user icon
user icon

Marko: "Red Bull Racing mist grappen van enorm snelle Daniel Ricciardo"

  • Gepubliceerd op 31 jan 2020 13:02
  • comments 32
  • Door: Bjorn Smit

Red Bull Racing moest na afloop van 2018 redelijk onverwacht afscheid nemen van Daniel Ricciardo. Het vertrek van de Australiër kwam volgens Helmut Marko als een schok en hij wordt af en toe dan ook gemist.

Ricciardo was tussen 2014 en 2018 coureur van Red Bull Racing, nadat hij al sinds 2008 onderdeel was van het opleidingsprogramma van Red Bull. Tijdens de zomerstop van 2018 kondigde hij echter redelijk onverwacht aan dat hij zijn Oostenrijkse werkgever met ingang van 2019 zou gaan verlaten voor een avontuur bij Renault. "Dat was voor het hele team een beetje een schok", vertelde Marko aan Motorsport-Magazin.com.

Bij Renault vielen de prestaties van Ricciardo tegen, hoewel dat grotendeels te wijten was aan de bolide van het Franse team. De zevenvoudig Grand Prix-winnaar scoorde gedurende het seizoen meer punten dan teamgenoot Nico Hülkenberg, maar samen wisten ze Renault niet verder te brengen dan de vijfde positie in het kampioenschap. Red Bull wist met Max Verstappen en motoren van Honda intussen drie races te winnen, op weg naar de derde plek in het kampioenschap.

De immer goedlachse Ricciardo wordt binnen Red Bull Racing af en toe wel gemist, zo geeft Marko toe. "De sfeer binnen het team is nog altijd goed, maar het is niet meer zo joviaal sinds hij vertrokken is. Hij is ook een van de snelste coureurs, en hij kan enorm goed een tandje erbij zetten als dat nodig is. En zijn grappen worden ook gemist."

Marko positief over houding Albon

Ricciardo werd bij Red Bull vervangen door Pierre Gasly, die op zijn beurt na een half seizoen alweer aan de kant gezet werd ten gunste van Alexander Albon. Over de verrichtingen van de Britse Thai is Marko zeer tevreden. "Alex heeft het heel goed gedaan. Hij kwam zonder de auto te testen bij het team en eindigde iedere race in de punten, behalve in Brazilië. Toen werd hij echter geraakt door Hamilton. Hij is kritisch op zichzelf en weet waar hij zich kan verbeteren. Dat is heel positie en we hopen dat hij dit jaar een goede teamgenoot voor Verstappen kan zijn."

Reacties (32)

Login om te reageren
  • Eerst een wagen gaan maken waarmee je serieus mee kan doen. dan kan je daarna altijd nog gaan zitten geinen. Leuk op een verjaardag hoor lijkt me, die ricciardo. Maar als broer/vriend/Teammaat ook redelijk str*ntvervelend. Maar goed.

    • + 1
    • 31 jan 2020 - 13:09
    • Ja, strontvervelend natuurlijk als Marko positief is over iemand die niet Max heet.

      • + 11
      • 31 jan 2020 - 13:22
    • Max zelf lijkt me ook redelijk vervelend hoor om als vriend te hebben. Echt zo´n mannetje die met alles moet/wil winnen. als is het een dobbelspelletje. Nee geef mij dan maar Raikonen/Vettel. Meer mijn soort.

      • + 1
      • 31 jan 2020 - 13:26
    • Roy

      Posts: 2.172

      Ik weet eigenlijk wel zeker dat Max zich er prima voor kon afsluiten, misschien iedere coureur wel. RIC deed wel gewoon zijn ding en kwam vaak op de positie uit bij RBR waarvan verwacht werd dat hij er zou komen. Sprokkelde punten binnen, deed weinig domme dingen op de baan.

      • + 1
      • 31 jan 2020 - 13:26
    • Alsof je Ricciardo persoonlijk kent. "Leuk voor op een verjaardag" Haha je bent niet goooeeeeddd!

      • + 4
      • 31 jan 2020 - 17:31
    • 1 ding weet ik wel: Gelukkig kan ik u niet persoonlijk.

      • + 1
      • 31 jan 2020 - 17:58
    • Arie54

      Posts: 2.740

      @ROYALERE: Mee eens hoor, het wordt tijd dat ze Max door de kloner halen en zodoende een veld vol Maxjes hebben.....boring. Maar eerlijk gezegd heb ik liever Ric als vriend dan Max. Maar ja...

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 18:00
    • Kan ik me niet in vinden Roy. Daniel was een heerlijke teamgenoot voor Max, hij zat er kort op. Was net niet zo snel als Max. Maar hij liet ook niet over zich heen lopen, en gaf Max voldoende om voor te vechten.

      Het middelvingertje in Hongarije kon ik bijvoorbeeld ook wel begrijpen in het heetst van de strijd. Heerlijk dat hij op de baan gewoon lekker competitief was en niet wilde toegeven aan de iets snellere Max. Ik mis de man.

      • + 3
      • 31 jan 2020 - 18:16
    • Arie54

      Posts: 2.740

      @BenettonB194: Niets aan toe te voegen.

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 18:18
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Strontvervelend als Royalere hier is.

      • + 0
      • 1 feb 2020 - 16:40
  • Ik vind hem meestal wel leuk en grappig maar soms zag ik ook dat zijn grapjes ten koste gingen van Max. Van die steken onder water waar Max dan, vanwege het niet beheersen van de Engelse taal, niet in de gaten had dat ie in de zeik werd genomen. Soms wel overduidelijk, soms niet; kan me voorstellen dat niet iedereen dit zag.

    • + 0
    • 31 jan 2020 - 13:22
    • Max z’n Engels is wel erg verbeterd, alleen spreekt hij “third” nog steeds uit als mijn 91 jarige vader: “TIRT”! :-)

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 13:41
    • I'll see that troe the fingers

      • + 4
      • 31 jan 2020 - 13:50
    • @TheStijg: het is nog erger dan je opa. Hij spreekt het uit als turd. Laat dat nou drol betekenen in het Engels. Dat komt pas echt drollig over ;-)

      • + 4
      • 31 jan 2020 - 14:00
    • De 91-jarige is mijn vader! Ik ben ook een oude lul. :-)

      • + 3
      • 31 jan 2020 - 14:14
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @TheStijg
      Max zijn Engels is in elk geval beter dan dat van Lowietje van Gaal.

      • + 0
      • 1 feb 2020 - 16:42
    • Then name you even some one up zeg.

      • + 0
      • 1 feb 2020 - 20:31
  • Ze hadden anders vorig jaar nog een Fransman in de auto zitten. Dat was ook een grote grap.

    • + 0
    • 31 jan 2020 - 13:41
    • En Ricciardo is naar een "Frans team" gegaan. Wat een grap was dat!

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 14:10
  • beerkuh

    Posts: 1.801

    ik bespeur hier een lichtpuntje dat de deur naar Ricciardo een stukje opengaat, zeker als Albon het niet kan bijbenen. zo stellig als Marko gezegd zou hebben dat er geen terugweg mogelijk is, daar zet ik mijn vraagtekens bij, het zou zomaar kunnen dat hij er volgend jaar gewoon weer bij zit

    • + 3
    • 31 jan 2020 - 14:28
    • Carrinthe

      Posts: 741

      Dat was ook mijn idee. Want het ziet er niet echt rooskleurig uit voor Daniel bij Renault. Ten eerste is zeer de vraag of Renault dit jaar het beter gaat doen (zolang Abiteblabla daar de scepter zwaait zal het niet goed komen is mijn bescheiden mening) maar nog vervelender is dat met Ocon er een Franse rijder is aangesteld. Gezien het chauvinisme van de Fransen lijkt me dat geen goed nieuws voor Ricciardo. Het zou me helemaal niet verbazen wanneer Ricciardo terug wil naar RB volgend jaar als er geen plaatste bij Ferrari vrijkomt.

      • + 1
      • 31 jan 2020 - 14:41
    • DJJeffHax

      Posts: 579

      Zou mij niks verbazen dat volgend seizoen Ricciardo geruild word voor Gasly.
      Dan kunnen ze 100% Frans lullen over de boordradio's en in de Box.

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 16:07
    • Dat wil Ricciardo helemaal niet. Die wil naar Italië.

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 17:03
    • Arie54

      Posts: 2.740

      @Cherokee: RIC naar 'mijn' Ferrari, graag!

      • + 0
      • 31 jan 2020 - 18:20
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @Cherokee
      Tussen naar Italie willen en kunnen zit nog een verschil.

      Als de deur naar Italie dicht blijft is een retourtje uit Frankrijk naar RB toch best interessant zou ik denken.

      • + 0
      • 1 feb 2020 - 16:47
  • Sommige mensen kunnen volop tranen lachen (waaronder ikzelf).
    Hoe gaat dat bij Marko vraag ik me af.

    • + 0
    • 31 jan 2020 - 16:08
    • Marko heeft daar toch een andere kijk op. Kijk, Marko ziet dingen toch anders dan wij. Een andere visie. Moet je er niet gek van opkijken als hij er een andere zienswijze op na houdt. Marko kijkt de kat niet uit de boom, zegmaar. En kijken mag natuurlijk. Z'n oog zitten niet in z'n broekzak. Maar dat moet je wel willen zien.

      • + 1
      • 31 jan 2020 - 16:47
    • Politik

      Posts: 5.439

      @Bill,

      En Marko beschikt over de uitzonderlijke kwaliteit dat hij de zaken vanuit 2 hoeken tegelijk kan bekijken ;)

      • + 1
      • 31 jan 2020 - 18:00
  • FirstRow

    Posts: 995

    met goede grappen word je ook geen WK

    • + 1
    • 31 jan 2020 - 19:04
  • elflitso

    Posts: 370

    "Dat is heel positie en we hopen dat hij dit jaar een goede teamgenoot voor Verstappen kan zijn."
    Daar zit de boodschap in aan Albon. Het woordje "hopen" Als hij Max dit seizoen geen goede rugdekking kan geven t.o.v. Mercedes en Ferrari is het exit.

    • + 0
    • 31 jan 2020 - 20:05
    • John6

      Posts: 3.821

      Dan zal het wel exit worden, die gaat echt niet opeens veel sneller rijden, als je soms zag hoeveel seconden hij achter de top reed in een GP, dat gaat hij echt niet goedmaken in 2020. Marko weet dat ook wel, alleen hoopt hij dat het mee gaat vallen.

      • + 0
      • 1 feb 2020 - 06:37
  • jarka

    Posts: 1.177

    Slimme uitspraak, iedereen kan aanvoelen dat Ricardo al klaar is met Renault en als de auto daar dit jaar niet fundamenteel beter is kan Ricardo indien nodig een goed alternatief voor Albon zijn in 2021

    • + 0
    • 1 feb 2020 - 10:54

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 772
  • Podiums 21
  • Grand Prix 102
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (30)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender