user icon

Honda eerste fabrikant die met twee F1-teams wint in hybride tijdperk

  • Gepubliceerd op 09 sep 2020 12:57
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

De terugkeer van Honda in de Formule 1 verliep enkele jaren geleden alles behalve soepel. Met de gouden combinatie uit de jaren '90 hoopte Honda samen met McLaren op nieuw succes maar het werd achteraf een drama. De samenwerking eindigde dan ook snel waarna het op zoek ging naar een nieuwe partner.

Scuderia Toro Rosso, nu AlphaTauri, werd de nieuwe partner waarna ook Red Bull Racing zich verbond aan de Japanse fabrikant. Met Red Bull Racing heeft Honda al 4 overwinningen geboekt met Max Verstappen. De Nederlander won vorig jaar in Oostenrijk, Duitsland en Brazilië waarna hij dit jaar de 70th Anniversary Grand Prix won op Silverstone.

Record voor Honda

De verrassende overwinning van afgelopen weekend door Pierre Gasly bij de Italiaanse Grand Prix betekent dat Honda het enige motormerk is dat twee verschillende teams naar de overwinning heeft gebracht in het hybride tijdperk van de Formule 1.

De Formule 1 introduceerde vóór het seizoen van 2014 nieuwe reglementen op motorgebied. Sindsdien hebben alleen Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing overwinningen behaald. Mercedes en Ferrari worden voorzien door hun eigen fabrieksmotoren, terwijl Red Bull Racing gebruik maakte van Renault-motoren tot 2018, toen het overschakelde op Honda.

Gasly claimde zondag een verrassende overwinning op Monza, waarmee hij de eerste overwinning van AlphaTauri onder de  nieuwe naam won, en de eerste sinds het team zich bij Honda had aangesloten.

Honda blij met samenwerking Red Bull Technology

Het was ook de 50ste race voor het partnerschap sinds de oprichting begin 2018. Toyoharu Tanabe van Honda zei in de Japanse media: "Wanneer teams en fabrikanten van motoren samenwerken, duurt het altijd even om aan elkaar te wennen en AlphaTauri is heel open geweest. Het team stond zowel technisch als administratief erg open voor ons."

"Aangezien de teamleden nog nooit de omgang met Japanners hadden meegemaakt en helemaal geen kennis van Japans hadden, zei AlphaTauri-teambaas Franz Tost: "We zullen samenwerken nadat we de Japanse cultuur hebben begrepen."

"Hij hielp ons vriendelijk, en de Japanse mensen, en ze spraken ook openlijk over technologie. Sinds vorig jaar werk ik met Red Bull samen via Red Bull Technology, maar het was Toro Rosso die er de basis voor legde. Dat is hoe ik erover denk en het is dankzij hen dat we hier nu zijn."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • vPutten

    Posts: 1.610

    Leuk, echt heel leuk, maar helaas, meer dan dagsuccesjes zijn het nog niet.

    • + 1
    • 9 sep 2020 - 12:59
    • walteij

      Posts: 1.511

      Leuk voor de statistieken inderdaad.
      De eerste (en voorlopig enige) motorfabrikant die met deze motorformule met 2 teams heeft kunnen winnen.

      En inderdaad, de winst van het tweede team was absoluut een gelukstreffer. Bij de winsten van Red Bull zit 1 echte gelukstreffer (Duitsland) 1 keer winst op dominantie in die race (Brazilie) een klein gelukje (Oostenrijk) en falen van bandenmanagement van het gebruikelijke topteam (Anniversary race).

      • + 0
      • 9 sep 2020 - 13:04
    • snailer

      Posts: 5.617

      Nou ja. Ik moet toch zeggen. Leuk voor de stats.... Maar ze hebben al 3 podiums gehaald. Ik denk niet dat er buiten de 3 groten veel zijn geweest die dit voor elkaar hebben gehad. Als ik moet gokken alleen Williams. En misschien Force India. Verder kom ik niet. Maar goed. Ik laat me weer graag corrigeren door de mensen het olifantenhersenen.

      • + 1
      • 9 sep 2020 - 13:16
    • NicoS

      Posts: 12.735

      Als je dit drie jaar geleden had gezegd, dan zou je voor gek verklaard zijn....;)

      • + 1
      • 9 sep 2020 - 13:39
    • snailer

      Posts: 5.617

      3 jaar geleden reden ze niet met Honda. Wie weet was het wel gebeurd met de McLaren indien die toen al een betere auto hadden.

      • + 0
      • 9 sep 2020 - 14:50
    • NicoS

      Posts: 12.735

      Ik bedoel ermee te zeggen dat drie jaar geleden Honda nog als het lachertje van de F1 werd gezien door velen.....

      • + 0
      • 9 sep 2020 - 18:18
    • snailer

      Posts: 5.617

      Volgens mij was McLaren het lachertje. Maar dat is volledig voor mij.

      • + 0
      • 10 sep 2020 - 13:42
  • Straatfeest!

    • + 0
    • 9 sep 2020 - 13:09
  • jd2000

    Posts: 4.944

    Ach ja, de eerste zure commentaren zijn weer binnen. Is weer een gevalletje van een glas half vol, of half leeg. Bij mij in ieder geval half vol! Verder is het een nietszeggend stukje statistiek, maar zelfs dat is klaarblijkelijk moeilijk te verteren

    • + 3
    • 9 sep 2020 - 13:18
  • Tja, dat zegt natuurlijk meer over de erbarmelijke staat van de Formule 1 dan over Honda

    • + 1
    • 9 sep 2020 - 14:02
  • Honda heeft haar dankbaarheid getoond door Red Bull een Honda Jet Elite te schenken,
    waarmee ze de coureurs, teamleden, etc veilig van het ene circuit naar het andere
    kunnen vliegen. Mooi gebaar.

    • + 0
    • 9 sep 2020 - 17:21
    • Leuk.......Dieter is toch gek op vliegtuigen.......heeft hij ook wat moderns.

      • + 0
      • 9 sep 2020 - 17:47

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar