user icon

Marko wilde niets weten van snelste ronde-strijd: "Een puntje maakt niet uit"

  • Gepubliceerd op 11 nov 2021 10:03
  • comments 34
  • Door: Bob Plaizier

Max Verstappen domineerde de Mexicaanse Grand Prix. Toch was er één puntje waar Red Bull-adviseur Helmut Marko niet geheel tevreden mee was. Verstappen was namelijk aan het bakkeleien met achterblijver Valtteri Bottas. De Finse Mercedes-coureur probeerde het puntje voor de snelste ronde weg te nemen bij Verstappen.

Marko was niet zo blij met het feit dat Verstappen zich hier mee bezig hield. Verstappen leek in de tactische val van Mercedes te trappen. Marko legt in gesprek met Motorsport-Magazin uit wat het team tegen Verstappen riep: "We zeiden tegen Max dat hij er weg moest blijven. Een puntje maakt niet uit. Hij zou maar één puntje van ons afpakken."

Red Bull had zelf natuurlijk ook de snelste ronde-kaart kunnen trekken. Sergio Perez kon immers simpel een extra stop maken zonder gevolgen. Maar volgens Marko was dat geen goed plan: "We wilden dat niet riskeren. Er was een kans dat we Hamilton konden inhalen. Dat was veel belangrijker dan dat ene puntje."

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Toch niet met Helmut eens, dit extra puntje kan wel degelijk het verschil maken.

    Toch wel met Helmut eens dat dat puntje niet met risico gehaald moet worden

    Al met al een zinloze reactie van mijn kant dus.

    • + 7
    • 11 nov 2021 - 10:15
    • jd2000

      Posts: 5.249

      Ouw, denk er nog een paar uur over na en pist dan overnieuw...

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 10:18
    • jd2000

      Posts: 5.249

      Post.....

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 10:19
    • Pissen en Posten is bij de Ouw-sjagerijn niet altijd veel verschil 😂😂😉

      • + 4
      • 11 nov 2021 - 12:10
    • Je wordt van mij niet veel wijzer Oosterbaan.

      En mss is dat ook wel de bedoeling.....

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 15:44
  • Merkwaardig dat Marko 1 puntje wegwuift, hoewel hij dat in Mexico in zijn uitleg onderbouwd, gaat het mogelijk wel om 1 puntje, kan zoals vele ook hebben geschreven hier en elders spannnend tot het einde blijven.

    • + 1
    • 11 nov 2021 - 10:17
  • Snork

    Posts: 13.696

    Ik vind niet dat Max in "de val van Mercedes" liep. Bottas liep eerder in de val van Max, dusdanig zelfs dat Mercedes geen andere keuze had dan Bottas opnieuw naar binnen te halen om nog een keer softs te wisselen en een tweede poging te wagen. Ik vond het een geniaal spelletje die Max speelde, en hij kon het zich met 16 seconden voorsprong permitteren.

    • + 8
    • 11 nov 2021 - 10:27
    • Het geeft aan dat Max zich in ‘full control’ voelt en barst van het zelfvertrouwen.

      Dat Helmut in de gaten blijft houden dat de jongeling niet overmoedig wordt is m.i. ook zeer begrijpelijk.

      Toch is Verstappen in een fase aangekomen dat hij goed kan inschatten of iets een verantwoord risico is, of dat iets überhaupt een risico is.

      Kortom prima gedaan van Max en als de race een ronde korter was geweest was het nog gelukt ook...

      • + 3
      • 11 nov 2021 - 10:51
    • snork je begrijpt het niet, het gaat niet eens om die 1 puntje bij mercedes maar om max in de val te lokken zodat max en bottas gaan botsen met elkaar om zo een DNF voor max te veroorzaken.

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 11:45
    • Snork

      Posts: 13.696

      petertje, ik begrijp het wel. No way dat Max zich in die val zou laten lokken.

      • + 2
      • 11 nov 2021 - 11:59
  • Moondust

    Posts: 663

    Ik vind het toch leuk dat Max Bottas ervan probeerde te onthouden dat puntje af te snoepen. Daarmee laat Max zien dat hij intelligent racet en tot het gaatje gaat en dat willen we zien als publiek. Logisch dat Marko het bekijkt vanuit risico's en strategie overigens. Die actie van Max die Bottas ertoe dwong nóg een pitstop te maken vind ik op zichzelf al voldoende om Max driver of the day te maken, geweldig!

    • + 2
    • 11 nov 2021 - 10:29
  • Marko heeft wel een punt om te zeuren over dat punt, maar had Max dat punt gepakt dan had Marko er vast geen punt van gemaakt...

    • + 4
    • 11 nov 2021 - 10:41
    • NicoS

      Posts: 13.490

      Daar heb je een punt….

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 10:53
    • Goed.

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 11:41
    • Snork

      Posts: 13.696

      Ik wilde jouw opmerking wat aanpunten, maar je hebt gewoon je punt zelf goed en puntig neergezet. Punt uit.

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 11:45
    • Ach, als het puntje bij paaltje komt zullen we wel zien of het nodig was om van dit punt een punt te maken.

      Eddy.

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 12:51
    • Hier nog wat punten voor de liefhebber...
      ..............................................
      ..............................................
      ..............................................
      ..............................................
      ..............................................

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 13:24
    • @Larry
      Heb je er ook een puntenslijper bij?

      Eddy.

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 13:25
    • Jazeker @Eddy, je kunt ‘m ophalen bij de Action...

      Larry.

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 13:29
    • Snork

      Posts: 13.696

      Ik ging ze tellen Larry, of alle punten er wel bij staan. Ik mis er nog eentje.

      .

      Bij deze.

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 15:23
    • Met zoveel punten kan je een bull handdoeken scoren bij de pomp.

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 17:42
  • Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik vind van het feit dat alleen een coureur binnen de top 10 een extra punt voor snelste ronde kan verdienen maar dat iemand daarbuiten hem wel kan afsnoepen. Op die manier kan je een klantenteam beïnvloeden dat te doen, of een zusterteam.

    Wat vinden jullie en waarom?

    • + 1
    • 11 nov 2021 - 10:43
    • Wat kun je winnen met het juiste antwoord?

      Ps. En dit keer geen grap over je zusje maken graag...

      • + 3
      • 11 nov 2021 - 10:57
    • snailer

      Posts: 6.484

      Ik vind dat punt hoe dan ook een farce, omdat het wordt gewonnen meestal door de langzaamste van de kopgroep. En het zou toch verschrikkelijk zijn als straks Perez of Bottas een positie op te laten geven om de snelste ronde weg te halen bij de concurent en dat daar het kampioenschap op gaat worden beslist.

      Dit is het kampioenschap van de individuele rijder met zijn team. Een andere rijder moet zich daar anders dan echt racend niet mee moeten kunnen bemoeien.

      • + 4
      • 11 nov 2021 - 11:10
    • Dat is inderdaad een vervelend aspect van de snelste ronde. En daar zou beslist iets op gevonden moeten worden.

      Aan de andere kant, nu heeft de F1 dat ‘extraatje’ van de snelste ronde niet nodig omdat de strijd om het WK zeer boeiend is en daardoor de races zeer spannend zijn. Maar de F1 heeft ook zeven magere jaren gekend waarbij de snelste ronde toch nog voor een klein hoogtepuntje kon zorgen tegen het einde van de race.

      Kortom, m.i. de snelste ronde behouden, maar wel het hierboven genoemde aspect eerst aanpakken...

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 11:23
    • Snork

      Posts: 13.696

      Krombacher, goed punt wat je hier maakt. Als alleen de top 10 een punt kan verdienen voor snelste rond, dan zou ook alleen een coureur in de top 10 dat punt weg kunnen snoepen bij een andere top 10 coureur die op dat moment de snelste ronde nog heeft.
      Beetje rare zin, maar ik denk dat het te volgen is. Hoop ik dan maar. En nee, ik ben nog niet aan het bier.

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 11:47
    • Snailer en Snork (klinkt als een leuk komisch duo) hebben gewonnen en mogen bij mijn zus een kratje Krombacher komen ophalen!

      (en dit is ook meteen de laatste grap over mijn zus hé jongens ;-))

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 14:10
    • Daar ik het kratje niet heb gewonnen kun je nog op aardig wat dijenkletsers over (niet op) je zusje rekenen @Krombacher... ;)

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 14:58
    • Snork

      Posts: 13.696

      Krombacher, ik hoop dat jouw zus weet wat ik met snorkel kan. Anderzijds, ik weet nog helemaal niet hoe jouw zus eruit ziet. Maar dat kratje bier sla ik in ieder geval niet af :-)

      • + 1
      • 11 nov 2021 - 15:20
    • snailer

      Posts: 6.484

      Larry, stel we hadden in het jaar Hami;lton-Rossberg een snelste ronde punt gehad. Dan hadden alle punten naar Mercedes gegaan. Ook in magere jaren is het helemaal niets wat mij betreft. Welbeschouwd vind ik sprintraces ook niet veel tot nu. Na de eerste schermutseling van de start is het over. Ik vind het bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat in Silverstone Verstappen officieel de pole kreeg. Hamilton was de dag er voor over 1 ronde sneller.

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 18:28
    • Dat weten we niet @Snailer. Omdat toen geen extra punt werd gegeven gingen coureurs waarschijnlijk ook geen verrassende dingen doen om de snelste te zijn...

      • + 0
      • 11 nov 2021 - 19:10
  • Dr worden wat punten gestrooid in de reacties van dit artikel dat ik er zo langzamerhand een punthoofd van krijg.

    • + 0
    • 11 nov 2021 - 13:13

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.558
  • Podiums 60
  • Grand Prix 141
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar