user icon

Hülkenberg bevestigt gesprekken met Ferrari voor zitje in 2014

  • Gepubliceerd op 13 jun 2019 09:11
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Hoe dicht was Nico Hülkenberg bij een overstap naar Ferrari in 2013? In de podcast Beyond The Grid verklaarde de Renault-coureur dat er gesprekken geweest zijn, maar dat hij niet precies weet hoe dichtbij een deal was.

In zijn periode in de opstapklassen richting de Formule 1 gold Hülkenberg als een enorm talent. Hij werd namens Duitsland kampioen in de A1GP, terwijl hij ook titels in de Euroseries Formule 3 en GP2 Series bemachtigde. Hij werd vergeleken met Michael Schumacher, maar die verwachtingen heeft hij nooit kunnen waarmaken. Inmiddels staat Hülkenberg op 165 races in de Formule 1, zonder een podium behaald te hebben.

'Nooit ver genoeg gekomen om naar Maranello te gaan'

Voor een topteam heeft Hülkenberg nog nooit gereden, maar in 2014 had dat misschien wel anders kunnen zijn. De Duitser maakte in 2013 een sterke indruk bij Sauber, dat destijds al reed met Ferrari-motoren. In de tweede seizoenshelft eindigde hij drie keer in de top 6, wat de interesse opwekte van Ferrari. Er waren gesprekken, maar Hülkenberg weet naar eigen zeggen niet precies hoe dicht hij bij een overstap was.

"Je weet het met dergelijke dingen nooit en de mensen die de beslissingen nemen, vertellen je daar niets over. Ik weet niet hoe dichtbij het was. Waren het centimeters? Een steek van een bij? Er waren absoluut wat gesprekken en ik denk dat er voor een redelijke periode een realistische kans was. Helaas kwam er uiteindelijk niets van terecht. Ik ben ook niet zo ver gekomen dat ik naar Maranello geweest ben."

Hülkenberg wil weten of Alonso invloed had op keuze

Fernando Alonso reed in 2013 en ook in 2014 nog bij Ferrari en er zijn vermoedens dat de tweevoudig wereldkampioen een vinger in de pap gehad heeft in de keuze voor zijn teamgenoot. Uiteindelijk viel de keuze daarbij op Kimi Raikkonen. Hülkenberg zou graag willen weten of Alonso iets met de keuze voor Raikkonen te maken gehad heeft.

"Ik zou dat ook wel willen weten. Ik heb er met Fernando over gesproken, maar je kan bij hem eigenlijk niet weten of hij ook hetzelfde bedoelt als dat hij zegt. Volgens mij houdt hij ervan soms spelletjes te spelen. Ik weet dus niet of hij achter het plan stond of niet, maar het is nu toch verleden tijd."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 9.172

    In 2014 was Kimi zeker geen slechte keuze. Als ik teambaas was geweest dan had ik destijds ook voor Kimi gekozen. Hij was wel de laatste Ferrari kampioen en had in 2012 en 2013 een zeer goede comeback bij Lotus achter de rug.

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 09:16
    • Achteraf gezien heeft het echter niet gebracht wat er van werd gehoopt

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:14
    • Ferrari kennende kiezen ze meestal voor ‘safe’ en ervaring en niet voor een nieuw, rauw talent. De Hulk was denk ik niet echt dichtbij in 2013/2014

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:21
  • "Hülkenberg bevestigt gesprekken met Ferrari voor zitje in 2014"

    spannend! hoe zou dat aflopen, geen idee

    • + 4
    • 13 jun 2019 - 09:16
    • masf1

      Posts: 7.066

      Dus hij gaat niet naar RBR,had Marko toch gelijk.

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 09:35
    • onetimer

      Posts: 593

      Ik wed voor honderdmiljoenmiljard euro dat hij niet naar Ferrari zal gaan.

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:06
    • Er lopen ook nog steeds gesprekken met Williams.
      Dus het kan alle kanten op.
      Force India schijnt iig van de baan te zijn.

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:09
    • ik zet in ieder geval al m'n geld op een Ferrari zitje voor de Hulk in 2014!
      Zat eerst nog aan Kimi te denken maar dat gaat m natuurlijk niet worden, dat zou belachelijk zijn..
      Mark my words, Hulk kampioen 2015

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:12
    • Brede AA

      Posts: 167

      Misschien kan hij volgend jaar Marussia naar een hoger niveau tillen. En het jaar daarop naar Ferrari. Kan hij in ieder geval vast aan de motor wennen

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:16
  • meister

    Posts: 2.885

    Het is een Duitser, die gaat gewoon naar Mercedes.
    Als die Hamilton tegenvalt zit hij in 2015 in de Mercedes en Hamilton gaat naar Ferrari.

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 10:25
    • Vraag me af of Ferrari op een gedumpte Hamilton zit te wachten. Misschien kan Ferrari Vettel los peuteren?

      • + 2
      • 13 jun 2019 - 10:28
    • anders een poging doen om Schumacher los te weken bij Benetton

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:36
    • Je bedoelt Schumacher bij Jordan.
      Neem nog een bak koffie @Clemenza

      • + 1
      • 13 jun 2019 - 10:38
  • Ferrari heeft trouwens het protest tegen de straf ingetrokken.
    Ze gaan niet in hoger beroep volgens M0t0rsp*rt Mag.

    "Formel 1: Ferrari zieht Einspruch gegen Vettel-Strafe zurück."

    • + 1
    • 13 jun 2019 - 10:54
    • ah dan, ik zag toch al weinig heil in dat hoger beroep

      • + 0
      • 13 jun 2019 - 10:58
  • Skimi

    Posts: 617

    Wat zou de motivatie van Alonso zijn geweest? Wetende dat hij Kimi in zn zak had wou hij de laatste ferrari kampioen in zn hemd zetten en daardoor zijn eigen prestatie opboenen?

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 12:24
  • Boneka

    Posts: 149

    Is allemaal gissen. Als je zo goed was geweest dan hadden ze jou gewoon gecontracteerd. Een matige rijder!

    • + 0
    • 13 jun 2019 - 13:18

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 289
  • Podiums 0
  • Grand Prix 105
  • Land DE
  • Geb. datum 19 aug 1987 (34)
  • Geb. plaats Emmerich am Rhein, DE
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar