Ferrari is betrouwbaarste team uit eerste helft van 2010
- Gepubliceerd op 13 aug 2010 11:24
-
49
- Door: Robin Smeets
De Ferrari-coureurs Felipe Massa en Fernando Alonso hebben dit seizoen totaal 1471 van de 1474 ronden gereden, maar liefst 98 meer dan de Red Bull-coureurs Sebastian Vettel en Mark Webber. Het Oostenrijkse team is achter Ferrari het meest betrouwbaar, ondanks dat het team de meeste pole positions én de meeste overwinningen dit seizoen heeft gescoord.
Zowel Massa als Alonso zijn dit seizoen nog geen enkele keer gecrasht of uitgevallen door eigen schuld, terwijl dit bij Red Bull al twee coureurs crashes heeft gehad en één technisch mankement. Bij McLaren is men één maal uitgevallen door een crash van een coureur en had men met twee technische mankementen te maken. Mercedes is het enige team waarbij geen enkele coureur gecrasht is dit seizoen. Renault staat er op dit vlak het slechtst voor van de topteams met vier technische mankementen en twee crashes.
Het minst betrouwbare team is Virgin Racing met maar liefst elf technische mankementen dit sezoen. Sauber kende vooral vele tegenslag in de eerste races en staat daardoor voorlaatste met tien technische mankementen. Hispania Racing is het meest betrouwbaar van de nieuwe teams met acht technische mankementen, net voor Lotus met negen.
Trending nieuws
-
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (49)
Login om te reagerenPosts: 1.748
Ja dat viel mij ook Ferrari gaat steeds beter met de betrouwbaarheid sinds 2007
Posts: 8.004
McLaren 2 technische mankementen ik ga ervan uit dat dat 2 maal Hamilton is (Barcalona en Hungaroring) onder welke noemer valt de uitvalbeurt van Button dan op Monaco (coureur)?
Posts: 408
Coureur omdat zijn monteur wat was vergeten? Valt gewoon onder stommiteit, maar niet van de coureur iig.
Posts: 711
Die van Hamilton in Barcalona word gezien als een four van de coureur. Als je motor het begeefd is het een technisch mankement. Ook al weten wij hier allemaal dat geen van de Mclaren coureurs dit jaar is uitgevallen door eigen schuld.
Posts: 489
Wanneer is er iemand bij McLaren gecrasht ? Mijn geheugen laat me blijkbaar in de steek..
Wat mij ook verwondert is dat Red Bull na Ferrari het betrouwbaarst is !? Naar mijn gevoel was dit eerder McLaren..
Posts: 1.308
Hamilton is in Barcelona door een technisch mankement gecrasht.
En ja, wanneer ben je betrouwbaar? Dit onderzoek telt het aantal gereden rondes. Maar als je bijvoorbeeld naar Bahrein kijkt, de RB van Vettel had een mankement, maar hij kon de race wel uitrijden. Dit probleem heeft de score dus niet beïnvloed.
Posts: 880
Tuurlijk was dat van invloed. P1 of P4, wat heb je liever?
Posts: 1.308
Ik bedoel van invloed op dit onderzoek. Want hij heeft door dat probleem geen ronde minder gereden, en dat is wat ze onderzoeken.
Posts: 489
Je hebt gelijk henry, daarom is het ook mijn aanvoelen dat RB toch niet zo betrouwbaar is als dit onderzoek naar voor brengt..
Posts: 489
Dus Mc Laren gecrasht in Barcelona en technische mankementen in Monaco (niet echt technisch defect maar eerder menselijke fout) en Hungaroring.
RB staat door de criteria van dit onderzoek (gereden ronden) te hoog naar mijn aanvoelen.. zou pas op de 3e of 4e stek mogen komen na Ferrari en McLaren en misschien zelfs na Mercedes..
Posts: 489
Zelfde geldt idd ook voor ferrari met zijn koelingsproblemen..
Posts: 3.145
Vreemd artikel, Ferrari als \'betrouwbaarste team\' heeft per coureur nog maar 1 nieuwe motor beschikkingbaar ...
Posts: 7.177
Hoe weet je dit?
Posts: 1.481
Zo ver kan hij tellen :P
Just kidding.
Posts: 1.481
Hij heeft volgens mij wel gelijk daarentegen.
Posts: 408
Dat komt doordat met enige van die motoren wel een race is uitgereden. Desondanks waren die motoren wel gaar en was wel duidelijk dat deze niet nog een race mee zouden gaan, daarom hebben ze effectief gezien nog meer heel weinig motoren over.
Posts: 1.725
Misschien moet je de titel van dit vreemd artikel nog maar eens lezen. Er staat duidelijk eerste helft van 2010. De motoren gingen altijd pas een rol gaan spelen op het einde v/h seizoen, en bovendien weet jij niet in welke staat de reeds gebruikte motoren zich bevinden.
Posts: 489
Ferrari-coureurs hebben wel nog 2 motoren beschikbaar volgens mij..
Posts: 2.885
Toch wel grappig, want hoe vaak heb ik niet gelezen, dat Red Bull wegens betrouwbaarheidsproblemen zoveel punten heeft gemist? Cijfers liegen niet....
Posts: 2.263
Dat hebben ze toch ook, en dan vooral Vettel die zo\'n +- 35 punten heeft verloren door betrouwbaarheidsproblemen.
Posts: 2.885
Hamilton heeft ook aardig wat punten gemist, evenals Button (Monaco), Alonso, Massa... Dus?
Posts: 2.250
McLaren verloor 75 ronden ofzo in Monaco, de Red Bulls hadden hun betrouwbaarheidsproblemen altijd aan het einde van de race. McLaren verloor die 75 ronden ook wel door hun eigen fout, met dat ding in Button\'s wagen te laten, dus in principe geen betrouwbaarheidsproblemen.
Posts: 1.092
Je vergeet iets. Artikel gaat ocer betrouwbaarheid gedurende races. Ferrari heeft geen engine failures gehad gedurende races. M.u.v. Malysie waar Alonso bijna een hele race met een kapotte versnellingsbak reed. Daar tegen heeft Sauber wel veel opgeblazen Ferrari engines gehad gedurende race. Het ligt waarschijnlijk aan de manier waarop Sauber engine koelt en Ferrari heeft dat veranderd. Kijk naar STR die nergens last van heeft.
Posts: 711
Volgens mij had Alonso een koppeling die neit automatisch werkte.
Posts: 335
Er wordt natuurlijk nu wel vergeten dat coureurs die op een ronde achterstand komen ook een lagere \'betrouwbaarheid\' hebben. De bewoording is gewoon niet helemaal juist. Het zegt wel dat ferrari alles uit heeft gereden, en dat is altijd een prima score. Red Bull is voornamelijk uitgevallen enkele rondes voor het einde van de race, dus dan rij je ook veel rondes. Eigenlijk is dit artikel relatieve non-journalistiek.
Posts: 2.091
Ook het betrouwbaarste team wat betreft teamorders :-)
Posts: 1.481
Héél betrouwbaar met teamorders, namelijk 98 keer meer dan de Red Bull-coureurs Sebastian Vettel en Mark Webber, ondanks de meeste poles en overwinningen dit seizoen :)
Posts: 412
Hebben ze van Enzo geerft
Posts: 94
Maar wel een team dat er voor uit durft te komen dat ze team ordersgeven.
Ik kan me nog een race herrineren dat tegen hamilton werdt gezegt dat button hem niet zal in halen, zijn dit dan ook geen team orders!!!!
Ferrari laat duidelijk zien dat er een eerste en een tweede rijder is gezien de stand van het kampioenschap.
Als massa beter had gestaan( wat ik me nooit kan voor stellen)dan alonso, dan waren deze teamorders voor alonso geweest.
Al betwijfel ik of hij deze had gevolgt!!
Posts: 1.481
Volgens mij zag ik Button toch echt even voor Hamilton rijden in Turkije, ik weet niet of jij toen even weg was of niet maar ik dacht dat te zien.
Posts: 489
@ Fernandofan, welkom ! Hoewel ik het volledig met je eens ben, moet ik je toch even dit melden: Jij weet duidelijk nog niet waar je aan begonnen bent, maar je zult het snel ondervinden..want dan zal de banbliksem van de Hamilton-fanboys over je neerdalen die met allerlei zinnige zowel als onzinnige surrealistische argumenten zullen aantonen dat Alonsofans hier niet thuishoren. Als dat nog niet lukt zullen ze een houding aannemen die qua arrogantie zelfs bijna deze van hun britse idool evenaart, net zoals een kind dat zijn gelijk niet krijgt ! Veel succes toegewenst ! Een F1 en Alonso fan.
Posts: 489
@ Fomula zero, inderdaad, Button heeft in Turkije idd de teamoders eventjes genegeerd, maar daarna heeft hij zijn plaats eventjes netjes moeten teruggeven aan Hamilton..=D
Posts: 8.004
@Fernando Alonso fan: Je mening over de team orders zijn gegrond, je moet alleen niet voorbij lopen aan het feit dat het verboden is. Dus of je er mee eens bent of niet is niet de issue. Wat wel de isseu is, is dat het niet mag en dat er vervolgens kei hard over wordt gelogen/onkent (vandaar de boete). Maar daar is genoeg over gezegt op deze site het is nu afwachten tot 8 (?) september en dan zal deze discussie wel weer van vooraf aan beginnen. Oja ik hoop dat je je eigen mening zult blijven houden en niet met mede Alonso/Ferrari fans mee blaat alleen omdat ze fan zijn van dezelfde team/coureur als jou, zulke mensen beginnen helaas zeldzaam te worden hier.
Posts: 94
@Mister Marly, het feit dat teamorders verboden zijn is natuurlijk een goede zaak voor de F1, maar dan moeten ook de teams die codes hebben daarmee ook stoppen.
Volgens mijn gevoel is Q8 op het stuur wat vaak tegen de MC Laren rijders wordt gezegt ook een codes, het valt me op dat de coureurs dan solide gaan rijden en geen aanval meer plaatsen op de tegenstanders voor zich.
Latn we maar niet vooruit lopen op 08-09, we zullen zien wat er dan gebeurd, ik persoonlijk verwacht geen punten aftrek voor ferrari, hoogstens in de constructeurs kampioenschap.
Posts: 94
@janbart, WELKOM in de wereld van ALONSO.
Waar we ook komen als fan van Alonso, vooral in duitsland zal er altijd voor en tegenstanders zijn.
Wij in Twente zeggen dan altijd : voak be te bangge ( vaak ben je te bang)
En ook voor de Hamilton fans, kom maar op !
Posts: 8.004
He het al eens gezegd maar het is een enorm grijsgebied die niet makkelijk zwart/wit gemaakt kan worden.
Ik hoop dat het verbod op teamorders gehandhaafd blijft.
Ook ik geloof dat andere teams dergelijke orders ook hebben (al dacht ik bij McLaren dat die code voor brandstof besparen geld), toch hield ik er een wrang gevoel aan over op de manier waarop het werd gedaan. Zeker als je de toestand van Massa een jaar geleden zag.
Posts: 8.004
Oja de discussies tussen de Ferarri en de coureurs en de McLarens en hun coureurs is er een die soms nogal heftig is. Probeer (dus niet zoals in bovenstaande bericht) nooit mensen of coureurs te beledigen, komt je geloofwaardigheid niet ten goede. Het ga je goed :)
Posts: 15.285
Deze test zegt dus dat als je een paar keer in de laatste ronde van een race uitvalt door motorfalen, je nog steeds de betrouwbaarste auto kan hebben omdat je dan de meeste ronden hebt gereden.
Leuk zo\'n onderzoek, maar het zegt niets.... Punten daar gaat het om en daarin staat Ferrari nog steeds derde.
Posts: 489
Ferrari is dan ook vergeten de safetycar in te halen in Valencia..
Posts: 2.181
En wat vergeten ze niet dan:P
Posts: 8
De meeste rijders haddem voor aanvang GP Hongarije nog maar 5 (Petrov 4) motoren gebruikt. Massa, Alonso en Vettel 6 motoren en De La Rosa 7 motoren. Dus met die motor van GP Hongarije meegerekend moeten de Ferrari rijders en Vettel de resterende races uitrijden met 3 motoren.
Posts: 1.481
Bron?
Ik geloof je wel maar ik wil gewoon weten waar het staan :p
Posts: 1.481
Sorry staaT, lol
Posts: 3.145
1 motor gaat al op aan Monza en Spa, dus heeft Ferrari nog 1 motor 5 races rijden waarvan Japan wat ook erg snel is. Massa heeft btw in Hong. zijn 7e motor gemonteerd.
Posts: 2.049
Ferrari kan idd oude motoren opnieuw gebruiken, maar die oude motoren zijn vervangen voor een reden. Ik weet niet in hoeverre ze onderdelen van de motoren mogen vervangen en kunnen vervangen, maar ik denk dat wanneer ze oude motoren moeten gaan gebruiken dat ze hun toerental verder naar onder moeten duwen om het te kunnen uithouden. het is dat ofwel 1 race opofferen door de regels te overtreden en een gridpenalty krijgen om zodoende een extra motor te mogen gebruiken.
Als ik me niet vergis is het een must om 1 motor aan de kant te houden enkel en alleen voor Monza, waar die motoren enorm afzien. Dus dan zit Ferrari toch echt wel in nauwe schoentjes.
Posts: 711
Ferrari heeft toch een aanpassing mogen doen aan de motoren vanwegen de betrouwbaarheid. Ze zullen vast wel moteren hebben die ze gewoon opnieuw kunnen gebruiken.
Posts: 1.776
zet er dan even het lijstje erbij:
MercedesGP 22 2 0 1367 (92,7 %) 132
Red Bull 21 1 2 1373 (93.1 %) 312
Ferrari 23 1 0 1471 (99,8 %) 238
McLaren 21 2 1 1347 (91,4 %) 304
Sauber 11 10 3 854 (57,9 %) 23
Renault 18 4 2 1274 (86,4 %) 106
Williams 20 1 3 1269 (86,1 %) 40
ToroRosso 17 4 3 1184 (80,3 %) 10
Force India 19 3 2 1260 (85,5 %) 47
Lotus 12 9 3 1049 (71,1 %) 0
VirginF1 12 11 1 962 (65,2 %) 0
HRT F1 13 8 3 1043 (70,7 %) 0
Posts: 8
Informatie is te lezen in een PDF die staat op FIA site onder Mediacentre F1 / Post Event Informatie. Is de PDF waarin de technisch gedelegeerde van de FIA zijn verslag doet van alle keuringen en veranderingen die in een race weekend plaats vinden.
Posts: 962
Ja dat was wel duidelijk. Alleen qua snelheid moeten ze het afleggen tegen de RBR\'s maar die Ferrari is rock solid.