het koppie van Rosberg gaat doorwerken. Echter als hij dit in de rest van weekend weet om te draaien dan heeft hij mentaal veel bijgeleerd. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Is inderdaad spannend dit.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:45
    • ThumbsUp

      Posts: 745

      Oh en wat ik nog vergeten was, de tijden van Ham en Ros zijn op de Ultra Soft gereden en van Max en Ric op de Softs. En ik ga er zeker vanuit dat ze beide niet het achterste van hun tong hebben laten zien.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 13:10
    • Volgens mij id de motor van ROS dit weekend 5 races oud, dus aan het einde van z'n cyclus (die van HAM is 3 races oud).
      Ik vermoed dat ROS deze 'oude motor' alleen maar zal sparen zolang het er niet echt toe doet.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 13:16
    • id = is

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 13:16
    • Thumb Hamilton zijn tijd was op de softs. Rosberg had zijn rondje op de softs verpest.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 13:25
    • ThumbsUp

      Posts: 745

      F1FAN1993 Klopt zag het later pas...

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 14:03
    • Als dat "knopje" te lang/te vaak gebruikt wordt dan vrees ik toch voor een ploffende motor. wat op zich wel interessant is want ploffende motoren zie je tegenwoordig niet meer zoveel helaas.
      Dat was toch ook wel een deel van de sport, alles op de limit, ook mechanisch.
      Met het zakken van het toerental voor de turbo motoren en de max aan fuel flow is ook de betrouwbaarheid toegenomen.
      Met 5-6K rpm minder slijt de boel natuurlijk niet meer zo hard.
      Jammer.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 18:18
  • vt1 mexico???

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 11:35
    • wibi

      Posts: 4.347

      Meen net Abu Dhabi gezien te hebben met Max op 3...

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:37
    • Fretznet

      Posts: 266

      Tijden kloppen ook niet. De 'correcte' tijden:
      1.L. Hamilton1:42:869
      2.N. Rosberg1:43:243
      3.M. Verstappen1:43:297
      4.D. Ricciardo1:43:362
      5.S. Vettel1:44:005
      6.S. Perez1:44:155
      7.K. Raikkonen1:44:585
      8.C. Sainz Jr.1:44:685
      9.F. Massa1:45:039
      10.M. Ericsson1:45:168
      11.A. Celis Jr.1:45:476
      12.R. Grosjean1:45:600
      13.F. Nasr1:45:887
      14.E. Gutiérrez1:45:925
      15.V. Bottas1:46:002
      16.J. Palmer1:46:219
      17.K. Magnussen1:46:372
      18.F. Alonso1:46:379
      19.P. Wehrlein1:46:458
      20.J. Button1:47:127
      21.J. King1:47:558
      22.D. Kvyat2:01:989

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:39
    • Fretznet

      Posts: 266

      Ah, het is aangepast

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:40
    • limboj

      Posts: 68

      Ja de VT1 van Abu Dhabi komt hier pas over 2 weken te staan

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 11:43
    • in eerste instantie stond uitslag van maxico onder dit artikel ... vandaar

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 13:41
  • Absoluut ronderecord met 1.20.9 en Max op P14...

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 11:36
  • Hallo Verkeerde lijst, zet er aub de bandenkeus bij, is wat overzichtelijker.

    • + 2
    • 25 nov 2016 - 11:37
    • Type band bij ieder zijn tijd zou inderdaad heel welkom zijn.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 11:45
    • Fretznet

      Posts: 266

      Die info kun je nog niet eens opvragen bij een formula1 premium account volgens mij. Puntje van verbetering voor Liberty.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:17
  • F1jos

    Posts: 808

    Over gehele weekend ?

    • + 1
    • 25 nov 2016 - 11:39
  • 'De jonge Nederlander was het hele weekend in de top drie te bevinden.' In principe niks gelogen, voorlopig nog het hele weekend ja. Maar met één vrije training gefinished te hebben vind ik dit toch wel wat voorbarig.

    • + 1
    • 25 nov 2016 - 11:41
    • wibi

      Posts: 4.347

      En het is nog niet eens weekend... knap hoor!

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:49
    • wibi

      Posts: 4.347

      En het is nog niet eens weekend... knap hoor!

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:49
    • echo

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:54
    • wibi

      Posts: 4.347

      Ik druk echt maar 1 keer op verzenden... en dan staat het er soms 2x. Dit is niet de eerste keer dat dit me overkomt...

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:58
    • RSI vingers Wibi?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:59
    • Tiswa

      Posts: 95

      Het "betere" knip en plakwerk denk ik.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 11:59
    • of een ipad, die flikt dat soms ook.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 12:01
    • In Arabische landen is het al op vrijdag weekend

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:11
    • En de zondag is een gewone werkdag

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:12
    • Romain Grosjean is trouwens ook een Zwitser. Snap ook wel dat het Franse vlaggetje verwarrend werkt.

      • + 1
      • 25 nov 2016 - 12:30
  • Hamilton zijn tijd op Softs
    Rosberg op Ultra Softs
    Verstappen op Softs

    Normaal zijn de Ultra softs toch veel sneller dan de softs?
    Mocht dit hier weer het geval zijn, heeft Rosberg kruipolie in de wagen gehad.

    • + 2
    • 25 nov 2016 - 12:01
    • Hamilton heeft ook op ultra gereden. Vraag is, op welke banden zijn de snelste tijden gereden?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:13
    • Precies zoals xaMVerstappen zegt.
      Ham heeft dus op ultra rustig aan gedaan.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:19
    • OK, bedankt

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 12:22
    • Hemex

      Posts: 991

      Ik heb op tfeed steeds de banden geselecteerd gehad, en heb bij MER/RBR/FER niets anders gezien dan Softs. Heb er weliswaar geen 90 minuten naar zitten staren, maar zou me heel erg verbazen als ROS inderdaad die tijd op US heeft gereden. In dat geval zou het overigens ook een uiterst belabberde tijd zijn.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 13:19
    • ROS spaart zijn 'oude' motor zolang dat mogelijk is. Geef hem eens ongelijk.

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 13:19
  • Droopy

    Posts: 620

    Het verschil tussen RB en Ferrari vind ik op dit moment best groot. Bijna 7-tiende. Oke, het is nog maar de 1e VT en er volgt er vandaag nog 1 maar toch...

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 12:23
    • Valt idd op droopy, welk rubber hebben de Ferrari's gebruikt?
      Ook de Soft 's?

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 13:11
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @MAXIAANS

      Yep, ook de softs

      • + 0
      • 25 nov 2016 - 13:14
  • reesfan

    Posts: 143

    VT2 is onder koelere omstandigheden, meer representatief voor de race zullen kijken waar iedereen dan staat.

    • + 0
    • 25 nov 2016 - 14:18

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar