user icon

FIA controleert Red Bull Racing RB9 op flexibele vloer

  • Gepubliceerd op 29 okt 2013 16:11
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft in India de wagen van Red Bull Racing aan een extra keuring onderworpen. Aanleiding vormden berichten over een flexibele vloer bij de RB9. Dat zou de verklaring zijn voor de onoverwinnelijke vorm van Sebastian Vettel.

De Duitser schreef de afgelopen zes Grands Prix op zijn naam en vierde in India zijn vierde titel. Volgens Gary Anderson dankt Vettel zijn successen deels aan een buigzame vloer. Het voorste deel, de zogenaamde tea-tray, wordt extreem heet bij lage snelheden.

Dat bleek uit beelden met de thermische camera. Anderson gelooft dat Adrian Newey een manier heeft gevonden om dat gedeelte van de vloer van de RB9 tijdens het rijden omhoog te laten buigen, waardoor Red Bull Racing met een lagere rijhoogte kan beginnen.

Force India vond het een logische verklaring en de FIA nam het ook serieus. Jo Bauer voerde volgens Auto Motor und Sport een extra controle uit. Het resultaat? De tea-tray van de RB9 bewoog niet bij een temperatuur 300 graden en dus is de auto gewoon legaal.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Angelo

    Posts: 87

    Nu gaan we het te horen krijgen... Newey geschorst! Red-Bull down the drain!!

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 16:14
  • neor2

    Posts: 1.523

    Zal je zien dat ie bij 302 graden wel buigt :).

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 16:21
    • TJ.

      Posts: 758

      Net als met de flexibele voorvleugel: met 2kg eraan buigt-ie maar 2 mm door zoals in de reglementen staat. Maar je moet er ook geen 2010 gram aan hangen... Wel mooi, precies binnen de regels maar eigenlijk ook niet.

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 16:31
    • neor2

      Posts: 1.523

      .... zijn verboden in de sport .... Het controlerende orgaan test hierop en .... weet deze test perfect te omzeilen.

      Grappig hoe de mening veranderd met wat je op de puntjes invult:

      \"Bewegende aerodynamische onderdelen\", \"Formule 1\", \"Red Bull\" en we vinden het mooi omdat ze zo op het randje zitten en het beter doen dan de rest.

      \"Prestatiebevorderende middelen\", \"Wielrennen\", \"Armstrong\" en we kunnen die vent wel afschieten :P.

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 16:46
    • Tifoso

      Posts: 2.868

      @NEOR,Armstrong afschieten zou ik nooit doen omdat hij gewonnen heeft onder de zelfde omstandigheden als merendeel van (zo niet al) zijn concurrenten. Voor mij is hij dus niet van zijn voetstuk gevallen.
      Niettemin is de situatie anders dan bij het wielrennen. Daar is het bewezen dat er doping gebruikt is, bij RB is het nooit bewezen dat de auto illegaal is. Er is wel vaak een vermoeden maar men heeft tot op de dag van vandaag niets onreglementairs gevonden aan die auto\'s.

      • + 0
      • 31 okt 2013 - 10:13
  • Nijhuis

    Posts: 653

    F1Today, is die enorm irritante banner bovenaan echt nodig? Kom op zeg...

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 16:30
    • Begin maar eens Firefox met Adblock Plus te gebruiken.

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 17:11
    • Gompie

      Posts: 4.951

      ...of IE 10 met AdBlock....

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 17:40
    • Ik vind niet dat een gebruiker zaken op zijn browser moet installeren om websites degelijk te kunnen bezoeken. Ik begrijp dat F1Today inkomsten nodig heeft en stoor me er ook zo niet aan als ik op een PC zit waar er geen adblock op geïnstalleerd is.

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 17:50
    • \'\'Begin maar eens Firefox met Adblock Plus te gebruiken.\'\'

      Bedankt voor de tip @Drake Ziggo,heb nu een mooie \'\'schone\'\' pagina. :-)

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 22:25
  • Ik zou wel eens graag bij zo\'n controle zijn. Heb me altijd afgevraagd of de regel \'Als FIA het niet vindt is het legaal\' echt wordt toegepast of dat de FIA gewoon vragen stelt en het team verplicht correct moet antwoorden onder geheimhouding van de FIA.

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 16:33
    • Wolflegion

      Posts: 95

      kan je wel verplicht stellen, maar geen team gaat het correcte antwoord geven als ze weten dat de FIA het met de tests toch niet kan bewijzen.

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 20:57
  • Vast Webbers auto.


    Grapje!

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 18:05
    • Warlord

      Posts: 2.095

      Lol, je kan er inderdaad maar beter meteen bij zetten dat het een grapje is. Voor je het weet heb je de Anti Vettel-Haters weer op je dak. :P

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 18:37
  • Wiebert

    Posts: 67

    is de temperatuur wel juist gekalibreerd..?

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 18:39
  • Als dat zo was terecht diskwalificatie,nu de Fia hem heeft goedgekeurd ,boek sluiten en niet meer over zeuren.

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 18:50
  • Een technische vraag, hoe kan zo\'n tea tray zo heet worden dan?

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 18:53
    • Spanningen in het materiaal door snelle beweginen. Pak maar eens een stukje blik en buig dat snel heen en weer. Op de punt waar het materiaal buigt zal het warmer worden. Hoe extremer de beweging hoe heter.

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 19:56
    • Dat snap ik op zich wel, ik dacht dus dat zo\'n tea tray een deel van de bodemplaat was en dat dat niet kon bewegen. Bedankt voor je antwoord :)

      • + 0
      • 29 okt 2013 - 20:22
    • Op ScarbsF1 (punt) com staat uitleg bij: Analysis: Red Bull?s Hot T-Tray in Korea

      • + 0
      • 30 okt 2013 - 09:38
  • Arie_f1

    Posts: 2.847

    Ik snap een deel uit de tekst niet. (mede omdat ik de technische achtergrond niet heb)

    Onderzocht moet worden of deze tea-tray doorbuigt bij lage snelheden en dat staat gelijk aan 300 graden ?

    De wagen van Webber ? Lol

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 18:54
  • Jammer he ? En dat zonder de shit opmerkingen van Alonso

    • + 0
    • 29 okt 2013 - 20:19
  • amgbenz

    Posts: 272

    Je hoort later der niks meer over wordt achter gesloten deuren ge regelt.en ja ze hebben nog meer illigaals

    • + 0
    • 30 okt 2013 - 21:56

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit