user icon

Sebastian Vettel: "Een honderdste van een seconde laat je altijd wel ergens liggen"

  • Gepubliceerd op 03 nov 2019 00:15
  • comments 8
  • Door: Bjorn Smit

Na zes poles op rij was het in de Verenigde Staten een keer geen feest bij Ferrari op zaterdag. Sebastian Vettel was de snelste coureur van de Scuderia: hij strandde op 12 duizendsten van de pole position.

Vettel moest alleen zijn meerdere erkennen in Valtteri Bottas tijdens de kwalificatie op het Circuit of the Americas. De viervoudig wereldkampioen deelde een compliment uit aan de Fin, maar besefte ook dat hij zelf het een en ander liet liggen. Toch ziet Vettel een voordeel van een start op P2. "Vanaf de binnenkant is de afstand naar de apex van bocht 1 korter, toch? Dat is volgens mij wat ik moet zeggen nu ik op P2 sta", vertelde de Duitser lachend.

"Mijn felicitaties voor Valtteri. Het was erg spannend, want we zaten allemaal erg dichtbij elkaar. Ik dacht dat er meer zat, want ik liet in de snelle bochten wat liggen voor de tweede run. Toen ik daar in run 2 aankwam, had ik echter al wat achterstand. Ik had twee prima ronden en uiteindelijk miste ik een honderdste, en die laat je altijd wel ergens liggen. Over het algemeen ben ik blij en laten we kijken wat er morgen mogelijk is. Hopelijk hebben we een goede start en daarna een goede race."

Ferrari kan na de zomerstop vertrouwen op de sterkste motor van het veld, waardoor het team op de rechte stukken in het voordeel is ten opzichte van Mercedes en Red Bull Racing. Vettel hoopt op een goede start, maar hij weet ook dat de race niet gewonnen of verloren gaat worden bij de start en in de eerste ronde van de race.

"De aanloop naar de eerste bocht is niet zo lang en een deel gaat bergop, maar we zullen zien. Het wordt cruciaal om goed weg te komen en daarna zien we waar dat ons brengt. We starten allemaal op de mediums, dus daar heeft niemand een voordeel, maar het is een lange race. We zullen morgen een drukke race krijgen. De eerste ronde wordt belangrijk, maar ook daarna is er nog genoeg om voor te racen."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Fair enough. Doe het morgen maar beter dan. Wordt hoog tijd.

    • + 1
    • 3 nov 2019 - 01:13
    • Seb of Max wint deze race, voel het aan m'n water ;)

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 01:42
  • Ik kan me er niet in vinden wat Vettel zegt. Genoeg voorbeelden dat een race wél in de eerste ronde / bocht beslist kan worden. Inhalen zo snel je kunt, vandaar uit de wedstrijd vanaf p1 controleren en klaar. Kun je wel wachten, maar je weet gewoon niet of je verderop in de race nog een kans krijgt om in te halen, op de baan of via een under of overcut tijdens een pitstop of iets dergelijks

    • + 1
    • 3 nov 2019 - 02:26
    • Vanuit p1 controleren als Ferrari de afgelopen races iets heeft aangetoond is dat zij het strategisch vanuit p1 verprutsen.

      Omdat zij dan teveel naar anderen kijken en daarop paniekeren.

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 03:48
    • Je begrijpt iig wel wat ik bedoel red slow, (denk ik) dat het Ferrari dan niet lukt / verkloot is er een ander verhaal. Bottas start vanaf p1, Lewis haalt hem in voor bocht één of dwingt Bottas aan de kant te gaan en pakt zo de leiding. Vervolgens zie je Hamilton niet meer terug. Hooguit even tijdens de pitstop en dan moet Bottas pitten. Zoiets. Wel vaker gezien toch ook wel buiten deze mannen om. Dus mijn punt blijft staan
      Niet eens met Vettel in deze. Tenzij iemand zinnige tegenargumenten heeft?

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 04:01
    • RBH2019

      Posts: 3.476

      Inderdaad, bijna alle races worden beslist in de eerste bocht of het is in ieder geval bepalend voor de eindstand. Zeker omdat het met deze auto's moeilijk volgen en inhalen is tenzij je 2 seconden per rondje sneller bent.

      • + 1
      • 3 nov 2019 - 07:51
    • @scuderia,

      Ik snap je punt wel en voor mercedes gaat dat zeker zo werken. Gezien de strategische afdeling die zij hebben.

      Laten we ook eerlijk zijn. Vettel had vorige week die tweede plek toch echt aan zijn eigen te danken door tegen het team in te gaan.

      Hij liet daarbij ook pijnlijk duidelijk zien wat er mis is bij Ferrari.

      • + 0
      • 3 nov 2019 - 08:28
  • Snork

    Posts: 11.880

    “Ferrari kan vertrouwen op de sterkste motor van het veld”
    Niet meer, Red Bull heeft het vermeende foefje van tijdelijke extra fuel flow illegaal weten te verklaren en dat doet Ferrari pijn. Desondanks doen ze goed mee in Austin, wat maar aangeeft dat de SF90 een goede auto is.

    • + 0
    • 3 nov 2019 - 15:26

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (34)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar