user icon
user icon

Toto Wolff verklaart afwezigheid Brazilië: "Het was iets experimenteels"

  • Gepubliceerd op 29 nov 2019 16:30
  • comments 13
  • Door: Bjorn Smit

Toto Wolff is na een race afwezigheid terug bij Mercedes. De Oostenrijker ging tegenover Sky Sports F1 in op de reden waarom hij er in Brazilië niet bij was, terwijl hij ook zijn licht liet schijnen het incident tussen Valtteri Bottas en Romain Grosjean.

Wolff liet verstek gaan bij de Grand Prix van Brazilië. In het persbericht voorafgaand aan de race kondigde de teambaas dat zelf aan, waarbij hij als reden opgaf dat hij zich 'na het binnenhalen van de titels kon richten op andere werkzaamheden'. In Abu Dhabi vertelde Wolff echter een ander verhaal. "Het was voor mij iets experimenteels om te kijken of ik het aan zou kunnen zonder dat ik hier ben. Het was eigenlijk zelfs goed voor mijn psychologische gezondheid."

"Ik heb amper op WhatsApp gezeten: ik sprak de jongens tussen de sessies, maar niet gedurende de sessies. Ik heb ervan genoten. Ik heb zoveel vertrouwen in deze jongens en ik heb geen moment gehad dat ik de noodzaak voelde om te bellen of iets te zeggen. Heel misschien alleen aan het einde van de race. Het was interessant om het te zien vanuit het perspectief van de fan, want normaal gesproken bekijk je niet niet zo."

Botsing Bottas en Grosjean 'ongelukkig'

Een van de meest opvallende momenten van de vrije trainingen in Abu Dhabi was de botsing tussen Bottas en Grosjean. Volgens Wolff was er sprake van een misverstand tussen beide coureurs, die vervolgens leidde tot een 'ongelukkige' botsing. "Het was ongelukkig. Er was veel schade aan de Haas, maar ook bij ons."

"Valtteri deed een aantal ronden eerder eenzelfde actie bij Gasly en persoonlijk begrijp ik helemaal niet waarom iedereen continu probeert om elkaar te blokkeren. Valtteri kwam echter wel van ver weg, dus ik leg het grootste deel van de verantwoordelijkheid bij ons neer. We waren veel sneller en ik denk dat Valtteri dacht dat Grosjean dat ook door had en daarom de deur open zette."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Je kan zeggen wat je wilt maar met die Gosjean gebeurt er altijd wel wat. Wat een matige(dan ben ik nog lief)rijder is dat zeg. Samen met dat vaderskindje en Kubica gewoon een regelrechte ramp.

    • + 0
    • 29 nov 2019 - 17:15
    • Je weet dat Bottas een reprimande heeft gekregen?

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 17:19
    • ik zeg ook niet dat het Grosjean zijn schuld is. Ze gaan alle 2 niet vrij uit vind ik. Beetje hetzelfde als Hamilton/Albon.

      Maar die gozer doet wel vaker gekke dingen in trainingen, Vandaar dat ik ook zeg ´Je kan zeggen wat je wilt maar met die Gosjean gebeurt er altijd wel wat.´

      • + 1
      • 29 nov 2019 - 17:22
    • Vergeleken met Bottas is Grosjean een genie; de totale onkunde van Bottas wat betreft inhalen is F1 onwaardig, en dit is het zoveelste bewijs.
      Om nu de verantwoordelijkheid bij Grosjean neer te leggen, zegt meer over jou gebrek aan kennis.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 17:33
    • Ten eerste: Leer lezen.
      Ten 2e: Grosjean mag Bottas zijn veters niet eens strikken.

      en dat zegt al heel veel ;)

      • + 1
      • 29 nov 2019 - 17:35
    • torrohonda

      Posts: 73

      Ik weet ook niet waar Grosjean mee bezig is hij keek nog wel eerst in zijn spiegel. Misschien keek die met zijn ogen dicht in de spiegel

      • + 1
      • 29 nov 2019 - 18:52
    • snailer

      Posts: 3.764

      Vorige race kreeg Grossjean behoorlijk de wind van voren. Maar met een werkende batterij had hij gewoon in de punten geindigd en waarschijnlijk nog voor Sainz. Alleen weet ik niet meer of hij tijdens de herstart voor Sainz zat. Ik dacht het wel. Maar 160 pk minder en zelfs Russel gaat hem met 2 vingers in de neus voorbij.
      Dat gezegd hebbende heeft hij alleen goed gepresteerd op het gebied van zijn ervaring. Hij heeft constant geroepen dat de eerste auto, die van de wintertests het beste was van alle upgrade varianten. Als enige eigenlijk.

      Overigens laat hij te weinig zien hoe goed hij kan zijn dit jaar. Daarom vallen vooral zijn vele zwakke momenten op. Grossjean is voor mij wel gedaan.

      Echter zie ik op het moment niet veel goede rijders klaar staan. Waarschijnlijk is dat de reden dat hij nog bij Haas zit.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 18:56
  • snailer

    Posts: 3.764

    Overigens... Ligt dit aan mij? Of probeert hij de journalisten af te leiden en heeft hij een verborgen agenda?

    • + 2
    • 29 nov 2019 - 19:03
    • "expiriment" is dat het beste wat hij kon bedenken ??

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 19:55
    • elflitso

      Posts: 429

      Daar lijkt het meer op, al hebben ze die zo-al. Toto gaat wat anders doen. Snuffel stage bij de FOM, bij de Mercedes in de top of bij de FIA? Hij heeft alle kwaliteiten om dat te kunnen

      • + 1
      • 29 nov 2019 - 20:00
  • zorba

    Posts: 1.272

    Hij verdoezeld gewoon dat na 2020 mercedes het voor bekeken houd! nu Binotto openlijk de liefde verklaard aan Hamilton ben er bijna zeker van

    • + 1
    • 29 nov 2019 - 22:46
    • John6

      Posts: 4.286

      Ik weet het nog niet, ik weet wel dat Toto er niet bij was om waarschijnlijk deze redenen.

      Bron-Telegraaf

      De Duitse automaker Daimler schrapt tot eind 2022 maar liefst 10.000 banen. Het concern wil daarmee €1,4 miljard besparen. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz wil zo geld vrij te maken voor de overgang naar elektrisch en autonoom rijden.

      Hoe de besparing en het schrappen van arbeidsplaatsen precies wordt geregeld, is nog niet bekend. Daimler laat weten dat komende weken duidelijk moet worden hoe het bezuinigingsprogramma wordt uitgevoerd en hoeveel van de 10.000 arbeidsplaatsen gedwongen worden geschrapt.

      • + 1
      • 30 nov 2019 - 07:01
    • ringo

      Posts: 3.237

      Kan gewoon goed zijn dat de resterende zandelen pakket naar wolf gaat voor symbolische euro en alleen met de motoren aanwezig zijn als eerst. Altijd beter met 1 voet in de f1 te blijven

      • + 0
      • 30 nov 2019 - 12:32

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.234
  • Podiums 46
  • Grand Prix 111
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar