Charlie Whiting: "Teams zullen ontwerp halo zelf nog aanpassen"

  • 29 jul 2017 09:10
  • comments 34
  • Door: Rik Klein Entink

Er is de afgelopen weken veel te doen geweest omtrent de halo. De coureurs zijn er niet blij mee, bijna alle teams zien de halo liever niet komen, fans zijn argwanend, maar Charlie Whiting denkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend. Men zal al snel gewend zijn aan de halo die de veiligheid van de coureurs moet verbeteren. 

Haas F1-coureur Kevin Magnussen was duidelijk in Hongarije: ''If it looks like shit, it is shit." Zijn collega en tevens Grand Prix Drivers Association director Romain Grosjean is ook tegen de halo en zegt dat hij problemen heeft met zijn zicht tijdens het rijden. Teambaas Günther Steiner zegt daarover: "We moeten het op de simulator plaatsen, zodat hij er aan kan wennen. We moeten een oplossing vinden want de halo komt eraan."

Toch houdt FIA-veiligheidsdirecteur Laurent Mekies een slag om de arm: "Het is mogelijk dat we grote vorderingen maken en dat we voor 2018  alsnog besluiten dat een andere oplossing alsnog beter blijkt, ook qua uiterlijk."

Wedstrijdleider Charlie Whiting ziet nog een hoop veranderen aan het uiterlijk van de halo: "De teams zullen met een aantal mooie ontwerpen komen. Alle prototypes zien er nog rauw uit, maar de teams hebben een bepaalde mate van vrijheid om de aerodynamica van de halo aan te passen. Afgelopen jaar maakte Williams het prototype wit en dat zag er al een stuk beter uit." Ook verwacht hij dat de toeschouwers het er over een jaar nauwelijks meer over hebben: "De fans zullen er snel aan gewend raken. Uiteindelijk zal het niet zo slecht zijn als het nu lijkt", aldus Whiting. 

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Rem

    Posts: 121

    niet gewend raken maar er in berusten dat die halo erop zit

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:14
  • twslex

    Posts: 458

    De eerste paar races voldoende crashes omdat men door de halo de tegenstanders niet ziet :D kan vast wel helpen in het weg poetsen.

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:18
  • Ik kijk volgend jaar niet meer.
    Is geen serieuze sport met te noemen!

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:18
    • Heeft met veiligheid te maken lijkt mij serieus genoeg.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 09:20
    • Bonsai

      Posts: 1.637

      Je kunt ook doorslaan wat betreft veiligheid. Zoals Magnussen al zei: we kunnen ook een maximum snelheid van 80 km/h in voeren.

      • + 2
      • 29 jul 2017 - 10:01
    • JeroenF1

      Posts: 302

      F1 is veilig genoeg. En zoals al gemeld kun je ook doorslaan qua veiligheid.
      Daarnaast is het een maatregel die alleen geldt voor de F1 terwijl er in de lagere klasse naar verhouding veel meer ongelukken plaatsvinden.

      • + 2
      • 29 jul 2017 - 10:03
    • @jeroen het wordt in de lagere klassen ook ingevoerd

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 10:15
    • Cicero

      Posts: 526

      Als je gevaarlijke sport wil zien, dan moet je wielrennen gaan kijken.

      • + 2
      • 29 jul 2017 - 10:36
    • d@nny

      Posts: 1.300

      @Fred Schuit, dat valt wel mee. Het wordt er nu doorheen gedrukt terwijl het een klote oplossing is in mijn ogen. De F1 maakt zichzelf belachelijk met deze oplossing. Hadden we een paar jaar geleden de dildo's op de neus, hebben we volgend jaar de teenslippers rondrijden. De F1 moet in mijn ogen enig gevaar herbergen, coureurs als helden. Wat we volgend jaar voorgeschoteld krijgen is een teenslipper waarmee een coureur fouten kan maken omdat de grindbaken weg zijn etc

      Het is gewoon weer een klote oplossing van de FIA, de kleinere onderdelen kunnen nog steeds door de Halo heen vliegen dus de bescherming is nog steeds niet optimaal en daarom kan je er net zo goed niet aan beginnen, of een andere oplossing bedenken die wel 100% veilig is maar de F1 zal fans verliezen met de Halo.

      @Mister Mouse de Halo wordt volgend jaar niet in alle klassen ingevoerd.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 11:36
  • "De fans zullen er snel aan gewend raken"

    Dat denk ik ook net als het geluid.

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:19
    • JeroenF1

      Posts: 302

      Ik ben in ieder geval nog niet gewend aan het geluid en gok dat dat nooit gaat gebeuren ook.
      Ik verwacht voor mij persoonlijk ook hetzelfde met de Halo.

      • + 1
      • 29 jul 2017 - 10:04
    • Tuurlijk!

      Posts: 910

      Ga jij maar LMP1 kijken dan...

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 10:10
    • JeroenF1

      Posts: 302

      Ik kijk wat ik wil,inclusief lmp1.Dat wil echter niet zeggen dat ik de huidige opzet qua motor en halo een vooruitgang vindt.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 12:33
    • Montfort

      Posts: 387

      Heb jij wel eens langs het circuit gezeten ipv in je woonkamer? Ik ga alleen nog maar naar moto GP kijken vanwege dat er geen beleving meer is bij de F1.

      En het gaat de FIA totaal niet om de veiligheid, ze willen gewoon wat meer zekerheid in de afloop van de rechtzaak van de nazaten van Bianchi. Als dat proces achter de rug is zijn ze zelf de eerste de roepen dat ze het hebben geprobeerd, maar niet werkt, en dat het weer verdwijnt.
      Met zoiets een open raceklasse omzeep helpen en daarnaast VET die zijn auto als wapen inzet geen straf geven... Ja hoor, we geven echt om veiligheid...

      En als we het zo veilig willen maken, dan ook maar de open wielen in de ban doen, verplicht abs en tractie controle gebruiken etc.?
      Misschien moeten ze verbieden om in te halen in de bocht, is ook statistisch te bewijzen dat daar erg veel aanrijdingen uit volgen.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 14:10
  • Ik ben ben benieuwd wat Adrian Newey er van zal maken.

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:21
  • Hoorde dat ze bij Redbull bezig zijn met een onzichtbaarheids poeder.

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:25
    • Grapje?

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 09:29
    • Ja; ) helaas wel!

      Het lijkt straks wel een buggy pffff.......

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 09:34
    • Sjees

      Posts: 1.145

      Heej dat is mijn grap ;).

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 11:26
    • Heb je ook naar Potter gekeken; )

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 13:25
    • Sjees

      Posts: 1.145

      Nee naar James Bond.

      • + 0
      • 31 jul 2017 - 14:57
  • De teams die tegen hebben gestemd moeten gewoon de 1e race boycotten

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 09:39
  • Zoef

    Posts: 48

    Het zal wel wat reacties oproepen bij sommige, maar wat kan het eigenlijk verrekken of er zo'n halo op de auto zit.
    We kijken toch naar een wedstrijd van Coureurs in snelle auto's die hun stinkende best doen om te winnen. Met of zonder dat ding, het gaat toch om het wedstrijd aspect. Het is geen mode-show!!!
    De teams zullen dat ding echt wel zo maken dat ie één wordt met de rest van de wagen.
    Het enige waar ik me zorgen om maak, is de vraag of men snel genoeg uit de wagen kan.

    • + 1
    • 29 jul 2017 - 10:18
    • A.I.F1

      Posts: 1.077

      De tijd van eruit komen word slechts verdubbeld , van 5 naar 10 seconden.
      Maar ach wat is 5 seconden extra seconden nu als het ding in de brand vliegt, veel veiliger.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 10:29
    • Zoef

      Posts: 48

      Kijk, Hier heeft @A.I.F1 een punt. Daar is zeker wat van te zeggen.

      Maar de reacties op dit (en andere) forum, dat men niet meer gaat kijken om dat ding enz. enz. zijn zo'n dooddoeners waar je niks mee kunt (en wedden dat ze toch nog kijken volgend jaar :-) )

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 10:36
    • JeroenF1

      Posts: 302

      Wat als de halo zo vervormd dat de coureur er helemaal niet meer uit kan. Of een band uit de bandenstapel link of rechts naar binnen schiet en vast zit in de halo.
      Men kan legio scenarios verzinnen waar de halo eerder een nadeel dan een voordeel is.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 12:37
    • Zoef

      Posts: 48

      @JEROENF1 : Beide scenario's lijken mij wat ver gezocht. De halo zal het gewicht van 15 auto's moeten kunnen dragen (heb ik ergens gelezen). Maar toch.... je weet nooit.
      De band uit de bandenstapel is ten eerste afgeschermd door een "mat", zodat er geen banden individueel een leven gaan leiden. ten tweede geeft zo'n halo dan nog altijd meer bescherming. Als die band dan toch komt, dan is er bij de halo nog altijd iets van bescherming.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 15:39
  • A.I.F1

    Posts: 1.077

    "Het is mogelijk dat we grote vorderingen maken en dat we voor 2018 alsnog besluiten dat een andere oplossing alsnog beter blijkt, ook qua uiterlijk."

    Kijk hier word ik pislink van, er komt niks anders want de 2018 bolides zijn in de maak die dus rekening houden met een halo. Dit is weer de fans een worst voorhouden.
    Ze denken dat iedereen achterlijk is.

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 10:19
  • FKtje

    Posts: 10

    Wellicht dat de teams hun simulatoren kunnen gaan gebruiken in een netwerkje om tegen elkaar te racen. Waarschijnlijke betere waarborging van veiligheid dan de Halo. In werkelijkheid zal het gevaarlijker zijn om met minder zicht rond te gaan rijden.

    • + 1
    • 29 jul 2017 - 10:37
    • Juist. Het slechtere zicht door de Halo is er ELKE seconde dat de coureur rondrijd. Als je aan kansberekening doet dan levert de Halo per saldo meer gevaar op dan dat het problemen wegneemt. En dan hebben we het nog geen eens gehad over een auto ondersteboven die in brand vliegt. Schandalig slechte risico inschatting van de FIA. Wat gaat de FIA doen als er een coureur levend verbrand omdat de Halo in de weg zit? Ik hoop dat de onveiligheid van de Halo in de praktijk wordt aangetoond volgend jaar. Alle coureurs zullen dan van schrik niet meer willen rijden met dat ding en desnoods gaan staken.

      • + 0
      • 29 jul 2017 - 18:41
  • TEAMS ZULLEN ONTWERP HALO ZELF NOG AANPASSEN. Dan wordt het vanzelf meer een ding van hun zelf en niet iets dat van hoger hand is opgelegd. Vindt het net een stropdas

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 10:40
  • Stiekem is Ol'Charlie toch bang dat de Formule Flipflop er zo slecht uit gaat zien dat niemand straks nog kijkt, hooguit Australië 2018 om te kijken of
    - het er echt zo slecht uitziet als op de foto
    - er ongelukken gebeuren die zonder halo vermeden kunnen worden (slecht zicht)
    - er problemen met het helpen van coureurs komen als ze een smak maken

    Kortom, als de ramptoeristen weg zijn, dan wordt het pas interessant

    • + 1
    • 29 jul 2017 - 10:44
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    "Afgelopen jaar maakte Williams het prototype wit en dat zag er al een stuk beter uit."

    Nou, daar ben ik het niet mee eens, als ik de foto's op google zie. Helaas kan de T-cam ook de prullenbak in.

    • + 0
    • 29 jul 2017 - 15:41
  • mgf1

    Posts: 146

    Ik kijk bijv naar Spa ... wat als daar iemand spint bij uitkomen van Eau Rouge? Met die halo weet je zeker dat een coureur het niet ziet met alle gevolgen van dien..zeer slechte zaak dit.

    • + 0
    • 30 jul 2017 - 10:31

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:40 - 08:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 2

    06:40 - 08:10

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 06:10

Geef je mening

Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?

WK standen 2018

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 82
  • Podiums 0
  • Grand Prix 63
  • Land Denemarken
  • Geb. datum 5 okt 1992 (26)
  • Geb. plaats Roskilde, Denemarken
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar