user icon
user icon

Esteban Ocon: "Ik weet niets van DAS"

  • Gepubliceerd op 24 maa 2020 09:01
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Vorige week dook er een filmpje op van de pole position die Lewis Hamilton behaalde in Hongarije 2018. Een Formule 1-fan uit Italië verveelde zich vanwege de lock down in het Zuid-Europese land waardoor hij oude races terug ging kijken. Zijn oog viel op de onboard-video van het snelle rondje van de Mercedes-coureur, waar het lijkt alsof Hamilton het DAS-systeem gebruikt.

Ocon ontkent

Voormalig Mercedes-testcoureur Esteban Ocon heeft de suggesties dat Mercedes sinds 2018 het DAS-systeem gebruikt de kop ingedrukt. De Fransman die dit jaar in dienst van Renault is, zei hierover tegen Canal Plus: "Of ze waren erg, erg slim en onthulden dit systeem niet aan mij, of ze vonden het uit toen ik eenmaal weg was."

"Toen ik eenmaal getekend had voor Renault, maar nog wel reservecoureur was bij Mercedes, mocht ik niet meer in de fabriek of in de simulator. Dus het was of in die tijd, of ze waren erg slim."

Blijven trainen

De Fransman zegt dat hij nog steeds hard aan het trainen is, ook al ligt de Formule 1-wereld stil vanwege het coronavirus. "Als ik mezelf ga vertellen dat de anderen niet meer trainen en ik laat mezelf gaan, ben ik niet klaar op de dag dat het seizoen wel van start gaat."

Max Verstappen weet niet of Red Bull Racing het DAS-systeem gaat introduceren op de RB16, zo vertelde hij vorige week bij Ziggo.

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Ja esteban , halverwege t seizoen was al min of meer bekend dat je niet voor Mercedes zou rijden dus hebben ze dit project geheim gehouden voor je .

    • + 0
    • 24 maa 2020 - 09:29
    • Aadfanaat

      Posts: 372

      Dat lijkt me ook en heel begrijpelijk. De beelden uit 2018 lijken mij niet het DAS. Je ziet niks veranderen en hij verandert het ook niet terug na het rechte stuk.

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 09:46
    • Stitch

      Posts: 4.861

      Ook al zou hij het weten, zolang hij nog een sprankje hoop heeft ooit naar Mercedes terug te kunnen keren (of naar Aston Martin als Ham daar na een seizoen in de middenmoot weer vertrekt), zal hij daar ook niks over vertellen.

      • + 1
      • 24 maa 2020 - 15:19
  • Maximo

    Posts: 6.289

    Die foto van hem.....LOL... ik had eerder nog niet door dat het echt Ocon zelf was ha ha ha ha ha

    Wat een lozer zeg, die foto is gemaakt toen er in Australie nog nauwelijks besmettingen waren.

    • + 0
    • 24 maa 2020 - 10:04
    • Hij was hier op auditie voor de nieuwe Batman film.
      Iemand een loser noemen omdat hij tijdens een pandemie (er waren symptomen van besmettingen op de geus op dat momenteel) een mondkapje draagt, tja.. je moet natuurlijk wel wat te zeuren hebben op je "favo" coureur.

      • + 2
      • 24 maa 2020 - 10:29
    • Pff, geus= grid en momenteel zonder eel :-).

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 10:31
    • Pappous

      Posts: 846

      Iemand een loser noemen omdat hij een mondkapje draagt, jta hoe zielig ben je dan.

      • + 2
      • 24 maa 2020 - 11:21
    • Maximo

      Posts: 6.289

      Ach ..... er waren 2 weken geleden in heel Australie nog maar 100 besmette gevallen.

      Marko vind zelfs dat de GP prima door had kunnen gaan.

      Hier loop he nu een grotere kans buiten om besmet te raken, maar dan ga je toch ook niet met een batman "Bane" mondkap rondlopen.

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 11:25
    • Pappous

      Posts: 846

      Bij welke aantallen besmettingen loop je dan niet voor schut met een bepaald merk mondkapje?
      Wat Marco volgens de (sensatie)pers gezegd zou hebben staat helemaal niet vast dat hij dat ook daadwerkelijk in die context gezegd heeft. Maar natuurlijk maken criticasters daar dankbaar gebruik van om weer eens lekker te gaan droeftoeteren.
      Wie hier buiten loopt en zich normaal sociaal en volgens regels gedraagt maakt heel weinig kans het virus op te lopen en te verspreiden. Vooral het normaal en sociaal gedragen schijnen velen niet in hun systeem te hebben zoals we afgelopen weekend maar weer hebben gezien.

      • + 1
      • 24 maa 2020 - 14:18
    • "Ach ..... er waren 2 weken geleden in heel Australie nog maar 100 besmette gevallen."

      Op 6 maar waren er in Nederland nog geen 100 besmettingen, kijk nu eens? Dat is nu niet veel meer dan twee weken, dus hoe stom lijkt het dan?

      • + 3
      • 24 maa 2020 - 15:11
    • Maximo

      Posts: 6.289

      Ja en?

      Loop jij nu dan met zo'n Bane masker?

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 17:06
    • Neen, maar er zijn mensen genoeg die er nu mee rondlopen. Jij bent diegene die klaagde dat hij zo een masker opzette toen er nog nauwelijks besmettingen waren?

      Ik laat dat soort maskers aan ouderen en vooral aan de zorg, maar mijn vriendin draagt er wél een als ze haar chemobehandeling laat doen. Is zij in jouw ogen dan ook een loser?

      • + 0
      • 25 maa 2020 - 19:42
  • mario

    Posts: 6.419

    Ocon komt met een aloude bekende uitspraak... Ich have DAS nicht gewüst...

    • + 5
    • 24 maa 2020 - 10:59
    • Die wou ik ook maken.. maar is nogal beladen, en sommige mensen kunnen niet tegen een grapje dus ik dacht doe het maar niet... ;)

      • + 2
      • 24 maa 2020 - 15:43
    • Is m door een zekere Oostenrijker ingefluisterd 😂

      • + 1
      • 24 maa 2020 - 16:39
    • Snork

      Posts: 7.845

      Jawohl....

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 17:27
  • Snork

    Posts: 7.845

    Ik vind het DAS mysterie inmiddels wel bijzonder worden. Dat filmpje in Hongarije toont ofwel een situatie waarbij het stuur los zit, wat niet zo lijkt te zijn want Hamilton drukt het stuur als reactie niet terug, ofwel toont het filmpje wel degelijk het DAS systeem. Het kan zijn dat Mercedes na die race het systeem niet verder heeft toegepast om het verder door te ontwikkelen buiten het zicht om van alle andere teams. Ik ben er vrij zeker van dat menig F1-fan onboard beelden is gaan bestuderen van de W10 van vorig seizoen. Als Mercedes vorig jaar ook DAS had gebruikt, zouden hier inmiddels beelden van opgedoken zijn.

    • + 1
    • 24 maa 2020 - 11:30
  • Metzeler

    Posts: 48

    Ocona virus....

    • + 1
    • 24 maa 2020 - 12:43
    • Pappous

      Posts: 846

      Van een virale aandoening genezen de meesten, een mentale aandoening daarentegen is meestal blijvend.

      • + 3
      • 24 maa 2020 - 14:23
    • Voor sommige mentale aandoeningen schijnen dan wel weer medicijnen te zijn. Dat dan weer wel 😁

      • + 1
      • 24 maa 2020 - 16:41
  • Of, ik zeg niks want je weet nooit met wie je in de toekomst te maken hebt.

    • + 0
    • 24 maa 2020 - 16:36
    • Snork

      Posts: 7.845

      Zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Iets met geheimhoudingsverklaring, enorme boetes en dus mondje dicht.

      • + 1
      • 24 maa 2020 - 17:28
    • En gewoon pure angst, voor Toto, the fist of the Benz star

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 19:16

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 152
  • Podiums 0
  • Grand Prix 55
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 sep 1996 (23)
  • Geb. plaats Évreux, Frankrijk
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar