user icon
user icon

Grosjean: "Mijn feedback voor ontwikkeling auto is altijd een kracht geweest"

  • Gepubliceerd op 29 nov 2019 12:56
  • comments 15
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Zijn vierde seizoen bij Haas F1 was misschien wel de lastigste voor Romain Grosjean. De Fransman sluit het seizoen af met precies dezelfde auto als waarmee hij het jaar begon, 'omdat het onze beste specificatie is'.

Na een knappe vijfde plaats bij de constructeurs in 2018 viel Haas F1 dit jaar ver terug. De VF-19 leek in de basis erg snel, maar het lukte maar niet om de banden aan de praat te krijgen. De updates voor de bolide bleken bovendien niet te werken en Grosjean merkte dat al snel op. Dat het team daar pas in een later stadium iets mee deed, is volgens de coureur een bevestiging dat hij sterk is in het ontwikkelen van een auto.

“Mijn feedback is al een aantal jaar waardevol geweest en is altijd een kracht van mij geweest. Ik heb meerdere zwakke plekken, maar het ontwikkelen van een auto is altijd een van mijn sterke punten geweest. In 2014 hadden we een waardeloze auto, maar we werkten hard en in 2015 kwamen we terug met een prima auto, waarmee we op het podium stonden en een aantal goede resultaten behaalden."

"Het is een van mijn sterke punten geweest en dat geldt ook voor het team. 2017 was niet zo goed, maar in 2018 was het veel beter. Dit jaar was het duidelijk dat ik vanaf Barcelona niet met het nieuwe pakket wilde rijden, omdat ik het gevoel had dat die minder goed was. We hadden misschien wat tijd kunnen besparen door eerder naar de oude specificatie terug te gaan, maar achteraf zijn dat soort dingen makkelijk te zeggen.”

Grosjean blij dat seizoen ten einde komt

Grosjean scoorde in de eerste 20 races van 2019 slechts acht punten, ten opzichte van de 20 punten die teamgenoot Kevin Magnussen scoorde. Met die 28 punten staat Haas F1 op een teleurstellende negende positie in het kampioenschap. Gezien de problemen van het Amerikaanse team dit jaar is Grosjean blij dat het seizoen ten einde komt.

“Het is fijn om weer naar huis te gaan en tijd met de familie door te brengen, vooral als je naar een race gaat en weet dat het lastig kan worden, behalve als er een verrassing is zoals in Brazilië. Het is een lang seizoen met 21 races die pijnlijk waren.”

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Vandaar dat Haas al zo'n beetje het hele jaar stil staat qua ontwikkeling, het team één na laatste staat, en dat zelfs Williams af en toe op hen lijkt in te lopen.

    • + 0
    • 29 nov 2019 - 13:04
    • ...én Günther in een eerder artikel op deze website heeft aangegeven al het gehele jaar niets met de feedback van zijn rijders te hebben gedaan.
      Maar goed, daar had hij nu dan wel spijt van.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 13:07
    • Ik moest wel lachen om deze Fransman. Ten tijde van Renault werd de bolide onder zijn ‘ontwikkelingskunde’ ook steeds slechter om over de Haas maar te zwijgen. Hij is dit seizoen redelijk stil, maar ik herinner me vooral een klager die over boordradio’s continue zeikt en zeurt.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 14:44
  • z0mer

    Posts: 1.984

    Dan verwacht ik dat Haas volgend jaar voor de titel gaat.

    • + 0
    • 29 nov 2019 - 13:10
  • Dat is in mijn ogen dan ook de reden dat Grosjean er nog zit, want verder is het natuurlijk een aanfluiting. Echter schijnt hij qua input/feedback wel waardevoller te zijn dan Magnussen.

    Toch zou ik ze graag beide weg zien. Zo zonde dat iemand als Russel het alweer met een Williams moet doen, en dat er in de Haas dan 2 coureurs zitten die in mijn ogen veel minder zijn dan Russel.

    • + 0
    • 29 nov 2019 - 13:14
    • Zijn beide vind ik redelijk goede coureurs die in lagere klassen veel hebben laten zien en in de F1 podium(s) gepakt hebben.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 13:17
    • Grosjean heeft de afgelopen twee jaar veel te veel fouten gemaakt die je niet zou verwachten met een coureur die zoveel ervaring heeft.
      Verder lijken beide coureurs zich niet verder te ontwikkelen.

      Soms mag je met je line-up best wel wat meer risico's nemen.

      Een aantal van die podiumplekken van Grosjean waren best knap en zijn snelheid is ook gewoon goed. Maar je kan niet blijven teren op resultaten uit het verleden.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 13:28
    • Magnussen kan bij vlagen nog wel een stevig potje racen, en vind ik qua karakter ook niet zo kleurloos, van mij mag K-Mag blijven, sterker nog, mocht Vettel afzwaaien zet hem dan naast Charles!
      Voor wat betreft Grosjean, nooit een fan van geweest

      • + 1
      • 29 nov 2019 - 14:29
    • Magnussen vind ik altijd meer overkomen als een soort "wannabe" coole racer, waarbij acties dan soms te hard zijn... al maakt dat het wel leuk.
      Maldonado zorgde ook voor leuke acties bijvoorbeeld.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 14:57
  • PKracing

    Posts: 626

    Hahahahahahahaha ........ Altijd grappig die Jean.

    • + 2
    • 29 nov 2019 - 13:23
    • Supersoft

      Posts: 778

      Zou hij er zelf ook om lachen als hij het terug leest? Dit is toch niet best. Auto ontwikkelen en met hetzelfde spec rijden als in het begin van het seizoen!

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 13:56
    • Zijn acties op de baan zijn ronduit slecht maar qua feedback is het dus wel gewoon een waardevolle coureur, en juist het terugpakken naar de oude spec was een goede zet. 1: om te vergelijk en 2: die oude spec was dus beter dan de nieuwe spec.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 14:03
    • Supersoft

      Posts: 778

      Die nieuwe spec kwam niet uit zijn feedback?

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 14:10
    • @DH Weet je dat wel zeker? Uit niks blijkt dit.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 19:33
  • Kubica

    Posts: 3.377

    Het zal ook een mega impact hebben ...

    • + 0
    • 29 nov 2019 - 21:30

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 153
  • Podiums 1
  • Grand Prix 102
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (33)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel