user icon

Coureurs eensgezind over Pirelli: "Bandenslijtage is heftig"

  • Gepubliceerd op 03 feb 2011 12:57
  • comments 24
  • Door: Priyantha Bleeker
De Formule 1 verwelkomt in 2011 met Pirelli een nieuwe bandenleverancier. De Italiaanse bandenfabrikant wacht de zware taak om het gewaardeerde Bridgestone op te volgen. Na veel getest met de Toyota TF109 en een sessie met de 2010-auto's in Abu Dhabi markeert deze week de eerste serieuze test van Pirelli onder 2011-wagens.

En dat valt de coureurs niet mee. Allereerst Ferrari-rijder Fernando Alonso: "In de eerste ronde zijn de banden nog goed, maar al snel verliezen ze twee, drie seconden per rondje aan snelheid en op dat niveau blijven ze dan hangen. We gaan proberen om oplossingen te vinden om vriendelijker met de banden om te gaan. Misschien kunnen we de boel met de set-up iets verbeteren."

[LEFT_IMG=11128]De stukken rubber vliegen van de banden[/LEFT_IMG]Renault-coureur Robert Kubica vult aan: "De slijtage van de banden is heftig. Vooral de achterband gaat er snel aan. Hoe harder de compound, hoe beter. We moeten oppassen met de veiligheid. We willen geen exploderende banden zien. Maar het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. Hier in Valencia is het koud en de baan is groen. Bij de test in Bahrein kunnen pas een echt oordeel vellen. Misschien kunnen we iets met de set-up verhelpen, dat is de uitdaging voor de komende weken."

Kamui Kobayashi van Sauber komt tot dezelfde voorlopige conclusie. "De Pirelli-banden waren een verrassing. Ze zijn een beetje veranderd. Het rubber is niet constant en zeker ook niet hetzelfde als Bridgestone. De banden leveren minder grip, met name de achterbanden."

Rijders in auto's uit 2010 merkten de zwakte van Pirelli ook op, al heeft Lewis Hamilton er geen moeite mee. "De verschillen tussen de compounds is groot, maar over het algemeen slijten de banden zeer snel. Coureurs zullen zeker twee, sommigen zelfs drie pitstops moeten maken in de races. Daar kan ik wel vrede mee hebben, ik vond de situatie van vorig jaar met 1 stop per race niet leuk. We zullen gewoon net als jaar met onze rijstijl moeten inspelen op de nieuwe omstandigheden." Force India-testrijder Nico Hulkenberg tot slot: "De slijtage van de Pirelli's is enorm."

De tekortkomingen zijn bekend bij Pirelli en de bandenleverancier geeft toe dat de situatie slechter is dan verwacht. Engineers van de Italiaanse bandenfabrikant laten de redactie van F1Today.nl weten dat het lijkt of ze in grote problemen zijn. "We hebben veel werk aan de winkel, de problemen lijken toch serieus als we de afgelopen twee dagen bekijken", aldus bronnen bij Pirelli.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Hupsss 20% meer carbon in de band en klaar is kees :P Maar goed zo simpel zal het wel niet zijn haha

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 13:07
  • Schumi81

    Posts: 621

    Pirelli wilde toch juist een band die wat meer aan slijtage onderhevig is dan de Bridgestone banden? Dit om meer spanning te creëren en meer pitstops te krijgen t.o.v. 2010.?

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 13:13
    • F1-2009

      Posts: 562

      Klopt. Vraag me alleen af of het de bedoeling is om de banden binnen een paar ronden 3 seconden per rondje te laten verliezen, en ze daar vervolgens de hele tijd op te houden.

      Het zou beter zijn elke paar ronden een halve seconde. Maar goed, hoe makkelijk/moeilijk dat is om te ontwerpen weet niemand (hier).

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 18:24
  • Dit is toch prima en wat iedereen graag wilde hebben? Meerdere gedwongen stops omdat de banden het laten afweten. Gaat geheid voor veel spektakel zorgen dit seizoen!

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 13:13
  • zo willen we het! mooi dat hamilton verwoord wat wij vinden! en ik ben niet vies van een knalbandje..

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 13:38
    • mister S

      Posts: 298

      Ik ook niet, zolang het niet bij Ferrari gebeurd mag het hele veld en klap band krijgen, zeker op het eind van een lang recht stuk. Krijgen we nog wat spectaculaire crashes =-)

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 13:44
    • O, Sam, ben jij er zo één?

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 13:53
    • Hamilton zei dat idd Perfect

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 14:36
    • Sam, de fanboy uit Hoorn

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 18:17
    • Prachtig dat twee topcoureurs uitkijken naar de banden voor 2011, Lewis en Guido!

      • + 0
      • 4 feb 2011 - 07:40
  • ja ik weet het. ik wil niet dat ze sterven nee. en ja, dat vind ik ook erg.

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 13:42
  • Supa

    Posts: 2.011

    Niet klagen maar dragen, ook ik vind het prima gezien we meer gedwongen pitstops te zien krijgen.

    Ik hoop echter dat we vaker weer de 2 a 3 stops te zien krijgen ipv maar 1.

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 14:05
  • Het zou mij niets verbazen als een rood team waarin een coureur rond rijdt die graag met zijn "handen zwaait" geen last van Bandenslijtage zal hebben.

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 14:12
    • Jejking

      Posts: 77

      Het zal mij niet verbazen als in jouw wereld alle vlaggen 100% rood zijn en de stieren vrij los door de straten lopen.

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 14:16
  • dat word wel 10 kilo extra erbij rijden in de uitloop ronde..

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 14:35
    • Of halverwege de race neutraliseren om de baan te vegen omdat er op de marbles niet te rijden valt ;-)

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 18:19
  • sloggerke

    Posts: 646

    Weer goed nieuws voor Button.

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 15:16
    • Ja, daar zat ik ook net aan te denken. Maar niet alleen voor Jenson, volgens mij ook voor Mark Webber. En Robert Kubica? Dacht ik..?

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 16:09
    • Ik denk dat met deze grote verschillen het niet zoveel uitmaakt. Eerste 3 rondjes zijn nieuwe banden 3 sec per ronde sneller. Is al 9 sec goedgemaakt vd pitstop. Dan de andere rondjes nog. Track position is natuurlijk wel belangrijk..

      • + 0
      • 3 feb 2011 - 18:21
  • Ach, de zachte band van afgelopen seizoen zou ook veel slechter zijn..en ik heb er toch wel een aantal behoorlijk wat rondes mee zien rijden, met nog snelle tijden ook. Veel bla bla, we zien wel.

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 15:28
  • miauw

    Posts: 1.136

    Mooi! Meer pitststops en verschillende strategieën!

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 15:46
  • mario

    Posts: 8.245

    Helemaal goed hoor. Het was afgelopen jaar zo voorspelbaar.

    • + 0
    • 3 feb 2011 - 17:37
  • felix50

    Posts: 5.792

    Geweldig krijgen we van die ,,nette rijders ``te zien nee die banden mogen geen 3 sec snelheid verliezen en ze moeten harder worden of beter.Ik dacht dat we agressieve rijders wilden en geen zondag rijders zoals button die de hele race op zijn lieve bandjes past.Ham en alonso enz die rijders willen we zien.

    • + 0
    • 4 feb 2011 - 08:16
  • ronsmelt

    Posts: 34

    Ik meen mij te herinneren dat coureurs niet mochten klagen over Pirelli tijdens GP weekenden.

    • + 0
    • 4 feb 2011 - 08:50

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 158
  • Podiums 0
  • Grand Prix 88
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar