user icon

Voormalig Ferrari-engineer: "Bij de Scuderia heb je altijd problemen doordat je tijd mist"

  • Gepubliceerd op 10 dec 2019 09:10
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Voormalig Ferrari-medewerkers Andrea Stella en Aldo Costa zien dat Ferrari alles in huis heeft om op termijn weer wereldtitels te kunnen pakken. Het grote probleem zit hem echter in de druk die er is rond het Italiaanse team.

In 2019 moest Ferrari wederom genoegen nemen met een tweede plek in het constructeurskampioenschap, terwijl de coureurs niet verder kwamen dan de vierde en vijfde plek in het kampioenschap. Daarmee sloot de Scuderia voor het eerst een decennium af zonder wereldtitel. Costa, die in 2011 Ferrari verruilde voor Mercedes, ziet dat vooral de druk bij de Scuderia een verschil is tussen beide werkomgevingen.

"Er is daar een zeer pragmatische en flexibele manier van werken, waarin politiek en drama ontbreekt. Bij Mercedes werkt het personeel in de beste omstandigheden, zodat ze zichzelf helemaal uit kunnen drukken. Bij Ferrari lig je natuurlijk ieder moment van de dag onder een vergrootglas. Er is druk van de media, de fans, de aandeelhouders en de barista bij wie je iedere ochtend koffie haalt", vertelde hij aan Automoto.

'Ferrari mist niets qua personeel en uitrusting'

Stella, voormalig collega van Costa bij Ferrari en tegenwoordig performance director bij McLaren, kijkt op vergelijkbare wijze naar de werkomstandigheden bij Ferrari. Volgens hem ontbreekt er niets aan personeel en uitrusting, maar speelt vooral de druk het team parten. "Ze hebben dezelfde uitrusting en capabele, voorbereide mensen, dus het materiaal en de kennis is niet het probleem."

"Ferrari heeft alles wat ze in Engeland ook hebben. Het verschil is dat de F1 in Engeland gewoon werk is. De ober weet misschien dat je in de F1 werkt, maar dat maakt niet echt uit. Bij Ferrari is het echter niet gewoon je werk. Je verlaat het kantoor, gaat naar een bar en de bartender vraagt wanneer Ferrari weer gaat winnen. Als je naar een restaurant gaat, vragen ze of Ferrari de volgende race wint."

"Je opent 's ochtends de krant en er is altijd een artikel over Ferrari, maar in hoe de teams werken zie ik geen verschil. Bij Ferrari hebben ze dezelfde aanpak en methodes als in Engeland. Er ontbreekt niets, vooral door de ervaring en kunde van iemand als Binotto. Er is dus alleen tijd nodig om weer te winnen, maar dat is het enige wat in Maranello ontbreekt. Je zit dus altijd in de problemen."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.311

    Ik kom zelf veel in Bella Italia voor mijn werk, en ik kan bevestigen dat dit verhaal klopt. Dat is de negatieve kant van de heldenverering die ze daar hebben. In NL en zeker ook hier in Oostenrijk (mijn huidige woonplaats, is er meer een mentaliteti van doe maar gewoon, dan doen we al gek genoeg). Hoewel de huidige Max-Mania ,waar ik zelf ook aan meedoe, ook laat zien dat we wel de passie hebben. Maar pas als er echt een winnaar opstaat, en dat is iets waar we vwb de F1 natuurlijk lang op hebben moeten wachten.

    • + 4
    • 10 dec 2019 - 09:34
    • Reizo

      Posts: 474

      @Stich Je bent weg gegaan om de belastingdienst of niet ? ??

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 11:38
    • Ik kom zelf uit Italië;) en ik kan het ook bevestigen, de druk is immens.

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 11:59
    • Rimmer

      Posts: 8.414

      Ik kom uit Oldebroek en als bij mij ‘s morgens de koeien op de achterste benen staan te steigeren dan weet ik dat Gazetta della Sport weer eens aan het foeteren is. 10 tegen 1.

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 14:15
    • Ik kom uit een typisch achtergesteld Brabants dorpje (onder de rook van Zandvoort) maar reis regelmatig naar Italië waar ik als ober vakantiewerk doe in een lokaal restaurantje in Maranello om Ferrari medewerkers te vragen wanneer "we" weer gaan winnen.
      Hiermee leg ik kennelijk een onmenselijke druk op bij de medewerkers van Scuderia Ferrari zodat ze lekker hun steekjes laten vallen en ze wéér een seizoen naast de pot pissen.

      • + 1
      • 11 dec 2019 - 08:58
  • Pappous

    Posts: 846

    Hier in Nederland dolen vooral veel van die zogenaamde succesfans rond. Die zijn alleen fan als er successen geboekt worden, wanneer dat minder wordt verdwijnen ze weer geruisloos. Maar ondertussen zijn ze wel goed voor de merchandise‎ en de meestal veel te hoge verwachtingen. Niets mis mee, zolang ze maar een gezellige tijd hebben.

    • + 0
    • 10 dec 2019 - 11:27
    • MrD

      Posts: 194

      Hahaha, ja herkenbaar. Zeker ook met onze voetballers. Als ze een wedstrijd spelen voor EK of WK is het: Wij hebben gewonnen en Zij hebben verloren. Typisch Nederlands.

      Ik kijk F1 (of een andere sport) voor de spanning van de strijd. .. en als Max dan kan winnen, zeker als underdog, is dat geweldig. Zodra hij een heel seizoen rijdt zoals HAM nu, dan hoeft t van mij ook niet meer. Als hij in het middenveld terecht komt, zoals RIC, dan is daar ook weer wat te winnen.

      Persoonlijk maakt het me niet uit wie er wint, zolang de races maar onvoorspelbaar zijn. Dat geeft spanning. Vaker een regenrace zou dan ook al fijn zijn.

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 12:56
  • Snork

    Posts: 11.206

    Ik geloof het meteen, de druk van de Italiaanse tifosi staat erop bij Ferrari. Dat zal zeker niet meewerken. Maar toch bouwen ze de laatste jaren een snelle auto. Het verschil met Mercedes is dat Mercedes alles altijd goed doet. Auto goed, coureur goed, strategie goed, communicatie goed en organisatie goed. Laat je van die aspecten ergens één steek vallen, dan leg je het loodje. Alles moet perfect zijn, niet bijna alles. Ik denk dat de focus van Ferrari op die perfectie moet liggen, en dan met nadruk op strategie (ondubbelzinnige duidelijkheid vooraf), communicatie (geen discussie, instructie is instructie) en organisatie (wie doet wat, wie staat waar in de pikorde).

    • + 1
    • 10 dec 2019 - 13:11
    • Zucht

      Posts: 454

      Zelfvertrouwen brengt rust. De basis daarvan ligt bij de leiding. Misschien moeten ze voor het management maar eens over de grens kijken. Onder Todt en Brawn waren er wel prestaties

      • + 1
      • 10 dec 2019 - 13:19
    • kan me helemaal vinden in jouw post, er zijn best wel wat lichtpunten bij Ferrari, ze mengen zich vrijwel ieder jaar in de titelstrijd, ze bouwen ieder seizoen zeker een topwagen, alleen komen ze op andere fronten niet tot die perfectie die nodig is om een titelmachine als het Mercedes team te verslaan, alle parameters moeten dan in lijn liggen, maar de topcoureur laat flinke steken vallen, strategisch oogt het vaak een rommeltje..
      Het team van Ferrari straalt momenteel geen zelfvertrouwen en rust uit.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 13:35
    • Snork

      Posts: 11.206

      Ik denk dat Binotto genoeg geleerd heeft in 2019 wat hij in 2020 kan gebruiken om als teamleider zichzelf te verbeteren. Ik heb sterk het gevoel dat Ferrari erg gebaad is bij een sterke hiërarchie, zoals Michael Schumacher die afdwong in zijn topjaren bij Ferrari.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 13:37
    • Snork

      Posts: 11.206

      Hey Clemenza, wie is die man in jouw nieuwe avatar eigenlijk? Kan 'm niet thuisbrengen?

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 13:38
    • El Patrón Pablo Escobar, die racete ook nogal eens in z'n 'vrije tijd'
      niemand durfde hem destijds in te halen...........heel vreemd

      • + 3
      • 10 dec 2019 - 13:42
    • Haal Horner/Verstappen(en zijn team) en je bent al een heel eind op weg. Maar dan moet je hem wel zijn eigen mensen om hem heen laten verzamelen. Beetje ala Schumi dus. en ik weet wel vrij zeker dat hij 1 keer de titel had gepakt de afgelopen 2/3 jaar. Niet makkelijk hoor maar hij had er dichter opgezeten.

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 14:15
    • Snork

      Posts: 11.206

      Ah, goeie keuze Clemenza! :-)

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 14:42
    • @Clemenza, heb zijn Wiki pagina net nog eens doorgelezen. Pffff.
      Ben toch meer fan van een andere avatar figuur van jou,
      tenminste als jij dat was met Marlon Brando, mijn jeugd held. :-))

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 14:46
    • tja alleen even op de wiki pagina kijken is niet voldoende om een goed oordeel te vellen, als de bliksem alle narcos seizoenen kijken @Pietje! ;)

      • + 0
      • 10 dec 2019 - 16:12
    • ???⚡️

      • + 0