user icon

'Williams heeft geen eerste en tweede coureur'

  • Gepubliceerd op 08 maa 2018 15:30
  • comments 26
  • Door: Bjorn Smit

Lance Stroll moet er weinig van hebben dat hij het label 'eerste coureur' meedraagt in 2018. Dat verklaarde de Canadees, die één seizoen ervaring heeft in de Formule 1, tegenover de verzamelde pers op het Circuit de Catalunya.

Williams treed in 2018 aan met de meest onervaren coureurs van alle teams. Stroll heeft er dus al een jaar Formule 1 opzitten, maar teamgenoot Sergey Sirotkin zal zijn debuut gaan maken in Melbourne. De status van meest ervaren coureur van het team heeft het werk van Stroll in ieder geval niet veranderd. "Mijn werk is hetzelfde gebleven, ongeacht wie er aan de andere kant van de garage staat."

"Ik werk met een groep mensen en wij willen het maximale uit ons pakket halen. Dat is het doel voor dit jaar, net zoals dat vorig jaar zo was. Onze meetings zijn hetzelfde en dat geldt ook voor de rest. We hebben natuurlijk niet de meest ervaren coureurs, maar we werken met goede mensen. Onder de engineers is erg veel ervaring die ons kan helpen, dus als team gaan we volgens mij op de juiste voet het nieuwe seizoen in."

Ter compensatie voor het gebrek aan ervaring bij de racecoureurs heeft Williams Robert Kubica aangesteld als testrijder. In de ontwikkeling van de auto heeft het gehele team volgens Stroll dezelfde houding. "Het team leiden is niet het goede woord. Vergeleken met Sergey heb ik een jaar meer ervaring, maar tegelijkertijd zitten we in hetzelfde schuitje. Er is geen eerste en geen tweede coureur, we zijn één team en we willen het maximale uit ons beschikbare pakket halen."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 7.898

    Volgens mij hebben ze alleen maar 3de rangs coureurs....

    • + 13
    • 8 maa 2018 - 16:07
    • mario

      Posts: 7.898

      Wel heel jammer hoor, ik gun het ooit zo machtige Williams alle goeds om weer tot de top te behoren..... Daar horen ze gewoon naar mijn mening!!!

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 16:08
    • RazorD

      Posts: 49

      Dollartekens in de ogen bij de teamleiding van Williams, meer kan ik er niet van maken helaas.

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 16:09
    • De eerste en tweede rijder hadden ze idd wel, maar konden het uiteindelijk financieel niet bolwerken. Ze werken nu dan ook met een 3e en 4e rijder.
      Blijft zonde dat een team met zo'n historie zichzelf zo ten grabbel gooit. Die worden maximaal 1 na laatste dit seizoen. En Claire Williams. Tja. Een voetbaltrainer/directeur zou een paar jaar gelegden ontslagen zijn met zulke belabberde resultaten.
      Vergane glorie

      • + 5
      • 8 maa 2018 - 16:24
    • Het eerste wat ik dacht. Ha ha...

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 16:34
    • Claire runt het team sinds 2013, in 2014/2015 werden ze nog knap 3e bij constructeurs (mede geholpen door de MB krachtbron) 2016/2017 werd het pas belabberd met Williams, moesten die jaren ook FI voor zich dulden in de eindstand.
      Ik zie die Claire ook niet als geschikte teambaas, naar voren geschoven vanwege de achternaam en bij gebrek aan betere opvolging.

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 16:37
    • mario

      Posts: 7.898

      Als bedrijf / Organisatie doet Williams het nog steeds erg goed, maar het F1-team loopt al jaren niet meer zoals het ook wel liep.... Daarom proberen ze nu te putten uit de miljoenenpotten van rijke papa's en sponsoren.... Maar dat brengt hun helaas niet terug aan de top.... :(

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 16:39
    • Inderdaad @Mario. En twee derderangs coureurs zijn ook nog eens twee grote nullen!
      Zou het al tot Claire zijn doorgedrongen waarom ze Martini nu alweer kwijt raakt?
      Als ik Martini was, dan zou ik Alfa Romeo Sauber gaan sponsoren. De driver line up bij dat team is stukken spannender, zelfs met die suffe Zweed aan boord.

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 18:12
  • Goed naar opa Kubica luisteren jongens ;)

    • + 1
    • 8 maa 2018 - 16:15
    • Die opa Kubica is wel de enige die een beetje pace laat zien in de nieuwe auto op dit moment. Geen idee wat Stroll en Sirotkin doen maar die zijn nog geen enkel moment onder de 1.20 geweest.

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 17:53
    • En Kubica was niet snel genoeg ;)

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 20:28
  • Ik denk dat Williams het niet zo slecht heeft gedaan met 2 2e coureurs te gaan racen dit jaar. Ze weten waarschijnlijk wel dat ze een moeilijk seizoen tegemoet gaan. Dus hebben ze ervoor gekozen om meer geld te genereren om de auto te ontwikkelen dan er een echt goede coureur erin te zetten om ipv 9e als 10e of 11e te eindigen.

    • + 0
    • 8 maa 2018 - 16:16
    • Kubica

      Posts: 4.008

      het is alleen jammer dat degene die het meest bijdraagt aan de ontwikkeling van de auto niet een van de race coureurs is ...

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 16:25
    • mario

      Posts: 7.898

      Het geld is leuk, maar daar krijg je een team niet mee naar de top..... Daar is meer voor nodig en als je aangewezen bent op een rijke papa (Stroll) of een rijk Russisch bedrijf dat alleen maar betaald voor Sirotkin en niet voor de lange duur investeert in Williams, dan wordt het lastig om je team verder te ontwikkelen richting de top....

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 16:44
    • mario

      Posts: 7.898

      BTW: Welcome Matthijs uit 1982 :)

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 16:46
    • Dank je Mario :-)

      • + 2
      • 8 maa 2018 - 18:06
    • Sieper

      Posts: 1.323

      Direct uit Amsterdam.

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 19:59
  • Williams heeft geen coureurs, wellicht past dat beter

    • + 0
    • 8 maa 2018 - 16:22
    • Carloth

      Posts: 74

      Williams heeft dit seizoen rijdende chicanes. Daarmee willen ze andere teams trager doen lijken. =)

      Zonder grap, ik heb het idee dat Williams het zwakste duo zal hebben. Bij Sauber rijdt Leclerc tenminste nog rond om het gemiddelde omhoog te halen.

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 16:32
    • eind 2019 is het van Mgp

      • + 0
      • 8 maa 2018 - 18:02
  • Pherocks

    Posts: 610

    Met 2 pay drivers zou je dan eigenlijk moeten zeggen wie het meest betaald is de eerste driver.

    Wel zo eerlijk toch ?

    • + 2
    • 8 maa 2018 - 16:24
  • Carloth

    Posts: 74

    Ik zie het nog wel gebeuren dat óf Stroll zo armoedig presteert naast Sirotkin, of dat de sponsors (weer) niet over de brug komen bij Sirotkin, dat Kubica zijn rentree zal maken. En dan in 2019 de eerste coureur van Williams zou zijn. Dan is het probleem van twee tweede coureurs ook opgelost.

    • + 2
    • 8 maa 2018 - 16:30
    • Sirotkin en sponsors gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Dikke kans dat Kubica halverwege ergens in kan stappen...

      • + 1
      • 8 maa 2018 - 19:15
  • MadMax2.0

    Posts: 627

    Zouden ze wel eens aan moeten denken een eerste en een 2de coureur want met deze 2 coureurs ga je strijden voor plaats 8,9 of 10 bij de constructeurs......

    • + 1
    • 8 maa 2018 - 16:58
  • Sieper

    Posts: 1.323

    Nee een eigenaar en een stoelkoper bij de eigenaar.

    • + 0
    • 8 maa 2018 - 19:57
  • Als we het hebben over Formule 1 ervaring ben ik het niet helemaal eens met de zin "Williams treed in 2018 aan met de meest onervaren coureurs van alle teams."
    Sirotkin heeft dan nog geen race gereden maar Stroll al wel 20. STR heeft met Hartley en Gasly een totaal van 9 races.
    Als je kijkt naar ervaringen met de Formule 1 heeft Williams dus meer dan het dubbele qua ervaring in vergelijking met Torro Rosso

    • + 0
    • 8 maa 2018 - 21:56

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Rusland
  • Geb. datum 27 aug 1995 (25)
  • Geb. plaats Moskou, Rusland
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar