user icon
user icon

Ferrari bereid veto in te zetten om benoeming Wolff tot F1-CEO tegen te houden

  • Gepubliceerd op 13 dec 2019 07:15
  • comments 37
  • Door: Bjorn Smit

Ferrari wil ver gaan om een eventuele benoeming van Toto Wolff tot CEO van de Formule 1 tegen te houden. Ferrari-CEO Louis Camilleri zegt dat de Scuderia mogelijk zelfs haar veto wil gebruiken.

Eerder in 2019 wist GPToday.net te onthullen dat Mercedes-teambaas Wolff in beeld is bij de Formule 1 en Liberty Media om de nieuwe CEO te worden van de sport. Hij moet Chase Carey gaan opvolgen, die echter wel aanblijft als voorzitter. Ferrari ziet dat echter niet zitten. Tijdens een kerstlunch met media vertelde Camilleri dat dit ook het geval zou zijn bij andere teams als Ferrari-teambaas Mattia Binotto de genoemde opvolger zou zijn.

"Bij iedereen die in de afgelopen jaren een actieve en belangrijke speler is geweest bij een van de teams, zou het aanvaarden van die verantwoordelijkheid bij de F1 automatisch leiden tot botsende belangen. Persoonlijk denk ik niet dat het iets goed zou zijn. Als Mattia de kandidaat was geweest om Chase Carey te vervangen, denk ik dat de rest van de paddock er ook niet blij mee zou zijn. Dat is ook logisch."

Als het echt niet anders kan, dan schuwt Ferrari volgens Camilleri niet om het veto in te zetten en de benoeming tegen te houden. "De veto is een soort laatste redmiddel. Als we daarmee geconfronteerd worden, dan zouden we ons standpunt duidelijk uitleggen aan de mensen bij Liberty en Greg [Maffei] in het bijzonder. Ik denk dat we dan een constructief gesprek zouden hebben."

Reacties (37)

Login om te reageren
  • Dat Jean Todt nu voorzitter is van de internationale autosportbond FIA is en vroeger teammanager van Ferrari was, is natuurlijk een heel ander verhaal......

    • + 12
    • 13 dec 2019 - 07:29
    • Ik weet niet wat ze daar op hebben op die kerstlunch , maar ze hebben ineens n grote bakkus in maranello

      • + 4
      • 13 dec 2019 - 10:42
    • En ze eten gevulde paardekop!

      • + 3
      • 13 dec 2019 - 10:49
    • LimboF1

      Posts: 4.072

      Maar wat heeft het Ferrari opgeleverd?
      Niet veel naar mijn idee, Todt staat meer bij Mercedes in de pitbox en denk dat Mercedes de nodige voordelen heeft gehad. Kijk maar eens naar de banden die op wens van Mercedes aangepast werden, waar de Fia niets mee deed terwijl er klachten vanuit de andere teams kwamen.

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 13:52
    • elflitso

      Posts: 333

      Camilleri is een CEO r** die uit de sigarettenindustrie komt en bij Ferrari weggezet is om via Ferrari nog enigszins sluik reclame te kunnen maken. Niks meer niks minder. BAT gaat Mclaren ook weer volop sponsoren vanaf het komende jaar.

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 01:36
  • pixel

    Posts: 571

    *kuch* Jean Todt *kuch*
    *kuch* Ross Brawn *kuch*

    • + 14
    • 13 dec 2019 - 07:31
    • beerkuh

      Posts: 1.727

      exact

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 07:55
    • neem een strepsil!

      • + 2
      • 13 dec 2019 - 08:15
    • *kuch* Bernie Ecclestone *kuch*

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 08:44
    • Verstappen Niet naar Ferrari , Toto niet naar de f1 als CEO , whats next ? Claire Williams die niet meer mag meestemmen?

      • + 2
      • 13 dec 2019 - 09:53
    • Joeppp

      Posts: 2.197

      Ik geef Ferrari groot gelijk. Todt was een werknemer van Ferrari, Toto Wolf gedeeltelijk eigenaar van het F1 team van Mercedes. Laat Toto zich eerst maar losweken van Mercedes en een paar jaar iets anders gaan doen.

      • + 2
      • 13 dec 2019 - 10:04
    • JV fan

      Posts: 1.873

      Nou ja Brawn.. die heeft bij zo veel teams gezeten dat je hem niet kan betichten van partijdigheid denk ik... (Williams, Benetton (wat nu Renault is ), Ferrari, Honda en Mercedes... (En Brawn natuurlijk

      • + 2
      • 13 dec 2019 - 10:08
    • @joeppp

      Brawn was toch ook eigenaar en had aandelen in diverse teams ?

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 10:38
    • Joeppp

      Posts: 2.197

      Yep, maar Brawn doet alleen commercieel werk en heeft bij zoveel Ferrari als Mercedes gewerkt. Daarnaast heeft hij een pauze van 4 jaar gehad voordat hij naar Liberty ging.

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 10:50
  • Joyride

    Posts: 21

    Mijn sympathie voor de Scuderia begint echt tot het nulpunt te dalen door dit soort uitspraken. Altijd wijzen naar anderen i.p.v. zelf de boel is op de rit zetten.

    CEO van Liberty Media, poe poe.. Daar worden tenminste geen arbitraire beslissingen genomen die de resultaten van de races kunnen beïnvloeden.
    Dit in tegenstelling tot de FIA waar ene Jean Todt al geruime tijd de scepter zwaait.

    • + 8
    • 13 dec 2019 - 08:00
  • maxiking

    Posts: 108

    Zijn ze bang om hun fiararri te verliezen?

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 08:35
    • hahahaha hoe kom je d'r op,
      fiarrari
      geweldig die creativiteit!

      • + 7
      • 13 dec 2019 - 09:30
    • Ik kende 'm nog niet!!!! :-)))))

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 10:20
    • Snork

      Posts: 6.327

      Hoe origineel! Briljant! Die kende ik nog niet.

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 11:55
    • het wordt tijd dat het eens bekend gemaakt gaat worden

      • + 0
      • 16 dec 2019 - 01:04
  • Ferrari lijkt de laatste tijd meer bezig met politiek te bedrijven dan met racen.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 08:44
  • Roy

    Posts: 2.081

    Er was weer een kerstlunch bij de Scuderia ..... is wel eens anders geweest! Whoehahaha

    • + 1
    • 13 dec 2019 - 09:04
    • @Roy; mwaoh, echt een dolle boel zal het niet geweest zijn toch.....?

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 09:16
    • WC MAX

      Posts: 2.064

      Wat hebben ze bij die lunch geserveerd? Flakka?

      • + 0
      • 13 dec 2019 - 15:15
  • GHM65

    Posts: 545

    Uitgebreide lunch zeker? Veel temperamentvol Italiaans geblaat. Wat @Joyride ook al benoemt..beetje klaar met die gasten. Laten ze hun eigen toko eerst naar eens op orde krijgen. Vetorecht? Onmiddellijk afschaffen.

    • + 1
    • 13 dec 2019 - 10:01
    • Veto recht afschaffen kan niet want dan zetten ze hun veto recht in 😉

      • + 0
      • 14 dec 2019 - 09:09
  • Leo

    Posts: 106

    Jaja, Ferrari moer vooral zo door gaan. Maken zich steeds geliefder. Max mag niet meer komen, dat was al zo kinderachtig. Daar moet je als groot team toch boven staan. En nu dit weer, CEO's komen altijd uit de F1.

    Persoonlijk heb ik Ferrari nooit sympathiek gevonden, ik weet nog dat Engelse teams garagistes door ze werden genoemd. Als scheldwoord. Williams is nog steeds een Garagist. Feitelijk geld dat voor elk team met een motor van een ander, toendertijd was dat de Ford V8. Ik had toen veel meer Lotus, een Garagist van het eerste uur.

    Je kunt aan de andere kant Ferrari ook bewonderen, ze doen alles zelf in eigen huis. Maar maken zich niet geliefd met extra inkomen, alsof de F1 niet zonder ze zou kunnen. Ze zijn niets meer en niets minder.

    • + 1
    • 13 dec 2019 - 10:48
  • Snork

    Posts: 6.327

    Heerlijk toch, wat Italiaans temperament?

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 11:56
  • Pappous

    Posts: 670

    Ferrari is nu eenmaal Ferrari.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 12:33
    • WC MAX

      Posts: 2.064

      Precies en daarom winnen ze al jaren en jaren niets, noppes, nada, niente

      • + 2
      • 13 dec 2019 - 15:12
  • d07

    Posts: 645

    Dit is wel een beetje hypocriet van Ferrari, terwijl Todt en Brawn op zeer hoge posities zitten.
    Ik geloof dat Wolff prima objectief kan functioneren als CEO van de F1.

    • + 1
    • 13 dec 2019 - 13:41
  • LimboF1

    Posts: 4.072

    OM eerlijk te zijn denk ik dat Wolff wel een goede CEO zou kunnen zijn en snap dat Ferrari daar wel eens tegel kan zijn.
    Maar Todt en Brawn zijn toch ook mensen die een Ferrari verleden hebben, Ferrari heeft daar niet echt voordeel van gehad en zelf nadeel in sommige gevallen.
    Dus die link die Fia en Ferrari hebben zijn oude koeien.

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 13:55
  • Hagueian

    Posts: 837

    Ik zie het al voor me.. Binotto die de strategie moet bepalen voor 5 jaar. Dat kan hij nog niet eens voor 2 uur!

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 14:41
  • Wolff kan niet eens naar LM nu. Hun eigen regels zeggen dat ie dan eerst 3 jaar uit de F1 moet zijn

    • + 0
    • 13 dec 2019 - 14:48

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AT
  • Geb. datum 12 jan 1972 (48)
  • Geb. plaats Vienne, Austria, AT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar