user icon
user icon

Honda: "Spec 2-motor had eigenlijk al in Australië in de auto's moeten liggen"

  • Gepubliceerd op 18 dec 2019 10:51
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Honda introduceerde tijdens het seizoen 2019 drie keer een nieuwe specificatie van haar krachtbron. De eerste van die upgrades, de Spec 2, had eigenlijk al bij de start van het seizoen ingezet moeten worden.

Dat verklaarde technisch directeur Toyoharu Tanabe tegenover Autosport. In plaats van met Spec 2, stonden Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso in Melbourne aan de start met de Spec 1-krachtbron. In Azerbeidzjan volgde dan eindelijk de Spec 2, waarmee Honda de betrouwbaarheid wilde opkrikken. Oorspronkelijk moest die specificatie al bij het begin van het seizoen ingezet worden. "Voor de ontwikkeling van de krachtbron hebben we een lijst en prioriteiten."

"Hoe lang duurt het? Hoeveel kunnen we winnen wat betreft de prestaties, maar ook qua betrouwbaarheid? Sommige items duren langer, maar geven een grotere stap. Op basis van dat schema passen we de updates toe. We hadden wat vertraging met de introductie van de Spec 2. We wilden daarmee eigenlijk beginnen. Het is slechts het resultaat van het ontwikkelingsschema van de power unit."

Tijdens het seizoen steeds grotere stappen bij Honda

De Spec 2 was een upgrade die draaide om het verbeteren van de betrouwbaarheid, waarna in Frankrijk en na de zomerstop de focus lag op het verbeteren van de prestaties met de Spec 3 en Spec 4. De verbeteringen werden gedurende het seizoen steeds groter bij Honda, zo verklaart Tanabe. "Tijdens het seizoen begonnen we met Spec 1 en de stap naar Spec 2 was klein."

"Toen we naar Spec 3 gingen, was de stap groter dan tussen Spec 1 en Spec 2. Ook de stap van Spec 3 naar Spec 4 was weer groter. We zijn tevreden dat we onze power units zoals beloofd aan het team en de coureurs geïntroduceerd hebben. We hebben tijdens het seizoen bijna de stap kunnen zetten die we het team beloofd hadden. Als technisch directeur op het circuit ben ik erg blij met de progressie van de krachtbron."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Joeppp

    Posts: 3.132

    Ik ben maandag begonnen in het boek "zo bouw je een auto" van Adrian Newey. Dit is echt een aanrader om te lezen en geeft een inkijkje over hoe een F1 auto ontwikkeld word. Als ik dan nu terug kijk op wat Honda het afgelopen seizoen gepresteerd heeft is het echt waanzinnig goed.

    • + 2
    • 18 dec 2019 - 11:08
    • Snork

      Posts: 8.488

      Hi Joeppp, dat boek ga ik deze kerstvakantie lezen. Wordt onder de kerstboom gelegd ;-).

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 11:22
    • Joeppp

      Posts: 3.132

      Ik vind het tot nu het beste boek over de F1 ooit en heb er heel wat gelezen. Voor jou wordt het dan een leuke kerst :)

      • + 1
      • 18 dec 2019 - 11:44
    • Smullen dat boek! Zowel techniek als het hele circus eromheen komen aan bod. Inderdaad een aanrader.

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 11:47
    • @Joepp

      Ik dacht eerst dat je een geintje maakte, maar boek bestaat echt! Als het goed is krijg ik vandaag op mijn verjaardag een paar envelopjes en ik denk dat ik weet wat ik ermee ga doen. ;-)

      • + 1
      • 18 dec 2019 - 12:12
    • meister

      Posts: 2.463

      Zou hij zijn eigen boek ook wel eens terug lezen?

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 12:51
    • Snork

      Posts: 8.488

      Stijg, gefeliciteerd met jouw verjaardag!

      • + 1
      • 18 dec 2019 - 13:24
    • Dank je Snork!!! 60 jaar :-0

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 15:06
    • Ik heb het boek hier ook liggen, nog geen tijd gehad het volledig te lezen, maar tot nu toe zeker de moeite.
      Overigens las ik ook onlangs het pas verschenen boek ‘Jos & Max’, waar beide hun carrière naast elkaar wordt gelegd. Leest super vlot, en voor zij die Jos al volgden zijn het gekende feiten, maar toch wel amusant om eens te lezen.

      • + 0
      • 18 dec 2019 - 18:37
  • Snork

    Posts: 8.488

    Ze zijn al een poosje terug in de F1, maar eigenlijk hebben ze een nieuwe start gemaakt in 2018 door samen te werken met STR. Sindsdien weinig issues gezien met betrouwbaarheid en in 2019 hebben ze flinke stappen gemaakt in het vermogen. Een hele prestatie, als je weet dat de andere fabrikanten al wat jaren langer doorontwikkelen op de V6-hybrid.
    Maar ze weten als geen ander dat er nog een stap gemaakt moet worden. Ferrari heeft al te kennen gegeven dat ze verbeteringen aan o.a. het cilinderontwerp doorvoeren die de motor weer sterker maken, en Mercedes werkt in alle stilte aan de volgende specificatie (ook al geven ze hier niks over prijs) die ook weer meer pk's gaat hebben.
    Zolang in 2020 het gat tussen de vier motoren op 1%-2% zit qua vermogen, komt het vooral aan op het chassis.
    En ik denk dat het die kant op beweegt. Renault had wel issues met betrouwbaarheid, maar qua performance van de motor zitten ze er ook goed bij. Het chassis van de RS19 en MCL34 was echter nog niet van topniveau. Ik denk dat de RB15 met de Renault motor nagenoeg net zo goed gepresteerd had als met de Honda, maar het voordeel van de samenwerking met Honda is de integratie van motor en chassis (wederzijds aanpassingen mogelijk om voor het optimum te gaan van motor én chassis) wat een beter totaalpakket oplevert, en de betere betrouwbaarheid van Honda heeft zeker ook geholpen in de eindstand.

    • + 4
    • 18 dec 2019 - 11:18
  • snailer

    Posts: 3.760

    Over die spec 2 gesproken. Ik viel nogal van mijn stoel toen Max Vertelde tijdens het interview bij Ziggo na het seizoen dat hij op Hongarije en Spa met een spec 2 racete. Dat maakt vooral de kwalificaties erg bijzonder eigenlijk.

    • + 0
    • 18 dec 2019 - 19:05

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar