user icon

Nikita Mazepin furieus: "Ik was dit weekend eerste coureur, dus ik had prioriteit"

  • Gepubliceerd op 04 sep 2021 18:22
  • comments 37
  • Door: Bob Plaizier

Het was een opvallend moment aan het einde van Q1. Beide Haas coureurs ,Mick Schumacher en Nikita Mazepin, reden elkaar bijna in de wielen en zaten daarmee Vettel dwars.

Na afloop bleek Mazepin woest. Journalist Will Buxton hoorde de Rus schelden: "Mazepin is echt woedend. Ik heb bijna nog nooit een coureur zo boos gezien terwijl hij niet is gecrasht." Volgens Buxton lijkt het erop dat Schumacher zich niet aan een afspraak heeft gehouden: "Nikita zegt dat er een afspraak is wie prioriteit krijgt afwisselend per weekend. Dit zou de tweede keer zijn dat Mick dat heeft genegeerd."

Mazepin was wat rustiger toen hij zich bij Sky Sports meldde: "In Formule 1 teams ben je het ene weekend in de eerste auto en het andere weekend in de tweede auto. Dus ik was dit weekend de eerste coureur wat normaal betekent dat je prioriteit krijgt en je de pace mag bepalen." Dat gebeurde dus niet. Mazepin kwalificeerde zich als laatste vlak achter zijn teamgenoot. 

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Nikita is furieus,
    en curieus,
    ook dat

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 18:22
    • Waarschijnlijk krijgen de Haas coureurs nog straf en moeten ze van plek 19 en 20 starten.
      Ja,ik snap wel dat Nikitelaar hierom over zijn theewater gaat.
      Hier op Zandvoort hadden ze toch dikke punten kunnen scoren.

      • + 1
      • 4 sep 2021 - 18:42
    • Och, beiden geen straf gekregen.
      Het was gewoon te druk

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 21:52
    • Wel aardig van Seb, zo lijkt het.
      Wou hij protégee Mick Schumacher geen straf aanpraten?

      • + 0
      • 5 sep 2021 - 00:57
  • daarom

    Posts: 852

    Als het waar is dan is Mick dus een echte Schumacher 😊

    • + 17
    • 4 sep 2021 - 18:31
    • F1fever

      Posts: 86

      Sorry voor maar 1





      Sorry, ik kan helaas maar één +1tje geven...

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 18:35
    • Check 😁

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 18:53
    • @daarom Als dit waar is, dan is dat heel 'vreemd' van het team. Zij gaven de 'go' aan Schumacher.
      Blijkbaar heeft het team verwacht of ingezien dat Schumacher mogelijk beter zou presteren en dat Mazepin dit niet zou kunnen.
      Maar los van wie die heeft 'gekozen', komt dit op mij wel over dat er binnen het team geen synergy heerst. Het is niet het eerste incident.
      Wel echt jammer vind ik dit seizoen voor Haas. Heb dat altijd best een leuk team gevonden. Daar is eigenlijk niet veel meer van over. (Dan heb ik het niet per se over prijzen pakken, maar over de atmosfeer bij dat team.)

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 21:00
    • Arie54

      Posts: 4.016

      Hè hè, eindelijk iemand met een zinnig commentaar over 'Senior'.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 21:24
  • Kevin

    Posts: 5.003

    Schumachers be Schumachers.

    • + 3
    • 4 sep 2021 - 18:41
    • zulke afspraken werken vaak niet , met die helm op gaat t verstand op nul en eigen belang eerst

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 18:51
  • Ik begrijp die situatie nog steeds niet met die aanstormende Vettel. Zat die nog in een snelle ronde? Dan werd hij toch lelijk in de weg gereden? Wanneer is zo'n sessie afgelopen? Toch als de laatst gelanceerde wagen over de finish gaat of de pits in rijdt? Ik zie iets over het hoofd, denk ik.

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 18:44
    • Schijnbaar niet snelle ronde, maar de tijd tikte. Dat had Seb door en ging die harder rijden om de klok te halen. Dat is het verhaal dat ik gehoord heb

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 19:50
    • Dan het team hem toch moeten verwittigen. Was best wel een gevaarlijke situatie op het smalle Zandvoort.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:05
    • Ja ook ik weet het niet zeker.

      Maar dit is hoe het bij mij binnen kwam. Anders zou er allang een onderzoek zijn geweest natuurlijk

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:30
    • Er is een onderzoek geweest:

      No further action.

      The Stewards heard from the driver of car 5 (Sebastian Vettel), the driver of car 9 (Nikita Mazepin), the driver of car 47 (Mick Schumacher) and team representatives. The Stewards having reviewed video, radio calls to the drivers of Cars 9 and 47 and positioning/marshalling system data.
      There is no doubt that the lap of Car 5 was compromised however we note in particular the comment of the driver of Car 5 (VET) that “there were too many cars in the one place”. There were at least 6 cars in line, preparing for a fast lap, and all of these were travelling at slow speed (some at less than 50 km/h) whereas Car 5 was approaching at up to 240 km/h.
      Although Car 5 was impeded, in the circumstances this was not “unnecessary impeding” (cf Article 31.5). The drivers and team representatives present, agreed.

      Omdat er zich op dat moment veel auto's op dat gedeelte van de baan bevonden, werd Vettel reeds gehinderd. Daarom mocht Vettel kennelijk dus extra worden gehinderd doordat één van de auto's op de ideale lijn ging rijden. Ik moet zeggen dat ik hier wel het een en ander op aan te merken heb, maar wie ben ik.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:38
    • @RogerZzz Heb hier zeker ook iets op aan te merken. Als iedereen ongestraft een bitchfight mag uitvoeren, zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes. Minstens enkele strafpunten voor die twee omdat ze Vettel hinderden. 'Mijn naam is Haas' is wat mij betreft onvoldoende.

      • + 0
      • 5 sep 2021 - 02:58
    • Goed om te weten. Dus als ik bv de twee AT samen met de twee bulls in dezelfde sector laat rijden in hun outlap en ze hinderen alle vier de rest dan is er niks aan de hand, want het is druk.

      • + 0
      • 5 sep 2021 - 06:59
  • Mette

    Posts: 623

    Mocht Mick niet sneller zijn? Of waar klaagt hij over,?

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 18:49
  • Ik snap zijn probleem niet. Schumacher krijgt toch gewoon orders om de baan op te rijden? Hij rijdt toch niet vanzelf uit zijn pitbox zonder dat dit goedgekeurd wordt?

    Probleem ligt dan toch echt bij Haas. Mazepin zal vanavond wel uithuilen bij papa.

    • + 1
    • 4 sep 2021 - 18:56
    • Pa Mazepin regelt vast wel een paar tieten om in te knijpen...

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:29
    • Als Mick een kopje thee van Nikita krijgt aangeboden, kan eerstgenoemde de inhoud beter aan de plantjes toevertrouwen...

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:56
  • Op basis van de teamradio maak ik op dat de volgorde op de baan was: Mazepin voor Schumacher tijdens de outlap. Vervolgens kreeg Schumacher, nog tijdens de outlap, van het team toestemming om Mazepin in te halen, hetgeen hij deed (wederom: tijdens de outlap). Mazepin boos, want dit was niet volgens afspraak. Schumacher kon hierdoor kennelijk nog een snelle ronde rijden, Mazepin kennelijk niet.

    Tijdens de inhaalmanoeuvre van Schumacher op Mazepin werd Vettel, die in een snelle ronde zat geblokkeerd. Vettel moest deze ronde afbreken en kon geen nieuwe snelle ronde starten.

    • + 1
    • 4 sep 2021 - 19:29
  • Ik weet niet of het door Schumacher of Mazepin komt, maar sinds deze rijders er zitten is HAAS een grote chaotische warboel geworden.
    Jammer, want ik had best sympathie voor dit team ondanks de rare keuzes die ze telkens maakten.
    (Crashende coureurs jaren aanhouden, schimmige sponsoren aantrekken, etc...)

    • + 1
    • 4 sep 2021 - 19:49
    • Chaos? Doordat het team besluit twee rookies te nemen en niet te investeren in de wagen dit seizoen.

      Daardoor krijg je chaos.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:04
    • MLTG

      Posts: 574

      Volgens mij is Haas altijd al chaotisch geweest.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:11
    • Crashende coureurs jaren aanhouden? Die Grosjean mag dan wel crashen in de formation lap en een keer achter de safety car, maar daar had Haas nog in lengte van jaren plezier aan kunnen beleven.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 20:14
    • Met 2 rookies ben je gewoon het haasje...

      • + 2
      • 4 sep 2021 - 20:33
    • @schwantz

      HILARISCH!

      • + 1
      • 4 sep 2021 - 20:38
    • Ach Haas, vind het sneu voor Steiner maar dat team doet meer voor spek en bonen mee.

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 21:02
    • Ah. RogerZzz is er ook weer. dan is het altijd weer supergeZzzwellig.

      • + 1
      • 4 sep 2021 - 21:21
    • DBGates

      Posts: 2.595

      Klopt metafoor Energy ging het er veel professioneler aan toe😂😂

      • + 0
      • 4 sep 2021 - 22:09
  • Arie54

    Posts: 4.016

    Tja, eigenlijk gaat het nergens om anders dan 2 waardeloze coureurs die allebei een ego hebben.

    • + 0
    • 4 sep 2021 - 21:26
  • Natuurlijk moet je het wel serieus nemen maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van dat een scheidsrechter een WK-wedstrijd even stil legt omdat twee ballenjongens aan het ruziemaken zijn...

    • + 1
    • 5 sep 2021 - 01:05

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 25
  • Land RU
  • Geb. datum 2 maa 1999 (22)
  • Geb. plaats Moskou, RU
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel