user icon

Hülkenberg bevestigt gesprekken met Ferrari voor zitje in 2014

  • Gepubliceerd op 13 jun 2019 09:11
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Hoe dicht was Nico Hülkenberg bij een overstap naar Ferrari in 2013? In de podcast Beyond The Grid verklaarde de Renault-coureur dat er gesprekken geweest zijn, maar dat hij niet precies weet hoe dichtbij een deal was.

In zijn periode in de opstapklassen richting de Formule 1 gold Hülkenberg als een enorm talent. Hij werd namens Duitsland kampioen in de A1GP, terwijl hij ook titels in de Euroseries Formule 3 en GP2 Series bemachtigde. Hij werd vergeleken met Michael Schumacher, maar die verwachtingen heeft hij nooit kunnen waarmaken. Inmiddels staat Hülkenberg op 165 races in de Formule 1, zonder een podium behaald te hebben.

'Nooit ver genoeg gekomen om naar Maranello te gaan'

Voor een topteam heeft Hülkenberg nog nooit gereden, maar in 2014 had dat misschien wel anders kunnen zijn. De Duitser maakte in 2013 een sterke indruk bij Sauber, dat destijds al reed met Ferrari-motoren. In de tweede seizoenshelft eindigde hij drie keer in de top 6, wat de interesse opwekte van Ferrari. Er waren gesprekken, maar Hülkenberg weet naar eigen zeggen niet precies hoe dicht hij bij een overstap was.

"Je weet het met dergelijke dingen nooit en de mensen die de beslissingen nemen, vertellen je daar niets over. Ik weet niet hoe dichtbij het was. Waren het centimeters? Een steek van een bij? Er waren absoluut wat gesprekken en ik denk dat er voor een redelijke periode een realistische kans was. Helaas kwam er uiteindelijk niets van terecht. Ik ben ook niet zo ver gekomen dat ik naar Maranello geweest ben."

Hülkenberg wil weten of Alonso invloed had op keuze

Fernando Alonso reed in 2013 en ook in 2014 nog bij Ferrari en er zijn vermoedens dat de tweevoudig wereldkampioen een vinger in de pap gehad heeft in de keuze voor zijn teamgenoot. Uiteindelijk viel de keuze daarbij op Kimi Raikkonen. Hülkenberg zou graag willen weten of Alonso iets met de keuze voor Raikkonen te maken gehad heeft.

"Ik zou dat ook wel willen weten. Ik heb er met Fernando over gesproken, maar je kan bij hem eigenlijk niet weten of hij ook hetzelfde bedoelt als dat hij zegt. Volgens mij houdt hij ervan soms spelletjes te spelen. Ik weet dus niet of hij achter het plan stond of niet, maar het is nu toch verleden tijd."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 8.223

    In 2014 was Kimi zeker geen slechte keuze. Als ik teambaas was geweest dan had ik destijds ook voor Kimi gekozen. Hij was wel de laatste Ferrari kampioen en had in 2012 en 2013 een zeer goede comeback bij Lotus achter de rug.

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 09:16
    • Achteraf gezien heeft het echter niet gebracht wat er van werd gehoopt

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:14
    • Ferrari kennende kiezen ze meestal voor ‘safe’ en ervaring en niet voor een nieuw, rauw talent. De Hulk was denk ik niet echt dichtbij in 2013/2014

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:21
  • "Hülkenberg bevestigt gesprekken met Ferrari voor zitje in 2014"

    spannend! hoe zou dat aflopen, geen idee

    • + 4
    • 13 jun 2019 - 09:16
    • masf1

      Posts: 7.049

      Dus hij gaat niet naar RBR,had Marko toch gelijk.

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 09:35
    • onetimer

      Posts: 593

      Ik wed voor honderdmiljoenmiljard euro dat hij niet naar Ferrari zal gaan.

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:06
    • Er lopen ook nog steeds gesprekken met Williams.
      Dus het kan alle kanten op.
      Force India schijnt iig van de baan te zijn.

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:09
    • ik zet in ieder geval al m'n geld op een Ferrari zitje voor de Hulk in 2014!
      Zat eerst nog aan Kimi te denken maar dat gaat m natuurlijk niet worden, dat zou belachelijk zijn..
      Mark my words, Hulk kampioen 2015

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:12
    • Brede AA

      Posts: 167

      Misschien kan hij volgend jaar Marussia naar een hoger niveau tillen. En het jaar daarop naar Ferrari. Kan hij in ieder geval vast aan de motor wennen

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:16
  • meister

    Posts: 2.514

    Het is een Duitser, die gaat gewoon naar Mercedes.
    Als die Hamilton tegenvalt zit hij in 2015 in de Mercedes en Hamilton gaat naar Ferrari.

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 10:25
    • Vraag me af of Ferrari op een gedumpte Hamilton zit te wachten. Misschien kan Ferrari Vettel los peuteren?

      • + 2
      • 13 jun 2019 - 10:28
    • anders een poging doen om Schumacher los te weken bij Benetton

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:36
    • Je bedoelt Schumacher bij Jordan.
      Neem nog een bak koffie @Clemenza

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:38
  • Ferrari heeft trouwens het protest tegen de straf ingetrokken.
    Ze gaan niet in hoger beroep volgens M0t0rsp*rt Mag.

    "Formel 1: Ferrari zieht Einspruch gegen Vettel-Strafe zurück."

    • + 1
    • 13 jun 2019 - 10:54
    • ah dan, ik zag toch al weinig heil in dat hoger beroep

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:58
  • Skimi

    Posts: 497

    Wat zou de motivatie van Alonso zijn geweest? Wetende dat hij Kimi in zn zak had wou hij de laatste ferrari kampioen in zn hemd zetten en daardoor zijn eigen prestatie opboenen?

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 12:24
  • Boneka

    Posts: 149

    Is allemaal gissen. Als je zo goed was geweest dan hadden ze jou gewoon gecontracteerd. Een matige rijder!

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 13:18

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 289
  • Podiums 0
  • Grand Prix 105
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 19 aug 1987 (33)
  • Geb. plaats Emmerich am Rhein, Duitsland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar