user icon

Charles Leclerc wil niet voorgetrokken worden op teamgenoot

  • Gepubliceerd op 15 jul 2021 08:03
  • comments 16
  • Door: Arjan Hoefakker

Charles Leclerc wil niet voorgetrokken worden ten opzichte van zijn teamgenoot. Dat zegt de Mongask in de podcast F1: Beyond The Grid. 

Na zijn debuutjaar 2018 bij Sauber promoveerde de Monegask naar het grote wereldberoemde Ferrari. "Dat was heel opwindend. Dit was een geweldige kans."

Leclerc rijdt sinds 2019 in een Ferrari en ineens had hij ook de kans om races te winnen. Leclerc vertelt over de Grand Prix van Monza die hij weet te winnen, kort na het overlijden van zijn vriend Antoine Hubert, met wie hij altijd vrienden was sinds zijn tijd in karting. Hubert kwam om het leven door een vreselijke crash bovenop de Raidillon in Spa-Francorchamps tijdens de F2-race van 2019.

Leclerc wint Spa en Monza in zijn eerst jaar bij Ferrari

Leclerc weet dat weekend de Grand Prix van België te winnen en ook de volgende race in Italië schrijft hij op zijn naam. Vanaf dat moment sluiten de Italiaanse Tifosi hem definitief in het hart. "Die race was ongelooflijk. We startten de race vanaf pole op zondag. Je kunt voelen hoe belangrijk het is voor Italië om te winnen in een Ferrari. Er is zoveel support. Het voelt ongelofelijk en dat maakt het zo bijzonder om een Ferrari-coureur te zijn." Leclerc vertelt dat het voor hem soms moeilijk is om het circuit te bereiken, maar hij probeert altijd te stoppen en de tijd te nemen voor de Tifosi. 

De Grand Prix van Monza die hij voor de eerste keer in het rood beleefde wist hij te winnen. "De beelden van die dag blijven voor altijd in mijn hoofd. Deze momenten zijn dingen die je je altijd kunt herinneren, je weet elk kleine detail nog." 

 

 

"Ik probeerde mijn moeder te zoeken, zij stond bijvoorbeeld de hele race op de hoofdtribune, niemand zou haar daar herkennen. Ik kon haar niet zien. Mijn broer haalde haar van de hoofdtribune naar de pitstraat toen ik de race had gewonnen. Het was gewoon ongelooflijk. Wat een ervaring, ik was erg gelukkig dat ik daar heb mogen winnen."

"Geen verschuiving van krachten binnen het team"

Op de vraag of dit een verandering teweeg had gebracht binnen het team, en of hij sinds die Grand Prix-overwinning wellicht meer steun voelde vanuit het team en of het team wellicht een stapje harder voor hem is gaan lopen sinds die dag, antwoordt Charles: "Nee, nee en ik heb ook nooit gewild dat het zo zou gaan. Ik wil het niet op die manier, want Formule 1 gaat volledig over competitie."

Hij vervolgt: "Ik ben gek op competitie, ik wil in staat zijn om te vechten tegen de besten en ik wil niet méér kans hebben dan de gast die naast mij rijdt. Ik wil dezelfde kansen als hem en ik wil hem fair and square verslaan. En ik denk dat dat nooit een probleem geweest is. Sebastian was mijn teamgenoot, hij had veel meer gewonnen dan ik. Er is dan ook dat respect dat het team en ikzelf voor hem had. Ik heb nooit zo'n soort verschuiving van invloed gevoeld, zoals jij nu beschrijft." 

Verder leren de luisteraars Leclerc beter kennen. Zo wordt duidelijk dat Tennis niet zijn sport is, maar dat hij nu graag squasht en graag aan schaken doet. 

Sinds de eerste grote lockdown en de lange pauze die ook de F1 had na het seizoen van 2019 en 2020 is Leclerc verknocht aan het spelen van piano. Hij nam een aantal lessen en het resultaat is ook even te horen in de F1: Beyond The Grid-podcast. 

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 8.541

    Leuke gozer. Heeft op jonge leeftijd al hele veel voor de kiezen gehad en dan zo jong al de kar trekken bij Ferrari is maar voor weinig mensen weggelegd.
    Hij is zo totaal anders dan bv Max en tegelijk hebben beide exact dezelfde diepe passie voor racen.
    Charles is voor mij echt een evenknie van Max en hij zal in de toekomst de echte uitdager van hem zijn. Zoals Mika en Michael. En hoewel ik Schumacher fan ben vond ik voor Mika altijd ruimte in mijn hart. Hetzelfde voel ik bij Charles.

    • + 3
    • 15 jul 2021 - 08:40
    • Ik voorzie meer een soort Berger of Alesi rol voor hem en dan mag Norris die van Mika krijgen ;)

      • + 2
      • 15 jul 2021 - 08:53
    • nutstree

      Posts: 351

      Leclerc staat ver boven Berger en Alesi qua potentieel.

      • + 0
      • 15 jul 2021 - 08:59
    • ringo

      Posts: 3.402

      zet hem naast max bij redbull en evenredig begeleiding... zal max na paar races wel lastig met zijn team maat :) Denk ook zoiezo management bij ferari dat het soms ook verkeerd valt de dubbeltje

      • + 0
      • 15 jul 2021 - 09:03
    • pallmall dan onderschat je leclerc toch we heel erg. mocht de ferrari weer competitief zijn dan is leclerc weer titel kandidaat,veel mensen onderschatten sainz ook maar ook hij doet niet veel onder dan verstappen als ferrari net zo competitief is als de rebull.

      • + 0
      • 15 jul 2021 - 09:07
    • Mwah, op hun dag, waren Berger en Alesi erg goed. Niks mis met de vergelijking.

      • + 2
      • 15 jul 2021 - 09:21
    • Sieper

      Posts: 1.365

      Naar kereltje dat het leuk brengt. Rijd nog steeds veel mensen van de baan. Wel snel, zeker in de qualy, maar een stukje minder dan Max. Je ziet ook hoe dichtbij Sainz zit. Daarom ook dit berichtje van hem.

      • + 1
      • 15 jul 2021 - 10:56
    • Heb Berger en Alesi nooit als WK-kandidaten gezien, maar zie Leclerc dat wel worden als Ferrari haar pakket op orde krijgt.

      Maar verder is het m.i. net als bij Max en Senna, dat vergelijkingen altijd moeilijk te maken zijn.

      • + 0
      • 15 jul 2021 - 11:00
    • Er zijn momenten dat we het grondig oneens zijn. Maar bij deze kan ik mij helemaal vinden. Ook dat van Schumi vs Mika.

      • + 0
      • 16 jul 2021 - 00:06
  • Ben benieuwd wat aan het eind van het seizoen de stand is tussen Leclerc en Sainz.

    Als Charles dan duidelijke afstand heeft genomen is dat een indicatie dat hij bij de top van zijn generatie kan horen want Carlos is ook een puike coureur.

    Momenteel zegt het wat minder omdat de Spaanse Spanjaard dit seizoen pas bij Ferrari is begonnen.

    • + 1
    • 15 jul 2021 - 10:53
    • Sieper

      Posts: 1.365

      Daar helpt ferrari wel bij. En ook Charles zelf had al een masterplan klaarliggen. Dat in zijn gezicht ontplofte.

      • + 0
      • 15 jul 2021 - 10:58
    • Sainz staat maar 2 punten achter Leclercq. Zou me niets verbazen als die dit jaar verslagen wordt.

      • + 1
      • 15 jul 2021 - 10:59
    • Klopt @Dum, maar persoonlijk bekijk ik het liever over een heel seizoen, dan heb je een betere graadmeter.

      • + 0
      • 15 jul 2021 - 11:08
    • Als Sainz Leclerc zou verslaan dit jaar, ga ik vooral bekijken hoe dat kwam. Die droge cijfers vertellen nooit het hele verhaal. Ik denk maar aan DNF. Omgekeerd hetzlfde verhaal. Ik verwacht van beiden dat een als een team rijden voor mijn Scuderia.

      • + 0
      • 16 jul 2021 - 00:02
    • Eens @Redcar, je moet alles meenemen in een evaluatie, inclusief de omstandigheden.

      • + 0
      • 16 jul 2021 - 11:54
  • Fijne jongen, Sainz ook. Ferrari heeft goed gekozen. Ik heb er vertrouwen in.

    • + 0
    • 16 jul 2021 - 00:03

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (34)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar