user icon

Nikita Mazepin kroop twee keer door oog van de naald tijdens test

  • Gepubliceerd op 16 maa 2021 07:40
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Bij debutanten houden teams altijd rekening met wat extra schuivers en crashes. Wat dat betreft heeft Haas F1 Team heel wat om naar uit te kijken voor komend seizoen, met een line-up bestaande uit twee rookies. Tijdens de wintertest in Bahrein hielden Nikita Mazepin en Mick Schumacher zich echter keurig staande. Ze reden in ieder geval geen schade.

Mazepin kroop wel twee keer door het oog van de naald tijdens de drie testdagen in Bahrein, zo gaf de Rus na afloop van de testweek toe. Zo was er de opmerkelijke boordradio waarbij hij riep: "Hahaha, ik crashte bijna op Lewis Hamilton." Hamilton was op de derde van drie testdagen net zelf gespind bij het opkomen van het rechte stuk en bij zijn uitwijkende manoeuvre verloor Mazepin bijna de controle over zijn auto.

De Haas F1 Team-coureur verklaarde zijn reactie op dat moment zelf via zijn social media-kanalen. "Wow, ik had een angstig moment met Lewis tijdens mijn racesimulatie. De banden waren aan het eind van hun Latijn en ik ben blij dat we elkaar niet geraakt hebben. Mijn reactie was hoe het klinkt om opgelucht te zijn om niet te crashen."

Een dag eerder botste hij bijna op Antonio Giovinazzi. Mazepin spinde, maar het was een bewuste actie, verklaarde de Rus. "Het is bekend dat je in de Formule 1 veel downforce verliest als je vlak achter een andere deelnemer rijdt. Dat wilde ik wel even ervaren en dat is gelukt, al ging het bijna gepaard met een crash vanwege een rukwind. Dat was ook wel een zorgwekkend moment, maar wel goed om even aan den lijve te ondervinden."

Het moment tussen Mazepin en Hamilton op de slotdag van de test in Bahrein:

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Met Hamilton leek er voldoende ruimte te zijn om te ontwijken. Dus geen tiet aan de hand, Nikita.

    • + 1
    • 16 maa 2021 - 07:56
  • "Hahaha, ik crashte bijna op Lewis Hamilton."
    Russische humor...

    • + 0
    • 16 maa 2021 - 08:07
    • walteij

      Posts: 1.432

      Of de zenuwen die even losgelaten worden?
      Ik ken genoeg mensen die beginnen te gniffelen en te giechelen op het moment dat ze onder druk staan/stress ervaren.

      • + 2
      • 16 maa 2021 - 08:35
    • stel je voor dat hij er wel op gecrasht was,
      "whahahaha, ik ben op Lewis gecrasht, hahahaha, ik zit klem in m'n auto, hahaha, en er breekt brand uit, hehehe, whahaha"

      • + 4
      • 16 maa 2021 - 08:36
  • Numnum

    Posts: 2.438

    Iets met spijkers en laag water...

    • + 0
    • 16 maa 2021 - 08:22
    • en zoeken

      • + 0
      • 16 maa 2021 - 08:36
    • Sowieso een vreemd tijdverdrijf; spijkers lopen zoeken in water. Misschien kun je dan beter naar de waddeneilanden gaan, daar kun je wellicht nog een containertje scoren ;-)

      • + 1
      • 16 maa 2021 - 09:12
    • Of worden hier Spykers bedoeld. Dan is het te hopen dat het water idd niet te hoog staat.

      • + 1
      • 16 maa 2021 - 12:38
  • John6

    Posts: 5.103

    Is er wel schade gereden door een rijder, ik kan het me niet voor me halen. Dat ze echt ergens tegen aan reden, volgens mij niemand.

    • + 0
    • 16 maa 2021 - 08:53
    • Ari Kanari

      Posts: 72

      Ieder jaar is er met testen wel iemand die hem plat rijdt. Dit jaar zijn ze dus behoedzaam geweest met oog op de minimale testfase

      • + 0
      • 16 maa 2021 - 08:58
  • Je kan beter door het oog van de naald kruipen dan door een opengereten vangrail.......

    • + 0
    • 16 maa 2021 - 10:07
  • Lekker, een rukwind

    • + 0
    • 16 maa 2021 - 10:38
  • DBGates

    Posts: 2.464

    Hij wilde ervaren hoe het was als de downforce wegvalt na het kort rijden op iemand. Heel slim omdat tijdens de testwagen te doen waarbij het team andere dingen moet testen.
    Pak daar dan FP1 voor

    • + 0
    • 16 maa 2021 - 11:50

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 1
  • Land RU
  • Geb. datum 2 maa 1999 (22)
  • Geb. plaats Moskou, RU
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel