user icon
user icon

Gasly boos op Stroll: "Hij heeft voor mij alles verpest in Abu Dhabi"

  • Gepubliceerd op 02 dec 2019 16:47
  • comments 19
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Pierre Gasly heeft na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi de nodige kritiek geuit over de manier waarop Lance Stroll reed tijdens de eerste ronde van de race op zondag.

Gasly en Stroll kwamen met elkaar in aanraking in de eerste bocht, waardoor de Toro Rosso-coureur half spinde en zijn voorvleugel kwijtraakte door een tik op het achterwiel van Sergio Perez. Gasly werd gedwongen om de pits te bezoeken voor een uiteindelijk slecht verlopen pitstop. De race van de Fransman zat er daardoor eigenlijk al op voordat die goed en wel begonnen was.

Bovendien verloor Gasly de zesde positie in het kampioenschap, omdat Carlos Sainz zich in de laatste ronde verzekerde van de tiende positie. Daardoor eindigt hij het jaar op P7. "Ik wil niet te veel zeggen, want anders ga ik niet heel vriendelijk zijn over Lance", zei Gasly. "Het is nogal vervelend dat je laatste race van het seizoen in de eerste bocht verpest wordt. Vanaf het begin lagen we een ronde achter en we hoopten op een safety car."

Gasly achtte puntenfinish mogelijk door snelheid Kvyat

Wat de situatie voor Gasly nog vervelende maakte, is dat hij vermoedt dat hij in de punten had kunnen eindigen en dus de zesde plek in het WK had kunnen bemachtigen. Dat denkt hij door de snelheid en het resultaat van teamgenoot Daniil Kvyat. "Kijkend naar wat Daniil gedaan heeft, hadden we duidelijk de snelheid om voor de zesde plek [in het kampioenschap] te gaan."

"Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd, dus dat is waarom ik er niet veel over zeg. Ik moet de beelden bekijken, maar ik werd aan de achterkant geraakt en raakte daardoor de controle kwijt. Daardoor raakte mijn voorkant de auto van Checo. In feite was dat het, en door de tijd die het kostte om de voorvleugel te wisselen, lagen we al een ronde achter. Daarna was het gewoon een saaie race."

"Ik ben gewoon pissig, want ik kon het gevecht niet aangaan met Carlos terwijl we daar wel de auto en snelheid voor hadden. We hadden een mooi voordeel met starten vanaf P11 op de grid, en Daniil startte twee plaatsen achter mij. Hij werd negende. Ik keek niet echt naar Alex, maar wel naar Carlos en het voor hem eindigen. Vandaag hadden we de kans en voor wat ik kon zien heeft Lance alles geruïneerd."

"Ik denk niet dat dit het juiste moment is, omdat ik geïrriteerd bend oor de race, maar ik heb een aantal dagen om af te koelen en over het seizoen na te denken, omdat er veel gebeurd is. Er waren veel dingen om na te bespreken, veel dingen om naar te kijken en om ervoor te zorgen dat we volgend jaar sterk terugkomen."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.542

    Stroll hoort niet in F1 thuis.

    • + 5
    • 2 dec 2019 - 16:53
    • Mee eens,ze hadden beter Hulkie erin kunnen zetten,maar Stroll schijnt nogal aardig met de eigenaar op te kunnen schieten en ja dan wordt 't lastig om Strollie eruit te donderen.

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 17:26
    • Leo

      Posts: 98

      Stroll heeft wel eens op het podium gestaan, Hulkenberg niet. Natuurlijk helpt zijn familie en geld een hoop, maar dat is al zo oud als de F1. Ik zeg niet dat het een heel goede coureur is hoor, Perez laat echt betere dingen zien. (Perez heeft overigens ook veel geld achter zich staan)

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 18:14
    • Ach ja dat podium van Stroll, er vielen slechts een stuk of 10 coureurs voor zijn neus weg. Om dat nou allemaal toe te schrijven aan de kwaliteiten van Stroll...

      Ik zie toch dat Stroll het hele seizoen is zoekgereden door Perez. Stroll heeft nog heel veel geluk gehad in Duitsland anders was het 52-9 in het voordeel geweest van Perez.

      En toch zal Stroll in de F1 blijven na zijn 3e jaar waar hij niet op F1 waardig niveau presteert. Al die verhalen dat Stroll een kans verdiende en dat hij tijd moest krijgen kunnen we nu ook wel mee stoppen. Het is gewoon niks en het gaat ook niks worden.

      • + 3
      • 2 dec 2019 - 18:29
    • Leo wat is dat nou voor blik... resultaten bekijken zonder de race? SUREEEE

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 18:51
    • Kubica heeft dit jaar een punt gescoord. Was hij beter dan Russel? Zolang Stroll niet in de weg van Max rijdt kan hij (wat mij betreft) lekker zijn geld uitgeven aan het F1 team. Zonder die ordinaire poen geen Racing Point. 1 team minder, Perez exit en een boel banen weg. En RP doet het stukken beter dan Williams met hetzelfde 1 paydriver/1 talent concept.

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 20:23
    • Tuurlijk zijn punten niet het enige waar je naar moet kijken. Maar 18-3 in de kwalificatie en 14-3 in de races in het voordeel van Perez zegt toch wel een hoop.
      Stroll heeft zich slechts 1 keer in de top 10 gekwalificeerd en Perez 5 keer.
      Stroll viel 14 keer (!) al af in Q1 en Perez slechts 5 keer.

      Daarnaast ziet het er ook gewoon niet uit wanneer je meekijkt met Stroll. Rondjes op vrije baan valt het dan nog enigszins mee, maar bij vrijwel ieder gevecht op de baan zie je dat hij geen F1 niveau heeft.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 21:21
  • jd2000

    Posts: 2.982

    Voel met hem mee. Doodzonde dat zo'n koekebakker de race verziekt voor iemand die nog wat te winnen had.

    • + 4
    • 2 dec 2019 - 16:56
  • Joeppp

    Posts: 2.049

    Kom op dat kan gebeuren. Gasly had gewoon wat meer gas moeten geven in zijn RedBull tijd dan had hij ook meer punten.

    • + 1
    • 2 dec 2019 - 17:00
  • Pappous

    Posts: 558

    Het is altijd weer die ander, ook al heeft hij het gedaan dan krijgt hij toch de schuld. Vooral in de eerste ronde van een race gebeuren er nog wel eens dingen die geen schoonheidsprijs verdienen. Ik zeg niet dat het erbij hoort maar het gebeurd nu eenmaal.

    • + 1
    • 2 dec 2019 - 17:23
    • RBH2019

      Posts: 1.446

      Dus dan hoort het er bij? En dit keer was het toch ook die ander? Ik ben je even kwijt.

      • + 2
      • 2 dec 2019 - 17:55
    • Leo

      Posts: 98

      Stroll heeft ook geen straf gekregen, met zoveel auto's door een bocht en dan gebeuren die dingen.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 18:10
    • Pappous

      Posts: 558

      Beste RBH2019 ik weet het, soms ben ik niet helemaal duidelijk en daar hebben vooral mensen met een wat minder gevoel voor humor last van.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 21:26
  • Stroll gaf iets teveul Gasly.

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 18:16
  • Als fan van McLaren was ik er niet rouwig om en werd het desondanks nog penibel voor Sainz om dat ene puntje nog te scoren.
    Toch gun ik dit Gasly niet en had ik het liever op de baan uitgevochten zien worden, anderzijds had hij de eerste helft van het seizoen de punten moeten pakken voor P6.

    • + 2
    • 2 dec 2019 - 18:49
    • Mee eens. Stroll mist wel degelijk het talent voor een volwaardig zitje in F1... begrijp me niet verkeerd... De meeste regenraces van hem zijn goed, maar hij mist gewoon dat beetje extra.

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 23:09
  • Snork

    Posts: 6.046

    Stroll was z’n auto aan de voorkant kwijt in die linker bocht en gleed onderstuurd de kont van Gasly in. Kan gebeuren in de drukte, maar wel erg balen voor Gasly.

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 19:19
  • JV fan

    Posts: 1.863

    Nee z,n monteurs hadden sneller moeten wisselen , een neus wissel gaat in minder dan 10 seconden, ze deden er misschien 3 keer zo lang over...

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 23:44
    • Grote kans dat de bevestigingspunten krom waren, en het daarom zo lang duurde toch?

      • + 0
      • 3 dec 2019 - 00:19

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Toro Rosso
  • Punten 124
  • Podiums 1
  • Grand Prix 47
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 7 feb 1996 (23)
  • Geb. plaats Rouen, Frankrijk
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar